اخبار داغ

گزارشی از موانع رونق بورس؛

هوای بازار سهام فعلاً ابری و مه‌آلود است/ بورس ریخت، ارز بالا رفت

هوای بازار سهام فعلاً ابری و مه‌آلود است/ بورس ریخت، ارز بالا رفت
با این که تا چندی قبل برخی گمان می‌کردند با خرید سهام بورس می‌توانند مانند دلار و سکه سودهای هنگفت به دست بیاورند اما حالا دستشان خالی مانده و بر کرده خود پشیمان هستند؛ بازار بورس این روزها در تلاطم است و آینده‌ای نامعلوم در پیش دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از"شیرازه"، برخی مسئولین مثل طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم به سرمایه‌گذاران و دارندگان سهام تاکید دارد که همچنان اسقامت نمایند و تا بهبود وضعیت بازار بورس شکیبایی کنند.بعضی کارشناسان نیز معتقد هستند که بازار سهام در حال ورود به روند عادی و معمول خود می باشد و افرادی که سرمایه‌های مازاد خود را به بازار سرمایه وارد می‌کنند، باید دید سرمایه گذاری میان مدت و دراز مدت داشته باشند.آن ها پیش بینی می کنندکه وضعیت بازار بورس به مراتب در مهرماه نسبت به شهریور ماه شرایط بهتری را رقم خواهد زد.

رنج بازار بورس از عوارض و آسیب های متعدد
دکتر مرزبان، اقتصاد دان و استاد دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار "ما"، گفت:می توان وضعیت بازار بورس را پیش بینی کرد اما این پیش بینی زمانی محقق می شود که از نوسان و شوک خارج باشد، با این وجود در حال حاضر بازار بورس ایران مثل یک بیماری می ماند که از عوارض و آسیب های متعددی رنج می برد.

وی افزود: اقتصاد ما با مسائل متعددی روبروست و نیاز به کارشناسان امر،متخصصین و سرمایه گذاران خارجی به خوبی در آن احساس می شود.چرا که تقاضا و درآمد کم شده، قیمت جهانی نفت پایین آمده و بسیاری از بازارهای اقتصادی به تعطیلی کشیده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
,
, رنج بازار بورس از عوارض و آسیب های متعدد,
,
,
,

دکتر مرزبان اظهار کرد: هم اکنون بازارهای بورس آمریکا و اروپا در حال نزول هستند اما بورس ایران در دو سال گذشته به خوبی رشد کرد، شاخص بورس می بایست بر روی پایه یک و 200 قرار بگیرد اما زمانی که یک میلیون واحد اضافی داریم، اوضاع همین می شود. بنابراین تا زمانی که قیمت ها به صورت واقعی نباشد، بازار بورس مشکل دار است.وی با انتقاد از این که ناظرین متخصص برای فعالیت بازار بورس ایران وجود ندارد،ادامه داد:اعمالی که مسئولین بازار بورس در ایران انجام می دهند، نوعی دوپینگ است که وزنه آن واقعی نیست.

,



 

,
, ,
,

نیاز به جلب اعتماد مردمی
دکتر مرزبان بکارگیری عوامل متعدد را در گذر از بحران بورس موثر دانست و بیان کرد: هرچه تحریم ها سنگین تر شود ورود ارز به بازار مشکل دار تر می شود و قیمت ها بالاتر می رود.لذا می بایست جنبه های سیاسی، اقتصادی تصحیح شود و با بکارگیری مدیران کاربلد و نیروهای متخصص از این بحران خارج شود. افزود: از طرفی وقتی که اعتبار مردم نیز به دلایل مختلف کمرنگ شود، خریدار و تقاضایی برای ارائه هر نوع سیاست و برنامه ریزی وجود نخواهد داشت.

 سومین مولفه مهم اقتصاد جهانی
دکتر جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به مزایای بازار بورس گفت: ورود به بورس، بهترین، سریع ترین و کم هزینه ترین راه جذب سرمایه و هدایت منابع مالی به سوی شرکت‌هاست و آن هامی توانند از این فرصت طلایی نهایت استفاده را ببرند.

, نیاز به جلب اعتماد مردمی,
,
,
,  سومین مولفه مهم اقتصاد جهانی,
,

وی از جایگاه بورس و بازار سرمایه به عنوان سومین مولفه مهم اقتصاد جهانی یاد کرد و افزود: بازار بورس این قابلیت مهم را دارد که با جذب سرمایه های کوچک و بزرگ در گردش مالی و توسعه اقتصادی نقش موثری ایفا نماید از این رو بیشترین اهمیت در پیشرفت اقتصادی دنیا دارد و مهمترین معیار سنجش سلامت اقتصاد هر کشور محسوب می شود.

,

, ,

نماینده مردم شیراز تامین منابع مالی را اصلی ترین نیاز کنونی شرکت‌های هر استان خواند و گفت: حضور در بورس سریع ترین و کم‌هزینه‌ترین راه تامین و جذب سرمایه است که  در مقایسه با استقراض از بانک ها کاملاً کم‌هزینه‌تر، سریعتر و اطمینان‌بخش‌تر خواهد بود و در این حالت شرکت ها نه تنها اقساطی را پرداخت نخواهند کرد بلکه  دارای شرکا و سهامدارانی خواهند بود که در سود و زیان شرکت همراه آنان خواهند بود.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به مزیای شرکت در بازار بورس اشاره و تاکید کرد: شفافیت کامل مالی، کارایی و مثبت بودن ترازهای مالی سرمایه اصلی و ارزشمند ورود به بازار بورس می باشد که هر شرکت می تواند از آن بهره مند شود. البته به روزرسانی ارزش واقعی سهام، کسب اعتبار و اعتماد عمومی هم در سطح کشوری و هم در سطح بین‌المللی و نیز سهولت در دریافت و ارائه تضامین بانکی و سایر ابزارهای تامین مالی از دیگر مزایای مهم حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه است.

 وی با اعلام آمادگی نمایندگان مجلس در حمایت از شرکت‌ها افزود: در حال حاضر به شرکت‌های فعال در بورس ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف مالیاتی تعلق می گیرد و علاوه بر این سازمان امور مالیاتی به شرکت‌هایی که در سال جاری وارد بازار بورس می شوند، تنها مالیات یک سالانه آن ها را محاسبه کرده و به مالیات سالیان گذشته آن ها ورود نمی کند.

لزوم نگاه بلندمدت سهامداران به بازار بورس

,
,
,
,
,
, لزوم نگاه بلندمدت سهامداران به بازار بورس,

محمد کیامهر، مدیر بورس منطقه‌ای فارس هم در گفتگو با خبرنگار "شیرازه"، با اشاره به کاهش سهام معاملات بازار بورس گفت: به خاطر کاهش قیمت‌ سهام شرکت ها، حجم معاملات کمتر شده و از فعالیت‌های بازاربورس کاسته شده  است.

,

وی افزود: از ابتدای سال تا اواخر تیرماه شاخص بورس حدود ۳۰۰ واحد رشد کرد که نیاز به اصلاح و ایجاد تعادل در بازار دارد چرا که این خود در کاهش قیمت‌ها نمود می‌یابد.

,

کیامهر با بیان این که نمی توان آمار دقیقی و مشخصی را از ورود فعالان به بازار بورس اعلام کرد، گفت: آمار و ارقام کدهای صادر شده در استان را در اختیار نداریم و سیستم نیز این خروجی را به ما نمی دهد که چه تعداد از افراد وارد بازار بورس شده اند اما می‌توان متوجه شد که این آمار با کاهش همراه شده است.

,

مدیر بورس منطقه‌ای فارس به سهامداران توصیه کرد:بهتر است که سهامداران نگاه بلندمدتی به بازار بورس داشته باشند چرا که افزایش و کاهش قیمت‌ها و نوسانات بازار در همه جای دنیا اتفاق می افتد و امری کاملا طبیعی است.

,

, ,

بورس ریخت، ارز بالا رفت

, بورس ریخت، ارز بالا رفت,

در هفته منتهی به ۴ مهر ماه، بهای هر انس طلا و قیمت انواع کامیودیتی­ها مانند نفت و فلزات و ارز دیجیتال بیت کوین تحت‌تاثیر رشد قابل توجه ارزش شاخص جهانی دلار روندهای همسویی را ثبت کردند. همچنین در بازار داخلی علیرغم افت شاخص کل بازار سهام، روند جهشی قیمت سکه و دلار به دلیل جوسازی­های سیاسی ناشی از اقدام آمریکا در فعال کردن مکانسیم ماشه ادامه داشت. در آغاز هفته منتهی به ۴ مهر ماه قیمت سکه و دلار به دلیل انتظار برخی معامله گران از افزایش عرضه ارز توسط دولت به دلیل اخبار مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه، اندکی کاهش یافت. اما به عقیده برخی معامله گران، فعال شدن مکانیسم ماشه باعث افزایش نااطمینانی‌ها و هجوم تقاضای احتیاطی به بازار ارز و سکه خواهد شد که این پیش‌بینی در ادامه هفته گذشته محقق شد. در انتهای هفته دلار با رشد ۴.۳ درصد به کانال ۲۸ هزار تومانی نزدیک شد. اگر چه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید اما بنا بر تحلیل کارشناسان، این مسئله نمی تواند به مانع رشد قیمت دلار شده و تنها برای کنترل ورود تقاضای آربیتراژی موثر خواهد بود. بهای سکه نیز با ثبت رشد ۲.۸ درصدی به ۱۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید. انتظار می‌رود در روزهای آتی قیمت دلار و سکه تحت تاثیر انتخابات امریکا و پیش بینی‌های آن نوسان داشته باشد.

شاخص کل سهام که در هفته منتهی به ۲۸ شهریور پس از چندین هفته ریزش، رشد ۹.۵ درصدی را به ثبت رسانده بود، در انتهای هفته گذشته با کاهش ۵.۴ درصدی مواجه شد. بدین ترتیب شاخص کل سهام به ۱ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۵۲ رسید. یکی از عوامل افت شاخص، اخبار منتشر شده از فعال سازی مکانیسم ماشه می‌باشد که موجب تشدید نگرانی‌ها و خروج از بازار سهام و هجوم به بازار دلار شده است. برخی از کارشناسان نیز ادامه دستکاری در فرآیند بازار با حمایت‌های دستوری حقوقی‌ها را عامل تداوم روند نزولی شاخص سهام می‌دانند. به نظر می‌رسد تا زمانی که بازار توسط نهادهای مختلف دستکاری شده و پشتوانه علمی و تحلیلی برای تصمیم گیری مسئولان وجود نداشه باشد، نمی توان به روند صعودی شاخص سهام امیدوار بود.

ارزش شاخص دلار که در دو هفته گذشته به کانال ۹۲ واحد وارد شده بود، در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر با رشد ۱.۵ درصدی از کانال ۹۴ واحد عبور کرد و به بالاترین رقم در حدود ۶ هفته اخیر رسید. افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در اروپا و تضعیف ارز این کشورها منجر به رشد ارزش دلار در هفته گذشته شد. اگر چه در هفته گذشته ارزش شاخص دلار اندکی افزایش یافت، اما پیش‌بینی می‌شود به دلیل تشدید تنش‌های چین و آمریکا و تداوم سیاست‌های پولی انبساطی مجددا شاهد فت شاخص دلار در روزهای آتی باشیم.

قیمت بیت کوین که در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر رشد ۴.۱ درصدی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته با کاهش ۲.۳ درصدی به ۱۰ هزار ۶۴۹ دلار رسید. تقویت شاخص دلار مهم ترین عامل افت ارزش بیت کوین بوده است. با توجه به احتمال افزایش ارزش طلا در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود ارزش بیت کوین نیز مجددا روند صعودی را از سر گیرد.در هفته گذشته (منتهی به ۱۸ سپتامبر) همه فلزات پایه رشد قیمتی را ثبت کردند. افزایش خوش‌بینی­ها نسبت به تقاضای چین، کاهش بی­سابقه موجودی انبارهای لندن و کاهش ارزش دلار در اواسط هفته از دلایل اصلی افزایش تقاضای فلزات در هفته گذشته بوده است. قیمت آلومینیوم در هفته گذشته در فاصله ۱۰ دلاری از مرز هزار و ۸۰۰ دلار قرار گرفت. همچنین پیش­بینی می­شود در صورت شکسته شدن مرز ۷ هزار دلار قیمت مس در یک روند صعودی بلندمدت قرار خواهد گرفت.

در حالی که قیمت فلزات اساسی در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر رشد مثبت داشتند، در هفته اخیر (منتهی به ۲۵ سپتامبر) همه رشد منفی را به ثبت رساندند. نگرانی‌ها از افزایش تنش‌های امریکا و چین، شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها و تقویت شاخص دلار از دلایل افت بهای فلزات اساسی در هفته گذشته است.برپایه این گزارش، این روزها مردمی که در بازار بورس شرکت کرده اند،چندان دلِ خوشی از آن ندارد و لازم می باشد که با برنامه ریزی حساب شده و البته بکارگیری مدیران، نیروهای متخصص و برقراری ارتباط موثر با کشورهای مختلف وضعیت را از این حالت به سمت مطلوب تری رهنمون ساخت.

,
,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه