اخبار داغ

کشمکش‌ها بر سر یک حمل و نقل عمومی؛

بهره‌برداری از بی آرتی بندرعباس یا دعوای مسئولین هرمزگان؟

بهره‌برداری از بی آرتی بندرعباس یا دعوای مسئولین هرمزگان؟
فاطمه جراره عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: شهردار بندرعباس به سیاست های شورا پیرامون تکمیل پروژه های نیمه تمام بی توجه بوده که باعث شده خسارت سنگینی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری وارد شود و همین مقدار نیز باید هزینه شود تا به بهره برداری برسد در حالی که شهرداری باید به دنبال کم کردن هزینه‌های شهروندان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ به بندرعباس که سفر می‌کنید آب و هوای گرم و شرجی زده آن آنقدر شما را به خود مجذوب می کند که فقط دلتان می‌خواهد از این هوای متفاوت پاییزی استفاده کنید و جاهای دیدنی آن را ببینید و از تماشای آب های نیلگون خلیج فارس لذت ببرید، اما پس از یکی دو روز گردش در نقاط مختلف شهر زمانی که دیگر پاهای پینه بسته ات رمق راه رفتن در آسفالت های جاده را ندارد، تازه یادت می آید که این شهر نیاز مبرم به یک حمل و نقل عمومی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

حمل و نقل عمومی، تمامی سیستم های حمل و نقلی را دربرمی گیرد که دارای این مشخصه ها باشند؛ مسافران در ماشین مالکیتی خودشان سفر نکنند وانحصاری نبوده بلکه به صورت جمعی انجام شود به همین علت است که در بسیاری از کشورها، تاکسی را جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی نمایند در ایران نیز بتدریج این اتفاق در حال شکل گیری است.

,

با تمام این تفاسیر و به دلیل آب و هوای گرم و شرجی بندرعباس دیگر قادر به سوار شدن مینی بوس های قدیمی نیستیم، نمای شهر که می گوید قرار است بی آرتی راه اندازی شود اما اینکه چرا هنوز حتی یک خط از این مسیر نیز انجام نشده است سوالی است که ذهن تمام مخاطبان را درگیر خود کرده است، حتی برخی از کارشناسان نیز با این طرح مخالفت کرده و به انتقاد برخواسته اند.

,

آنها می گویند هرچند BRT در نام خود اتوبوس‌هایش را پرسرعت می‌نامد اما سایت اینترنتی “ویکی پدیا” در مقاله خود می‌گوید: «این اتوبوس‌ها چندان هم پرسرعت نیستند و میانگین سرعت آنها در کشورهای مختلف بین ۱۹ تا ۴۹ کیلومتر در ساعت است».

,

طرفداران BRT اما دلایل زیادی را برای استفاده از این سیستم مطرح می‌کنند، آنها می‌گوینداستفاده از خطوط ویژه به اتوبوس‌ها اجازه می‌دهد که در فضایی ایمن رفت و آمد کنند و نگران تصادف نباشند یکی دیگر از نکاتی که طرفداران BRT به آن اشاره می‌کنند، توانایی تنظیم چراغ‌های راهنمایی با زمان حرکت اتوبوس‌های BRT است، به این ترتیب می‌توان به‌گونه‌ای عمل کرد که هر زمان اتوبوس این سیستم به چهارراه و چراغ راهنمایی رسید، چراغ سبز شود تا اتوبوس با کمترین زمان تلف‌شده مواجه شود.

,

عبدالحسین ارجمند سرپرست معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس اظهار کرد: اجرای پروژه بی آر تی به دلیل مسایل مالی و نوسانات ارز به تعویق افتاده است و نمی توان زمان دقیقی برای پایان آن اعلام کرد اما وضعیت شهر بندرعباس به گونه ای است که باید هر چه سریعتر توسعه حمل و نقل درون شهری در آن محقق شود.

,

ارجمند تصریح کرد: طرح اتوبوس تندرو شهری (BRT) در خیابان اصلی_امام خمینی(ره)_ شهر بندرعباس به طول ۲۸ کیلومتر شامل ۱۴ کیلومتر رفت و۱۴ کیلومتر برگشت در دست اجرا است که با بهره‌برداری از این شبکه شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح شهر بندرعباس خواهیم بود و با اجرای آن امکان جابه جایی سه هزار نفر در مسیرهای مذکور در هر ساعت وجود دارد.

,

بابک هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس نیز گفته است: در طرح اتوبوس‌های بی آر تی از سوی کاربران خودرویی تحت فشار و انتقاد هستیم زیرا آنها معتقدند وجود بی آر تی ترافیک را بیشتر می‌کند در حالی که سیاست ما منظم‌کردن ترافیک فعلی شهر است.

,

‎وی افزود: پروژه‌های حمل و نقلی همواره دارای موافق و مخالف هستند که بیشتر مخالفان را کاربران خودرویی تشکیل می دهند، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در دستورکار قرار دارد و در دهه فجر امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ۴۰ اتوبوس را به ناوگان شهری اضافه می‌کنیم.

,

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس همچنین از جذب ۱۰۰ راننده برای این اتوبوس‌ها خبرداد و گفت: جذب این افراد هزینه‌های زیادی برای شهرداری دارد و امیدواریم شورای شهر در بودجه ۹۸ به این مسئله نیز نگاه ویژه ای داشته باشد، انجام این پروژه متضمن تامین مالی است و با توجه به افزایش قیمت‌ها و تغییرات نوسانات ارز مشخص نمودن زمان دقیق پروژه مقدور نیست.

,

در این بین اما فاطمه جراره عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس، تعویق در پروژه بی آر تی و انجام ندادن به موقع پروژه های نیمه تمام عمرانی شهرداری را خسارت هنگفتی به شهر و شهرداری می داند و معتقد است باید سریعا به سرانجام برسد.

,

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: کار کلنگ زنی پروژه بی آر تی بندرعباس از شهریور ۹۴ شروع شد و قرار بود در طی یک سال و ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد، اما پس از گذشت ۵ سال است هنوز به پایان نرسیده است.

,

جراره ادامه داد: شهردار بندرعباس به سیاست های شورا پیرامون تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بی‌توجه بوده که باعث شده خسارت سنگینی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری وارد شود و همین مقدار نیز باید هزینه شود تا به بهره برداری برسد در حالی‌که شهرداری باید به دنبال کم کردن هزینه‌های شهروندان باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه