اخبار داغ

جای خالی نگاه نخبه‌محور در برنامه‌های رسانه ملی؛

نمره غیرقابل قبول صداوسیمای آذربایجان‌غربی در آزمون ۴۰ سالگی دفاع مقدس

نمره غیرقابل قبول صداوسیمای آذربایجان‌غربی در آزمون ۴۰ سالگی دفاع مقدس
برنامه‌های صداوسیمای آذربایجان‌غربی در ایام بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس نه چندان موفق و به تعبیری غیرقابل قبول بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، مصادف شدن چهلمین سالگرد دوران دفاع مقدس با ایام ویروس کرونا موجب شد تا بسیاری از برنامه‌هایی که می‌شد در قالب این ایام برگزار کرد دچار تغییر شده و به نوعی از چرخه اجرا باز مانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

در این میان نقش رسانه ملی برای بازنمایی رشادت‌های رزمندگان بیش از سال‌های قبل خودنمایی می‌کرد و تعریف بخش‌های ویژه و مناسب می‌توانست یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌سازی و ایده‌پردازی در صداوسیمای استانی نظیر آذربایجان‌غربی، که از همان اوایل انقلاب تاکنون درگیر جبهه‌های نبرد حق و باطل است، باشد.

اما در کمال ناباوری و حیرت، نه تنها ایده‌های نو و خلاقانه در صداوسیمای استانی بروز و ظهور نداشت بلکه حتی همان برنامه‌های روتین سال‌های قبل نیز در ساعات و زمانبندی‌های نامناسب و دارای مخاطب اندک این مرکز پخش می شد تا به این ترتیب جای خالی دفاع مقدس در مرکز استانی رسانه ملی بیش از هر چیزی نمایان شود.

هرچند شاید به زعم مدیران صداوسیما، حجم زمانی پخش برنامه‌ها در بخش تلویزیون و رادیو دارای پیشرفت بوده اما اینکه برنامه‌های تولیدی و سایر برنامه‌های پخش شده در چه بازه زمانی و برای کدام مخاطب پخش می‌شد نیز باید توسط این مدیران بازتعریف و مورد توجه باشد.

شاید یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ایام دفاع مقدس را بتوان برنامه گفت‌و‌گو محور پیشکسوتان و فرماندهان آن دوران در قالب برنامه‌ای ویژه و در جوار نمایشگاه هفته دفاع مقدس دانست که طی سال‌های گذشته در ساعات پایانی شب و زمانی با مخاطب بیشتر انجام می‌شد، اما در سال جاری این برنامه هم دچار بی مهری شد و در ساعتی با مخاطب اندک پخش شد تا به این ترتیب یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های این روزها در ساعتی نامناسب بر روی آنتن تلویزیون برود.

نبود نگاه نو در تدوین، عدم بازشناسی سریال‌ها و فیلم‌های ویژه دفاع مقدس و نیز نداشتن ذهنیت مناسب از مخاطبان را نیز می‌توان در حوزه فیلم و سریال شبکه استانی وارد کرد که موجب شده بود در این حوزه نیز شاهد عقب‌ماندگی‌های چشمگیری باشیم و به این ترتیب مخاطب چندانی برای این بخش از برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس هم وجود نداشته باشد.

بخش صدای شبکه استانی هم در کنار تمام تلاش‌هایی که در راستای باز‌تعریف دفاع مقدس برای مخاطبان داشت، اما نتوانست متناسب با ایام کرونا نسبت به برنامه‌ریزی مناسب اقدام کند و امتیازی بیشتر اما با فاصله اندک از سیما به خود تعلق می‌دهد که البته متناسب بادوره زمانی حاضر یعنی روزهای کرونایی نبوده است.

تنها بخشی که می‌توان در ایام دفاع مقدس در حوزه صداوسیما موفق به شمار آورد، بخش‌های خبری شبکه استانی بود که توانست با پرداخت متفاوت به برخی رویدادها با محوریت رزمندگان بومی دفاع مقدس اندکی از ضعف‌های سایر حوزه‌ها را جبران کند و با ارسال تصاویر به بخش‌های خبری کشوری نیز به یکی از برنامه‌های جالب توجه و اثرگذار در سطح استانی و ملی بدل شود.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد مدیران و دست‌اندرکاران برنامه‌های رسانه ملی در آذربایجان‌غربی باید فکری به حال وضعیت موجود داشته باشند و در ایام کرونایی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و نیز استفاده از ظرفیت‌های موجود در سطح استان نسبت به تولید و پخش برنامه‌هایی متناسب با ذائقه مخاطبان اقدام کنند.

انتهای پیام/

,

در این میان نقش رسانه ملی برای بازنمایی رشادت‌های رزمندگان بیش از سال‌های قبل خودنمایی می‌کرد و تعریف بخش‌های ویژه و مناسب می‌توانست یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌سازی و ایده‌پردازی در صداوسیمای استانی نظیر آذربایجان‌غربی، که از همان اوایل انقلاب تاکنون درگیر جبهه‌های نبرد حق و باطل است، باشد.

,

اما در کمال ناباوری و حیرت، نه تنها ایده‌های نو و خلاقانه در صداوسیمای استانی بروز و ظهور نداشت بلکه حتی همان برنامه‌های روتین سال‌های قبل نیز در ساعات و زمانبندی‌های نامناسب و دارای مخاطب اندک این مرکز پخش می شد تا به این ترتیب جای خالی دفاع مقدس در مرکز استانی رسانه ملی بیش از هر چیزی نمایان شود.

,

هرچند شاید به زعم مدیران صداوسیما، حجم زمانی پخش برنامه‌ها در بخش تلویزیون و رادیو دارای پیشرفت بوده اما اینکه برنامه‌های تولیدی و سایر برنامه‌های پخش شده در چه بازه زمانی و برای کدام مخاطب پخش می‌شد نیز باید توسط این مدیران بازتعریف و مورد توجه باشد.

,

شاید یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ایام دفاع مقدس را بتوان برنامه گفت‌و‌گو محور پیشکسوتان و فرماندهان آن دوران در قالب برنامه‌ای ویژه و در جوار نمایشگاه هفته دفاع مقدس دانست که طی سال‌های گذشته در ساعات پایانی شب و زمانی با مخاطب بیشتر انجام می‌شد، اما در سال جاری این برنامه هم دچار بی مهری شد و در ساعتی با مخاطب اندک پخش شد تا به این ترتیب یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های این روزها در ساعتی نامناسب بر روی آنتن تلویزیون برود.

,

نبود نگاه نو در تدوین، عدم بازشناسی سریال‌ها و فیلم‌های ویژه دفاع مقدس و نیز نداشتن ذهنیت مناسب از مخاطبان را نیز می‌توان در حوزه فیلم و سریال شبکه استانی وارد کرد که موجب شده بود در این حوزه نیز شاهد عقب‌ماندگی‌های چشمگیری باشیم و به این ترتیب مخاطب چندانی برای این بخش از برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس هم وجود نداشته باشد.

,

بخش صدای شبکه استانی هم در کنار تمام تلاش‌هایی که در راستای باز‌تعریف دفاع مقدس برای مخاطبان داشت، اما نتوانست متناسب با ایام کرونا نسبت به برنامه‌ریزی مناسب اقدام کند و امتیازی بیشتر اما با فاصله اندک از سیما به خود تعلق می‌دهد که البته متناسب بادوره زمانی حاضر یعنی روزهای کرونایی نبوده است.

,

تنها بخشی که می‌توان در ایام دفاع مقدس در حوزه صداوسیما موفق به شمار آورد، بخش‌های خبری شبکه استانی بود که توانست با پرداخت متفاوت به برخی رویدادها با محوریت رزمندگان بومی دفاع مقدس اندکی از ضعف‌های سایر حوزه‌ها را جبران کند و با ارسال تصاویر به بخش‌های خبری کشوری نیز به یکی از برنامه‌های جالب توجه و اثرگذار در سطح استانی و ملی بدل شود.

,

با این اوصاف، به نظر می‌رسد مدیران و دست‌اندرکاران برنامه‌های رسانه ملی در آذربایجان‌غربی باید فکری به حال وضعیت موجود داشته باشند و در ایام کرونایی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و نیز استفاده از ظرفیت‌های موجود در سطح استان نسبت به تولید و پخش برنامه‌هایی متناسب با ذائقه مخاطبان اقدام کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه