اخبار داغ

شهرستان محلات مهد پرورش گل و گیاهان زینتی و دارویی کشور ؛

ارزش اقتصادی هفت کیلوگرم گل خشک، معادل یک بشکه نفت است/ چگونه محلات به هلند ایران تبدیل شد

ارزش اقتصادی هفت کیلوگرم گل خشک، معادل یک بشکه نفت است/ چگونه محلات به هلند ایران تبدیل شد
محلات از لحاظ سطح زیر کشت گل و گیاه بزرگ ‌ترین شهرستان ایران است به طوری که مهد پرورش گل و گیاهان زینتی و دارویی در کشور محسوب می شود. فعالیت گل کاری در این شهر به قدری رونق دارد که محلات از لحاظ تنوع تولید گل در کشور دارای رتبه اول شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ اگر از آدم های اطرافتان بپرسید چه کشوری معروف به کشور گل هاست پاسخ می شنوید: «هلند». اما در کشور خودمان هم شهری داریم که به «هلند ایران» معروف است، شهر محلات. این شهر که در جنوب شرقی استان مرکزی واقع است، با مساحت ۳هزار کیلومتر مربع نقش مهمی در تامین گل های زینتی ایران دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

علت نام گذاری این شهرستان به عنوان هلند ایران را میتوان به اتفاقات رخ داده در سال ۱۳۰۰ شمسی گره زد. قبل از این اغلب مردم محلات به کشاورزی مشغول بودند اما در سال ۱۳۰۰ اتفاق دیگری رخ داد که موجب شد آینده ی این شهر دست خوش تغییراتی شود.

,

, ,

نخستین بار فردی مسیحی از اهالی تهران به نام "پرتیوار" که گلکاران محلات معتقدند از هلندی های مقیم پایتخت بوده است، به اتفاق چند نفر از هموطنانش در باغ خود در تهران با وارد کردن بذر گل از هلند اقدام به پرورش گل در ایران کرد. سرکارگر استخدام شده از سوی "پرتیوار" از اهالی محلات به نام "یحیی خان" بود که در آن سال ها برای کار به تهران رفته و پس از بازگشت به دیار خود، کشت گل ها را در محلات به شکلی حرفه ای رواج داد. به گواهی تاریخ تا ابتدای دهه ۱۳۴۰ تعداد کارگران گل در محلات چهار نفر و در فاصله سال های ۴۰ تا ۷۵ تعداد واحد های گلخانه ای ۲۵ واحد بود که در امر پرورش گل های آپارتمانی فعالیت داشتند.

,

محلات از لحاظ سطح زیر کشت گل و گیاه بزرگ ‌ترین شهرستان ایران است به طوری که مهد پرورش گل و گیاهان زینتی و دارویی در کشور محسوب می شود. فعالیت گل کاری در این شهر به قدری رونق دارد که محلات از لحاظ تنوع تولید گل در کشور دارای رتبه اول شده است.

, .,

, ,

در حال حاضر افزون بر ۳ هزار نفر به صورت رسمی در قالب ۷۰۰ واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارند بیش از ۹۰۰ هکتار از زمین های این شهرستان زیر کشت انواع گل و گیاهان زینتی قرار دارد به طوری که ۱۸ درصد سطح زیر کشت گل و گیاه کشور، ۱۲ درصد از تولید انواع گل شاخه بریده، ۸۰ درصد تولید گل های فصلی نشایی، ۲۱ درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و ۱۴ درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات است.

, , .,

اما در کنار تولید انواع گل و گیاه زینتی، چند سالی است که باغداران محلاتی با کاشت گل محمدی، پا در عرصه ای دیگر گذاشته اند. از گل محمدی علاوه بر گلاب گیری می توان استفاده های دیگری هم کرد که ارزش افزوده بسیار بیشتری داشته باشد. توضیحات بیشتر را در گفتگو با یکی از فعالین این عرصه جویا شدیم.

,

حسین آعلی در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص وضعیت تولید گل در این شهرستان، گفت: در کنار تولید انواع گل های زینتی، چند سالی است برخی باغداران محلاتی به سمت تولید گل خشک از گل محمدی که برای مصارف خوراکی مانند استفاده در دمنوش، تزیین غذاها و همچنین تولید اسانس استفاده می شود، روی آورده اند. هم اکنون ۱۰کارگاه تولید گل خشک در محلات فعال است که باعث اشتغال حدود صد نفر شده است و متوسط درآمد هر فرد شاغل در این حرفه ۵۰میلیون تومان است.

,

آعلی با اشاره به تولید سالانه ۷ تن گل خشک در این شهرستان، گفت: صادرات گل خشک در سال ۱۳۹۷ به عدد ۲۲میلیون دلار رسید و کشورهای آذربایجان، قطر، عراق، ایتالیا، ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، روسیه و کشورهای عربی خلیج فارس مشتری های این محصول با ارزش بودند.

,

, ,

مسئول بسیج سازندگی شهرستان محلات با اشاره به سازگاری خوب گل محمدی با شرایط جغرافیایی این شهرستان، تصریح کرد: این سازگاری باعث شده تا افراد به تولید این محصول چه در سطح بزرگ چه در اندازه و مقیاس کوچک ترغیب شوند. البته تسهیلاتی هم از سوی بسیج سازندگی به افرادی که خواهان افزایش سطح زیرکشت خود باشند پرداخت می شود.

,

این فعال عرصه گل خشک، گفت: برای تولید این محصول باید گل محمدی را قبل از شکفته شدن چید. چرا که هم از نظر حجم کوچکتر است، هم عطر گل بهتر حفظ می شود. البته به جز فعالیت در این زمینه، دستگاه گلاب گیری هم داریم. بنا داریم تا با جمع آوری کل گل خشک روستاهای محلات در روستای نخجیروان و خرید دستگاه تولید اسانس

,

وی با اشاره به تولید ۵تن گل خشک در این شهرستان، گفت: سال های گذشته بیشتر این محصول به کارگاه های گلاب گیری فروخته می شد که با توجه به عدم صرفه اقتصادی به فکر استفاده بهتر از این محصول افتادیم. برای این منظور با تهیه دستگاه تولید اسانس و استقرار آن در روستای نخجیروان محلات، تمام گل های خشک روستاهای اطراف را در آنجا جمع آوری کرده و با استفاده از آن دستگاه، اسانس گل محمدی که ارزشی به مراتب بیشتر از گل خشک دارد را تولید می کنیم.

,

, ,

آعلی خاطرنشان کرد: در صورت راه اندازی کامل این کارگاه تولید اسانس، ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد چرا که این محصول با قیمتی بسیار بیشتر از گل خشک یا سایر فرآورده های آن به فروش می رسد. البته اگر به درستی بتوان اسانس گل محمدی را استخراج کرد، می توان از اسانس بدست آمده عصاره گل محمدی را تولید کرد که ارزش آن از اسانس هم بیشتر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه