اخبار داغ

از سخن کشاورزان تا عمل مسئولان؛

بالاخره کمبود کود وجود دارد یا نه؟/ کشاورزان منتظر کاهش قیمت کود نباشند

بالاخره کمبود کود وجود دارد یا نه؟/ کشاورزان منتظر کاهش قیمت کود نباشند
سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که از ماه‌های پایانی سال گذشته کود فسفات و پتاس در کشور موجود بود اما توزیع نمی‌شد گفت: قیمت کود فسفات و پتاس کاهش نخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در روزهای اخیر کشاورزان گلایه‌های زیادی از کمبود، گرانی و نحوه توزیع کودهای شیمیایی داشتند. تیشه بی‌تدبیری به ریشه کشاورزی خراسان جنوبی، عنوان گزارشی بود که در آن، کریمی یکی از کشاورزان شهرستان بیرجند گفته بود: کمبود کود و افزایش قیمت آن از یک طرف و از طرف دیگر کاهش قیمت محصولات کشاورزی استان، امان کشاورزان و باغداران را بریده و به مشکل اساسی تبدیل شده است. وی افزود: قیمت یک کیلوگرم زرشک نسبت به سال گذشته به یک هشتم کاهش یافته اما قیمت یک کیسه کود بیش از 4 برابر شده است و کسیه کودی که نباید در بازار آزاد به فروش برسد، به راحتی در بازار چند برابر قیمت به فروش می‌رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, تیشه بی‌تدبیری به ریشه کشاورزی خراسان جنوبی,

اکبری‌مطلق نیز در گفت‌وگو با خاورستان، گرانی نهاده‌های کشاورزی، سموم، کود، هزینه‌های کارگری و کمبود آب را از عمده مشکلات زعفران‌کاران دانست و افزود: خواسته کشاورزان خرید تضمینی و صادارات زرشک و زعفران است.

,

رحیمی یکی از کشاورزان قاینی و تولیدکننده زرشک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفته بود: در بخش تولید محصول زرشک، جهادکشاورزی در حال توزیع کودی است که خود آن سبب می‌شود دانه‌های زرشک از اندازه طبیعی و دانه اناری خارج و ریزتر و پرتر شود. استفاده از این کودها سبب می‌شود تا زرشک زودتر از موعد همیشگی قرمز شود؛ اما طعم آن همچنان ترش می‌ماند. به‌طوری که اگر فردی برای اولین‌بار از این زرشک بخورد، دیگر تا آخر عمرش هوس خوردن آن را نخواهد کرد. استفاده از کودهای شیمیایی نامناسب، صادرات آن را دچار مشکل می‌کند.

, گفت‌وگو ,

قیمت کود فسفات و پتاس کاهش نخواهد داشت

, قیمت کود فسفات و پتاس کاهش نخواهد داشت, قیمت کود فسفات و پتاس کاهش نخواهد داشت,

در همین رابطه، صبح امروز نشست خبری از سوی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد تا پاسخی به گلایه‌های کشاورزان ارائه شود. محمد مهدی سعیدی سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در این نشست خبری در مورد بررسی آخرین وضعیت کود در استان در مورد قیمت گذاری انواع کود، اظهارکرد: کشاورزان احساس می‌کنند قیمت کود اوره افزایش خواهد داشت و برای ترس از گرانی خریداری می‌کنند اما در مقابل، کود پتاس و فسفات را خریداری نمی‌کنند به امید اینکه قیمت آن کاهش داشته باشد.

,

وی عنوان کرد: تاجایی که من اطلاع دارم و لازم است کشاورزان هم مطلع باشند قیمت کود فسفات و پتاس کاهش نخواهد داشت.

,

کود فسفات و پتاس در کشور موجود بود اما توزیع نمی‌شد

, کود فسفات و پتاس در کشور موجود بود اما توزیع نمی‌شد, کود فسفات و پتاس در کشور موجود بود اما توزیع نمی‌شد,

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد افزایش قیمت چند برابری کود، تصریح کرد: از ماه‌های پایانی سال گذشته کود فسفات و پتاس در کشور موجود بود اما توزیع نمی‌شده؛ به این دلیل که قرار بوده قیمت گذاری شود.

,

سعیدی افزود: مسئولیت قیمت‌گذاری کود را بر عهده سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده گذاشتند و این سازمان قیمت را بر اساس قیمت ارز در آن زمان تعیین کرده است.

,

وی خاطرنشان کرد: در مورد این‌که اگر ارز 4200 تومانی حذف و ارز نیمایی تخصیص داشته باشد عواقب خاص خود را خواهد داشت مکاتبات زیادی با وزارت جهاد کشاورزی و نهاد ریاست جمهوری انجام شده.

,

قیمت گذاری کود بر اساس ارز 18 هزار و 300 تومان

, قیمت گذاری کود بر اساس ارز 18 هزار و 300 تومان, قیمت گذاری کود بر اساس ارز 18 هزار و 300 تومان,

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که قیمت انواع کود توسط سازمان حمایت ازتولید و مصرف کننده اعلام شده، عنوان کرد: قیمت کود بر اساس قیمت ارز نمایی 18 هزار و 300 تومان در زمان وقت تعین شده ضمن این‌که این اقدام سیاست دولت است و به جهاد کشاورزی استان مربوط نمی‌شود.

,

سعیدی اظهار کرد: ما هیچ وقت از افزایش قیمت نهاده‌ای خوشحال نشده و نخواهیم شد اما پیگیری‌های انجام شده در خصوص قیمت کود نتیجه نداد و قیمت فعلی بر اساس ارز نیمایی تعیین شده است.

,

فقط 15 درصد کود مورد نیاز کشور وارداتی است

, فقط 15 درصد کود مورد نیاز کشور وارداتی است, فقط 15 درصد کود مورد نیاز کشور وارداتی است,

وی افزود: در بحث تامین کودهای شیمایی 75 درصد کود اوره مورد نیاز کشاورزان تولید داخل است و در این خصوص هیچ مشکلی نداریم از 25 درصد کودهای دیگر از جمله فسفات و پتاس 10 درصد تولید داخل و 15 درصد وارداتی است و این افزایش قیمت تاثیر زیادی بر افزایش قیمت محصولات کشاورزی نخواهد داشت.

,

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به مسئله کمبود کود فسفات و پتاس در استان اشاره کرد و تاکید کرد: بحث کمبود کود نیست بلکه شاهد عدم خرید کود توسط کشاورزان هستیم.

,

سعیدی بیان کرد: کودهای فسفات و پتاس به صورت ترکیبی توزیع می‌شود.

,

وی خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی که با صندوق حمایت از بخش کشاورزی انجام شده مقرر شد کارگزاری‌هایی که برای تهیه مبلغ خرید مشکل مالی دارند به بانک تجارت معرفی و وام 6 ماه با نرخ کارمزد 10 درصد به آنها پرداخت شود.

,

قیمت انواع کود

, قیمت انواع کود, قیمت انواع کود,

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: قیمت کود سوپر فسفات تریپل کیسه‌ای 423 هزار تومان، کود دی‌آمونیوم فسفات کیسه‌ای 496هزار و 500 تومان، کود کلرور پتاسیم کیسه ای 500 هزار تومان، کود سولفات پتاسیم کیسه‌ای 544 هزار و250 تومان، کود فسفات ساده بدون تغییر 35 هزار و 750 تومان و کود اوره 54 هزار و 562 تومان است.

,

سعیدی تصریح کرد: طبق برآرودهای انجام شده نیاز کود در کشور 3 میلیون و 200 هزار تن است اما در حال حاضر حدود 2 میلیون و 400 هزار تن کود تامین می‌شود.

,

تخصیص کود بر اساس اولویت

, تخصیص کود بر اساس اولویت, تخصیص کود بر اساس اولویت,

وی افزود: تخصیص کود اوره به همه کشاورزان امکان‌پذیر نیست بلکه اولویت سازمان جهاد کشاورزی برای توزیع کوده اوره برای محصولات اساسی کشور بوده که از قبل تعریف شده است.

,

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: به کشاورزان استان اطمینان خاطر می‌دهم کود اوره به هیچ وجه گران نخواهد شد و برای استان تلاش می‌شود قبل از این‌که کِشت‌ها انجام شود کود مورد نیاز کشاورزان توزیع شود.

,

سعیدی اظها کرد: کود برای کشت‌های پاییزه مورد استفاده است و در حال حاضر زمان توزیع کود نیست اما به دلیل مسائلی که در بحث کمبود و افزایش قیمت کود به وجود آمده کود موجود در استان در حال توزیع شدن است.

,

وی تصریح کرد: هیچ گونه کمبود کودی در خراسان‌جنوبی وجود ندارد و تاکنون گزارشی در این خصوص از شهرستان‌ها به ما اعلام نشده است که اگر کمبودی وجود داشته باشد و به ما اعلام شود طی چند روز تامین و توزیع انجام می‌شود.

,

توزیع 7900 تن انواع کود در خراسان جنوبی

, توزیع 7900 تن انواع کود در خراسان جنوبی, توزیع 7900 تن انواع کود در خراسان جنوبی,

سید مجتبی حسینی مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست خبری اظهار کرد: در بحث تامین کود شیمایی کودهای یارانه‌ای شامل سه نوع کود پایه ازته، فسفره و پتاسه است.

,

وی افزود: سهمیه ابلاغی کودهای فسفره و پتاسه به طور کامل توسط شرکت خدمات حمایتی استان تامین می‌شود.

,

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کودی که بیشتر کشاورزان از آن استفاده می‌کنند کود ازته است که برای نمونه می‌توان به کود اوره اشاره کرد.

,

حسینی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از سهمیه تامین کود اوره در استان بر عهده شرکت خدمات حمایتی است و 18 درصد دیگر کود اوره توسط اتحادیه تعاون روستایی استان تامین می‌شود.

,

وی اظهار کرد: توزیع کود بر اساس سهمیه هر شهرستان و سطح زیر کشت به شهرستان‌ها داده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

,

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: به جز یک بازه زمانی کوتاه، با مشکل خاصی در خصوص تامین کود روبه‌رو نبودیم.

,

حسینی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون 7 هزار و 900 تن کود در استان توزیع شده، خاطرنشان کرد: در شهرستان بشرویه 1798 تن، بیرجند 385تن، خوسف 748 تن، زیرکوه 307 تن، سرایان 335 تن، سربیشه 631 تن، طبس 288 تن، فردوس 220 تن، قاین 1208 تن، نهبندان 339 تن انواع کود شیمایی بین کشاورزان توزیع شده است.

,

وی عنوان کرد: در فصل پاییز غالب کودی که مورد نیاز کشاورزان برای کشت‌های پاییزه از جمله گندم، جو و زعفران استفاده خواهد شد در سطح استان توزیع شده است.

,

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: نیاز کود مورد نیاز برای محصولات بر اساس آزمایش‌هایی که انجام می‌شود است و بر اساس سطوح زیر کشت باغی و زراعی که در استان داریم کود مورد نیاز برای استان در نظر گرفته می‌شود.

,

حسینی اظهار کرد: نیاز کود مورد نیاز استان توسط معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی برآورد می‌شود و از زمان تخصیص سهم کود برای استان بحث حمل و نقل و توزیع برعهده شرکت خدمات حمایتی است.

,

وی به شائبه‌های به وجود آمده در خصوص کمبود کود در استان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر هیچ کمبود کودی در استان وجود ندارد و انواع کود در خراسان جنوبی موجود است.

,

توزیع 2500 تن کود اوره

, توزیع 2500 تن کود اوره, توزیع 2500 تن کود اوره,

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: طی هفته‌های گذشته یک هزار تن کود اوره در استان توزیع شده و 1500 تن دیگر نیز در حال توزیع است.

,

حسینی خاطرنشان کرد: اگر همکاران جهاد کشاورزی این نیاز را احساس کنند که در استان کود مورد نیاز است مجدد برای تامین کود اقدام خواهد شد.

,

وی در مورد توزیع کود بین کشاورزان، گفت: توزیع کود بر اساس اطلاعات ثبت شده کشاورزان از سطح زیر کشت توزیع می‌شود.

,

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی با توجه به نوع زراعتی که وجود دارد و اغلب خرده مالکی است میزان مصرف نهاده‌ها همیشه کمتر از پایه استاندارد است و در شرایط عادی کشاورزان کود کمتری را استفاده می‌کنند.

,

میزان تقاضا کمتر از عرضه

, میزان تقاضا کمتر از عرضه, میزان تقاضا کمتر از عرضه,

حسینی خاطرنشان کرد: خراسان‌جنوبی هیچ موقع سهمیه کود خود را به طور کامل جذب نکرده است؛ همیشه میزان تقاضا از میزان عرضه کمتر بوده است.

,

وی افزود: کشاورزان خراسان‌جنوبی برای محصولات زراعی از کود فسفاته و پتاسه کمتر استفاده می‌کردند.

,

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هر ساله سهم کودی که برای کشت پاییزه برای خراسان جنوبی ابلاغ و تخصیص داده می‌شود بیش از میزان مصرف استان است.

,

حسینی افزود: کشت‌های پاییزه استان بین 36 تا 40 هزار هکتار است.

,

سهمیه انواع کود خراسان‌جنوبی در سال زراعی جاری 25 هزار و 805 تن 

, سهمیه انواع کود خراسان‌جنوبی در سال زراعی جاری 25 هزار و 805 تن , سهمیه انواع کود خراسان‌جنوبی در سال زراعی جاری 25 هزار و 805 تن ,

وی در مورد سهمیه کود اوره استان، اظهار کرد: مجموع سهم کود اوره استان 18 هزار و 717 تن است که 15هزار و 314 تن توسط شرکت خدمات حمایتی استان و 3 هزار و 403 تن توسط اتحادیه های سازمان تعاون روستایی تامین می‌شود.

,

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: سهمیه کود فسفاته استان در سال زراعی 1399-1400 چهار هزار و 935 تن و سهمیه کود پتاسه 2هزار و 153 تن است.

,

حسینی خاطرنشان کرد: تاکنون شرکت خدمات حمایتی 5 هزار و 651 تن و اتحادیه مرکزی یک هزار و 575 تن کود اوره در سطح استان توزیع کرده است.

,

وی افزود: کود فسفاته یک تن، پتاسه 120 تن و نیترانت آمونیوم 400 تن در استان توزیع شده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه