اخبار داغ

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش کشاورزی خراسان جنوبی

اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش کشاورزی خراسان جنوبی
خاوازی از سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومانی تسهیلات کم بهره تا پایان دولت برای بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته در جلسه جمع بندی سفر دوروزه اش به خراسان جنوبی اظهار کرد: در بحث منابع آب استان و کمبودی که در خصوص منابع آب با توجه به خسکسالی‌ها پیاپی که در استان وجود دارد به وجود آمده تصمیم گرفته شد مجموعا برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی استان خراسان‌جنوبی سهمیه قائل نشویم یعنی بدون محدودیت هر چه متقاضی باشد اعتبارات توسط معاونت آب و خاک وزارت‌خانه در نظر گرفته شود و کمک کنند که ان‌شاءالله سیستم‌های نوین آبیاری تقویت شود و سطح آن در استان به طور گسترده‌ای افزایش پیدا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که این تصمیم در استان دیگری اتخاذ نشده است، گفت: هر تعداد پرونده در خصوص احداث سیستم‌های نوین آبیاری متقاضی باشد اعتبار در نظر گرفته خواهد شد که درخواست می‌شود مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی این مسئله را پیگیری کند.

,

خاوازی عنوان کرد: در بحث قنوات مقرر شد وزیر جهاد کشاورزی با استاندار خراسان‌جنوبی پیگیر انعقاد تفاهم نامه‌ای با برنامه و بودجه شویم که فعلا اعتباری برای لایه روبی و احیای قنوات در نظر گرفته شود و بعد از آن با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه ان شاءالله در برنامه  ۱۴۰۰ بحث قنوات به صورت جدی در دستور کار برنامه و بودجه قرار گیرد.

,

وی اظهار کرد: برای تحقیقات نیز قول داده شد یک باغ مادری زرشک و عناب در استان احداث شود که منشاء تکثیر عناب‌های مختلف باشد.باغ مادری برای توسعه باغبانی صحیح و تولید عناب‌هایی که عاری از هرگونه عوامل و پاتوژن‌ها هستند و از عملکرد بالایی برخوردار است ایجاد شود. تعداد باغ‌های مادری در تمام کشور بسیار کم است و با عنایت به این‌که خراسان‌جنوبی مرکز اصلی تولید عناب و زرشک است راه اندازی باغ مادری می‌تواند به توسعه پایداری عناب و زرشک کمک کند.

,

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد سازمان آموزش، تحقیقات  و ترویج کشاورزی سهمیه جذب اعضای هیئت علمی را برای مرکز تحقیقات نسبت به استان‌های دیگر افزایش دهد و مقرر شد سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برنامه‌ای را برای توسعه محصولات کم آب‌بر از جمله تریدی کاله، جو، ارزن و سوربن در دستور کار قرار دهد.

,

خاوازی از اتخاذ تصمیم برای همکاری مرکز تحقیقات بر راه‌اندازی آزمایشگاه کشت بافت در مرکز تحقیقات خبر داد و گفت: اجازه داده شود ژن پلاسم عناب ما با ژن پلاسمای عناب بخش خصوصی مبادله شود و آنجا ژن پلاسمای استان کامل شود و  با توجه به ورود ژن پلاسمای عناب از چین، کلکسیون ژن پلاسمای عناب در خراسان جنوبی وجود داشته باشد.

,

وی افزود: مقرر شد باغی از ذخایر ژنتیکی استان ایجاد و محصولات زرشک، زعفران، عناب و … حفظ شود.

,

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه باغبانی و سازمان توسعه روستایی مقرر شد ۶ هزار هکتار از اراضی جهت کاشت گیاهان دارویی از سهمیه سازمان جنگل‌ها و مراتع به خراسان جنوبی اختصاص داده شود.

,

خاوازی عنوان کرد: مقرر شد سازمان جنگل‌ها و مراتع بحث بذر پاشی مراتع با گونه‌های مقاوم را در دستور کار قرار دهد.

,

وی بیان کرد: سازمان تعاون روستایی موظف شد بحث خرید زرشک و در فاصله کوتاه‌تر خرید زعفران را در دستور کار جدی برای خرید قرار دهد تا تحریک تقاضای بازار را به دنبال داشته باشد.

,

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی، استانداری خراسان‌جنوبی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بحث تخصیص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید زعفران را  در دستور کار قرار داده و پیگیری کنند.

,

خاوازی بیان کرد: در بحث جنگل، مرتع و آبخیزداری قرار شد تجهیزاتی از جمله یک دستگاه خودرو، دو دستگاه موتور سیکلت، افزایش 15 درصدی اعتبارات ملی اداره کل منابع طبیعی استان برای تامین سهم دولت در بحث صندوق حمایت از منابع ملی، اهدای بی‌سیم  و تجهیزات دیگر برای تقویت برنامه های بیابان زدایی اقدام شود

,

وی افزود: در این سفر مقرر شد مشکل اراضی باقی مانده اختلافی منطقه باغستان و شهر اسلامیه با مشارکت راه و شهرسازی در دستور کار جدی دوستان قرار گیرد و طی مدت کوتاهی رفع شود.

,

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز مقرر شد مانند توسعه سیستم‌های نوین آبیاری بدون محدودیت در خصوص سرمایه گذارانی که در استان ورود پیدا می‌کنند بانک کشاورزی کمک کند و تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد تا با اولویت بحث بارگاه های زرشک و عناب و سرخانه‌ها و سایر صنایع مرتبط ان‌شاءالله پشتیبانی های لازم صورت گیرد.

,

خاوازی به ارزش ماهی تیلاپیا و آرتمیا اشاره و بیان کرد: خراسان‌جنوبی با توجه به داشتن منابع آب شور استعداد خوبی برای پرورش این گونه ماهیان را دارد و در این راستا مقرر شد تفاهم نامه ‌ای بین موسسه علوم شیلات استان یزد با خراسان‌جنوبی به امضا برسد.

,

وی با بیان این‌که صدور مجوز پرورش ماهی بر عهده سازمان نظام مهندسی است، ادامه داد: پرورش ماهیان آرتمیا و تیلاپیا اتفاق خوبی برای منابع آب شور استان خواهد بود.

,

وزیر جهاد کشاورزی از سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومانی تسهیلات کم بهره برای استان خراسان‌جنوبی تا پایان دولت خبر داد و گفت: این تسهیلات شامل 200 میلیارد تومان برای احداث گلخانه، 100 میلیارد تومان صنایع تبدیلی و تکمیلی، 50 میلیارد تومان گیاهان دارویی و 100 میلیارد تومان طرح‌های دام و طیور است.

,

خاوازی به بحث نهاده ها اشاره کرد و افزود: مقرر شد برای خراسان جنوبی سهمیه ویژه‌ای اختصاص داده شود چراکه باتوجه به بازدید هایی که از واحدهای دامی استان  انجام شد  شاهد سنتی و عشایری بودن واحدها بودیم که ممکن است این واحدها از نهاده محروم شوند لذا در حال حاضر سهمیه ۱۰ هزار تنی جو برای استان در نظر گرفته شده است و الباقی درخواست استاندار در بحث نهاده که از وزارتخانه انجام شده بخشی تحویل داده شد و بخش دیگر مقرر شد همراه با 10 هزار تن جو به استان ارسال شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه