اخبار داغ

گلایه یکی از فعالان عرصه فرآوری محصولات کشاورزی و دامی خراسان جنوبی؛

وزیر جهادکشاورزی از وضعیت فرآوری محصولات کشاورزی خراسان جنوبی خبر دارد؟/ تدبیر مسئولان جهت کمک صنعت به تولید در گلخانه‌ها چیست؟

وزیر جهادکشاورزی از وضعیت فرآوری محصولات کشاورزی خراسان جنوبی خبر دارد؟/ تدبیر مسئولان جهت کمک صنعت به تولید در گلخانه‌ها چیست؟
فعال عرصه فرآوری محصولات کشاورزی و دامی با بیان این‌که آیا وزیر جهاد کشاورزی از وضعیت فرآوری محصولات کشاورزی و دامداری استان با خبر است و آیا در خصوص فرآوری، اقدام درخوری انجام شده است؟ گفت: نیاز است دولت در کنار صنعت و صنعتگر باشد تا برای فروش محصولات راهبردی استان مشکلی وجود نداشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، سفر دو روزه کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی از عصر دیروز آغاز شد و امشب پایان می یابد. برنامه‌هایی که برای وزیر در این سفر تدارک دیده شده، بازدید از مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، بازدید از حوزه فعالیتی بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان خراسان جنوبی و مجتمع پرورش شترمرغ این بنیاد، حضور در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی و افتتاح پروژه آبرسانی به محلات عشایری بمرود شهرستان زیرکوه به نمایندگی از پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور، با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
در حالی که وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته نشستی را با نخبگان بخش کشاورزی و نمایندگان تشکل‌های این حوزه داشت، اما برخی از کشاورزان و دام‌داران استان از عدم طرح برخی مسائل اظهار گلایه کردند.
,
 
,
یکی از فعالان عرصه فرآوری محصولات کشاورزی و دامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: اگر این نشست کشاورزان با وزیر جهاد کشاورزی برای گوش‌دادن به درد دل‌های بخش خصوصی است، چه لزومی دارد که در محل استانداری برگزار شود؟ بخش خصوصی خودش مکان و پارلمان دارد و بهتر است این‌گونه نشست‌ها در این محل‌ها برگزار شود و کشاورزان و دامداران در آن حضور داشته باشند. در واقع هدف از سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی باید گوش‌دادن به درد دل‌ها و مشکلات کشاورزان و دامداران و تدبیر برای رفع آن‌ها باشد؛ اگر نه استاندار و رئیس جهاد کشاورزی به دلیل مناصب خود می‌توانند دیدارها و گپ‌وگفت‌های متعددی با وزیر داشته باشند.
,
 
,
وی اظهار می‌کند: موضوع دیگری که مطرح است این است که کشاورزان و دامداران استان به جز مشکلات موجود در زمینه تأمین و قیمت نهاده‌ها، تقریبا در تولید مشکلی ندارند و کار خود را به روال معمول انجام می‌دهند، اما اکنون فروش محصول برایشان مشکل‌ساز شده است. در واقع کشاورز بدون هیچ حمایتی از سوی جهاد کشاورزی تولید می‌کند، اما زمانی که میزان عرضه از تقاضا بالاتر می‌رود، انتظار او از جهاد کشاورزی این است که برای محصول تولید شده بازار فروش مهیا کند.
,
 
,
وزیر جهاد از وضعیت فرآوری محصولات استان باخبر است؟
, وزیر جهاد از وضعیت فرآوری محصولات استان باخبر است؟, وزیر جهاد از وضعیت فرآوری محصولات استان باخبر است؟,
 
,
این فعال عرصه فرآوری محصولات کشاورزی و دامی خراسان جنوبی، یکی از بازارهای فروش را، ایجاد صنایع فرآوری می‌داند و می‌گوید: اگر این صنعت رونق داشته باشد؛ اکنون محصول زرشک کشاورزان روی دستشان باقی نمی‌ماند. به دلیل افزایش هزینه‌های فرآوری و تورم افسارگسیخته، نیاز است دولت در کنار صنعت و صنعتگر باشد تا برای فروش محصولات راهبردی استان مشکلی وجود نداشته باشد.
,
 
,
او در این باب سوالاتی را مطرح می‌کند که آیا وزیر جهاد کشاورزی از وضعیت فرآوری محصولات کشاورزی و دامداری استان با خبر است؟ آیا در خصوص فرآوری، اقدام درخوری انجام شده است؟ آیا آمار فرآوری محصولات استان به وزیر ارائه شده است؟ آیا میزان فرآوری محصولات استان قابل قبول است؟
,
 
,
فرآوری؛ تنها راه‌حل فروش محصولات کشاورزی/ خراسان جنوبی در فروش خام محصولات مشکلی ندارد
, فرآوری؛ تنها راه‌حل فروش محصولات کشاورزی/ خراسان جنوبی در فروش خام محصولات مشکلی ندارد, فرآوری؛ تنها راه‌حل فروش محصولات کشاورزی/ خراسان جنوبی در فروش خام محصولات مشکلی ندارد,
 
,
وی با اشاره به ارائه آمار فرآوری تنها 10 درصد از محصول زرشک توسط مسئولان، تصریح می‌کند: این آمارها حاکی از تعلل جهادکشاورزی است، در حالی که بخشی از مشکلات کشاورزانی که محصولشان روی دستشان مانده است، فقط و فقط، با فرآوری حل می‌شود. اما متأسفانه به جای یک اقدام قابل تأمل و برنامه‌ریزی حساب‌شده برای این محصول راهبردی و انحصاری خراسان جنوبی، آقای طهماسبی رئیس سازمان مرکز تعاون روستایی ایران، از پیگیری‌ها برای عرضه محصول زرشک در فروشگاه‌های تهران سخن می‌گوید، این در حالی است که از حدود 25 سال گذشته و در زمانی که وی اصلا این محصول را نمی‌شناخته، فروشگاه‌های تهران پر از زرشک بوده است. در واقع خراسان جنوبی در فروش خام محصول زرشک مشکلی ندارد و تاکنون دلالان پای این محصول را به تمام شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و ... باز کرده‌اند.
,
 
,
این فعال حوزه تولید؛ وجود این مشکلات را نه‌تنها در بخش محصولات کشاورزی بلکه در صنعت دامداری استان هم عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در حالی که 10 کارخانه فرآوری شیر در استان وجود دارد، اما چرا از 120 تن شیر تولیدی استان، تنها 60 تن فرآوری می‌شود؟ چرا 60 تن دیگر خام‌فروشی و برای فرآوری با هزینه‌های گزاف حمل، به سایر استان‌ها ارسال می‌شود و پس از فرآوری دوباره به صورت محصولات متعدد به بازار استان برمی‌گردد؟ جهاد کشاورزی در این خصوص چه نقشی دارد؟ چرا جهاد نمی‌تواند یک شیر ساده را حداقل به دوغ و ماست فرآوری کند؟ مصرف لبنیات در استان بیشتر از 120 تن است، اما چون امکاناتی نداریم باید محصول از استان خارج شود.
,
 
,
نقش جهاد کشاورزی در زمینه محصولات کشاورزی و دامی چیست؟
, نقش جهاد کشاورزی در زمینه محصولات کشاورزی و دامی چیست؟, نقش جهاد کشاورزی در زمینه محصولات کشاورزی و دامی چیست؟,
 
,
او تأکید می‌کند: تولید را که باغ‌دار و کشاورز و دام‌دار انجام می‌دهد و موفق هم بوده است، اما در این بین جهاد کشاورزی چه نقشی دارد جز فرآوری و صنعتی‌کردن محصولات؟ آیا میزان فرآوری محصولات در استان کافی است؟ آیا تاکنون جهادکشاورزی با واحدهای فرآوری که به دلیل تورم و نوسانات بازار، زمین‌گیر شده‌اند و طرحشان به حالت راکد درآمده است، جلسه‌ای داشته است؟ آیا وزیر جهاد کشاورزی از این موضوع اطلاعی دارد؟ آیا بهتر نبود به جای جلسات روتین، وزیر از این واحدها بازدید و به درد دل‌هایشان گوش می‌داد؛ که اگر مشکلشان حل شود؛ بالطبع مشکلات کشاورزی هم خود به خود حل می‌شد؟ علت محتاطانه عمل‌کردن و ترس و واهمه مسئولان جهادکشاورزی از عدم‌دعوت کشاورزان و دامداران واقعی برای حضور در جلسه وزیر چیست؟
,
 
,
لزوم حمایت صنعت از کشاورزی
, لزوم حمایت صنعت از کشاورزی, لزوم حمایت صنعت از کشاورزی,
 
,
این فعال عرصه فرآوری محصولات کشاورزی و دامی خراسان جنوبی گریزی به طرح نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی می‌زند و می‌گوید: یکی از طرح‌های توسعه‌ای جهاد کشاورزی، اجرای طرح شهرک گلخانه‌ای است، اما آیا مسئولان جهادکشاورزی فکر کرده‌اند که باز هم باید صنعت به کمک تولید در گلخانه‌ها بیاید؟ در توضیح این موضوع مقایسه بین قیمت یک کیلوگرم خیار و خیارشور کفایت می‌کند. اما آیا در توسعه گلخانه‌ها و دوام این طرح، همه زیرساخت‌ها آماده شده یا مسئولان فقط به فکر تولید و فرآوری محصول در استان‌های دیگر هستند؟
,
 
,
وی ادامه می‌دهد: اکنون تنها راه‌حل برای فروش محصولات کشاورزی این است که صنعت به کمک کشاورزی بیاید، اما آن‌چه که بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد، سرمایه‌گذاری‌های سنگین صنعتی برای فرآوری محصولات کشاورزی است و در این مسیر، وزارت جهادکشاورزی باید با اختصاص اعتبارات خود، صنایع تبدیلی را حمایت کند تا کشاورزان مورد حمایت قرار گیرند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه