اخبار داغ

برکت زاینده رود برای کشاورزی نصف جهان؛

80 هزار تن گندم در شهرستان اصفهان تحویل دولت شد

80 هزار تن گندم در شهرستان اصفهان تحویل دولت شد
مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به شرایط کم آبی، کشت  و تولیدات خوبی در شهرستان اصفهان انجام شد؛ حدود 80 هزار تن گندم تحویل دولت شده است و بالغ بر 8 هزار هکتار ذرت علوفه ای که 5 هزار آن ناشی از بازگشایی آب و همچنین آبیار تکمیلی از این صورت بوده است، به دست آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صاحب نیوز؛ کشاورزی در استان اصفهان و همچنین در شهرستان اصفهان جایگاه ویژه ای دارد؛ کشاورزی در شهرستان اصفهان وابستگی خاصی به جریان زاینده رود داشته و حیات در این رودخانه به منزله حیات در کشاورزی در شهرستان اصفهان به حساب می آید؛ از سال 97 تا کنون که به دلیل بارش های خوب و همچنین تهمیدات اندیشده شده آب در رودخانه زاینده رود جاری و همچنین در اختیار کشاورزان قرار گرفت؛ یکبار دیگر کشاورزی در این شهرستان جان تازه گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

کشاورزان در شهرستان اصفهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم تامین آبی خود را از رودخانه انجام می دهند و در حالی که اشتغال زیادی را در این بخش به خود اختصاص داده نقش قابل توجه  در تولید محصولات کشاورزی در کشور نیز را به خود اختصاص داده است.

,

اصغر رستمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در شهرستان اصفهان به صورت معمول و در سال های نرمال آبی حدود 100 هزار هکتار سطح زیر کشت در کشت های پاییزه و بهاره و باغات وجود دارد.

,

مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در سال هایی که رودخانه زاینده رود بسته باشد و مشکلات آبی وجود داشته باشد این سطح زیر کشت به 30 تا 35 درصد کاهش پیدا می کند.

,

وی افزود: این کاهش به این علت است که منابع آبی در بسیاری از بخش ها در شهرستان مستقیم یا غیر مستقیم به  آب رودخانه وابسته هستند؛ خوشبختانه از اواخر سال 97 که آب باز شد، کشت ها تاثیر بسزایی در منابع آبی زیر زیمنی و در کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی گذاشت.

,

رستمی در ادامه عنوان کرد: امسال در آب پاییزه و بهاره تقریباً دو سوم اراضی کشاورزی در شهرستان اصفهان در پاییز و تابستان به کشت محصولات اختصاص پیدا کرد که این میزان کشت در حدود 70 تا 75 هزار هکتار در کشت پاییزه و بهاره است.

,

اصغر رستمی ادامه داد: عمده محصولاتی که در پاییز کشت شد، گندم، جو و پیاز بوده است و عمده محصولات در بهار اولویت اول ذرت علوفه ای، گلرنگ و چغندر علوفه ای بوده است، علاوه بر این در پاییز و تابستان محصولاتی نیز بودند که آبیاری تکمیلی شدند.

,

*80 هزار تن گندم تحویل دولت شده است

, *80 هزار تن گندم تحویل دولت شده است, *80 هزار تن گندم تحویل دولت شده است,

مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به شرایط کم آبی، کشت  و تولیدات خوبی در شهرستان اصفهان انجام شد؛ حدود 80 هزار تن گندم تحویل دولت شده است و بالغ بر 8 هزار هکتار ذرت علوفه ای که 5 هزار آن ناشی از بازگشایی آب و همچنین آبیار تکمیلی از این صورت بوده است، به دست آمده است.

,

وی بیان کرد: قرار بود تا پایان شهریور ماه آب دهی صورت گیرد و آب باز باشد؛ از طرفی تاریخ کشت محصولات زمانی است که اولین آب را به محصولات می دهیم؛ گیاهی مانند ذرت علوفه ای نیاز به یک دوره 100 روزه آبیاری دارد تا علوفه و محصول خوبی را داشته باشد.

,

رستمی با بیان مثالی که شخصی ممکن است امروز مزرعه اش آبیاری شود ولی فرد دیگری ممکن است 12 روز دیگر اولین بار مزرعه را آبیاری کند، اذعان کرد: طبیعی است که یک اختلاف 10 تا 12 روز وجود دارد و این تاخیر در آبیاری منجر می شود  در پایان شهریور برخی از مزارع که در آخرین دوره های آبیاری  قرار گرفته بودند،هنوز مرحله آخر آبیاری را انجام نداده باشند.

,

اصغر رستمی خاطرنشان کرد: اگر شرایط مساعد بود و خط قرمز های شرب نیز اجازه می داد و شرایط و امکان تامین آب فراهم بود و این امکان وجود داشت تا 10 روز دیگر آب باز باشد، می توانست تولیدات مناسب تر باشد.

,

مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه افزود: یک سری بذرهای غلات با نرخ های دولتی و یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که اکنون نیز توزیع گندم و جو در حال انجام است؛ همچنین در کود شیمایی هم آن مقداری که در اختیار سازمان قرار می گیرد با نرخ دولتی و به صورت مصوب شده تحویل کشاورزان می شود

,

رستمی گفت: سعی شده در این توزیع عدالت نسبی برای کشاورزان رعایت شود.

,

اصغر رستمی در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان کرد: بیمه امروز تنها جایی است که می تواند پشتیبانی باشد تا اگر کشاورزی خسارتی دید اصندوق بیمه کشاورزی استفاده کند؛ آن کشاورزانی که در کلیه محصولات خود بیمه را انجام داده و اعلام خسارت کرده باشند؛ گروه کارشناسان بیمه  از مزرعه شان بازدید کرده و نسبت به پیشرفت محصولشان تعیین خسارت می شود.

,

حال کشاورزان علاوه بر کم آبی با گرانی کود و مواد شیمیایی مواجه هستند و دخل و خرج آن ها جور نمی آید و نیازمند کمک های بیشتر و همه جانبه تر هستند تا زحمات آن ها وقتی به مرحله عرضه می رسد خستگی آن ها را جبران کند.

,

به نظر می رسد در شرایط امروز اهمیت ویژه به بخش کشاورزی نیاز ضروری به حساب می آمد و می تواند نقش پررنکی را در خود کفایی کشور ایفا کند که البته نیاز به توجه بیشتری را در این زمینه میطلبد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه