اخبار داغ

بی توجهی مسئولان به ظرفیت‌های آشکار و پنهان پهناورترین استان کشور؛

ترانزیت به گِل‌نشسته "راه‌ ابریشم"؛ نجات بخش اقتصاد ایران/ پروژه‌ای ملی که در سایه تعلل دولت با کندی پیش می‌رود

ترانزیت به گِل‌نشسته "راه‌ ابریشم"؛ نجات بخش اقتصاد ایران/ پروژه‌ای ملی که در سایه تعلل دولت با کندی پیش می‌رود
شاهراه ترانزیتی چابهار- میلک یکی از پروژه های ملی و تاثیرگذار کشور است که می تواند نسخه شفابخش برای اقتصاد ایران باشد واگرچه پتانسیل ویژه ای دارد اما روند اجرایی آن با کندی پیش می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان را به جرات می توان مهمترین استان کشور در ترانزیت و تجارت در کشور دانست. استانی که دارای مرزهای دریایی و خاکی گسترده ای است و به دلیل داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور می‌تواند با کشورهای هند، چین و حاشیه اقیانوس هند در ارتباط باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
از دیگر سو هم مرزی با کشور افغانستان که به عنوان بارانداز تجاری از سوی سازمان ملل شناخته شده است، می‌تواند این استان را در زمینه ترانزیت به قطب کشور تبدیل کند.

در این میان اگرچه ظرفیت ویژه ملی و حتی جهانی در سیستان و بلوچستان وجود دارد، اما سال‌هاست که این استان نتوانسته از این قابلیت استفاده کند و گواه آن نداشتن راه های ترانزیتی و بزرگراه‌های ویژه است که توان تردد خودروهای ترانزیتی ایران و افغانستان را داشته باشد.

بر اساس اظهارات کارشناسان، 4 هزار و 200 کامیون ترانزیتی افغانستان در جاده های سیستان و بلوچستان در تردد هستند، در حالی که بسیاری از آنها از داخل شهرهای سیستان از جمله زهک عبور می کنند و علاوه بر ترافیک سنگین مشکلات زیادی را برای مردم به وجود می آوردند.

اگرچه سال هاست شاهراه چابهار - میلک به عنوان یکی از پروژه های مهم و تاثیرگذار ملی در جنوب شرق کشور مطرح است، اما روند اجرای این پروژه به صورت لاک پشتی است و شاید یکی از علل آن اعتبارات قطره چکانی باشد.

در هر صورت به دلیل اهمیت بسیار ویژه این پروژه برای سیستان و بلوچستان و کشور و به تبع آن همسایگان شرقی کشور لازم است اقدامات عاجل برای اتمام آن صورت گیرد، تا شاید پس از سال های طولانی مردم سیستان و بلوچستان هم بتوانند از ظرفیت بی انتهای مرزهای خود به عنوان مرزنشین استفاده کنند و رونق اقتصادی را در زندگی خود شاهد باشند.

ترانزیت و تجارت مهمترین اولویت‌های اقتصادی و اشتغالی سیستان و بلوچستان

سروش کیانی قلعه سرد، کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ترانزیت و تجارت به عنوان مهم ترین اولویت های اقتصادی و اشتغالی سیستان و بلوچستان علاوه بر ارزش افزوده ای که ایجاد می کنند زمینه رشد و توسعه دیگر پتانسیل های استان را در حوزه های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت و معدن فراهم می سازد.

وی ادامه داد: با توجه به صرفه های اقتصادی ایجاد شده در زمینه صادرات، فراهم بودن امکان ترانزیت و تجارت، سایر زیر بخش های اقتصادی فعال خواهد شد.

کیانی قلعه سرد تصریح کرد: پیش نیاز این امر ایجاد زیرساخت ها و ملزومات در دو محور ترانزیت و بازرگانی است و بدون ایجاد زیرساخت های لازم نمی توان انتظار رونق چندانی برای کلیت اقتصاد استان متصور شد.

سیستان و بلوچستان بی‌بهره از زیرساخت‌های حمل و نقل

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: سیستان و بلوچستان علی رغم موقعیت کم نظیر جغرافیایی خود به دلیل نبود زیرساخت های لازم در زمینه حمل و نقل هرگز نتوانسته از این ظرفیت ممتاز خود بهره مناسبی ببرد و خلاهای موجود در این زمینه بسیار است.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال زیرساخت های بسیار خوبی در سیستان و بلوچستان در حال شکل گیری است که با اجرای آن ها تغییراتی اساسی در میان مدت در شرایط استان رخ می دهد.

این کارشناس بیان کرد: یکی از اساسی ترین زیرساخت های در حال شکل گیری در استان محور ترانزیتی چابهار میلک است که از آن می توان به عنوان یکی از استراتژیک ترین محورهای ترانزیتی کشور نام برد.
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ترانزیت و تجارت مهمترین اولویت‌های اقتصادی و اشتغالی سیستان و بلوچستان,
,
,
,
,
,
,
,
, سیستان و بلوچستان بی‌بهره از زیرساخت‌های حمل و نقل,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

شاهراه چابهار -میلک و فراهم سازی امکان دسترسی افغانستان به دریای عمان

کیانی قلعه سرد عنوان کرد: محوری که با فراهم سازی امکان دسترسی افغانستان به دریای عمان ظرفیت بی بدیلی را برای تجار افغانستان فراهم خواهد ساخت و می تواند در توسعه تجارت افغانستان نقشی محوری و تعیین کننده داشته باشد.

وی گفت: این محور ترانزیتی بسیار مهم علاوه بر آنکه در توسعه درآمدهای ترانزیتی و بازرگانی استان نقشی بی نظیری ایفا خواهد کرد و احیاگر این دو صنعت در استان خواهد بود، با افزایش سهم بندر چابهار در تجارت و تبدیل سازی این بندر به کانون فعال بازرگانی کشور از یک سو و ارتقا و بهبود نقش آفرینی چابهار در توسعه ملی و منطقه ای، زمینه سرعت گرفتن بیش از پیش رشد و توسعه بندر چابهار را فراهم می سازد.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: نتیجه این امر علاوه بر افزایش ارزش افزوده اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان، بهبود وضعیت خدمات و امکانات تکمیلی حوزه های مختلف اقتصادی در استان خواهد بود.

پیشرفت قطعات شاهراه چابهار - میلک رضایت بخش نیست

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: محور ترانزیت چابهار میلک  در صورتی که نسبت به این پروژه عظیم سرعت عمل بیشتری داشته باشیم، می تواند مهمترین محور ترانزیتی کشور باشد.

وی ادامه داد: آخرین وضعیت این پروژه را از مسئولان استان پیگری کردم، این پروژه شامل سه قطعه زاهدان خاش، خاش ایرانشهر و ایرانشهر چابهار است که قطعه اول پیشرفت زیادی دارد ولی در مجموع قابل رضایت نیست و طرح به کندی حرکت می کند، درحالی‌که باید هر چه سریعتر  این پروژه به سرانجام برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گفت: این خط ترانزیت مهم برای حمل و نقل از طریق چابهار به میلک و نهایتا داخل افغانستان که به عنوان یک بارانداز تجاری توسط سازمان ملل شناخته شده، درنظر گفته شده است و کالاها به کشورهای مختلف آسیای میانه، چین تردد پیدا می کند و ترانزیت صورت می گیرد.

مالکی بیان کرد: طبیعی است که این پروژه می تواند تحول اساسی در زندگی مردم سیستان و بلوچستان در جهت اشتغال جوانان، رونق تجاری و اقتصادی داشته باشد.

رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی پاسخگوی کندی اجرای پروژه ملی چابهار- میلک

این نماینده در خصوص دلایل کندی این طرح گفت: در این زمینه باید دولتمردان از جمله وزیر راه شهرسازی و رئیس جمهور  پاسخ دهند، چون پروژه ملی است و در توان استان هم نیست و اجرای آن هرچه دیر تر شود فرصت های بیشتری را از دست می دهیم و به ضررمان تمام می شود.

وی افزود: و با توجه به شرایط تحریم باید حتما از مراکز و معابر تجاری و مرزها استفاده کنیم، کشور ما شرایط خوبی در دنیا دارد و شاید جزو سه کشوری باشیم که بیشترین مرزها را با دنیا دارد و این فرصت طلایی است که باید دولتمردان استفاده کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه از این فرصت تا به حال استفاده نکردیم، این موضوع را نمایندگان استان پیگیری کردند و در کمیسیون امنیت ملی با وزرای کشور و امور خارجه صحبت شد که هر کدام از وزارتخانه ها سریعتر با کشورهای همسایه وارد مذاکره و دیپلماسی اقتصادی فعال شود تا کمکی بر زندگی مردم و اقتصاد کشور باشد و بتوانیم در مقابل تحریم های بی رحمانه بخشی از مشکلات مردم را حل کنیم.
 
,
, شاهراه چابهار -میلک و فراهم سازی امکان دسترسی افغانستان به دریای عمان,
,
,
,
,
,
,
,
, پیشرفت قطعات شاهراه چابهار - میلک رضایت بخش نیست,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی پاسخگوی کندی اجرای پروژه ملی چابهار- میلک,
,
,
,
,
,
,
,

 
, ,
,
شاهراه ترانزیتی چابهار- میلک موثر درجذب تجار افغانستان به سیستان و بلوچستان

محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری چابهار و سواحل مکران گنج پنهان این مملکت است.

وی ادامه داد: از طرفی چابهار به میلک، محور توسعه جنوب شرق نیز محسوب می شود و محور ترانزیتی چابهار به میلک باید به واسطه توسعه ترانزیت فعال شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از طرف دیگر ایجاد منطقه آزاد سیستان می تواند به عنوان مکمل منطقه آزاد چابهار شناخته شود.

سرگزی اظهار کرد: این مکمل بودن زمانی اتفاق می‌افتد که محور ترانزیتی چابهار به میلک اجرایی و عملیاتی شود و می تواند تجار افغان را نیز برای تجارت به منطقه جذب کند.

اعتبارات چابهار به میلک ملی است

مهدی پارسی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در حوزه راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان زاهدان -خاش و زاهدان - زابل و زابل - میلک در حال کار است که این طرح ها در قالب همان شاهراه چابهار- میلک قرار می گیرد و همه این قسمت ها هم فعال است.

وی ادامه داد: امسال نسبت به سنوات گذشته وضعیت تخصیص اعتبارات بهتر است و به تناسب هم پیمانکاران در حال کار بر روی پروژه هستند، اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته برای مجموع محورهای ذکر شده سه برابر شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این پروژه ملی بوده و سال شروع هر یک از طرح های مربوط به آن متفاوت است، شاهراه چابهار - میلک یک کریدور است که طرح دارد و طرح ها هم دارای پروژه و زیر پروژه هستند.

پارسی اظهار کرد: همه اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه ملی است و سال مشخصی برای اتمام این شاهراه نمی توان در نظر گرفت.
, شاهراه ترانزیتی چابهار- میلک موثر درجذب تجار افغانستان به سیستان و بلوچستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اعتبارات چابهار به میلک ملی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,

عزم ایران، هند و افغانستان برای همکاری مشترک با یکدیگر

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در بندر شهید بهشتی عزم راسخ ایران، هند و افغانستان برای همکاری مشترک با یکدیگر در جهت تبدیل چابهار به قطب جدید تجارت و حمل و نقل منطقه ای و فرامنطقه ای متجلی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بندر شهید بهشتی چابهار علاوه بر تخلیه و بارگیری انواع کشتی های کانتینری و فله بر، با دپو و واگذاری کانتینرهای خالی عادی و یخچالی، به یک کانون جدید برای صادرات و ترانزیت محصولات کشاورزی، فرآورده های شیلاتی، مواد معدنی و مصالح ساختمانی تبدیل شده است.

کالاهای ترانزیتی افغانستان و هند از طریق بندر شهید بهشتی جذب و جابه جا می شود

این مقام مسئول تصریح کرد:  75 هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار ترانزیت شد که از اردیبهشت تا پایان مهرماه در قالب 10 کشتی از طریق این بندر وارد و از طریق مرز میلک به افغانستان ارسال شد و مدت هاست کالاهای ترانزیتی و مورد نیاز مردم افغانستان و هند از طریق بندر شهید بهشتی جذب و جابه جا می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: این مهم نشان دهنده رونق ترانزیت در بندر شهید بهشتی است که به واسطه اقدام های انجام شده از ابتدای امسال نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیری همراه شده است.

آقایی گفت: محموله از 75 هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان در قالب 10 کشتی پس از انجام عملیات تخلیه  و تشریفات اداری و گمرکی از طریق کریدور ترانزیتی منتهی به مرز میلک جهت توزیع در ولایات مختلف افغانستان ارسال شد.

آقایی بیان کرد: راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی با برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده بین بنادر هند و چابهار و ارائه تخفیفات دوسویه وارده بر کالا و کشتی را در جهت تداوم جریان کالایی و ترانزیتی و اجرایی سازی توافق نامه سه جانبه هند – ایران و افغانستان تأثیرگذار است.

این مقام مسئول با اشاره به تداوم انتقال محموله های ترانزیتی و  صادراتی از طریق بندر چابهار به مقاصد هند و افغانستان و بالعکس و رشد ترانزیت و سایر شقوق حمل و نقل از این بندر اقیانوسی نسبت به سنوات گذشته خاطرنشان کرد: کاهش زمان و هزینه به عنوان عوامل مهم و تأثیرگذار جذب، رضایتمندی و اطمینان بخشی به صاحبان کالا است که با حمایت های دولت و سازمان بنادر و دریانوردی و هم افزایی دستگاه های مرتبط، رونق اقتصادی و توسعه متوازن و  پایدار دریامحور در محور شرق کشور بیش از پیش حاصل خواهد شد.


انتهای پیام/
,
, عزم ایران، هند و افغانستان برای همکاری مشترک با یکدیگر,
,
,
,
,
,
, کالاهای ترانزیتی افغانستان و هند از طریق بندر شهید بهشتی جذب و جابه جا می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه