اخبار داغ

ازدیاد عسل‌های تقلبی صنعت زنبور داری را فلج می کند؛

نبودن زنجیره تولید مهمترین چالش زنبوردارن غرب کشور/ اشتغال و تولید حاصل از عسل تقلبی پایدار نخواهد بود

نبودن زنجیره تولید مهمترین چالش زنبوردارن غرب کشور/ اشتغال و تولید حاصل از عسل تقلبی پایدار نخواهد بود
زنبورداری و تولید عسل یکی از سخت‌ترین و درعین‌حال شیرین‌ترین مشاغل در سطح استان بوده و استان کردستان با داشتن طبیعت زیبا، کوهستانی و گل‌هایی با خواص شفابخش به‌ عنوان استان پیشرو در تهیه عسل طبیعی شناخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، زنبورداری و تولید عسل یکی از سخت‌ترین و درعین‌حال شیرین‌ترین مشاغل در سطح استان بوده و استان کردستان با داشتن طبیعت زیبا، کوهستانی و گل‌هایی با خواص شفابخش به‌ عنوان استان پیشرو در تهیه عسل طبیعی شناخته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,


کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است لذا هرساله چندین تُن عسل کردستان به سایر استان‌ها صادر می‌شود و به دست هم‌وطنان می‌رساند.

,
,

, ,

, ,

عسل به‌عنوان یک ماده غذایی بسیار غنی و انرژی‌بخش است که حدود ۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته‌شده و هر۱۰۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می‌کند. این مونو ساکاریدها به‌سرعت جذب می‌شوند و اثر انرژی‌بخش خود را آشکار می‌کنند و علاوه براینکه یک غذای کامل است یک اکسیر پرانرژی نیز به شمار می‌رود به‌طوری‌که سالیان سال به‌عنوان دارو برای درمان بیماری‌ها مورداستفاده قرارگرفته است.

,

مصرف عسل در عرض چند دقیقه به شخص نیرو می‌دهد و تحمل بافتی و قدرت‌ترمیم آن را افزایش می‌دهد که در حقیقت می‌توان عسل را اکسیر جوان‌بخشی و نیروبخشی عنوان کرد که در تمامی موارد به‌عنوان یک اهرم کمکی عمل می‌کند و چه در خواص درمانی و چه خواص توانمندی معجزه می‌کند.

,

عسل تولیدشده در استان کردستان را می‌توان به دلیل کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان جزو مرغوب‌ترین عسل‌های کشور برشمرد .

,

, ,

اشتغال و تولید حاصل از عسل تقلبی پایدار نخواهد بود

, اشتغال و تولید حاصل از عسل تقلبی پایدار نخواهد بود, اشتغال و تولید حاصل از عسل تقلبی پایدار نخواهد بود,

محمد سروانی، از پیشکسوتان عرصه زنبورداری در استان کردستان است که در خصوص مشکلات این حوزه به خبرنگارکردتودی گفت: از اصلی ترین مسائلی که باعث بروز مشکلات و عدم توانایی در حل مشکلات صنعت زنبورداری و تولید عسل می شود، می توان جای خالی یک متولی مشخص و چند ارگانی بودن امور زنبورداری و نیز مشخص نکردن بازار فروش مطمئن و قیمت‌گذاری و درجه‌بندی، در کنار نبودن نظارت علمی و دقیق بر بازار فروش را نام برد.

,

وی با انتقاد از عدم تفاوت میان بازار جعل و تقلب فعلی با عسل طبیعی، ادامه داد: مشخص نبودن نرخ عسل طبیعی و وجود انواع عسل تغذیه‌ای و نیز تولیدات تقلبی و صنعتی، سبب شده که بازار از محصولات بی‌کیفیت اشباع و با توجه به قیمت کمتر این محصولات، عرصه‌ای برای عرضه عسل طبیعی و ممتاز وجود نداشته باشد.

,

پزشکی با اشاره به اینکه برخی سازمان های متولی مثل جهاد کشاورزی باید بر اساس نظارت اداره بهداشت، به طبقه‌بندی و درجه‌بندی تولیدات عسل بپردازد، اضافه کرد: نبودن این سازوکار سبب شده که با توجه به وضع بد اقتصادی، مردم به خرید تولیدات صنعتی تقلبی که گاهی حتی با یک‌دهم قیمت عسل طبیعی، عرضه می‌شود، روی‌آورند. اما باید توجه کرد که اشتغال و تولیدی که از عرضه محصولاتی با کیفیت پایین و تقلبی به وجود خواهد آمد، پایدار نیست و دولت نباید فقط به فکر آمار سازی با این مسائل باشد. راه حل دائمی ما باید حمایت از تولیدات طبیعی و با کیفیت باشد تا بتوانیم به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم.

,

, ,

تولید سالانه ۱۸۵۷ تن عسل

, تولید سالانه ۱۸۵۷ تن عسل, تولید سالانه ۱۸۵۷ تن عسل,


محمد فرید سپری رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: تعداد زنبورستان های استان با رشد ۱۰۰ درصدی، تولید عسل با رشد ۸۰ درصدی و تعداد کلنی‌ها نیز با رشد ۵۷ درصدی مواجه شده است.

,
,

وی افزود: بر اساس نتایج آمارگیری سال گذشته بیش از ۲۵۶ هزار کندو در این استان وجود دارد که برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و سالانه حدود یک هزار و ۸۵۷ تُن محصول نیز تولید و روانه بازار می‌شود.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه توسعه زنبورداری از اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان است، ادامه داد: کردستان در سال ۱۳۹۲ دارای سه هزار و ۷۳۹ زنبورستان بود که این آمار اکنون به هفت هزار و ۴۸۹ مورد رسیده است.

,


سپری یادآور شد: تعداد کل کلنی‌های این استان در این مدت ۱۶۳ هزار کلنی بود که این آمار نیز با ۵۷ درصد رشد به ۲۵۶ هزار و ۷۴۹ مورد رسیده که در نتیجه آن میزان تولید عسل از یک هزار و ۳۰ تن ابتدای سال ۱۳۹۲ به یک هزار و ۸۵۷ تن در سال جاری رسیده است.

, ,
,

وی با بیان اینکه استحصال ژل رویال از محصولات جدیدی بود که در زنبورستان‌های استان تولید می‌شود، بیان کرد: زنبورداران برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ اقدام به تولید این محصول کردند که سال گذشته ۳۲۴ کیلوگرم ژل رویال تولید و در بازار عرضه شد.

,

, ,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه تولید گرده گل، بره موم، زهر زنبور عسل از دیگر فرآورده‌هایی است که برای اولین بار در این استان تولید شده است، گفت: این تولیدات شامل ۱۵۰ گرم زهر زنبور عسل، هفت هزار و ۶۶ کیلوگرم بره موم و ۲۵ هزار و ۶۷۰ کیلوگرم گرده گل است.

,

سپری گفت: مهمترین چالش در زنبورداری کامل نبودن زنجیره تولید، تآمین و توزیع محصولات زنبورعسل بدلیل نبود صنایع کندوسازی، موم آج کنی و همچنین صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات زنبورعسل با ظرفیت بالا در استان است.

,

وی افزود: تاکنون فقط ۲ برند عسل ملکه کردستان در سنندج و تام گل در قروه با دریافت مجوز بهداشتی از معاونت غذا و دارو ثبت شده ولی ظرفیت بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبورعسل در این واحدها پایین است.

,

, ,

وی یادآور شد: این سازمان در راستای توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری عسل کردستان بدنبال جذب سرمایه بخش خصوصی است تا بتواند ارزش افزوده این محصول ارگانیک را افزایش دهد.

,

و اما کلام آخر این‌که در استانی که مهد عسل طبیعی در کشور است نیاز است تا برای رشد و پیشرفت این عرصه کمبودها و ملزومات احصاء و برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام شود تا با حمایت از زنبورداران کردستان به وضعیت قابل قبولی در این زمینه دست یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه