اخبار داغ

رئیس شبکه دامپزشکی درگز:

بیماری "تب سه روزه"، شایع‌ترین بیماری بین دام‌های سنگین

بیماری "تب سه روزه"، شایع‌ترین بیماری بین دام‌های سنگین
شمس گفت: بیماری تب سه روزه که عامل انتقال آن حشرات هستند در حال حاضر شایع‌ترین بیماری در گردش بین دام‌های سنگین درگز است که از لحاظ اقتصادی خسارت‌های زیادی را در بحث تولید شیر به دامداران وارد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ صبح امروز حامد شمس، رئیس شبکه دامپزشکی درگز در نشست خبری با اصحاب رسانه درگز به مناسبت روز ملی دامپزشکی که در سالن جلسات این اداره برگزار شده بود، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی را یکی از اصلی ترین وظایف سازمانی شبکه دامپزشکی دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: مهم ترین کار در این حوزه بحث انجام واکسیناسیون در برابر بیماریهای مختلف همچون تب مالت، آبله، شاربن و ... است که شبکه دامپزشکی درگز در سال گذشته بیش از 85 جامعه هدف خود شامل گوسفند و گاو را مورد پوشش قرار داده است.

,

رئیس شبکه دامپزشکی درگز با اشاره به وجود 800 بیماری مشترک بین انسان و دام، گفت: کنترل و پیشگیری بیماریهای مشترک بین انسان و دام یکی از موضوعات مورد حساسیت شبکه دامپزشکی است که در این راستا در سال 98 بیش از 100 مورد بازدید از واحدهای زیرمجموعه نظارتی شبکه دامپزشکی انجام شده و واحدهای متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی و فراورده های دامی آلوده، جمع آوری و معدوم شدند.

,

شمس تشریح کرد: جمعیت دامی شهرستان درگز چیزی در حدود 340 هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز و نزدیک به 8 هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله است؛ البته این آمار بر اساس تعداد واکسیناسیونی است که انجام شده و ممکن است با عدد واقعی کمی تفاوت داشته باشد.

,

وی ابراز کرد: شبکه دامپزشکی درگز به مناسبت فرارسیدن روز ملی دامپزشکی، به مدت یک هفته اقدام به ویزیت رایگان دام توسط دامپزشکان اداره و همچنین واکسیناسیون رایگان هاری برای سگ ها و گربه های خانگی می کند؛ همشهریان عزیز می توانند در طول یک هفته از این خدمات شبکه دامپزشکی بهره ببرند.

,

رئیس شبکه دامپزشکی درگز با اشاره به کمبود دامپزشک در منطقه میانکوه تاکید کرد: اگر دامپزشکی حاضر باشد در این منطقه فعالیت کند، تمام امتیازات و مجوزهای درمانگاه، مرکز واکسن و داروخانه را در اختیار او قرار می دهیم چرا که این مردم این منطقه به دلیل صعب العبور بودن مسیر، همیشه برای دسترسی به دامپزشک دچار مشکل هستند.

,

شمس ضمن اعلام هشدار به دامداران درگزی در خصوص بیماری تب سه روزه تصریح کرد: تب سه روزه شایع ترین بیماری در گردش درگز است؛ عامل انتقال این بیماری که حشرات هستند باعث می شود دام دچار افزایش ضربان قلب، تجمع مایعات زیر پوست، کاهش اشتها، لرزش سر و بودن و در نهایت زمین گیر شود.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه تلفات تب سه روزه در حد دو درصد است اما به لحاظ خسارت های اقتصادی که در بحث تولید شیر، به دامدار وارد می کند باعث شده مورد توجه این شبکه قرار بگیرد؛ دامداران عزیز در صورت مشاهده علائم این بیماری حتما با اداره دامپزشکی درگز ارتباط برقرار کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه