اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

افزایش نوسانات نرخ ارز یکی از دلایل رشد تورم/ دولت از ثروتمندان مالیات بگیرد

افزایش نوسانات نرخ ارز یکی از دلایل رشد تورم/ دولت از ثروتمندان مالیات بگیرد
ایوب نارویی گفت: افزایش نوسانات نرخ ارز یکی از مهمترین دلایل رشد تورم در کشور است..
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایوب نارویی، یکی از کارشناسان اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون درباره دلایل رشد نقدینگی و نقش بازار سرمایه در آن افزود: از نظر اقتصاد در واقع تورم به معنای افزایش قیمت ها به صورت لجام گسیخته است که این خودش در جوامع مختلف دلایل زیادی دارد که به نظر بنده در ایران مهمترین آن تورم ناشی از فشار مخارج و تورم ناشی از افزایش هزینه ها در بحث تولید است که همگی به ایجاد تورم دامن می زنند.
 
افزایش نوسانات نرخ ارز یکی از دلایل رشد تورم
 
وی بیان کرد: وقتی تقاضا بیش از عرضه باشد به خودی خود تورم به وجود می آید، اما در حال حاضر به خصوص در این چند مدت اخیر مهمترین دلایل افزایش تورم در کشور یکی در واقع افزایش مخارج دولت بوده و آن انتظار سودآوری که افراد در بخش دلالی و سفته بازی دارند خیلی در افزایش تورم نقش ایفا کرده، همچنین افزایش نوسانات نرخ ارز نیز از مهمترین دلایل رشد تورم در کشور است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: عامل اصلی سوداگری در بازار سرمایه بیشتر در بخش خدمات محسوب می شود وبسیار گسترده و زودبازده است زیرا شخص می تواند به سود مورد انتظار خود برسد و این عامل باعث می شود تورم افزایش پیدا کند که در این زمینه دولت باید در بخش خدمات این مورد را  کنترل کند و بیشتر به سمت بخش تولید رفت زیرا تولید بیشتر زمینه اشتغال را فراهم و از طرفی تورم را کمتر می کند.

وی ادامه داد: وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می شود مجبور است برای پوشش مخارج خود از راه های مختلف از جمله استرداد از بانک مرکزی دست بزند که این امر باعث ایجاد تورم در جامعه است، باید دولت در این مواقع نقدینگی را کنترل و سیاست های پولی و مالی اتخاذ کند که این امر کنترل شود، در این راستا دولت با انتشار اوراق مشارکت و سود بالاتر از سود واقعی می تواند مردم را تشویق کند که این اوراق را خریداری کرده و باعث کاهش نرخ تورم شود.

نارویی گفت: حفظ ارزش نرخ پولی کشور عاملی است که مسئولان و سیاست گزاران می توانند تدابیر و سیاست هایی اتخاذ کنند که مردم فقیر بیش تر از این در تنگنا قرار نگیرند.

وی خاطر نشان کرد: نمایندگان می توانند با طرح و لایحه هایی مصوباتی که به مجلس ارائه می دهند در زمینه سیاست های مالی خصوصا که باعث کاهش تورم و افزایش اشتغال در جامعه شوند ایفای نقش کنند.

وی اذعان کرد:  کشور ما با افزایش تورم و رکود تورم مواجه است اگر بخواهیم تورم را کاهش دهیم و تولیدکنندگان نخواهند از سود خود صرف نظر کنند ما در واقع با کاهش رکود اقتصادی و افزایش تورم مواجه خواهیم شد.

این کارشناس اقتصادی در تکمیل مطلب فوق ادامه داد: اگر بخواهیم کل تورم را در جامعه از بین ببریم همچنین امری در کشور ما امکان پذیر نیست چون لازمه تحقق آن کم کردن نقدینگی در جامعه است، وقتی نقدینگی کاهش یابد منجر به ایجاد رکود خواهد شد و از آنجایی که کشور رکود تورمی دارد، نمی توان همزمان هم تورم را پایین آورد و هم بیکاری را کاهش داد؛ اگر می خواهیم تورم پایین تری را قبول کنیم مجبوربه پذیرش نرخ بیکاری بالاتری هستیم.

وی تصریح کرد: باید سیاست های پولی و مالی اتخاذ شود که بتوان تورم را کاهش و ایجاد اشتغال کرد تا بیکاری افزایش پیدا نکند.
 
تخفیف مالیاتی، راهکاری برای کسری تورم
 
به گفته نارویی، تزریق پول در جامعه باعث ایجاد تورم می شود به این علت که وقتی پول در دست مردم باشد صرف خرید کالا و خدمات کالاهایی که نیاز اولیه آنها نیست، خواهد شد در نتیجه آن تقاضا برای کالا و خدمات بیشتراز عرضه کالا می شود که این مسئله خود افزایش تورم را در پی دارد، بر این اساس باید در تزریق پول دقت و به همان اندازه که در جامعه ترزیق می شود عرضه را هم افزایش یابد یعنی تولیدات در جامعه زیاد تا با کمبود تقاضا در جامعه مواجه نشویم.

وی خاطر نشان کرد: در اقتصاد طرحی به عنوان حسابداری ملی داریم که وقتی بخواهیم آن را محاسبه کنیم روش های مختلفی مانند روش ارزش افزوده، روش مخارج و درآمدی در نظر گرفته می شود  که روش درآمدی کارآیی چندانی ندارد زیرا مردم به صورت خودجوش میزان دارایی خود را اعلام نمی کنند که دولت از آنان مالیات بگیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این راستا دولت از افرادی که ثروت زیادی دارند شناخت چندانی از میزان درآمد آنها ندارد و نمی تواند مالیات خوبی از آنان دریافت کند در نتیجه فشار مالیات روی تولید کالا وارد شده و بیشترین بار به کسی می رسد که قشر ضعیف جامعه است که باید برای خرید کالا پول بیشتری هزینه کنند، براین اساس مردم بیشتر متضرر و فقیر خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: دریافت مالیات از مسکن بلااستفاده توسط دولت راهکار خوبی در این زمینه است، همچنین دولت باید شرایطی را برای مردم فراهم کند که آنها میزان دارایی شان را به دولت بگویند و در قبال به آنان تخفیف مالیاتی بدهد تا از این طریق از افرادی که درآمد های هنگفت دارند، مالیات های خوبی دریافت شود.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
, افزایش نوسانات نرخ ارز یکی از دلایل رشد تورم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تخفیف مالیاتی، راهکاری برای کسری تورم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه