اخبار داغ

در میان غفلت مسئولین؛

استراحتگاه 75 پرنده مهاجر جهان در نظرآباد، مُرد/ زهکش قزوین بلای جان تالاب صالحیه 31 هزار هکتاری شد

استراحتگاه 75 پرنده مهاجر جهان در نظرآباد، مُرد/ زهکش قزوین بلای جان تالاب صالحیه 31 هزار هکتاری شد
شکستن دیواره، خروج آب تالاب صالحیه، تخصیص نیافتن حق آبه و نبود مدیریت درست در حفظ این جاذبه بکر طبیعی حالا یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان نادر کشور را به ورطه نابودی کشانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، تالاب صالحیه با پهنه 31 هزار هکتاری، تنها تالاب استان البرز است که بعد از 30 سال احیا، حدود 5 سالی بود که در تمام فصول سال میزبان گونه های مختلف پرنگان جهان شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
همه ساله شهروندان نظرآباد و مسافران نوروزی از لذت این تفرج گاه و شنیدن صدای طبیعت در این منطقه سخن می گفتند اما شکستن دیواره و خروج آب تالاب و تخصیص نیافتن حق آبه و نبود مدیریت درست در حفظ این جاذبه بکر طبیعی حالا یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان نادر کشور را به ورطه نابودی کشانده است.
,
 
,
فعالان محیط زیستی خردادماه سال جاری در گلایه هایی اعلام کردند مدت هاست فریاد می زنیم و از سازمان ها و انجمن های مردم نهاد کرج و تهران و کسانی که عاشق محیط زیست و تالاب هستند، کمک می خواهیم که به داد تالاب برسند.
,
 
,
آنها معتقد بودند که اگر جلوی زهکش گرفته نشود عملا تالاب نابود خواهد شد، فردین حکیمی مدیر کل محیط زیست استان البرز، می گوید؛ متاسفانه بر اساس تخریب دیواره های تالاب در خردادماه سال جاری حجم عمده ای از تالاب صالحیه تخلیه شد و با توجه به شروع فصل کشاورزی و ضرورت تخصیص حق آبه به آنها، آبگیری تالاب میسر نشد.
,
 
,
حالا نوش داروی مسئولان شهرستان نظرآباد برای احیا دوباره تالاب این است که همانند بشیرزاده مدیر آب منطقه ای نظرآباد معتقد هستند همت مسئولان را می طلبد که پیگیری های لازم را درباره تالاب انجام دهند، از طرفی ملکی مدیر آب منطقه ای قزوین اعلام می کند اگر بارندگی داشته باشیم و رودخانه ها جاری شود انتهای آن به تالاب صالحیه می رسد.
,
 
,
با این نوع مدیریت مسئولان به نظر می رسد تنها راه نجات این تالاب بارش رحمت الهی است، آن هم تالابی که به گفته فردین حکیمی مدیر کل محیط زیست البرز، گونه های شاخص این تالاب شامل تنجه، آنقوت، آووست، غاز و درنای خاکستری، انواع اردک سانان از قبیل سرسبز، نوک پهن و سرحنایی، لک لک سیاه، ایگرت، باکلان، فلامینگو، سلیم شنی، حواصیل، انواع کاکایی و حواصیل ارغوانی است.
,
 
,
اردیبهشت ماه سال جاری بود که محیط زیست البرز اعلام کرد؛ "هدف جهاد کشاورزی قزوین از این زهکش که بودجه ملی نیز دارد کاهش شوری خاک بالا دست بود اما این زهکش زمانی جواب می دهد که میزان بارندگی ها خیلی خوب بوده و زمین رطوبت کافی داشته باشد. در نتیجه با شرایط مذکور باید زهکش در پائین دست ایجاد شود تا شوری خاک را بگیرد اما زمانی که خشکسالی هست و ممکن است آب موجود در تالاب موقتی بوده و وارد دوره ترسالی نشده باشیم زهکش مذکور موجب می شود در استان البرز نتیجه بر عکس هدف استان قزوین را شاهد باشیم. 
,
 
,
 متاسفانه هر میزان تالاب آبگیری می شود آب از آن خارج خواهد شد زیرا بالادست منبع آبی است و آب داخل زمین می رود اما پائین دست کانالی باعمق خاصی حفر می شود  و آب بالادست را از زیر خاک وارد کانال می کند. زهکش آب را وارد رودخانه شور کرده و در نهایت به دریاچه نمک قم ختم می شود، یعنی عملا ما آسیب می بینیم، زیرا اراضی حاشیه تالاب شور است و زمانی که زمین شور است دلیلی ندارد این منبع آبی را انتقال داده و از استان خارج کنیم.
 
,
,
باید این آب به اراضی جنوب تالاب هدایت شود تا رطوبت خاک افزایش یابد، پوشش گیاهی تقویت شود و عاملی برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار باشد.  ضرورتی ندارد قزوین برای البرز تصمیم گیری کند و مسئله دوم این است، چرا آبی که می توان از آن استفاده کرد از استان خارج شود؟".
,
 
,
حالا تمام اتفاقات تلخ دست به دست هم داده است تا تالاب صالحیه ای که زیستگاه 75 گونه نادر جهان بود امروز به ورطه نابودی کشیده شود و دیگر حتی نوش داروی بعد از مرگ هم به داد این جاذبه طبیعی نرسد.
 
,
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه