اخبار داغ

پانتومیمِ بیمارگونه عربستان در قتل مخالفان

پانتومیمِ بیمارگونه عربستان در قتل مخالفان
محمد بن سلمان و همکاران وی با اقدام غیر عادی و وحشیانه خود در برابر خاشقچی که جز نوشتن کاری نکرده بود، به ایجاد جنبش مخالفت سیاسی که همیشه از آن هراس داشتند دامن زدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ چیزی که سعودی ها در قتل جمال خاشقچی از آن هراس داشتند اکنون به صورت یک جنبش درآمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

2 سال از روزی که "جمال خاشقچی" مقاله نویس عربستان سعودی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ظاهرا بدون هیچ رد پایی ناپدید شد، گذشته است.

,

مقامات سعودی یک هفته پس از ناپدید شدن وی ادعا کردند که خاشقچی به دور از هر اقدامِ شرورانه ای از درب ورودی ساختمان خارج شده است.

,

به گفته سعودی ها، هیچ جای نگرانی وجود نداشته و وی سرانجام باز می گردد.

,

اکنون همه ما می دانیم که واقعا چه اتفاقی افتاده است. وی به دستور "محمد بن سلمان" (MBS) ولیعهد عربستان توسط گروهی 15 نفره که از جانب مقامات ارشد عربستان اعزام شده بودند به طرز وحشیانه ای به قتل رسید.

, MBS,

قاتلان خاشقچی با عدالت مواجه نخواهند شد

,

مقامات سعودی در نوعی پانتومیم بیمارگونه (از ادعای سلامت و زنده بودن او تا وانمود کردن اینکه به طور تصادفی کشته شده) بارها اظهارات خود را تغییر دادند. اما پس از اینکه ترکیه شواهد بیشتری از سوء نیت دولت سعودی را فاش کرد، سرانجام دادستان کل عربستان قتلِ از پیش طراحی شده وی را تأیید نمود.

,

ریاض بر سر این حقیقت که یکی از شهروندان خود و نویسنده ای که با دیدگاه محمد بن سلمان برای ساخت عربستانی جدید مخالفت کرده را به قتل رسانده به اطلاعات جهانی توهین کرد.

,

با وجود داشتن یک متحد نزدیک مانند دونالد ترامپ در کاخ سفید، سازمان سیا کاملا روشن کرد که به اعتقاد آنها MBS در قتل این نویسنده مشارکت داشته است. سناتور "لیندسی گراهام" ولیعهد سعودی را به عنوان "گلوله مخرب" و مردمی که باید از این واقعیت وحشیانه چشم پوشی کنند را "کور عمدی" توصیف کرد.

,

آن قتل، وحشیانه بود. جسد خاشقچی تا به امروز پیدا نشده است. طبق آخرین شواهد، کیفرخواست قضایی ترکیه و مدارک سازمان های بین المللی مانند؛ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خاشقچی تحت فشار قرار گرفت، خفه شد و سپس به طرز ماهرانه ای توسط یک متخصص پزشکی قانونی قطعه قطعه شد. بقایای وی در مکانی در ترکیه دفن یا در حمام مواد شیمیایی حل شد و صحنه جنایت توسط عوامل سعودی با دستکاری مدارک، پاکسازی گردید.

,

"اَگنِس کالامارد" گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد قتل های غیر قانونی طی تحقیقی به این نتیجه رسید که شواهد معتبر نشان می دهد مقامات ارشد دادگاه پادشاهی سعودی مسئول این جنایت بودند. وی خواستار تحقیق در زمینه مسئولیت فردیِ مقامات عالی‌رتبه سلطنتی از جمله محمد بن سلمان شد.

,

هنگامی که اکثریت جهان خواستار پاسخگویی ریاض شدند، محاکمه ای ساختگی و مضحک تشکیل شد تا نشان دهد که مقامات در بازخواست قاتلان خاشقچی جدی هستند. در ماه دسامبر گذشته، 11 نفر در عربستان سعودی در جایگاه متهم قرار گرفتند. دادستان ولیعهد اتهامات 3 نفر را رد کرد، برای 3 نفر دیگر حکم زندان صادر شد و 5 نفر محکوم به اعدام شدند.

,

کالامارد این حکم را با عنوان "تمسخرِ عدالت" محکوم کرد و این واقعیت را برجسته ساخت که مقامات ارشد مانند "سعود القحطانی" دستیار نزدیک MBS و "احمد العسیری" معاون سابق رئیس اطلاعات عربستان سعودی کاملا از محاکمه رهایی یافتند.

,

در اوایل ماه گذشته با تبدیل حکم اعدام به 20 سال حبس توسط دادگستری عربستان سعودی، نمک به زخم عدالت جهانی پاشیده شد و "خدیجه چنگیز" نامزد خاشقچی این تصمیم را با عنوان "مضحکه" مورد انتقاد قرار داد و پرسید: "چه کسی این تصمیم را گرفته است؟ چه کسی این دستور را داده است؟ آن سازمان کجاست؟ اینها مهم ترین سؤالاتی است که کاملا بی پاسخ می مانند."

,

هیچ انسان با وجدانی نمی تواند ارزیابی چنگیز را اشتباه فرض کند. دادگاه سلطنتی سعودی، سپر بلای ولیعهد سرکش خود شده و به هر قیمتی از او محافظت خواهد کرد. لعنت بر این عدالت.

,

مخالفت با محمد بن سلمان

,

بدیهی است که قاتلان واقعی خاشقچی که این حمله را سازماندهی کردند، مادامی که محمد بن سلمان صاحب قدرت است و جامعه بین المللی به ویژه آمریکا به تطهیر خود ادامه می دهند با عدالت روبرو نخواهند شد.

,

در افشاگری های اخیر، حتی گزارش شده که ترامپ به خبرنگاری لاف زده که محمد بن سلمان در برابر واکنش جهانی محافظت می شود.

,

بخشی از انگیزه های قتل خاشقچی از بین بردن هرگونه مخالفت با حکومت عربستان سعودی بود. حتی منتقدان ملایم و خوش بیانی چون خاشقچی قابل تحمل نبودند، اما با تشکیل یک حزب مخالف مستقر در لندن به نام "حزب انجمن ملی" نه تنها با محمد بن سلمان بلکه با سلطنت حاکم بر عربستان مخالفت می شود.

,

محمد بن سلمان و همکاران وی با اقدام غیر عادی و وحشیانه خود در برابر شخصی که جز نوشتن کاری نکرده بود، در واقع به ایجاد جنبش مخالفت سیاسی که همیشه از آن هراس داشتند دامن زدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه