اخبار داغ

معاون اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

بلوچی دوزی در راه ثبت ملی/ "گنز" سیستان و بلوچستان به ایران معرفی می شود

بلوچی دوزی در راه ثبت ملی/ "گنز" سیستان و بلوچستان به ایران معرفی می شود
بهروز عیسی زهی گفت: نام روستای "گنز" از توابع بخش ایرندگان خاش به عنوان روستای ملی بلوچی دوزی مطرح شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهروز عیسی زهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: نام روستای "گنز" از توابع بخش ایرندگان خاش به عنوان روستای ملی بلوچی دوزی مطرح شده است.

وی اظهار کرد: این موضوع فعلا با مردم و مسئولان خود منطقه مطرح شده است تا ذهنیت کافی برای آن ها به وجود آید و ما هم در آینده بتوانیم با توجه به ظرفیت خوبی که در این زمینه وجود دارد این روستا را به عنوان روستای ملی بلوچی دوزی معرفی کنیم.

این مقام مسئول افزود: تیر یا مردادماه سال آینده از این موضوع دفاع می شود و در صورت تایید داوران روستای گنز نیز در فهرست مکان های ثبت ملی قرار خواهد گرفت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بخش ایرندگان و رستای گنز پیشینه خوبی در رشته بلوچ دوزی یا همان سوزن دوزی بلوچی دارد و هنرمندان و اساتید با سابقه ای در این روستا حضور داشتند.

عیسی زهی گفت: اساتید بنامی چون مهناز جمالزهی ایرندگان، شهناز خلیلی، زرخاتون عظیمی، مهری ملک ایرندگانی و مریم کریمی در این منطقه و این رشته صنایع دستی شناخته شده هستند.

وی ادامه داد: حضور اساتید توانمند در این منطقه نشان دهنده ظرفیت این منطقه از سیستان و بلوچستان در زمینه سوزن دوزی بلوچی است و همین امر سبب شد تا برای ثبت ملی این روستا به عنوان روستای بلوچی دوزی مصمم شویم.

شایان ذکر است؛ پس از ثبت کلپورگان به عنوان روستای جهانی در فهرست آثار یونسکو و ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی، روستای تنگه سرحه به عنوان روستای ملی حصیر بافی و شهر ادیمی به عنوان شهر ملی خامه دوزی امیدواریم که روستای گنز هم به عنوان روستای ملی بلوچی دوزی پنجمین منطقه ثبت شده در حوزه صنایع دستی در سطح جهانی و ملی خواهد بود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه