اخبار داغ

شهید باکری در میاندوآب هم ناآشنا است؛

غربت سرداری نام آشنا در زادگاهش

غربت سرداری نام آشنا در زادگاهش
در حالی که سراسر ایران و به ویژه آذربایجان به سردار رشید اسلام شهید مهدی باکری افتخار می کند و همه ساله یادواره شهید باکری در شهرهای تبریز و ارومیه و حتی خود میاندوآب در اسفند ماه برگزار می شود؛ آنگونه که شاید و باید؛ حق شهید باکری در زادگاهش ادا نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر، همگان نامش را شنیده اند و آوازه اش را؛ در سال ۱۳۳۳ در شهری به نام “میاندوآب” دیده به جهان گشوده و بعدها به یکی از ماندگارترین سرداران دفاع مقدس تبدیل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا که یکی از رشیدترین و ماندگارترین سرداران دفاع مقدس است، شهیدی که پیکر مطهرش به آب‌های گرم جنوب پیوست و مانند برادرش حمید، مفقودالاثر شد.

,

شهید مهدی باکری در سال ۱۳۳۳ در شهرستان میاندوآب در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد و در روز ۲۵ اسفند سال ۱۳۶۳ و طی « عملیات بدر» به خاطر شرایط حساس عملیات، طبق معمول به خطرناکترین صحنه‌های کارزار وارد شد و در حالی که رزمندگان لشکر را در شرق دجله از نزدیک هدایت می‌کرد، تلاش می‌کرد تا مواضع تصرف شده را در مقابل پاتک‌های دشمن تثبیت کند که در نبردی دلیرانه، براثر اصابت تیر مستقیم مزدوران عراقی، ندای حق را لبیک گفت و به لقای معشوق نایل شد.

,

برای میاندوآب، افتخار بزرگی است که زادگاه سردار رشید اسلام، شهید مهدی باکری و ۸۵۰ شهید سرافراز هست و در همین راستا نیز برای شناساندن این موضوع با توجه به واقع شدن این شهرستان در کوریدور ارتباطی شمال غرب کشور، در ورودی های این شهر تابلوهایی با مضمون تصویر شهید باکری و عبارت “سلام سردار” و ” خداحافظ سردار” نصب شده است.

,

اما متاسفانه در حالی که سراسر ایران و به ویژه آذربایجان به سردار رشید اسلام شهید مهدی باکری افتخار می کند و همه ساله یادواره شهید باکری در شهرهای تبریز و ارومیه و حتی خود میاندوآب در اسفند ماه برگزار می شود؛ آنگونه که شاید و باید؛ حق شهید باکری در زادگاهش ادا نشده است.

,

متاسفانه شهید باکری در زادگاهش مغفول مانده است

, متاسفانه شهید باکری در زادگاهش مغفول مانده است, متاسفانه شهید باکری در زادگاهش مغفول مانده است,

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی، با بیان اینکه نقش میاندوآب باید در دوران دفاع مقدس تبیین شود، اظهار کرد: میاندوآب زادگاه شهید باکری، تبلور غیرت آذربایجان است.

,

سرهنگ پاسدار جلیل وحیدی با بیان اینکه متاسفانه شهید باکری در زادگاهش مغفول مانده است، تصریح کرد: باید برای از غربت درآوردن شهید باکری تلاش کرد.

,

وی با تاکید بر اینکه مزار شهدای گمنام و یادمان شهدا می تواند به مرکز ثقل فرهنگی تبدیل شود، گفت: سمن ها و تشکل های مردم نهاد نیز باید در موضوع دفاع مقدس فعال شوند.

,

, ,

متاسفانه نتوانسته ایم شهید باکری را بشناسانیم

, متاسفانه نتوانسته ایم شهید باکری را بشناسانیم, متاسفانه نتوانسته ایم شهید باکری را بشناسانیم,

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب نیز با بیان اینکه ما در سایه سار خون شهدا و رشادت های رزمندگان و ایثارگران به عنوان سرباز ولایت به مردم خدمت می کنیم، گفت: قدم های خوبی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شهرستان برداشته شده ولی کافی نیست و باید تلاش بیشتری انجام گیرد.

,

سرهنگ پاسدار نورالدین پالهنگ با تاکید بر اینکه تمامی ادارات باید در موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت احساس مسئولیت کنند، افزود: باید ادارات نسبت به این موضوع و سرکشی از خانواده شهدا و رسیدگی به مشکلات آنان اهتمام بیشتری بورزند.

,

وی با بیان اینکه قرار بود تصویر ۸۵۰ شهید شهرستان در ورودی های شهر نصب شود، اظهار کرد: این کار توسط شهرداری و شورای شهر شروع شد ولی مدتی است متوقف شده و که متولیان باید به آن رسیدگی کرده تا این اقدام سریعا به نتیجه برسد.

,

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب با تاکید بر ساماندهی و رسیدگی به مزار شهدا در شهرها و روستاهای شهرستان، تصریح کرد: شهدا مایه عزت و افتخار ما هستند و مزار این عزیزان باید مورد توجه قرار گیرد.

,

پالهنگ با بیان اینکه در مراسمات شهرستان وصیت نامه و زندگی نامه شهدا چاپ و در بین جوانان و افراد حاضر توزیع شود، اظهار کرد: پیشنهاد می کنیم تا در میادین اصلی شهر، تمثال شهدای شاخص نصب شود.

,

وی با تاکید بر اینکه همه ما وظیفه داریم در راستای زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا تلاش کنیم تا مانع از فراموشی آنها شویم، افزود: نباید با کم کاری خود سبب فراموشی شهدا شویم.

,

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب در ادامه با بیان اینکه این شهرستان زادگاه افتخار آذربایجان و ایران، شهید مهدی باکری است، تصریح کرد: متاسفانه نتوانسته ایم شهید باکری را بشناسانیم که لازم است در این راستا گام های اساسی تر برداشته شود.

,

پالهنگ با اشاره به لزوم تدوین کتاب، سررسید و دایره المعارف شهدای میاندوآب و نقش این شهرستان در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: باید خاطرات شهدا و ایثارگری های رزمندگان اسلام، مکتوب شده و ضمن تبیین نقش میاندوآب در دوران دفاع مقدس، به نسل حاضر و نسل های آینده انتقال یابد

,

حق شهید باکری در زادگاهش میاندوآب، ادا نشده است

, حق شهید باکری در زادگاهش میاندوآب، ادا نشده است, حق شهید باکری در زادگاهش میاندوآب، ادا نشده است,

فرماندار میاندوآب هم اظهار کرد: تحمل شرایط سخت جنگ، دوری از عزیزان، ایستادگی و بردباری رزمندگان در دوران دفاع مقدس قابل سنجش با هیچ عدد و رقمی نیست.

,

حسام شیرازه محبت گفت: دفاع مقدس،‌مردم محور بود و هرکسی در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ایفای نقش نموده، شایسته تقدیر است.

,

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که نگذارید دفاع مقدس تحریف شود، افزود: باید ایثار و ایستادگی و صبر و بردباری در جامعه تبیین شود و شما راویان دفاع مقدس شوید.

,

فرماندار میاندوآب در ادامه با بیان اینکه این شهر دیار باکری هاست، تصریح کرد: باکری ها افتخار کشور هستند ولی متاسفانه حق شهید باکری در زادگاهش میاندوآب، ادا نشده، که نباید اینگونه باشد.

,

البته در این راستا نیز اقداماتی در سال های گذشته و اخیرا انجام گرفته که بخشی از آرزوی مردم این دیار را در ادای حق شهید باکری در زادگاهش تحقق بخشیده اما هیچ کدام کافی نیست.

,

تحقق آرزوی نصب تندیس شهید باکری در زادگاهش

, تحقق آرزوی نصب تندیس شهید باکری در زادگاهش, تحقق آرزوی نصب تندیس شهید باکری در زادگاهش,

, ,

نصب بزرگترین تندیس سردار رشید اسلام، شهید مهدی باکری در زادگاهش، شهرستان میاندوآب پس از ۳۰ سال در دوران تصدی مسئولیت عبدالله عبدالهی در شهرداری میاندوآب انجام گرفت.

,

این تندیس هفت متر طول داشته و بزرگترین تندیس شهیدباکری به شمار می آید و براساس المان طراحی شده، تندیس شهید باکری در داخل محرابی از جنس استیل که بر روی آن عبارت” خدایا مرا پاکیزه بپذیر”  نقش بسته، و با نورپردازی زیبا و مناسب در میدان آزادی قرار می گیرد.

,

ثبت خانه پدری شهید باکری در میاندوآب در میان میراث تاریخی-فرهنگی کشور

, ثبت خانه پدری شهید باکری در میاندوآب در میان میراث تاریخی-فرهنگی کشور, ثبت خانه پدری شهید باکری در میاندوآب در میان میراث تاریخی-فرهنگی کشور,

ابلاغ ثبت خانه پدری شهید باکری در شهرستان میاندوآب در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی کشور؛ آخرین اقدامی است که در راستای ادای حق شهید باکری در زادگاهش انجام گرفته است.

,

در این رابطه نیز رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر، اظهار کرد: ثبت خانه پدری شهید باکری در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی _فرهنگی کشور ابلاغ شده است.

,

فاطمه علیزاده گفت: در ۲۵ خرداد ۹۹ طی نامه ای ازسوی معاون میراث فرهنگی کشور ثبت منزل پدری شهید مهندس مهدی باکری واقع در شهر میاندوآب به استاندار آذربایجان غربی ابلاغ شد.

,

وی افزود: طی تشریفات قانونی این اثر ارزشمند به شماره ۱۲۲درفهرست آثار واجد ارزش فرهنگی -تاریخی کشور به ثبت رسیده است .

,

لزوم پیش بینی اعتبار برای تکمیل یادمان شهید باکری در زادگاهش

, لزوم پیش بینی اعتبار برای تکمیل یادمان شهید باکری در زادگاهش, لزوم پیش بینی اعتبار برای تکمیل یادمان شهید باکری در زادگاهش,

میاندوآب در دوران دفاع مقدس از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در بحث راهیان نور نیز می تواند با توجه به اینکه زادگاه شهیدباکری است، نقش برجسته ای داشته باشد.

,

باید با استفاده از ظرفیت راهیان نور و ایجاد یادمان در زادگاه شهید باکری، خانه محل تولد سردار رشید اسلام در میاندوآب را از غربت خارج کرد و در این راستا انتظار داریم اعتباری برای تکمیل و استفاده از ظرفیت این یادمان در راهیان نور و شناساندن فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و شهادت، مشخص شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه