اخبار داغ

شهرداری در بوته نقد؛

فاجعه فاضلابی در کلانشهر زاهدان/ وقتی مردم بی خیال و مسئولان بی تفاوت هستند

فاجعه فاضلابی در کلانشهر زاهدان/ وقتی مردم بی خیال و مسئولان بی تفاوت هستند
در گوشه گوشه کلانشهر زاهدان که تردد می کنی، می توانی نظاره گر فاجعه فاضلابی که در جوی ها و معابر جریان دارد باشی، معضلی که مشام هر رهگذری را می آزارد و نشان از بی خیالی برخی مردم و بی تفاوتی مسئولان امر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ اینجا زاهدان است، مرکز پهناورترین استان کشور که در واقع فقط نام کلانشهر را یدک می کشد اما از شرایط واقعی یک کلانشهر بویی نبرده، از مبلمان شهری گرفته تا آسفالت خیابان ها، زباله های سرگردان، نبود سطل زباله و ده ها مشکل دیگر، معضلاتی است که شهروندان این منطقه به شدت از آن رنج می برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

اما آنچه آزاردهنده تر است، این که به سختی می توان در برخی محلات این شهر تردد کرد، چراکه بوی فاضلاب جاری یا مانداب ها در جوی های حاشیه خیابان ها به شدت مشام رهگذران را می آزارد، جوی هایی که به واسطه اقدام نادرست برخی مردم بی خیال مملو از زباله و فاضلاب خانگی می شود و به دلیل کم توجهی شهرداری به موقع پاکسازی و لایروبی نمی شود و نه تنها چهره ای نازیبا در شهر به وجود آورده بلکه تهدیدی برای سلامت شهروندان است.

اما جاری بودن این فاضلاب فقط به جوی ها خلاصه نمی شود، بلکه در معابر اصلی و فرعی این کلانشهر جریان دارد، معضلی که اگر اندکی به آن توجه و برای رفعش اقدام شود، خیلی زود می تواند رخت ببندد و می توانیم شاهد چهره ای زیباتر در این خطه از کشورمان باشیم.

در این میان برخی شهروندان از بی توجهی مسئولان امر به لایروبی جوی ها گلایه دارند، به اذعان آن ها گویا شهرداری در این رابطه مسئولیتی برای خود تعریف نکرده است.
,
,
,
,
,
,
 
,
در همین راستا تعدادی از  شهروندان با ارسال پیام به این پایگاه خبری خواستار پیگیری این معضل شدند که خبرنگار ما به منظور پیگیری موضوع با حضور در محلات مختلف با برخی شهروندان گفت و گویی انجام داده است.
,

جولان فاضلاب و بوی نامطبوع

المیرا عسکری، یکی از شهروندان زاهدانی ساکن خیابان مولوی به خبرنگار ما گفت: متاسفانه جوی های روان آب های سطحی در زاهدان وضعیت خوبی ندارد، به گونه ای که به نظر می رسد برای جولان فاضلاب و زباله طراحی شده است، چراکه پساب سبز و تیره با بوی نامطبوع در آن جریان دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی معابر می بینیم که جوی ها مملو از زباله شده که نه تنها به بوی نامناسب این فاضلاب ها می افزاید، بلکه مسیر عبور پساب را مسدود کرده و این روزها به محلی امن برای زباله هایی نظیر ماسک و دستکش تبدیل شده است که در واقع تهدیدی جدی برای سلامتی شهروندان محسوب می شود.

 این شهروند تاکید کرد: متاسفانه این وضعیت باعث شده است که شاهد منظره نازیبایی در شهر باشیم و به سختی بتوان در کنار آن پیاده روی کرد.

عملکرد ضعیف متولیان بهداشت و شهری

 امید ملکانی، یکی دیگر از شهروندان ساکن خیابان هیرمند هم با بیان این که جای نظارت بهداشتی و بازدارنده در زاهدان خالی است، به خبرنگار ما گفت: فاجعه فاضلاب رها شده در معابر و زباله ها و آب های گندیده در جوی های حاشیه خیابان ها نمونه ای روشن از عملکرد ضعیف متولیان بهداشت و مدیران شهری است.

وی افزود: مانداب های حاشیه بیشتر خیابان ها، به شدت آزاردهنده است، اما انگار این بو برای برخی مردم عادی شده، چراکه به راحتی فاضلابشان را در معابر رها می کنند و زندگی شان در چنین مناطقی جریان دارد.

این شهروند اضافه کرد: در برخی مناطق شرایط به حدی نامناسب است که احساس می کنی شهرداری در لایروبی جوی ها و رسیدگی به وضعیت آن نقش و مسئولیتی ندارد.
 
,
, جولان فاضلاب و بوی نامطبوع,
,
,
,
,
,
,
,
, عملکرد ضعیف متولیان بهداشت و شهری,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
بازی با سلامت مردم

مهدی صباغ، یکی دیگر از شهروندان هم اذعان کرد: متاسفانه در بعضی کوچه ها و خیابان های زاهدان آسفالت حفاری و چاله‌های کوچک ایجاد شده که مملو از فاضلاب است و در حاشیه خیابان ها هم جوی‌های هدایت روان آب ‌های سطحی پر از زباله و فاضلاب شده که نیاز جدی به لایروبی دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر جوی ها، وضعیت مسیل های زاهدان هم مطلوب نیست و به محلی برای تجمع فاضلاب و زباله و هجوم حشرات تبدیل شده است، این موضوع بی توجهی مسئولان امر را به موضوع بهداشت نشان می دهد، آن هم در شرایطی که کرونا روز به روز با قدرت بیشتری جولان می دهد، شاهد بازی با سلامت مردم هستیم.

لزوم توجه مردم

آسا ریگی، معاون خدمات شهر شهرداری در این باره به خبرنگار ما گفت: لایروبی جوی ها و به ویژه مسیل های بزرگ شامل مسیل پاسداران، شهدای خدری و بولوار بلوچستان و انتهای شیرآباد در برنامه قرار دارد که در بخش عمده ای کارگران مشغول هستند و قسمتی هم به منظور همکاری شرکت های خصوصی در دست مناقصه رفته است.

وی ادامه داد: لایروبی جوی های بعضی از خیابان‌ها هم جزو برنامه‌ها قرار دارد که در این راستا همکاری مردم ضروری است، بازدیدی از یکی از شهرهای کشور داشتم، مشاهده نکردم که آبی از یک خانه بیرون بیاید، اما در زاهدان جوی‌ها به مکان و مسیری برای فاضلاب های خانگی تبدیل شده و از هر خانه ای یک لوله به سمت جدول ها باز است.

این مقام مسئول با بیان این که این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، افزود: در این راستا یک تیم بهداشتی را فعال کردیم، اما در نظر داریم از ظرفیت سایر ارگان‌ها از جمله آب و فاضلاب در این رابطه استفاده کنیم، گاهی هم لازم است با این گونه رفتارها برخوردهای انجام شود، در غیر این صورت وضعیت تغییر نمی کند.

وی عنوان کرد: در محدوده کریم آباد به ندرت می توان خانه ای را پیدا کرد که فاضلاب و آب ناشی از شست‌وشوی از آن بیرون نیاید، متاسفانه در بیشتر محلات وضعیت خوب نیست و نیاز به فرهنگ‌سازی و رعایت مردم دارد.
, بازی با سلامت مردم,
,
,
,
,
,
, لزوم توجه مردم,
,
,
,
,
,
,
,
,

ریگی اضافه کرد: اگر مردم همکاری کنند، کار نظافت جوی ها ساده تر است و از تخریب، گندیدگی و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می شود که ساماندهی این وضعیت در دستور کار شهرداری قرار دارد.

انتهای پیام/
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه