اخبار داغ

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با دانا:

باید منتظر اُفت تحصیلی دانش آموزان باشیم / زبان الکن "شاد" در ارتباط بین معلم و محصل!

باید منتظر اُفت تحصیلی دانش آموزان باشیم / زبان الکن "شاد" در ارتباط بین معلم و محصل!
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مشکلات موجود در برنامه "شاد" ضربه بزرگی را به لحاظ کیفیت به پیکره نظام آموزشی کشور وارد خواهد کرد که با این رویه به طور قطع افت تحصیلی دانش آموزان را در آینده شاهد خواهیم بود.
[

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: براساس اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس حدود 4 میلیون نفر به برنامه شاد دسترسی ندارند؛ در حالیکه  آمار آموزش و پرورش از عدم دسترسی 3 میلیون دانش آموز به شبکه شاد حکایت دارد؛ بنابراین تفاوت آماری یک میلیون دانش‌آموز بین آمارهای وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهش های مجلس وجود دارد.

, ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: این طیف از دانش‌آموزان که فاقد تبلت و موبایل مناسب برای استفاده از شبکه شاد هستند، قطع به یقین دانش آموزان مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ و روستاها به حساب می آیند که ما در مناطق کم‌برخوردار مانند روستاها و حاشیۀ شهرها نه معلم متخصص می توانیم بفرستیم و نه اینکه تعداد دانش‌آموزان کلاسها به حد نصاب نرسیده و براین اساس مجبور بودیم که معلم چند پیشه در آن مدارس داشته باشیم که این معلم‌ها بتوانند چندین درس را در کلاس‌ها تدریس کنند.

,

15شهریور زمان مناسبی برای بازگشایی دانش‌آموزان نبود

, 15شهریور زمان مناسبی برای بازگشایی دانش‌آموزان نبود, 15شهریور زمان مناسبی برای بازگشایی دانش‌آموزان نبود,

سحرخیز تأکید کرد: اگر کلاس‌ها در مناطق کم‌برخوردار هم حضوری برگزار شود، اینها از نابرخورداری آموزشی رنج می‌برند و معلمان متخصص، فضا و تجهیزات آموزشی مناسب ندارند در عین حال وقتی که دانش‌آموز از داشتن تبلت برخوردار نیست، در مدرسه نیز از نظر امکانات آموزشی هوشمند و به روز و آزمایشگاهی فقیر است. بنابراین نوع این طیف از خانواده ها، خانواده هایی هستند که پر اولاد بوده و به لحاظ مسکن دارای مشکل هستند، در یک خانواده روستایی به طور قطع نمی توان از پدر و مادر روستایی انتظار داشت که دغدغه فرزندان خود را مانند خانواده شهری درک کنند و تکالیف فرزندان خود را بازبینی کنند و ازشبکه شاد استفاده کافی را ببرند.

,

وی با انتقاد از بازگشایی زودهنگام مدارس در شهریور سال جاری عنوان کرد: 15شهریور زمان مناسبی برای بازگشایی دانش آموزان نبود، چرا که این زمان در روستاها زمان برداشت محصولات کشاورزی است و تمام خانواده‌ها محصولات یکساله خود را برداشت می‌‎کنند. پس این دغدغه درباره خانواده ها وجود دارد که نظارت کافی بر فرزندان ندارند. ضمن آنکه خانواده های شهری هم درگیر مواردی چون مسافرت های پایان فصل و رتق و فتق امور هستند که بازگشایی مدارس در این زمان فقط مانوری بی تاثیر بود و در کیفیت آموزش و پرورش دانش آموزان تاثیری نداشت و همینت امر موجب اعتراضات شدیدی خانواده ها شد.

,

ضربه جبران ناپذیر تعطیلی مدارس به آموزش دانش‌آموزان

, ضربه جبران ناپذیر تعطیلی مدارس به آموزش دانش‌آموزان, ضربه جبران ناپذیر تعطیلی مدارس به آموزش دانش‌آموزان,

این کارشناس آموزش در ادامه یادآور شد: در حاشیه شهرها نیز یک خانواده 5 یا 6 نفره در یک خانه کوچک زندگی می کنند و اگر تلویزیون هم بتواند در زمان معینی آموزش دانش آموزان را پخش کند، این دانش آموزان نمی توانند از تمرکز کافی برخوردار باشند و دروس روزانه خود را پی گیری و یاد بگیرند. این در حالی است که گروهی از دانش آموزان به واسطه بازیگوشی خاص شرایط سنی شان در مدرسه با نظارت معلمان و مدیران و بازخوانی کتب درسی و تمرین و ممارست راه به جایی نمی‌برند؛ چه برسد به این که او را رها کنیم. با این تفاصیل باید گفت واقعا کرونا و تعطیل شدن مدارس ضربه بسیار بزرگ و جبران ناپذیری را به آموزش کودکان وارد کرده و باید متولیان امر تصمیم جدی تری برای تعلیم و تربیت دانش آموزان اتخاذ کنند.

,

وی با اشاره به برخی مشکلات برنامه های غیرحضوری برای دانش آموزان در ایام کرونا، آموزش از راه دور را خطری بزرگ برای دانش آموزان برشمرد و عنوان کرد: مدرسه تا حدودی در ساعات معین دانش آموزان را از برخی ناهنجاری های اجتماعی دور می‌کرد که این ناهنجاری ها آسیبهای بسیاری را متوجه آنان می‌کرد که امروز این مقوله بخاطر شیوع کرونا و نوع آموزش رها شده و معلوم نیست دانش آموز در منزل پرجمعیت چه می‌کند؟

,

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معضل دیگر در کمبود وقت است به این صورت که در زندگی های روستایی اغلب والدین وقت شان به سر و سامان دادن مزارع و زمین های کشاورزی می گذرد و در شهرها هم والدین به دنبال درآمد و امورات زندگی خود هستند که در هر دو صورت اکثر قریب به اتفاق والدین تا حد زیادی  از فرزندان خود غافل می شوند که در هر حال این سبک زندگی تبعات جبران ناپذیری را برای دانش آموزان به دنبال خواهد داشت.

,

آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد دانش آموزان حاضر در شبکه شاد را رصد کند؟

, آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد دانش آموزان حاضر در شبکه شاد را رصد کند؟, آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد دانش آموزان حاضر در شبکه شاد را رصد کند؟,

سحر‌خیز در ادامه بر ضعف آموزش و پرورش در کنترل دانش آموزان در شبکه شاد تأکید و ابراز کرد: میزان نظارت و رصد دانش آموزان در آموزش و پرورش به دلیل گستردگی و درست تعبیه نشدن سیستم نظارتی بسیار ضعیف است؛ با این وصف آموزش و پرورش چگونه می خواهد دانش آموزان حاضر در شبکه شاد را رصد کرده و با معلمان ارتباط اساسی داشته باشد و بتواند عملکرد دانش آموز و معلم را درست ارزیابی وقضاوت کند و در برخورد با اشتباهات به معلم تذکر دهد و او را ملزیم کند تا از شیوه تدریس استاندارد بهره بگیرد؟ 

,

وی در ادامه افزود: بخشی از معلمین ما نمی توانند با سیستم شاد به درستی ارتباط بگیرند یا تولید محتوا کرده و با دانش آموزان ارتباط مفید برقرار کنند؛ به طور قطع آن انگیزه کاری که در شرایط حضوری حاکم است را نمی‌توان در  سیستم شاد پیاده کرد که همین امر باید مسئولان آموزش و پرورش را به فکر جایگزین کردن سیستم کارآمد تری بیندازد؛ قبل از آنکه کار از کار بگذرد!

,

 باید منتظر افت تحصیلی دانش آموزان باشیم

,  باید منتظر افت تحصیلی دانش آموزان باشیم,  باید منتظر افت تحصیلی دانش آموزان باشیم,

این کارشناس آموزشی به بررسی یکی دیگر از مشکلات اپلیکیشن شاد اشاره کرد و گفت: در شبکه شاد دانش آموزان نمی‌توانند بازخورد مناسبی تحویل دهند؛ آنان نمی‌توانند بگویند که این بخش از کلاس را متوجه نشدم و برایم توضیح مناسب تری ارائه دهید.لذا مشکلات موجود در اپلیکیشن"شاد" ضربه بزرگی را به لحاظ کیفیت به پیکره نظام آموزشی کشور  وارد خواهد کرد که با این رویه به طور قطع افت تحصیلی دانش آموزان را در آینده شاهد خواهیم بود.

,

وی با تأکید بر این موضوع که آموزش و پرورش باید برای برون‌رفت از مشکلات آموزشی کشور راهکارهای مناسبی را پیدا کند، بیان کرد: در جبران این عقب ماندگی و پر کردن این شکاف و از هم گسستگی، آموزش و پرورش باید تدبیر کند، باید بببیند در کشورهای دیگر چه راه هایی برای برون رفت از معضلات آموزشی در ایام کرونا در پیش گرفته شده  که باید با تحقیق  از آن الگوها بهره برداری کنند.

,

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش نقش معلمان در ایام کرونا و آموزش مجازی دانش آموزان را مهم عنوان کرد و گفت: معلمان ما باید در این ایام همکاری کنند، در شرایط عادی در مناطق کم برخوردار و فقیر با افت آموزشی مواجه بوده‌ایم و این وضعیت را باید مراقبت کنند و کمک و یار دانش آموزان باشند؛ در روستاهای صعب العبور مدارس به گونه تک قطبی اداره می‌شود که می تواند در شرایط کنونی افت تحصیلی را به دنبال داشته باشد. اما در شهرها و کلانشهرها نوعا افرادی که ترک تحصیل کرده مربوط به افراد کم برخوردار و ضعیف جامعه بوده که از کرونا آسیب فرهنگی و هم اقتصادی دیده‌اند و اکثرا خانواده‌ها دارای کارگران روزمزد یا فروشندگان دوره‌گرد هستند که بخشی از این افراد بدسرپرست بوده و فرصتی هم پیش آمده که از اسفندماه سال گذشته تاکنون مدارس در شرایط نیمه تعطیل یا تعطیل به سر ببرند‌.

,

سحر خیز در پایان متذکر شد: آینده هر کشوری به میزان تلاش دانش آموزان آن کشور بستگی دارد و با اوضاعی که در تداوم کرونا شاهد هستیم، گویا تعطیلی مداری ادامه دارد. این در هم تنیدگی مشکلات پیش پای آموزش و پرورش نگرانی ها را تشدید میکند، با این اوصاف باید فکری جدی برای آموزش و پرورش دانش آموزان بشود که از آینده مطمئن شویم.

,

انتهای پیام/ا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه