اخبار داغ

همزمان با فصل برداشت سیب؛

هزینه‌های بالا و واسطه‌گری بلای جان بازار سیب است/جلوگیری از خام فروشی با ایجاد صنایع تبدیلی

هزینه‌های بالا و واسطه‌گری بلای جان بازار سیب است/جلوگیری از خام فروشی با ایجاد صنایع تبدیلی
گرانی نهاده‌ها و هزینه‌های فراوان در کنار نبود صنایع تبدیلی و وجود واسطه‌ها که با کمترین زحمت حاصل دسترنج کشاورزان را می‌خرند و با چندین برابر قیمت در بازار می‌فروشند از مشکلات بازار سیب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان به‌ عنوان قطب تولیدات زراعی و باغی نقش مهمی در تولید استان همدان دارد و با توجه به کیفیت زمین‌ها و آب مناسب محصولات بسیار باکیفیتی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

این روزها برداست محصول باکیفیت و زیبای سیب نهاوند شروع‌ شده است و تا حدود یک ماه آینده ادامه دارد و حاصل یک سال زحمت کشاورزان عزیز نهاوند برداشت می‌شود.

,

در شهرستان نهاوند ارقام مختلف سیب وجود دارد و برداشت می‌شود تا بخشی از آن به مصرف شهرستان برسد و بخشی نیز در سردخانه‌های این منطقه و شهرهای اطراف انبار شود.

,

باغداران نهاوندی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن انواع محصولات باغی را تولید می‌کنند ولی این حجم از تولید در سال‌های زیادی کام کشاورزان را شیرین نمی‌کند و سود حاصل این زحمات در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد و در جیب واسطه‌هایی که کمترین زحمت را برای محصول می‌کشند، قرار می‌گیرد.

,

سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود که ۱۱ درصد تولید استان است که در صورت ساماندهی و ایجاد صنایع تبدیلی اشتغال‌زایی بسیار خوبی خواهد داشت.

,

, ,

تولید ۳۵ درصد سیب استان توسط باغداران نهاوندی

, تولید ۳۵ درصد سیب استان توسط باغداران نهاوندی, تولید ۳۵ درصد سیب استان توسط باغداران نهاوندی,

مراد ناصری، فرماندار نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این شهرستان در زمینهٔ تولید محصولات کشاورزی و باغی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و محصولات زیاد و باکیفیتی تولید می‌کند.

,

وی اظهار داشت: در این شهرستان بیش از ۱۳ هزار هکتار باغ وجود دارد و محصول سیب نیز یکی از بیشترین تولیدات محصولات باغی در شهرستان است که برداشت آن شروع‌شده است.

,

ناصری افزود: ۳۵ درصد سیب استان توسط کشاورزان نهاوندی تولید می‌شود و برای ایجاد صنایع تبدیلی آمادگی داریم تا با سرمایه‌گذاران همکاری کنیم.

,

وی به دیگر مشکل باغداران نهاوند مبنی بر کمبود سردخانه ذخیره میوه گفت: باوجوداینکه مجوز احداث سردخانه صادرشده است ولی بازهم در این بخش ظرفیت خالی داریم و باوجود ۳ سردخانه درگذشته ولی باز کمبود احساس می‌شود.

,

فرماندار نهاوند ادامه داد: در سال گذشته دو مجوز احداث سردخانه صادرشده و یکی از آن‌ها با ۵۰ درصد پیشرفت در حال کار است که با تکمیل آن‌ها بخشی از مشکلات حل می‌شود.

,

وی بیان داشت: در بخش ایجاد سردخانه حدود ۲۰ هزار تن ظرفیت خالی داریم و از همه سرمایه‌داران دعوت می‌کنیم برای ایجاد سردخانه و احداث صنایع تبدیلی به شهرستان بیایند و هرگونه همکاری نیاز باشد انجام می‌دهیم.

,

, ,

هزینه‌های زیاد، واسطه‌ها و خام فروشی بلای جان سیب نهاوند

, هزینه‌های زیاد، واسطه‌ها و خام فروشی بلای جان سیب نهاوند, هزینه‌های زیاد، واسطه‌ها و خام فروشی بلای جان سیب نهاوند,

علی بخشی از باغداران روستای شعبان نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هزینه‌های نگهداری باغ سیب بسیار زیاد است و قیمت سم و کود افزایش‌یافته چون باغ سیب را باید چند نوبت سم‌پاشی کرد و هزینه‌های فراوانی روی دست کشاورزان می‌گذارد.

,

وی ادامه داد: سیب نهاوند واقعاً کیفیت خوبی دارد و اگر سودی هم می‌کند باید برای باغداران زحمت‌کش باشد چون حاصل تلاش یک‌ساله آن‌ها است و سیب این منطقه به دلیل کیفیت به شهرهای هم‌جوار هم ارسال می‌شود.

,

این باغدار نهاوندی افزود: در زمان برداشت نیز یا باید باغ را به قیمتی پایین‌تر بفروشیم به واسطه‌ها که آن‌ها هم پول زیادی نمی‌دهند یا باید با هزینه‌های زیاد و فراوان خودمان محصول را برداشت کنیم.

,

وی ادامه داد: هزینه‌های خرید سبد میوه هم بسیار زیاد شده است و دو عدد از این سبدها را باید در حدود ۱۰ هزار تومان بخریم که جعبه‌های بزرگ‌تر قیمت بیشتری دارند و به این هزینه‌ها مبلغ حمل‌ونقل و کارگری را هم باید اضافه کرد.

,

علی بخشی گفت: در نهاوند هم سردخانه کفاف این حجم از سیب را نمی‌دهد و کسانی که می‌خواهند میوه را ذخیره و در ایام عید بفروشند اگر جایی نباشد باید در سردخانه‌های شهرهای اطراف میوه سیب را ذخیره کنند.

,

وی درخواستی از مسئولان دارد و می‌گوید: از کسانی که می‌توانند کاری کنند می‌خواهیم در این شهرستان سردخانه احداث کنند تا کشاورزان کمتر مشکل داشته باشند و اگر می‌توانند صنایع تبدیلی را هم ایجاد کنند.

,

این باغدار نهاوندی افزود: اغلب کشاورزان از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و میوه خود را خام می‌فروشند ولی در صورتی‌که کارخانه مثلاً کمپوت سازی در این شهرستان باشد این سود در شهرستان می‌ماند.

,

, ,

تولید ۴۰ هزار تن سیب در نهاوند

, تولید ۴۰ هزار تن سیب در نهاوند, تولید ۴۰ هزار تن سیب در نهاوند,

کریم حاج باباعلی، رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز گفت: ارقام جدید سیب در شهرستان کاشته شده است و محصولات متنوعی در این منطقه پرورش می‌باید.

,

وی اظهار داشت: رتبه نخست تولید سیب در استان همدان در اختیار باغداران نهاوندی است و باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

,

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: بیش از ۲ هزار و پانصد هکتار از باغات نهاوند مربوط به محصول سیب هستند که در حدود ۴۰ هزار تن سیب تولید می‌کنند.

,

وی در خصوص خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی در نهاوند گفت: ایجاد کارگاه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی زمینه‌ساز شکوفایی اشتغال در این بخش است و امیدواریم این اتفاق در نهاوند بیفتد و شاهد خام فروشی سیب نباشیم.

,

صنایع تبدیلی نیاز باغداران نهاوند

, صنایع تبدیلی نیاز باغداران نهاوند, صنایع تبدیلی نیاز باغداران نهاوند,

به گزارش عصر همدان؛ باوجود برداشت محصول سیب باکیفیت در نهاوند به نظر می‌رسد مسئولان ارشد استانی و شهرستانی باید به‌صورت عملی گام‌های مثبت و مهمی در راستای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان بردارند تا ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی را در این منطقه شاهد باشیم.

,

هرچند میزان تولید محصول سیب امسال به دلایل مختلف ازجمله بارش تگرگ از سال‌های قبل کمتر است ولی همین میزان نیز می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و تولید شود و کام کشاورزان نهاوندی را شیرین کند درصورتی‌که اراده‌ای برای کم کردن هزینه‌ها و افزایش سود باغداران نهاوندی باشد.

,

در کنار برداشت محصول باکیفیت سیب در نهاوند، میوه “پای درختی ” آن نیز به قیمت ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد تا برای مصارف کمپوت و آبمیوه گیری استفاده شود که توجه به این بخش نیز مهم خواهد بود و در صورت ایجاد کارگاه‌های میوه خشک‌کنی و فراوری می‌تواند در این بخش نیز زمینه‌ساز اشتغال شود و ارزش‌افزوده‌ای چند برابری داشته باشد.

,

باغداران نهاوندی باوجود هزینه‌های فراوان و وجود واسطه‌ها نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی هستند و این درخواست‌ها را به مسئولان نیز اعلام کردند تا بخشی از این سختی‌هایی که در زمینهٔ برداشت محصول می‌کشند جبران کند و دست واسطه‌ها را از محصولات کشاورزان نهاوندی کوتاه کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه