اخبار داغ

تبدیل زمین از تولید به تفریح؛

اراضی کشاورزی که هر روز آب می‌رود / نبود قانون قابل اجرا برای جلوگیری از خردتر شدن زمین ها!

اراضی کشاورزی که هر روز آب می‌رود / نبود قانون قابل اجرا برای جلوگیری از خردتر شدن زمین ها!
با اجرای طرح‌های پیشران و افزایش سطح اراضی آبی استان قطعا بر سطح باغات هم افزوده می‌شود ولی آنچه در این بین حائز اهمیت است استفاده از این باغات به عنوان منبع تولید محصولات باغی نه مکانی برای تفریح و سرگرمی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، استان کردستان ۴۷ هزار هکتار باغ دارد که ۳۲ هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است و با اجرای طرح‌های پیشران و افزایش سطح اراضی آبی استان قطعا بر سطح  باغات هم افزوده می‌شود ولی آنچه در این بین حائز اهمیت است استفاده از این باغات به عنوان منبع تولید محصولات باغی نه مکانی برای تفریح و سرگرمی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

اگر نیم نگاهی به سایت دیوار داشته باشیم علناً مشاهده می شود که زمین داران اطراف شهر سنندج از جمله قلیان، ننله، باباریز، چنو، سرنجیانه و ... به دلیل استقبال مردم و فروش خوب زمین برای استفاده از باغ جهت تفریح خانواده ها خود این زمین ها را قطعه بندی کرده و با استفاده از قولنامه و تغییر کاربری آن را به فروش می رسانند و علناً زمینی که باید جهت تولید باشد به مکانی جهت سرگرمی و تفریح خانواده ها تبدیل می شود.

,

چشم و هم چشمی هم به این اتفاق دامن زد به گونه ای که افرادی خودرو و طلاهایشان را فروختند تا یک، دو هزار متر زمین کشاورزی بخرند؛ این افراد به نیت تفریح و سرگرمی باغات کشاورزی را خریداری می کنند و هیچ اطلاع و آگاهی از نحوه مراقبت از درختان میوه و در مجموع تولید ندارند و این ضرر و آسیب بزرگی به بخش تولید محصولات باغی وارد می کند.

,

, ,

 

,

اما آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها امکان‌پذیر است؟

, اما آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها امکان‌پذیر است؟, اما آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها امکان‌پذیر است؟,

مطابق قانون تغییر کاربری اراضی مزبور جز در موارد ضروری ممنوع است و در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها به عهده کمیسیونی است که در آن نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری حضور دارند که در هر استان زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل می شود و تصمیمات این کمیسیون با اکثریت آراء اعضا دارای اعتبار خواهد بود و ظرف دو ماه از تاریخ درخواست متقاضی این کمیسیون موظف به تشکیل جلسه و اتخاذ تصمیم است.

,

, ,

هشدارهای سازمان جهاد کشاورزی کردستان به خریداران املاک زراعی و باغی

, هشدارهای سازمان جهاد کشاورزی کردستان به خریداران املاک زراعی و باغی, هشدارهای سازمان جهاد کشاورزی کردستان به خریداران املاک زراعی و باغی,

 

,

مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان با صدور اطلاعیه ای نسبت به خریداران و فروشندگان املاک زراعی و باغی هشدارهایی داده است.

,


مهدی فتحی اضافه کرد: طی سال جاری بخش قابل توجهی از آگهی های شبکه های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی به خرید و فروش املاک، فروش زمین های زراعی و باغی، ویلاها و خانه‌باغ‌های  فاقد اسناد مالکیت و مجوز ساخت در متراژهای کمتر از حدنصاب قانونی اختصاص پیدا کرده است.

,
,

, ,

وی با اعلام اینکه حداقل سطح باغ برای درخواست مجوز خانه کارگری سه هزار مترمربع با داشتن سند انتقال قطعی از دفترخانه است، گفت:هر گونه تغییر کاربری و احداث بنا و ساختمان و آلاچیق و سکو بدون اخذ مجوز از مدیریت جهادکشاورزی ممنوع است.

,

مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه متخلف علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی و پرداخت جریمه، تا سه برابر ارزش فعلی زمین به مراجع قضایی معرفی می شود، اظهار داشت: هیچگونه خدماتی از قبیل برق، گاز، آب و غیره به این اراضی تعلق نخواهد گرفت و بی شک این موضوع موجب گرفتاری برای خریداران بی اطلاع از موضوع می شود.

,

فتحی با تاکید براینکه این سازمان با قاطعیت با هر گونه تفکیک، قطعه بندی و تغییر کاربری و احداث بنا و مستحدثات غیر مجاز برخورد می‌کند، گفت: می طلبد خریداران قبل از هرگونه خرید اراضی با مدیریت امور اراضی این سازمان مشورت واز کارشناسان این مدیریت راهنمایی دریافت کنند.

,

, ,

نبود قانون قابل اجرا برای جلوگیری از خردتر شدن زمین ها

, نبود قانون قابل اجرا برای جلوگیری از خردتر شدن زمین ها, نبود قانون قابل اجرا برای جلوگیری از خردتر شدن زمین ها,

حامد قادرزاده کارشناس اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: تمایل به داشتن فضایی مفرح و با مالکیت کامل از سوی مردم و صاحبان سرمایه و در عین حال نبود قانون قابل اجرا برای جلوگیری از خردتر شدن زمین ها باعث شده تا اراضی  قابل عرضه در قطعات ۵۰۰ متری تا چندهزارمتری  برای تقاضای افراد به اندازه کافی و قیمت مناسب فراهم شود.

,

وی با اشاره به اینکه  از طرفی وجود شبکه آثار جانبی و قاعده چشم هم چشمی تقاضا را افزایش داده است، گفت: مزید بر این برخی از دستگاه های  دولتی با عرضه عرصه های منابع طبیعی به کارمندان خود و دادن امتیاز بهره برداری از آب های زیرزمینی تمایل به ایجاد خانه باغ ها را بیش از پیش تحریک کرده است.

,

وی افزود: اگر در داخل شهرهای استان به ویژه سنندج فضای سبز،  پارک و محل بازی برای کودکان و محل استراحت مناسبی برای سالمندان وجود داشت دیگر لزومی به تخریب منابع و خرید و فروش اراضی کشاورزی نبود.

,

, ,

قادرزاده اضافه کرد: علاوه بر این با اجرای طرح‌های جامع هم امکان تولید محصولات مانند میوه و سبزی در مقیاس بالا و توسعه صنعت فرآوری مواد غذایی فراهم می شد و این مکان ها می توانست به الگویی برای ترویج صنعت باغداری وغیره تبدیل شود.

,

این کارشناس اقتصادی به ارائه راهکاری برای ممانعت از خروج تولید در باغات و تبدیل آن به مرکز تفریح و سرگرمی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: با شناسایی منابع جایگزین خواسته های مالکین این زمین ها می توان دو فرصت مهم را فراهم کرد اول این که با تجمیع واحدها از طریق مدیریت واحدها، با حفظ مالکیت آنان، امکان استفاده اقتصادی از آنها را ایجاد و دوم با توقف صدور مجوز بهره برداری از آب‌های زیرزمینی و وضع قوانین ممنوعیت فروش و قطعه بندی قطعات کوچک از گسترش بیشتر این روند تا حد قابل توجهی ممانعت کرد.

,

, ,

بی شک جلوگیری از رشد تبدیل اراضی زراعی و باغی به تفرجگاه شخصی مردم مستلزم وجود قوانین و مقررات سختگیرانه و برخورد قاطع در این رابطه است که امید می رود این اقدام تا زمانی که دیر نشده و سطح زیادی از باغات ازدست نرفته انجام شود، هر چند تغییر کاربری بر اجرای فعالیت‌های تبصره ۴ در فرض عدم اخذ موافقت سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و رعایت ضوابط زیست محیطی می‌باشد، چون اجرای فعالیت‌های این تبصره، منوط به اخذ مجوز و رعایت ضوابط زیست محیطی است. در غیر این صورت، عمل مشمول عنوان مجرمانه تغییر کاربری به صورت غیرمجاز خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه