اخبار داغ

یادداشت؛

ضرورت به کارگیری «تاکتیک ‌قرینه‌ای‌ جنگ نرم»

ضرورت به کارگیری «تاکتیک ‌قرینه‌ای‌ جنگ نرم»
با راهکار عمومی و اختصاصی تاکتیک ‌قرینه‌ای‌ جنگ ‌نرم، «شارلی ابدو» و امثالش دیگر سر بالا نخواهند کرد بلکه در نقطه مقابل، این اسلام و مسلمانان خواهند بود که طیف‌های خاکستری را به جاذبه‌ها و حقایق زیبای اسلام رحمانی و محمدی(ص) جلب می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ معمولاً می‌شنویم یا می‌خوانیم که برخی فعالان یا گردانندگان مراکز فرهنگی و فکری ما ضمن پیام و دعوت فعالان مجازی از آن‌ها می‌خواهند تا علیه این اهانت‌ها موضع بگیرند و محکوم کنند و یا مسلمان نماهای مقیم خارج که عمدتاً سلفی محور و القاعده گرا هستند با نشان دادن احساسات و رفتارهای خشن در قالب حمله فیزیکی به افرادی از جامعه اروپا و سوزاندن و شکستن مراکز آن‌ها ابراز بیزاری می‌کنند!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

با وجود تلاش خوب نویسندگان سایت‌های پاسخ به شبهات اما کمتر افراد و متخصص هنر، نویسنده، کارگردان یا فعال و محتواساز رسانه و مکتب را می‌بینی تا از راه و ابزاری که دشمن وارد شده‌اند، وارد شود و راهکار «دفاع خوب» که نوعی «تهاجم نرم» رسانه‌ای است نشان دهد، لذا این‌گونه رفتارها را باید بیشتر جایگزین و نهادینه کنیم.

,

تاکتیک ‌قرینه‌ای‌ جنگ نرم چیست؟

,

به‌طور اجمالی استفاده متقابل و همسان از ابزار و امکاناتی که رقیب ایدئولوژیک یا دشمن برای ضربه زدن به دین، باورها و ارزش‌های ما بکار می‌برد.

,

اما در این نوع تاکتیک علاوه بر موضوع فوق، چند قدم یا چند سر و گردن پیشتر و بالاتر از رقیب یا دشمن قرار خواهیم گرفت زیرا توپ را به زمین آن‌ها خواهیم انداخت!

,

تشریح عمومی‌اش اینست: «علاوه بر کلام و استدلال‌های متقن و قوی اسلامی، جمع کثیری از فلاسفه، نخبگان، تاریخ نویسان، حقوق‌دانان، ادیبان و علوم شناسان غربی چون گوته، گوستاولوبون، ویل دورانت، جان دیون پورت مؤلف عذر تقصیر به پیشگاه قرآن و محمد!! و... در عظمت قرآن و پیامبر ص عبارات زیبایی در تألیف‌های خود نگاشته و معترف بودند این‌ها آدم‌های فکری کمی در غرب نیستند. اینجا لازم است تا اشارت شعری «خوش‌تر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران» را کاربردی‌تر کنیم به‌عنوان نمونه از ویل دورانت بخوانیم:

,

«رفتار دینی در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست و همه امور آن از سوی خدا و به طریق وحی آمده است. قرآن مقرراتی شامل ادب، تندرستی، ازدواج، طلاق، رفتار با فرزندان و حیوان و بردگان، تجارت، سیاست، ربا، دین، عقود، وصایا، امور صناعت، مال، جریمه و مجازات و جنگ و صلح است. قرآن در جان‌های سالم، عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می‌آورد که از رسوم و تشریفات ناروا و قید بت‌پرستی و کاهنی آزاد است. قرآن اصول نظم جمعی و وحدت اجتماعی را در بین مسلمانان استوار کرده است» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ۴۵)

,

و بسیاری مطالب یکی بهتر از دیگری...

,

این‌ها را باید با تولیدات مختلف عکس نوشته، بنر، کلیپ، پادکست، برنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی تلویزیونی و فیلم سینمایی و... بیش‌ازپیش رسانه‌ای و به گونه متواتر در فضاهای مجازی و حقیقی منتشر کرد...

,

ما؛ متخصصان و مجربان رشته‌های هنر، کاریکاتور، فیلم‌ساز، مجری، نویسنده و کارگردان رسانه و.. کم نداریم کارهای اثرگذار خوبی هم در قالب سرود، کلیپ‌های کوتاه و امثالهم تهیه و منتشرشده اما ناکافی است شاید به دلیل معضلات و فشارهای چند جانبه جنگ اقتصادی و روانی (تحریم‌ها) و دیگر معضلات اجتماعی و مقداری هم سلیقه‌های متعدد در نوع سرمایه‌گذاری و مصرف آن‌که اگر بخواهیم به اهداف دفاعی جنگ نرم برسیم باید برنامه‌ها همگراتر و متمرکزتر شوند.

,

جنگ نرم از نوع تهاجمی یک قسمتش همین کارها و آثار خباثت آلودی که مجله شارلی ابدو فرانسه می کند و انتشار می‌دهد، دقیقاً هدفشان تضعیف جریان اسلام‌خواهی اروپا بعلاوه تکمیل هم‌زمان سناریوی تحریک احساسات با تولید خشونت و عصبانیت جوامع اسلامی است البته نمی‌خواهم بگویم که واکنش ندهیم چرا بجا، اصولی و فنی واکنش داده و بیشتر از محکومیت، روشنگری کنیم اما رفتارهای خشن و فیزیکی برخی جوامع مسلمان؛ دقیقاً معاندین را به هدفشان که نام بد کردن مسلمانان یا خشن جلوه دادن اسلام است می‌رساند.

,

با این همه و بدون شک با پیگیری دقیق و جامع راهکار عمومی و اختصاصی تاکتیک ‌قرینه‌ای‌ جنگ ‌نرم ، شارلی ابدو و امثالش دیگر سر بالا نخواهند کرد بلکه در نقطه مقابل، این اسلام و مسلمانان خواهند بود که طیف‌های خاکستری و سردرگم و فریب‌خورده غرب و شرق (خصوصاً برخی فریب‌خوردگان فکری فرهنگی جوامع اسلامی) را به جاذبه‌ها و حقایق زیبای اسلام رحمانی و محمدی(ص) جلب نمایند.

,

این هنر هدایت نیرو، ابزار جنگی و دیگر تدارکات لجستیک را در جنگ‌های کلاسیک همان «تاکتیک و استراتژیک» میگویند کاری که در جنگ نرم هم شایسته است پیاده شود لذا در راستای سیاست‌های کلان نظام اسلامی به یک نهضت وسیع و مطالعه شده در نیل به یکی از اهداف کلی شورای انقلاب فرهنگی در باب رسانه‌ها و فضای مجازی نیاز داریم.

,

️سید‌روح‌الله‌ ظهوری‌حسینی«لسانزاده»، نویسنده و فعال فرهنگی رسانه‌ای افغانستانی مقیم ایران

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه