اخبار داغ

گزارشی از گره کور استخدام در آموزش و پرورش؛

کشور سال آینده با کمبود شدید معلم روبرو خواهد بود/ تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس در انتظار نظر کمیسیون آموزش مجلس

کشور سال آینده با کمبود شدید معلم روبرو خواهد بود/ تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس در انتظار نظر کمیسیون آموزش مجلس
مربیان پیش دبستانی ها، نهضتی ها، و خرید خدمات و معلمان غیر انتفاعی که برای استخدام شدن رنج سوز سرما و مسافت را به جان خریدند اما سالهای سال است که نه از استخدامشان خبری هست و نه از حقوق و مزایا. آنها شاید با مبلغ دریافتی خود قادر به تهیه گوشی هوشمند هم نباشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ در حالی که همه جامعه با ویروس منحوس کرونا دست به گریبان هستند و زندگی مردم با شدت و ضعف آن بالا و پایین می رود، مشکلات لاینحل استخدام نهضتی ها، پیش دبستانی ها ، خرید خدمات و غیر انتفاعی ها زخم دیگریست که بر تن رنجور فرهنگیان شلاق می زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

معلمانی که با 500 تا 800 هزار تومان در ماه و بیمه ای که باز خود آنها باید برای خود پرداخت کنند به کودکان این سرزمین علم و دانش می آموزند .

,

معلمانی که برای استخدام شدن رنج سوز سرما و مسافت را به جان خریدند اما سال های سال است که نه از استخدامشان خبری است و نه از حقوق و مزایا . آنها شاید با مبلغ دریافتی خود قادر به تهیه گوشی هوشمند هم نباشند.

,

یک روز آنها را به بهانه نداشتن شرایط سنی، روز دیگر به بهانه رشته نامرتبط از حقشان محروم می کنند در حالی که در این سال ها با همین شرایطشان به هزاران دانش آموزان درس داده اند.

,

خانم محمدی در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده ام اما حد نصاب نمره را کسب نکردم و نتواستم استخدام شوم. من سال هاست که مشغول به تدریس هستم و سوالم این است که می شود با یک آزمون سال ها خدمتم به دانش آموزان سنجیده شود؟ .

,

خانم صفری معلم دیگری است که از طریق خرید خدمات با آموزش و پرورش همکاری می کند و می گوید: با حقوق بسیار پایین به امید استخدام در مدارس حاشیه شهر تدریس می کنم. فوق لیسانس هستم و در کلاس های ضمن خدمت هم آموزش دیده ام و کسی نمی تواند بگوید که ما که جوانی مان را در مدرسه می گذاریم به دلیل کم سوادی نباید استخدام شویم!

,

, ,

طرح «اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین»

, طرح «اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین»,

طرحی با عنوان «اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین» با موضوع تعیین تکلیف نیروهای نهضتی و حق‌التدریسی‌ها که یک فوریت آن روز چهارشنبه 9 مهرماه به مجلس رفت، مربوط به قانونی است که در مهرماه سال ۹۱ برای تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سواد آموزی و حق التدریسی‌ها تدارک دیده شده بود.

,

«نمایندگان مجلس در جلسه علنی 9 مهرماه مجلس شورای اسلامی با ۱۵۱ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح «اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» تصویب کردند.

,

متن ماده واحده این طرح به این شرح است: بند (۲) ماده الحاقی ۱۳/ ۶/ ۱۳۹۷ به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب ۱۳۸۸/۷/۱۵ به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

,

در بند (۲) ماده الحاقی ۱۳/ ۶/ ۱۳۹۷به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، عبارت «پس از شرکت در آزمون داخلی که توسط آموزش و پرورش برگزار می‌گردد» حذف می‌گردد.»

,

, ,

تاکید بر طراحی یک الگوی کارآمد برای بکار گیری نیروها در آموزش و پرورش

, تاکید بر طراحی یک الگوی کارآمد برای بکار گیری نیروها در آموزش و پرورش,

احمد فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم پیش از این با اشاره به تصویب کلیات طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین مبتنی بر حذف آزمون داخلی آموزش و پرورش و ارجاع آن به کمیسیون به این نکته اشاره می‌کند که بعد از ارجاع طرح اگر اعضای کمیسیون نظر مجلس را در خصوص حذف آزمون تایید کنند، آزمون استخدامی قبلی، کان لم یکن تلقی شده و ۵هزار نیروی نهضتی و حق التدریسی باقی مانده به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند، اما اگر کمیسیون نظر منفی نسبت به طرح داشته باشد یا قید و بند تازه‌ای را به طرح اضافه کند، طرح باز هم راهی صحن شده تا نمایندگان تصمیم نهایی را در خصوص استخدام این نیروها بگیرند.

,

, ,

اما بررسی ها از اوضاع نهضتی ها، پیش دبستانی ها و خرید خدمات در استان گلستان از همکاری 2 هزار 614 نفر معلم حق التدریس حکایت دارد.

,

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش گلستان؛ در حوزه نهضتی ها با توجه به بخشنامه استخدامی‌شان کسی پشت خط تبدیل وضعیت نداریم. کسانی که یک دوره ای هستند طبق قانون نمیتوانستیم آنها را استخدام کنیم.

,

احسان گوهری راد تصریح کرد: در استخدامی سال 99 و از ماده 28 نیز تعداد 874 نفر سهمیه جذب داریم که منتظریم بعد ازبرگزاری آزمون در آبان ماه و کسب نمره قبولی و احراز در مصاحبه بتوانیم از همکاری آنها بهره مند شویم.

,

, ,

وی با بیان اینکه امسال خیلی از نیروهای بازنشسته یمان با درخواست ما به خدمت بازگشتند، بیان کرد : این افراد اغلب به دلیل مزایایی که از ابتدای امسال در فیش های حقوقی اعمال شد به خدمت ادامه دادند اما ممکن است با بازنشستگی بیش از 3 هزار نفر در سال بعد مواجه شویم.

,

گوهری راد در خصوص نیروهای خرید خدمات هم گفت: هنوز نتوانسنیم با شرکت ها قرار داد ببندیم و منتظرتایید استانداری هستیم و پیش بینی می کنیم بیش از 500 نفر از طریق خرید خدمات جذب کنیم.

,

300 هزار معلم کم داریم

, 300 هزار معلم کم داریم,

رحمت الله نوروزی نائب رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه بلاتکلیفی در موعد آزمون وجود دارد، گفت: ما 300 هزار معلم در کشور کم داریم و در این سال ها چهار بسته حمایتی داشتیم حق التدریسی، مربیان پیش دبستانی و خرید خدمات، هم نهضتی ها و معلمان غیرانتفاعی حتی تا 18 سال سابقه کار داریم.

,

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، افزود: ما الان دچار یک ضرورت هستیم نه اختیار؛ در فراکسیون فرهنگیان با وزیر و معاونانش صحبت کردیم که اگر اختیار بود می گفتیم از دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم اما امسال این دانشگاه 28 هزار نفر جذب می کند در حالی که ما 300 هزار نفر کمبود نیرو داریم و کلاس های ما معلم ندارد.

,

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با اشاره به تیم این که آزمون در شرایطی دارید برگزار گردید که شرکت کنندگان در شرایط استرس و کرونا بودند، افزود: از 24 هزار نفر، 6 هزار نفر بیشتر نتوانستند در این آزمون موفق شوند.

,

نوروزی تاکید کرد: موافق آزمون برای ورود به آموزش و پرورش هستیم اما باید شرایط کشور هم سنجیده شود و شرایطی برای معلمانی که با مدارک لیسانس تا دکترا، سالها تدریس کرده اند با گچ و تخته کلاس و ضمن خدمت نیروهای توانمند هستند، فراهم شود.

,

, ,

وی با بیان اینکه نهضتی ها با دست خالی در روستاهای دور دست خدمت کرده اند، گفت: آنها برای برون سپاری آموزش زیاد زحمت کشیده اند، آنها بودند که در سرما و گرما پشت وانت می نشستند و به مدارس کوهستانی می رفتند، بچه هایشان را ازدست دادند، خانواده هایشان را ازدست دادند. به امید اینکه روزی در آموزش و پرورش استخدام شوند .

,

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نهضتی با 500 هزار تومان و غیر انتفاعی با 800 هزار تومان با این مشکلات اقتصادی و شرایط سخت زندگی مشغول به کارند.

,

وی با بیان این که در مجلس نهم یک قسمت از مشکلات استخدام، نهضتی ها و پیش دبستانی ها و خرید خدمتی ها حل شده بود، متذکرشد: امیدواریم مجلس یازدهم یکبار برای همیشه اضطراب سال های متمادی سربازان زحمت کش و پرتلاش در عرصه تعلیم تربیت را که در زمانی در مجلس شهید هم داده اند و روزها و ساعت ها پشت در مجلس سپری کرده اند، حل کنیم.

,

دبیرمجمع نمایندگان گلستان تاکید کرد: امروز مجلس انقلابی مسئول است و امیدوارم راه حل مناسبی برای استخدام بقیه این نیروهای متعهد و دلسوز نهضتی ، پیش دبستانی و خرید خدمات و غیر انتفاعی اندیشیده شود.

,

به نظر می رسد؛ با توجه به افزایش حقوق فرهنگیان از ابتدای سال 99 رغبت معلمان در شرف بازنشستگی برای ادامه فعالیت در مدارس بیشتر شده اما مطمئنا در سال آینده با بازشستگی زیاد و کمبود شدید نیرو در آموزش و پرورش مواجه خواهیم شد و تدوین برنامه مطلوب برای کارگیری نیروهای حق التدریس، نهضتی ها، خرید خدمات و استخدام نیروهای جدید، بسیار ضروری به نظر می رسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه