اخبار داغ

گزارشی از سربازان بی ادعای خط مقدم سلامت؛

دامپزشکان، گمنامان خاموش جامعه/ بیماری و خطرات همواره در کمین است

دامپزشکان، گمنامان خاموش جامعه/ بیماری و خطرات همواره در کمین است
حمید جانفدا، یکی از دامپزشکان سیستان وبلوچستان با بیان اینکه نظارت از مزرعه تا سفره مردم برقرار است، گفت: دامپزشکان سربازان بی ادعای خط مقدم سلامت هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، حتما تاکنون تخم مرغ، مرغ، گوشت یا ماهی خورده اید در حالی که معمولاً از چگونگی تایید سلامت آن بی خبر بوده و فقط آن را نوش جان کرده اید.

امروز 14 مهرماه روز جهانی دامپزشکی است، افرادی که ضرورت حضورشان انکارناپذیر است و بی منت در راستای ارتقای سلامت جامعه و توسعه اقتصاد ملی فعالیت می کنند، اما کمتر به آن ها توجه می شود و کمتر فردی است که درباره شغلشان، حساسیت هایش، وظایفشان و سختی هایش چیزی بداند.

پاره‌ای از علوم هستند که متناسب با اهمیتشان مورد توجه عمومی قرار نمی گیرند و مردم با اهمیت، نقش و حساسیت آن‌ها در زندگی خود آن گونه که باید آشنا نیستند، دامپزشکی از این دسته علوم به شمار می آید.

از جمله وظایف سازمان دامپزشکی بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه‌ گیر و قرنطینه‌ای دام و همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درامرمبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام است.

با توجه به اینکه حدود نیمی از عوامل بیماری زا در انسان ناشی از عوامل ایجاد بیماری ‌های مشترک بین انسان و دام است، این سازمان با برنامه مدون برای واکسیناسیون دام ها، معدوم کردن دام های بیمار و نیز کنترل مرزهای جغرافیایی می تواند تا حد زیادی از شیوع این نوع بیماری ها جلوگیری کند.

۸۳۲ بیماری قابل انتقال و مشترک بین انسان و دام

حمید جانفدا، یکی از دامپزشکان سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در سال 70 پس از اینکه مدرک دیپلم خود را گرفتم در کنکور سراسری شرکت و بر حسب کسب رتبه و تحقیقاتی که انجام دادم و از سوی دیگر علاقه ای که به این عرصه داشتم در این راه گام برداشتم و هم اکنون با گذشت بیش از 20 سال خدمت به عنوان رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی در اداره کل دامپزشکی استان مشغول به خدمت هستم.

وی با بیان اینکه دامپزشکان به عنوان سربازان گمنام عرصه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی در جامعه ایفای نقش می کنند، افزود: از آنجایی که دامپزشکی یکی از مشاغل در معرض برخی از بیماری ها است و حدود نیمی از عوامل بیماری های عفونی ۸۳۲ مورد قابل انتقال و مشترک بین انسان و دام هستند این افراد به ویژه آن دسته که با لاشه دام یا در کشتارگاه ها فعالیت دارند به راحتی می توانند مبتلا و تا آخر عمر با این بیماری ها دست و پنجه نرم کنند.

این دامپزشک تصریح کرد: آموزش رکن مهمی در این عرصه است اگر مسائل حافظتی، ایمنی و بهداشتی حین کار با دقت رعایت شود مشکلی رخ نمی دهد، در این راستا با توجه به سابقه ای که دارم تاکنون در حین کار به بیماری زمینه ای ابتلا نشده ام.

وی ادامه داد: در هر زمینه ای تجربه مهمتر از علم است، اگر چه پایه علمی از ابتدا ایجاد و تقویت می شود اما تجریه و علم در کنار یکدیگر مکمل کننده است و هر چه تجریه بیشتر باشد قدرت توانمندی و یادگیری نیز بالاتر می رود.

نظارت از مزرعه تا سفره مردم برقرار است

جانفدا بیان کرد: دامپزشکی کار بسیار مهمی است که با سلامت و امنیت غذایی عموم جامعه ارتباط دارد و از حساسیت خاصی برخوردار است اما این خادمان گمنام به علت عدم تبلیغات کاری کمتر به چشم آمده و زحماتشان دیده نمی شود در این بین آنچه مهم بوده اینکه با تلاش شبانه روزی دامپزشکان شاهد از بین رفتن و یا پیشگیری از بیماری های مشترک بین دام و انسان هستیم و این کار را برای رضای خدا و تامین امنیت غذایی مردم انجام می دهیم.

وی گفت: دامپزشکان با درمان و بهداشت دام، آبزیان، پرندگان و مواد غذایی و فرآورده هایی که از آنان تولید می شود سر و کار دارند و همه را نظارت می کنند، در این مسیر به عنوان مانعی برای انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام وجود دارد هم ایفای نقش می کنند، همچنین بارها پیش آمده که هنگام معالجه دام و درمان آنها با مشکلاتی همچون لگد و شاخ از سوی دام مواجه می شوند که اینها همه از دردسرهای شغل دامپزشکی است.
 
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی در اداره کل دامپزشکی استان در پایان روز دامپزشک را به تمام فعالان و خادمان گمنام در این عرصه تبریک و تهنیت گفت.

گفتنی است اداره کل دامپزشکی سیستان وبلوچستان سالانه بالغ بر چهار میلیون و 200 راس دام در استان را علیه بیماری های مختلف واکسینه و حدود 400 هزار دام را معاینه می کند.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ۸۳۲ بیماری قابل انتقال و مشترک بین انسان و دام,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نظارت از مزرعه تا سفره مردم برقرار است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه