اخبار داغ

یادداشت؛

پول نقد دارم، دلار بخرم؟

پول نقد دارم، دلار بخرم؟
یکی از راه هایی که برخی برای حفظ ارزش پول خود در این روزها انجام می دهند، خرید ارز و خصوصاً دلار است؛ اما به راستی در حال حاضر این خرید منطقی است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز، درست یا نادرست عده ای برای فرار از اینکه نقدینگی آن ها کم ارزش شود، تلاش می کنند این دارایی را  از ریال یا معادلات ریالی آن به سرمایه های دیگری که قدرت نقد شوندگی بالا دارند تبدیل کنند؛ یکی از این تقاضاها بازار فلزات گرانبها و خصوصاً طلا است، برخی نیز با تبدیل ریال به ارز های مختلف سعی در حفظ ارزش دارایی خود می کنند که در میان ارزها دلار جایگاه ویژه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

تبدیل ریال به دلار هر چند با سناریو غمناک افزایش تقاضا و در پی آن افزایش بها و روند صعودی دیگر کالاها نیزهمراه است و در نهایت اقتصاد خانواده ها را دچار آسیب می کند اما باز هم در میان مردم رواج دارد؛ البته رواج داشتن آن به معنی بسط آن به دهک های مختلف جامعه نیست چرا که بسیاری از مردم در تامین نیازهای اولیه هم لنگ می زنند و پولی برای ورود به این بازار ندارند، البته این افراد هم در نهایت متضرر تغییرات قیمت ارز خواهند شد و زندگی بر آن ها سخت تر خواهد گذشت.

,

از اثرات این تقاضای اقتصادی که بگذریم و بر مسائلی  که گاهی این انبار و یا خرید آن هم در حجم های بالا بر افراد ضعیف جامعه هم که می گذرارد نیز چشم پوشی کنیم، برای برخی هنوز خرید دلار 30 هزار تومانی جذابیت دارد و همچنان در حال ورود به این بازار هستند اما این سوال وجود دارد که این افراد در سه ماه آینده از این اقدام خود چقدر سود خواهند برد؟

,

آنچه در مدت فعالیت هشت ساله دو رئیس جمهور به ثبت رسیده است که در سال آخر دوره دوم ما با جهش های قابل توجه ارزی و خصوصاً دلار رو به رو بوده و همچنین عواملی چون تحریم هم بر این جهش ها تاثیر گذار بوده است و برآیند همه این تجارب و عوامل تاثیر گذار، دلار را از محدوده 18 هزار تومان به نزدیکی 30 هزار تومان رسانده است.

,

اما اینکه دلار باز هم در سه ماه آینده روند افزایشی دارد یا خیر یک سوال بزرگ برای کسانی است که همچنان می خواهند به این عادت غلط پرداخته و دلار را برای پس انداز در این شرایط انجام دهند؛ در حال حاضر در داخل کشور دلار با جهش نزدیک به 10 هزار تومان همراه بوده است که می تواند سقف این جهش برای مدت سه ماه باشد و آماده یک عقب گرد به نظر برسد.

,

در فاز تحریم ها نیز خبرها حاکی از کمتر شدن تاثیر آن و آورده های ارزی داشته و همچنین برخورد با صادرکنندگانی که تخلف ارزی داشته نیز خبرهای خوبی برای ایستا شدن حرکت صعودی قیمت ارز دارد.

,

همه این عوامل باعث شده ما در چند روز اخیر شاهد این باشیم که قیمت دلار در محدوده کانال 28 و 29 هزار تومانی توقف داشته باشد؛ بعد از این توقف با آغاز رقابت های انتخاباتی آمریکا، افزایش قیمت طلا و انتظار برای افزایش قیمت نفت از طرفی و شائبه هایی از دستیابی روسیه و چین به واکسن کرونا همگی بر ارزش جهانی دلار تاثیر منفی داشته و می تواند این تاثیر را در کشور نیز نمایان کند.

,

به نظر می رسد عقب گرد قیمت دلار بسیار محتمل باشد و با کوچک ترین جرقه ای می تواند قیمت به زیر 25 هزار تومان هم برسد که می تواند این فاکتورهای اقتصادی منعی باشد تا کسانی که برای کسب سود وحفظ ارزش نقدینگی خود ورود به این بازار را مد نظر قرار داده اند حتما بازنگری کرده و در سه ماه اینده دندان طمعی برای سود در این بازار نداشته باشند.

,

*جمشید حسینی جزه

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه