اخبار داغ

در آستانه سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی بررسی شد؛

کشاورزان منتظر اقدام عملی وزیر جهاد برای حل مشکلات/ خاوازی چه کارهای برزمین‌مانده‌ای در خراسان جنوبی دارد؟

کشاورزان منتظر اقدام عملی وزیر جهاد برای حل مشکلات/ خاوازی چه کارهای برزمین‌مانده‌ای در خراسان جنوبی دارد؟
کشاورزان خراسان جنوبی انتظار دارند در این سفر، وزیر جهاد کشاورزی حرف دل آن‌ها را بشنوند و برای حل مشکلات، اقدام عملی انجام دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، با پیگیری‌های نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی بعدازظهر امروز به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند و طی دو روز وضعیت کشاورزی استان را مورد بررسی قرار می‌دهد. استاندار خراسان جنوبی نیز بعد از قطعی‌شدن سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان، هفته گذشته با خاوازی دیدار کرد تا مقدمات این سفر فراهم شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, پیگیری‌های نمایندگان مردم خراسان جنوبی,

, ,

حضور در مزار شهدا، بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش عالی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، بازدید از مجتمع گلخانه‌ای شهرستان خوسف و مجتمع پرورش شترمرغ  و حضور در جلسه هم‌اندیشی با تشکل‌ها و نخبگان و فعالان بخش کشاورزی از برنامه‌های روز اول سفر وزیر به استان است.

,

بازدید از مجتمع کشت و صنعت بیدمشک و افتتاح پروژه‌های آبیاری تحت فشار خراسان‌جنوبی در سطح دو هزار و ۳۵ هکتار، سفر به شهرستان زیرکوه و افتتاح پروژه آب‌رسانی به مناطق عشایری زیرکوه نیز از دیگر برنامه‌های سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان‌جنوبی است.

,

در این سفر رئیس سازمان نظام کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس شرکت شهرک‌های کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، وزیر جهاد کشاورزی را همراهی می‌کنند.

,

برخی از مشکلات و گلایه‌های کشاورزان خراسان جنوبی را مرور می‌کنیم.

,

ریسک بالا و درآمد پایین تا تکرار تلخ مشکلات در طرح گلخانه‌ای/ حمایت هایی که در حد حرف است

, ریسک بالا و درآمد پایین تا تکرار تلخ مشکلات در طرح گلخانه‌ای/ حمایت هایی که در حد حرف است, ریسک بالا و درآمد پایین تا تکرار تلخ مشکلات در طرح گلخانه‌ای/ حمایت هایی که در حد حرف است,

گلخانه‌دار خراسان جنوبی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران حوزه گلخانه از لحظه معرفی به بانک، دیگر به امان خود رها می شوند گفت: در بطن کار حمایتی از تولیدکننده نیست و تنها حمایتی که انجام می شود فقط ارائه تسهیلات است.

, گلخانه‌دار خراسان جنوبی,

وی افزود: در این شرایط گلخانه دار محکوم به شکست است و چاره ای جز فروش گلخانه ندارد. اما با قیمت های بالا و البته بجایی که برای گلخانه ها برآورد می شود، خریداری برای آن وجود ندارد، چرا که کسی حاضر نیست برای کاری که درآمد تضمینی ندارد، هزینه های سنگینی را بپردازد.

,

متقاضیان نهضت گلخانه‌ای منتظر دریافت یارانه از سوی نوبخت

, متقاضیان نهضت گلخانه‌ای منتظر دریافت یارانه از سوی نوبخت, متقاضیان نهضت گلخانه‌ای منتظر دریافت یارانه از سوی نوبخت,

تعدادی از متقاضیان دریافت تسهیلاتِ ایجاد گلخانه اعلام کردند: جهاد کشاورزی ما را به بانک کشاورزی معرفی کرد. بانک نیز وثیقه های ما را ارزیابی کرد اما به ما پولی نمی دهد. جهاد کشاورزی اعلام کرده اعتبار باید از تهران واریز شود و منتظر دریافت یارانه هستم و یارانه را باید سازمان برنامه و بودجه به جهاد کشاورزی پرداخت کند.

, عدادی از متقاضیان دریافت تسهیلاتِ ایجاد گلخانه,

این افراد اعلام کردند: نهضت گلخانه ای راه انداختید و افراد را به بانک معرفی کردید اما چرا یارانه آن را تأمین نمی کنید؟

,

کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها بزرگترین مشکل گلخانه‌داران

, کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها بزرگترین مشکل گلخانه‌داران, کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها بزرگترین مشکل گلخانه‌داران,

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کشور گفت: بزرگترین مشکل گلخانه داران کشور کمبود و افزایش قیمت نهاده ها برای تولید محصول است.

, مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کشور,

افزایش قیمت کود شیمیایی

, افزایش قیمت کود شیمیایی, افزایش قیمت کود شیمیایی,

کشاورزان از کمبود و افزایش قیمت کود شیمیایی گلایه دارند و اعلام کردند: این افزایش قیمت به حدی است که نسبت به سال گذشته بیش از 4 برابر شده است و این حد گرانی تهدیدی بر امنیت غذایی کشور است چراکه کود شیمیایی نقش بسیار مؤثری در تولید محصولات کشاورزی دارد.

, قیمت کود شیمیایی گلایه دارند,

بازار صادرات طلای سرخ در مشت دلالان/ ارزش زعفران درحال تبدیل به خاکستر است

, بازار صادرات طلای سرخ در مشت دلالان/ ارزش زعفران درحال تبدیل به خاکستر است, بازار صادرات طلای سرخ در مشت دلالان/ ارزش زعفران درحال تبدیل به خاکستر است,

کشاورزان خراسان جنوبی با گلایه از وضعیت ایجاده‌شده در خصوص فروش زعفران و عدم‌حمایت دولت گفتند: تعدادی از دلال و صادرکنندگانی که هیچ‌گونه تجربه، شناخت، علم و برنامه‌ای برای صادرات زعفران ندارند، با واسطه وارد این بازار مهم می‌شوند و مشکلات فراوانی در حوزه صادرات به وجود می‌آورند.

, فروش زعفران,

یکی از کشاورزان به خبرنگار ما گفت: عمده مشکل زعفران‌کاران قیمت پایین، نبود خرید تضمینی، هزینه بالا نهاده‌های کشاورزی و عدم‌حمایت دولت از بخش کشاورزی است.

,

یکی دیگر از کشاورزان نیز با بیان این‌که ارزش طلای سرخ درحال تبدیل به خاکستر است، عنوان کرد: باید هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی و خرید تضمینی توسط دولت انجام شود.

,

رئیس شورای ملی زعفران نیز اظهار کرد: متأسفانه سیاست‌های اجرایی دولت در راستای اهدافی که خود تعیین کرده، نیست.

,

, ,

سیلی سرخ زرشک بر صورت کشاورزان/ وعده مسئولان خراسان جنوبی در حد حرف باقی ماند

, سیلی سرخ زرشک بر صورت کشاورزان/ وعده مسئولان خراسان جنوبی در حد حرف باقی ماند, سیلی سرخ زرشک بر صورت کشاورزان/ وعده مسئولان خراسان جنوبی در حد حرف باقی ماند,

زرشک از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است و این استان رتبه نخست تولید زرشک را در کشور دارد اما کشاورزان این روزها با مشکلات فراوانی در زمینه نگهداری و فروش روبرو هستند و حل‌نشدن مشکلات از سوی مسئولان، بر رنج‌های زرشک‌کاران افزوده است.

,

کمیلی یکی از زرشک‌کاران قاین در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مسئولان دولتی اصلا به فکر کشاورز و روستائیان نیستند و فقط در حد یک بازدید و قول‌هایی که به آن عمل نمی‌کنند، ما را سرگرم دارند. با این شرایط به وجود آمده و بی‌تدبیری برخی مسولان، من حاضرم محصول دو ساله خود را به مسئولان بدهم که برای خودشان جمع‌آوری کنند.

, کمیلی یکی از زرشک‌کاران قاین,

زرشک‌های نوبرانه پشت در انبارها ماندند

, زرشک‌های نوبرانه پشت در انبارها ماندند, زرشک‌های نوبرانه پشت در انبارها ماندند,

برداشت نوبرانه زرشک در خراسان جنوبی درحالی آغاز می‌شود که انبارها و سردخانه‌ها مملو از زرشک‌های سال‌گذشته است و زرشک‌کاران نیز همچنان منتظر تدبیر مسئولان برای فروش محصولاتشان با قیمت مناسب هستند.

,

یکی از کشاورزان به خبرنگار ما گفت: قیمت زرشک سال قبل که خیلی خراب است و به قیمت کاه شده است.

, قیمت کاه,

وی افزود: تاکنون هیچ اقدام مهم و راهبردی برای معرفی، فرآوری و صادرات این محصول انجام نشده است.

,

رحیمی یکی از کشاورزان قاینی نیز به خاورستان، گفت: هم‌اکنون در بخش تولید محصول زرشک، جهادکشاورزی در حال توزیع کودی است که خود آن سبب می‌شود دانه‌های زرشک از اندازه طبیعی و دانه اناری خارج و ریزتر و پرتر شود. استفاده از این کودها سبب می‌شود تا زرشک زودتر از موعد همیشگی قرمز شود.

,

وی افزود: امسال تاکنون فقط 8 تن زرشک را صادر کرده‌ایم، چراکه هر بار که این محصول را برای آزمایش و نمونه‌برداری فرستادیم، به دلیل آلودگی‌های سمی و شیمیایی رد شده است.

,

از ایجاد انحصار در تأمین نهاده‌های دامی تا عدم‌نظارت میدانی مسئولان/ قاچاق؛ عامل کمبود نهاده دولتی و وفور آن در بازار آزاد

, از ایجاد انحصار در تأمین نهاده‌های دامی تا عدم‌نظارت میدانی مسئولان/ قاچاق؛ عامل کمبود نهاده دولتی و وفور آن در بازار آزاد, از ایجاد انحصار در تأمین نهاده‌های دامی تا عدم‌نظارت میدانی مسئولان/ قاچاق؛ عامل کمبود نهاده دولتی و وفور آن در بازار آزاد,

رحیمی مدیرعامل شرکت تعاونی ساقه زرین گازار در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با گلایه از عدم‌نظارت میدانی مسئولان و ایجاد انحصار و تناقض آن با ثبت‌نام شرکت‌ها در سامانه بازارگاه گفت: چگونه نهاده دولتی وجود ندارد اما در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود؟ در حالی که تمام نهاده‌های دامی از کانال گمرک و با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود.

, در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان,

وی افزود: انتظار است تا مسئولان در حوزه تولید و توزیع، جهت نظارت‌های میدانی کمر همت ببندند.

,

زنگ خطر نابودی صنعت دام در خراسان‌جنوبی به صدا درآمد/ عدم‌حمایت مسئولان از دامدار داخلی و بازار گرمی برای گوشت خارجی

, زنگ خطر نابودی صنعت دام در خراسان‌جنوبی به صدا درآمد/ عدم‌حمایت مسئولان از دامدار داخلی و بازار گرمی برای گوشت خارجی, زنگ خطر نابودی صنعت دام در خراسان‌جنوبی به صدا درآمد/ عدم‌حمایت مسئولان از دامدار داخلی و بازار گرمی برای گوشت خارجی,

کمبود و افزایش قیمت نهاده مورد نیاز برای دام در خراسان جنوبی مشکلاتی را برای دامداران به وجود آورده است. مشکلاتی که اگر برطرف نشود، افزایش قیمت لبنیات، کشتار دام مولد و حتی نابودی صنعت دام را در پی خواهد داشت.

,

یکی از فعالان صنعت دامپروری خراسان جنوبی به خاورستان، گفت: در حال حاضر ما دامداران استان با مشکلاتی از جمله نبود و گران‌بودن نهاده، افزایش کرایه حمل‌ونقل و پایین‌بودن قیمت شیر مواجه هستیم.

, فعالان صنعت دامپروری خراسان جنوبی,

وی افزود: جهاد کشاورزی برای حمایت از دامدار پیشنهاد دریافت تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با ۱۸ درصد سود به دامداری‌ها داده که پرداخت اقساط با درصد سود بالا برای ما امکان‌پذیر نیست و اگر نتوانیم سود ۱۸ درصد را پرداخت کنیم ۲۴ درصد محاسبه می‌شود. در این شرایط دامداران تمایلی برای دریافت تسهیلات با درصد سود بالا ندارند و اگر تسهیلات دریافت شود دامدار مجبور به فروش دام‌هایش برای پرداخت اقساط است.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی نیز گفت: نهاده‌های دولتی حداقل به اندازه 50 درصد مورد نیاز و استفاده دامدار است که این مقدار جوابگو نیست و دامدار مجبور است نهاده‌های دولتی را از بازار سیاه بخرد.

,

گلایه دامداران از قیمت بالای نهاده و تحویل 20 درصد دام به ستاد تنظیم بازار/ دامداران از عهده پرداخت حقوق کارشناس برنمی‌آیند

, گلایه دامداران از قیمت بالای نهاده و تحویل 20 درصد دام به ستاد تنظیم بازار/ دامداران از عهده پرداخت حقوق کارشناس برنمی‌آیند, گلایه دامداران از قیمت بالای نهاده و تحویل 20 درصد دام به ستاد تنظیم بازار/ دامداران از عهده پرداخت حقوق کارشناس برنمی‌آیند,

تعدادی از دامداران برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی در تماس با پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، نسبت به برخی اقدامات از سوی ادارات دولتی، اظهار گلایه کردند. در همین خصوص یکی از دامداران فردوس در مصاحبه با خاورستان، از عدم‌تناسب قیمت گوشت گاو با قیمت بالای نهاده‌ها اظهار گلایه کرد و گفت: قیمت بالای نهاده، دامداران را به ورشکستگی می‌برد.

, ایگاه خبری تحلیلی خاورستان,

برخی از دامداران نهبندانی نیز از مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تحویل 20 درصد از دام‌هایی که قصد از خروج از شهرستان و استان دارند به ستاد تنظیم بازار، گلایه کردند و گفتند: با درآمد پایین، قیمت بالای نهاده و حتی کاهش دام‌ها به دلیل خشکسالی، اگر 20 درصد از دام خود را بدهیم، فروش دام‌های باقی‌مانده، صرفه‌ای برای ما ندارد.

,

یکی دیگر از کشاورزان نیز گفت: مسئولان نظام مهندسی کشاورزی در قانون موضوعی وارد کردند مبنی براین‌که هر دامداری صنعتی باید یک نفر لیسانس به عنوان کارشناس فنی داشته باشد در غیر این صورت، پروانه‌های صنعتی دامداران تمدید نمی‌شود که دامداران اعلام می‌کنند زمانی که درآمدی نداریم، چگونه حقوق کارشناس را تأمین کنیم؟

,

وی اظهار کرد: به دلیل حدود 19 سال خشکسالی، دامداران بشرویه نمی‌توانستند وارد مراتع شوند اما از سال گذشته، اجازه ورود داده شده است. دامداران برای تمدید پروانه مراتع و اجازه چَرای دام‌هایشان در این مراتع، به اداره منابع طبیعی مراجعه کردند که اداره منابع طبیعی قصد دارد هزینه تمام 19 سالی که دامداران از مراتع استفاده نکردند را نیز دریافت کند در غیراین صورت پروانه مرتع را تمدید نمی‌کند.

,

دولت از سرمایه‌گذاران حمایت نمی‌کند

, دولت از سرمایه‌گذاران حمایت نمی‌کند, دولت از سرمایه‌گذاران حمایت نمی‌کند,

مدیر ترمینال ضبط پسته قاین نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: دولت آن‌چنان حمایتی که باید از سرمایه‌گذاران داشته باشد، ندارد و حمایت دولت از ما بسیار ضعیف بوده است و ما نیز فقط در سال‌های اولیه کار از وام‌های دولتی استفاده کردیم.

, در گفت‌وگویی ,

xحال ناخوش طلای سفید در قطب تولید پنبه خراسان‌جنوبی/ آتش واردات بر جان خرمن‌های پنبه بشرویه افتاد

, xحال ناخوش طلای سفید در قطب تولید پنبه خراسان‌جنوبی/ آتش واردات بر جان خرمن‌های پنبه بشرویه افتاد, xحال ناخوش طلای سفید در قطب تولید پنبه خراسان‌جنوبی/ آتش واردات بر جان خرمن‌های پنبه بشرویه افتاد,

بشرویه یکی از شهرستان‌های قطب تولید پنبه در خراسان‌جنوبی است که برداشت سنتی، نبود کارگر، ماشین‌آلات و تسهیلات مناسب و واردات بی رویه محصول سبب شده قطب تولید روزهای ناخوشی را سپری کند.

, قطب تولید پنبه در خراسان‌جنوبی,

بی‌تدبیری عامل گرانی گوشت در استان خودکفا در تولید

, بی‌تدبیری عامل گرانی گوشت در استان خودکفا در تولید, بی‌تدبیری عامل گرانی گوشت در استان خودکفا در تولید,

خراسان جنوبی مشکلی در تأمین دام، تولید مرغ و تخم‌مرغ ندارد و حتی تخم مرغ تولیدی استان صادر می‌شود. این مطلب را رئیس اتحادیه مواد پروتئینی در خراسان جنوبی مطرح می‌کند و می‌گوید: تأمین نهاده برای مرغ و دام تحت تاثیر قیمت دلار است و با افزایش قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند.

, تولید مرغ و تخم‌مرغ,

گلایه مردم از افزایش قیمت تخم‌مرغ

, گلایه مردم از افزایش قیمت تخم‌مرغ, گلایه مردم از افزایش قیمت تخم‌مرغ,

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند در گفت‌وگویی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ و مرغ نبود دان است و کمیاب‌شدن دان مهم‌ترین مشکل پیش پای تولیدکننده است.

, گفت‌وگویی ,

زجاجی افزود: تا وقتی دان تأمین نشود و در اختیار تولیدکننده قرار نگیرد داستان افزایش قیمت را برای تخم‌مرغ و مرغ همچنان خواهیم داشت.

,

دولت به وعده‌اش عمل نکرد؛ زندگی دامداران "مهمانشهر" مختل شد

, دولت به وعده‌اش عمل نکرد؛ زندگی دامداران "مهمانشهر" مختل شد, دولت به وعده‌اش عمل نکرد؛ زندگی دامداران "مهمانشهر" مختل شد,

اهالی مهمانشهر شهرستان زیرکوه که بعد از زلزله ویرانگر سال 1376 بنا به درخواست دولت وقت به منطقه‌ای که بعدها مهمانشهر نام گرفت، کوچ کردند، بعد از گذشت بیش از 23 سال زندگی در این منطقه، از ابتدای سال‌جاری با مشکل عدم‌اجازه‌ی استفاده از مراتع برای چَرای دام‌هایشان روبرو شدند. این موضوع در گزارش‌هایی مورد بررسی قرار گرفت اما طبق تماس‌های اهالی، مشکل حل نشده و دولت نیز هیچ حقّی برای آن‌ها قائل نیست.

, مهمانشهر شهرستان زیرکوه,

سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی جهت خیزش صنعتی و اقتصادی ضروری است

, سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی جهت خیزش صنعتی و اقتصادی ضروری است, سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی جهت خیزش صنعتی و اقتصادی ضروری است,

همچنین حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی (چهار‌شنبه دوم مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور گفت: حوزه انتخابیه اینجانب با ظرفیت‌های فراوان دینی، فرهنگی و اقتصادی نظیر معادن، محصولات استراتژیک، عناب، زرشک، زعفران و گیاهان دارویی و دامپروری سبک و سنگین و سایر قابلیت‌ها ضرورت سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و نیمه دولتی جهت خیزش صنعتی و اقتصادی در سال جهش تولید را می‌طلبد.

, در نطق میان دستور ,

, ,

سریع‌تر به گلایه مردم روستا از منابع طبیعی رسیدگی شود/ لزوم نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات آبخیزداری به خراسان جنوبی

, سریع‌تر به گلایه مردم روستا از منابع طبیعی رسیدگی شود/ لزوم نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات آبخیزداری به خراسان جنوبی, سریع‌تر به گلایه مردم روستا از منابع طبیعی رسیدگی شود/ لزوم نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات آبخیزداری به خراسان جنوبی,

همچنین حسین خسروی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در دیدار نمایندگان استان خراسان جنوبی با مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تمام اقدامات انجام شده، در تمام دهگردشی‌ها مردم از موضوعات منابع‌طبیعی گلایه‌هایی دارند که می‌بایست هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.

, ر دیدار نمایندگان,

وی خواستار برنامه‌ریزی و اعتبار برای احداث سدها و بندهای خاکی و جلوگیری از هدررفت روان‌آب‌ها شد و تصریح کرد: اختصاص اعتبارات حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری نیازمند نگاه ویژه است.

,

یادآور می‌شود؛ محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی نیز در 18 آبان 1397 و 15 مهر 1398 به استان خراسان جنوبی سفر کرده بود. وی در سفر دو سال پیش، خواستار ورود کشاورزان به حوزه گلخانه‌ای شد و گفت: گلخانه در خراسان جنوبی کم داریم و باید به سمت توسعه این حوزه پیش برویم. همچنین حجتی در سفر مهرماه سال‌گذشته، با اشاره به عقب ماندگی خراسان جنوبی در محصولات گلخانه‌ای، گفت: توسعه گلخانه ها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است. وی در همایش روز ملی روستا و عشایر نیز اظهار کرد: خراسان جنوبی ظرفیت فراوانی در زمینه شترداری دارد و با تلاش استاندار و سایر مسئولان برنامه‌های خوبی برای توسعه پرورش شتر در دست اقدام است.

, آبان , در سفر دو سال پیش, قب ماندگی خراسان جنوبی در محصولات گلخانه‌ای, همایش روز ملی روستا و عشایر,

بنابراین گزارش؛ کشاورزان خراسان جنوبی انتظار دارند در این سفر، وزیر جهاد کشاورزی حرف دل آن‌ها را بشنوند و برای حل مشکلات، اقدام عملی انجام دهد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه