اخبار داغ

یادداشت؛

سبک زندگی؛ بر اساس عرف یا شرع؟

سبک زندگی؛ بر اساس عرف یا شرع؟
آیا در خصوص سبک زندگی از منظر عرف یا شرع مقدس تفاوتی وجود دارد؟ آیا سبک زندگی در امور روزمره زندگی و مصادیق متعدد آن ظهور و بروز دارد یا سبک زندگی یک نگاه کلی و معیار اصلی و یک سری قواعد کلی و تغییر ناپذیر است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ از زمانی که کشورعزیز ما درگیر بیماری کرونا و ویروس منحوس آن شد بیش از هشت ماه می گذرد، در میانه تمامی عبارات و کلماتی که پیرامون این موضوع شنیده ایم، عبارتی شایع شده که وفور استفاده از آن غیر قابل شمارش است و آن عبارت «تغییر در سبک زندگی» است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در بخش های گذشته پیرامون موضوع سبک زندگی، مفهوماً و مصداقاً مطالبی به نظر شما خواننده محترم رسید، در این بخش تلاش می شود که پیرامون استفاده آمرانه از این عبارت در تعابیر افراد حقیقی و حقوقی جامعه متناسب با موضوع بحث که بخش قرآنی و روایی بوده است نکاتی را با شما در میان بگذاریم.

,

سؤال اساسی اینجاست که آیا در خصوص سبک زندگی از منظر عرف یا شرع مقدس تفاوتی وجود دارد؟ آیا سبک زندگی در امور روزمره زندگی و مصادیق متعدد آن ظهور و بروز دارد یا سبک زندگی یک نگاه کلی و معیار اصلی و یک سری قواعد کلی و تغییر ناپذیر است؟ به نظر می رسد آنچه در خصوص تغییر در سبک زندگی در رسانه ها مطرح می شود با آنچه دستورات اسلام برای زندگی سعادتمند بشری نسخه نویسی کرده است تفاوت بنیادی دارد و این استعمال تسامح در لفظ است.

,

هیچ گاه نمی توان این ادعا را داشت که اسلام در 14 قرن پیش به موضوعاتی در خصوص سبک زندگی توجه و اشاراتی داشته که مربوط به زندگی روزمره بشری منتهی می شود. بشر متناسب با دوره های زمانی متفاوت با جغرافیای متنوعی که در آن زندگی می کند، نیازهای طبیعی خود را تنظیم می کند و از آن ها با تغییر شرایط عبور می کند. اگر زمانی نیازمند پوست حیوانات برای دوری از گزند سرما  بوده است، دین برای استفاده از آن در زمان های بعدی آن نه شایسته است دستوری بدهد و نه دستوری داده است، دین در کنار عقل بر عنصر حیاء در سبک لباس پوشیدن انسان و دوری از انگشت نما شدن تأکید دارد اما این که به جزئیاتی بپردازد که در زمان های مختلف ممکن است تغییر کند به هیچ عنوان ساحت خود را به این گونه مطالب آغشته نمی کند. متأسفانه در بسیاری از موارد و مصادیق افرادی بوده اند و هستند که روایات را در زمان صدور به همه اعصار و امصار تعمیم داده و به حریم حکیمانه دین و جوهره عقلانی آئین صدمات جبران ناپذیری وارد کرده اند.

,

در این مقال، مجال تبیین و تفصیل این موضوع نیست، ما در صدد هستیم که بیان ائمه معصومین علیهم السلام را در حوزه سبک زندگی از  آنچه مصادیق معمولی و زودگذر و طبیعی زندگی بشر است جدا کنیم و به این مهم اشاره کنیم که سبک زندگی در کلام ائمه(ع) نمی تواند از راز و رمز جاودانگی دین اسلام جدا باشد.

,

این امکان عقلاً وجود ندارد که مفسر و شارح دین جاودانه، کلامی بر زبان جاری سازد که با این گوهر ماندگار و دستور انسان ساز در همه دوره ها تفاوت بنیادی داشته باشد. پس هر آنچه برای نوع زندگی بشر در قالب سبک زندگی انسان قرن 21 بیان شده مانند تعادل در خوردن و آشامیدن و دیگر فعالیت های اساسی و مورد نیاز ما، همچنان از مترقی ترین دستوراتی است که می تواند فراتر و بالاتر از قوانین موجود، باعث رشد و تعالی جامعه‌ی ایده آل و مورد نظر اسلام عزیز باشد.

,

* محمدحسن تفرشی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه