اخبار داغ

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

بیش از ۳۹۰۰ نفر در خراسان‌جنوبی از اختلالات شنوایی رنج می برند/ ژنتیک، 50 درصد علت ناشنوایی در استان

بیش از ۳۹۰۰ نفر در خراسان‌جنوبی از اختلالات شنوایی رنج می برند/ ژنتیک، 50 درصد علت ناشنوایی در استان
عرب نژاد گفت: در خراسان‌جنوبی 3 هزار و 975 نفر از اختلالات شنوایی رنج می‌برند که تعداد قابل توجهی مربوط به شهرستان بیرجند است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی عرب نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص هفته ناشنوایان اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی 3 هزار و 975 نفر از اختلالات شنوایی رنج می‌برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,

وی با بیان اینکه کم شنوایی معلولیتی پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی است، افزود: میزان شیوع کم شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است؛2 تا 4 در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق هستند.

,

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: میزان ناشنوایی شامل خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید میشود و در خراسان جنوبی از 3 هزار و 975 نفر 630 نفر دچار ناشنوایی خفیف،یک هزار و 364 نفر متوسط، یک هزار و 543 نفر شدید و 438 نفر دچار ناشنوایی خیلی شدید هستند.

,

عرب نژاد عنوان کرد: بیشترین تعداد افراد ناشنوا مربوط به بیرجند با یک هزار و 266 نفر و کمترین مربوط به خوسف با 102 نفر است.

,

وی در مورد علت شناسی ناشنوایی در استان، اظهار کرد: 25 درصد دلیل ناشنوایی ناشناخته، 50 درصد علت ژنتیک و 25 درصد سایر موارد از جمله زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و... است.

,

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طبق مطالعات متعدد سال‌های اخیر در صورتی که کودک کم شنوا پیش از 3 ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره‌مند شود می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست پیدا کند.

,

عرب نژاد عنوان کرد: مداخلات توانبخشی شنوایی شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی وکاشت حلزون است.

,

وی با بیان اینکه غربالگری نوزادان برای ناشنوایی در بدو تولد انجام می‌شود، افزود: در نیمه نخست امسال 7 هزار و 68 نفر  غربالگری شدند که 10 نفر از این تعداد مبتلا به کم شنوایی بوده و سمعک دریافت کردند.

,

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت:با توجه به بیماری کرونا ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی از راه دور به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی انجام می‌شود.

,

عرب نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی مراکز روزانه آموزشـی توانبخشـی کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی از اسـفندماه سال 98 به تبعیت از مدارس آموزش و پرورش،  به دلیل پیشگیری از تشدید روند سرایت بخشی بیماری کووید 19 و با توجه به لزوم اسـتمرار یافتن خدمات این مراکز به جهت پیشگیری از افت عملکرد کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی و حمایت از کسب و کار کارشـناسان و کارکنان شاغل در مراکز وجود بستر اینترنت در بیش از 95 درصد از مناطق کشور،شـیوه ‌امه برنامه توانبخشـی از راه دور مراکز روزانه آموزشـی توانبخشـی با مشارکت کمیته علمی و کارشـناسان توانبخشـی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی تابعه و کارشناسان استانی و ستادی بهزیستی کشور تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

,

وی افزود: در اردیبهشت ماه به منظور اجرایی ساختن گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی و در پی ثبت اطلاعات مراکز روزانه آموزشی توانبخشی کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی در سامانه Salamat.gov.ir  توسط مدیران مراکز و دریافت کد رهگیری و مجوز آغاز فعالیت و پروتکل بهداشتی مرتبط شرایط بازگشایی و فعالیت‌های مراکز اعلام شده که شامل رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری مرتبط، حضور حداکثر دوسوم کارکنان مرکز در محل مرکز و یک سوم به صورت دورکاری و پیگیری اجرای برنامه توانبخشی از راه دور خدمت گیرندگان و برنامه‌ریزی نوبت‌دهی و مراجعه روزانه کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی مراکز و ارائه خدمات ارزیابی، توانبخشی یا مشاوره موکدأ به صورت انفرادی با احتراز از هرگونه تجمع و تشکیل کلاس، با پیش‌بینی امکان پیگیری اثربخشی این خدمات از طریق اجرای برنامه توانبخشی از راه دور می‌شود.

,

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: از خرداد ماه در راستای به حداقل رساندن خطر سرایت بخشی بیماری کووید 19، بالا بردن ضریب سلامت کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی و خانواده‌های آن‌ها از مراکز روزانه توانبخشی و کارکنان این مراکز و استمرار و حفظ اثربخشی خدمات موضوع، شرایط فعالیت مراکز در مناطق مشخص شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا با رنگ‌های سفید، زرد و قرمز به صورت مجزا اعلام شده است.  

,

عرب نژاد گفت: برای مناطق با وضعیت سفید خدمات توانبخشی از راه دور به حداکثر کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی ممکن و ارائه خدمات انفرادی به حداکثر 70 درصد از کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی خدمت گیرنده، مناطق زرد 50 درصد و مناطق قرمز 20 درصد مشخص شده است

,

وی عنوان کرد: تب سنجی و کنترل علائم احتمالی بیماری در پرسنل و کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی خدمت گیرنده در بدو ورود به مرکز، اخذ رضایت نامه از سرپرست کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، عدم سرو مواد خوراکی، پذیرش کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی جدید با رعایت دستورالعمل های معمول و فعلی و پوشش همه کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی در خدمات مرکز در یک هفته کاری در تمامی مناطق از جمله اقدامات انجام شده است.

,

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: کمک هزینه ماهیانه اختصاص یافته به مرکز مطابق سهمیه منوط به رعایت کامل شیوه‌نامه، ارائه بسته خدمتی به خدمت گیرندگان، پرداخت و حقوق و دستمزد تمام کارشناسان و پرسنل غیرتخصصی به روال پیش از تعطیلی پرداخت شده است.  

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه