اخبار داغ

گزارشی از فعالیت‌های یک نهاد انقلابی برای توسعه و آبادانی "دَرمیان"؛

بنیاد مستضعفان؛ کم کاری دولت را در "درمیان" جبران کرد/ پیشرفت 10 ساله طی سه سال

بنیاد مستضعفان؛ کم کاری دولت را در "درمیان" جبران کرد/ پیشرفت 10 ساله طی سه سال
بنیاد مستضعفان از سال گذشته با امضای تفاهم‌نامه با دولت برای جهش توسعه شهرستان کم‌برخوردار و مرزی درمیان، ورود کرده است اما اکنون، مشارکت پایین دولت در اجرای این تفام‌نامه را شاهد هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، 15 مهرماه سال گذشته بود که ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر، برای اولین‌بار در خارج از پایتخت و در خراسان جنوبی برگزار شد. در حاشیه برگزاری این همایش، هشت تفاهم‌نامه امضا شد که چهار تفاهم‌نامه برای محرومیت‌زدایی از چهار منطقه محروم و مرزی استان به امضا رسید و چهار نهاد بنیاد برکت، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی، هر کدام معین یک شهرستان شدند. در این بین بنیاد مستضعفان به عنوان معین شهرستان درمیان انتخاب شد که البته به دلیل برخی تغییر و تحولات در این نهاد، تفاهم‌نامه‌ای که برای شهرستان درمیان آماده شده بود، به تعویق افتاد تا این‌که در 18 بهمن‌ماه سال 98 و در سفر رئیس بنیاد مستضعفان به شهرستان درمیان به امضا رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در این سفر گفته بود که هدف از امضای تفاهم‌نامه خیمه‌زدن در شهرستان درمیان برای خدمت‌رسانی بیشتر است اما تأکید کرد که این موضوع منافی اجرای تعهدات دولت نیست و بنیاد جای هیچ دستگاه دولتی را در شهرستان نخواهد گرفت.

,

شهرستان درمیان چهاردهمین نقطه در کشور است که بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان با هدف آبادانی و پیشرفت در کنار دولت قرار می‌گیرد تا روند خدمت‌رسانی به مردم تسریع شود.

,

بر اساس این تفاهم نامه؛ مشارکت و همکاری بنیاد مستضعفان با دستگاه‌های اجرایی دولت در خصوص تمرکز بر 9 شاخص برخورداری در شهرستان درمیان است که با متوسط کشوری فاصله دارد، البته در این تفاهم‌نامه آن‌چه بیشتر مورد اهمیت قرار گرفته؛ ایجاد زیرساخت‌ها و اشتغال برای تثبیت جمعیت در این منطقه مرزی است.

,

برنامه پیشرفت جامع برای درمیان

, برنامه پیشرفت جامع برای درمیان, برنامه پیشرفت جامع برای درمیان,

سعید پورمهدوی مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به تفاهم نامه توسعه درمیان با مشارکت بنیاد مستضعفان، گفت: تفاهم نامه در 18  بهمن ماه توسط استاندار خراسان جنوبی و فتاح رئیس بنیاد مستضعفان منعقد شد و بنیاد علوی دستگاه معین پیشرفت شهرستان درمیان  قرار گرفت و اجرای آن از ابتدای سال 99 کلید خورد.

,

وی با اشاره به این‌که بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر این‌که برنامه پیشرفت، باید همه جانبه باشد،؛ اظهار کرد: براین اساس بنیاد مستضعفان در برنامه‌ریزی‌های خود برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، پیشرفت همه جانبه را مدنظر قرار داده است.

,

مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان افزود: در واقع اقدامات بنیاد مستضعفان تنها به توسعه عمرانی محدود نمی‌شود، بلکه در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، سلامت، اشتغال، اقتصاد و ... هم ورود کرده و طبق دستور مقام معظم رهبری، برای توانمندسازی محرومان در همه زمینه‌ها، برنامه جامعی آماده کرده است.

,

حمایت‌های بنیاد مستضعفان مشروط بر مشارکت دستگاه‌ها

, حمایت‌های بنیاد مستضعفان مشروط بر مشارکت دستگاه‌ها, حمایت‌های بنیاد مستضعفان مشروط بر مشارکت دستگاه‌ها,

پورمهدوی ادامه داد: بنیاد علوی به عنوان بازوی اجرایی بنیاد مستضعفان، کارش معین بودن و در کنار دولت بودن است و تاکنون با شتاب‌دهی به پروژه‌ها، اتمام بعضی از طرح‌های نیمه‌تمام دولت را در اولویت گذاشته تا مردم زودتر منتفع شوند.

,

وی تأکید کرد: هر چه دستگاه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند، حمایت‌های بنیاد نیز بیشتر خواهد بود؛ البته باید گفت که درآمد نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان تنها سه درصد از درآمدهای دولت و نهادهای انقلابی است، اما باتوجه به چابکی و نداشتن نیروهای زیاد، عملکرد سریعی دارد.

,

مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان با اشاره به این‌که شعار ما، تعالی انسان، روستای آباد و ایران آباد است، گفت: فعالیت بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان، بسته به شرایط، از 3 تا 5 سال خواهد بود که تلاش می‌کنیم ظرف 3 سال، پایداری  پیشرفت در شهرستان  رقم بخورد و پس از آن بنیاد از این شهرستان خارج شود.

,

مشارکت 40 میلیارد تومانی بنیاد در حوزه عمرانی/ پیشرفت 10 ساله طی سه سال

, مشارکت 40 میلیارد تومانی بنیاد در حوزه عمرانی/ پیشرفت 10 ساله طی سه سال, مشارکت 40 میلیارد تومانی بنیاد در حوزه عمرانی/ پیشرفت 10 ساله طی سه سال,

پورمهدوی گفت: تاکنون اعتبارات مصوب‌شده بنیاد مستضعفان برای پیشرفت شهرستان درمیان تنها در بخش عمرانی و به غیر از فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و ...، بیش از 40 میلیارد تومان بوده است که در صورت مشارکت و تأمین سهم دستگاه‌ها، تخصیص اعتبارات ادامه‌دار و با افزایش همراه خواهد بود.

,

وی تصریح کرد: فعالیت بنیاد مستضعفان به صورت مشارکتی است و باید مردم، دستگاه‌ها و ادارات همگی همکاری کنند و ان‌شاءالله با جهاد خدمت و حمایت‌های بنیاد مستضعفان طی 2 تا 3 سال آینده شهرستان درمیان، مسیر پیشرفت 10 ساله‌ای را طی خواهد کرد.

,

رونمایی از سند پیشرفت روستایی برای اولین‌بار در خراسان جنوبی

, رونمایی از سند پیشرفت روستایی برای اولین‌بار در خراسان جنوبی, رونمایی از سند پیشرفت روستایی برای اولین‌بار در خراسان جنوبی,

مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان بیان کرد: یکی از اقدامات مهم نهاد پیشرفت تدوین سند پیشرفت روستایی یا محلات شهری توسط مردم در کانون‌های پیشرفت است که بزودی برای اولین‌بار رونمایی خواهد شد.

,

پورمهدوی با اشاره به این‌که تدوین این سند برای 40 نقطه شهری و روستایی درمیان در حال انجام است که تاکنون 12 سند به پایان رسیده است، اظهار کرد: این سندها دارای چشم‌انداز 3 تا 5 ساله است و توسط دغدغه‌مندان روستاها تهیه شده است.

,

وی افزود: هدف از تدوین این سند، رساندن مردم روستاها به سطحی از توانمندی و تعالی است تا خودشان مسائل روستایشان را شناسایی کنند و به تصمیم‌گیری جمعی در حل مسائل برسند و در صورت نیاز از مسئولان اجرایی، بنیاد، دولت و... کمک بگیرند.

,

وی تصریح کرد: با تدوین این سند بر اساس شناسایی موانع، تهدیدها و ظرفیت‌های توسعه، مسیر پیشرفت و آبادانی مناطق و روستاها مشخص و از طرف دیگر به راحتی موانع جهش و پیشرفت در روستاها و مناطق شهری مشخص می‌شود.

,

تلاش‌های بنیادین و مقطعی بنیاد مستضعفان در حوزه زرشک/ خرید 20 تن زرشک و آغاز تحقیقات تبدیل زرشک به دارو 

, تلاش‌های بنیادین و مقطعی بنیاد مستضعفان در حوزه زرشک/ خرید 20 تن زرشک و آغاز تحقیقات تبدیل زرشک به دارو , تلاش‌های بنیادین و مقطعی بنیاد مستضعفان در حوزه زرشک/ خرید 20 تن زرشک و آغاز تحقیقات تبدیل زرشک به دارو ,

مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان با اشاره به این‌که ورود بنیاد مستضعفان به حوزه اقتصاد، همزمان با موضوع شیوع بیماری کرونا و ضربه به اشتغال و بازارهای فروش بود، گفت: با توجه به این‌که زرشک به عنوان محصول راهبردی این شهرستان مطرح است و کرونا آسیب جدی را در فروش این محصول به کشاورزان وارد کرده بود، اولویت در حوزه اقتصاد، خرید زرشک از کشاورزان شهرستان تعیین شد.

,

پورمهدوی افزود: در این خصوص حدود 20 تن زرشک از کشاورزان درمیانی خریداری و پول آن نهایتا یک ماهه به کشاورز پرداخت خواهد شد که البته خرید محصول خرده مالکان در اولویت قرار گرفت.

,

وی بیان کرد: همچنین مؤسسه دانش‌بنیان دانشمند در بنیاد مستضعفان، در حال انجام تحقیقات روی محصول زرشک است که اگر این محصول به عنوان یک گیاه دارای خواص دارویی و درمانی معرفی شود و بتوان از آن تولید دارو داشت، قطعا در قیمت زرشک تأثیر بسزایی خواهد داشت و این کار، یک کار زیربنایی و ارزشمند است.

,

احیای کشتارگاه و مرغداری‌های تعطیل شده

, احیای کشتارگاه و مرغداری‌های تعطیل شده, احیای کشتارگاه و مرغداری‌های تعطیل شده,

مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان با بیان این‌که پس از زرشک، دومین صنعت مهم این شهرستان مرغداری است، افزود: هم‌اکنون بیش از 250 واحد مرغداری در این شهرستان وجود دارد که متأسفانه حدود 30 درصد این واحدها به دلایل مختلفی مانند نبود سرمایه در گردش یا تجهیزات قدیمی، تعطیل یا نیمه‌فعال شده است.

,

پورمهدوی بیان کرد: برای کمک به رونق این صنعت، هم‌اکنون برای 11 مرغداری که دارای قابلیت‌های بیشتری بوده است، تسهیلاتی با سقف 150 میلیون تومان و کارمزد 2 درصد در نظر گرفته شده است که این تسهیلات در مراحل بعد به سایر واحدهای تعطیل نیز اعطا خواهد شد.

,

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات دیگر در کنار احیای مجدد مرغداری‌ها، با توجه به زنجیره ارزش، راه‌اندازی کشتارگاه این شهرستان است که بیش از 8 سال از تعطیلی آن به دلیل مشکلات متعدد می‌گذرد. در این خصوص مصوباتی انجام شده و مشکلات در حال رفع است.

,

از تخصیص اعتبارات 40 میلیارد تومانی اشتغال تا تلاش برای جهش تولید

, از تخصیص اعتبارات 40 میلیارد تومانی اشتغال تا تلاش برای جهش تولید, از تخصیص اعتبارات 40 میلیارد تومانی اشتغال تا تلاش برای جهش تولید,

پورمهدوی ادامه داد: در حوزه اشتغال نیز 40 میلیارد تومان اعتبار برای ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به متقاضیان در نظر گرفته‌شده که این تسهیلات در دو مرحله 15 میلیارد تومانی و 10 میلیارد در حوزه پرورش شتر برنامه‌ریزی شده و اگر اعتبارات مرحله اول جذب شد، مرحله دوم نیز اعطا خواهد شد.

,

وی با اشاره به لزوم جهش تولید و فراهم‌کردن زیرساخت‌ها در این خصوص گفت: در حوزه پرورش دام و بهره‌وری بیشتر در این زمینه، 610 میلیون تومان برای ایجاد آبشخور و یک میلیارد و 450 میلیون تومان برای خرید تانکر آبرسان مصوب شده که با توجه به نقش بسزای جهادکشاورزی در جهش تولید، این تانکر برای ارائه خدمات مورد نیاز به دامداران و کشاورزان، تحویل جهادکشاورزی خواهد شد. اجرای طرح‌های آبخیزداری و احیای قنوات و افزایش سطح زیر کشت زرشک نیز از دیگر فعالیت‌ها است.

,

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دولت برای انتفاع مردم

, تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دولت برای انتفاع مردم, تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دولت برای انتفاع مردم,

مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان با اشاره به قراردادهای 5 میلیارد تومانی با اداره ورزش و جوانان، از جمله اقدامات انجام شده در زمینه عمرانی و سلامت‌محور را، اجرای 13 پروژه چمن مصنوعی در مناطق مختلف شهرستان عنوان کرد که تاکنون 6 مورد از این طرح‌ها آماده بهره‌برداری است.

,

پورمهدوی از تکمیل دو سالن ورزشی نیمه‌تمام نیز خبر داد و گفت: در این خصوص سالن ورزشی روستای نوغاب با پیشرفت 80 درصد و بیش از 10 سال و روستای آواز که تنها اسکلت آن اجرا و بیش از 3 سال به صورت نیمه‌تمام رها شده بود، اکنون در حال تکمیل است.

,

وی اظهار کرد: بر اساس مشارکتی که با نوسازی مدارس انجام شده، اعتبار یک میلیارد و 700 میلیون تومانی برای ساخت یک باب هنرستان در طبس‌مسینا و اعتبار یک میلیارد تومانی برای تعمیر و تجهیز مدارس شهرستان اختصاص یافته و همچنین مدرسه روستای بورنگ با حمایت بنیاد در حال تکمیل است که در صورت همکاری نوسازی مدارس، این مشارکت‌ها ادامه خواهد داشت.

,

مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان بیان کرد: تأمین اعتبار 200 میلیون تومانی برای تکمیل 8 واحد مسکن مهر بهزیستی قهستان که بیش از 8 سال نیمه‌تمام مانده، از دیگر اقدامات بنیاد مستضعفان برای حمایت از این قشر آسیب‌پذیر جامعه است.

,

قراردادهای 4.5 میلیارد تومانی برای زیباسازی مبلمان شهری

, قراردادهای 4.5 میلیارد تومانی برای زیباسازی مبلمان شهری, قراردادهای 4.5 میلیارد تومانی برای زیباسازی مبلمان شهری,

پورمهدوی افزود: در حوزه زیباسازی فضا و مبلمان شهری نیز 4 میلیارد و 500 میلیون تومان با شهرداری شهرهای متعدد شهرستان مشارکت و طرح‌ها آغاز شده که امیدواریم شهرداری‌ها به همین مبلغ تأمین اعتبار کنند تا شاهد توسعه شهرها باشیم.

,

وی ادامه داد: در حوزه برخورداری از شبکه‌های دیجیتال نیز برای برخورداری شهر گزیک به عنوان تنها شهر محروم کشور از شبکه‌های دیجیتال و سایر روستاها مبلغ 855 میلیون تومان اختصاص یافته که بزودی این طرح نیز افتتاح خواهد شد.

,

مسئول نهاد پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان گفت: در حوزه سلامت و معنویت نیز برای سکونت و ایجاد زیرساخت حضور و ماندگاری پزشکان و روحانیون شهرستان به عنوان طبیبان جسم و روح، ساخت دو واحد پانسیون پزشکان در شهر اسدیه و 5 خانه عالم در روستاهای شهرستان آغاز شده است.

,

از اهدای جهیزیه تا آموزش‌های تحکیم خانواده

, از اهدای جهیزیه تا آموزش‌های تحکیم خانواده, از اهدای جهیزیه تا آموزش‌های تحکیم خانواده,

پورمهدوی با اشاره به ورود بنیاد مستضعفان به حوزه فرهنگ و اجتماع و برگزاری دوره‌های آموزش و تحکیم خانواده، تشریح کرد: هم‌اکنون ارائه این آموزش‌ها با اولویت تازه مزدوجین، برای 100 زوج در حال برگزاری است که علاوه بر آموزش‌های لازم جهت تحکیم خانواده، در پایان دوره به زوج‌های شرکت کننده، جهیزیه اهدا خواهد شد. هم‌اکنون 100 سری جهیزیه برای زوجین به شرط گذراندن دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده است.

,

وی با اشاره به این‌که هدف بنیاد مستضعفان از اجرای این طرح این است که اگر افرادی به دلیل فقر مالی و مادی، دچار آسیب هستند، حداقل از نظر فرهنگی به سطحی از غنا برسند تا بتوانند زندگی پایداری داشته باشند، افزود: این آموزش‌ها حداقل 3 تا 5 دوره پس از عقد و ازدواج ادامه خواهد داشت تا این افراد به توانمندی‌های لازم برای زندگی برسند. همچنین پس از اتمام آموزش‌ها، برنامه‌هایی برای اشتغال و مسکن زوج‌های مستضعف در نظر گرفته شده است.

,

وی تأکید کرد: در جهت خواسته مقام معظم رهبری و احساس نیاز شدید جامعه به احیای سنت واسطه‌گری در ازدواج، دوره‌های آموزشی برای افراد مستعد با هدف تربیت مشاوران امین بومی برای ایجاد شبکه امین ازدواج در حال برگزاری است تا به سطحی از  توانایی لازم در جهت انگیزه‌دادن و وساطت در ازدواج و حل مشکلات خانوادگی برسند و یک مشاور امین در دسترس باشند.

,

برنامه پرکار بنیاد مستضعفان و اداراتی که لنگ می‌زنند

, برنامه پرکار بنیاد مستضعفان و اداراتی که لنگ می‌زنند, برنامه پرکار بنیاد مستضعفان و اداراتی که لنگ می‌زنند,

حجت‌الاسلام و المسلمین مصیب خزائی امام جمعه اسدیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان فعالیت‌های زیادی را در شهرستان درمیان شروع کرده و برخی از طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی نیز در حال انجام یا مطالعه است.

,

وی افزود: در حالی که بنیاد مستضعفان برنامه پرکاری برای شهرستان درمیان دارد اما متأسفانه برخی از مسئولان ادارات و مدیران کل برای مشارکت در این مسیر لنگ می‌زنند.

,

امام جمعه اسدیه با اشاره به همکاری‌های مناسب مسئولان اداره ورزش و جوانان و به بهره‌برداری رسیدن چند پروژه چمن مصنوعی، اجرا و تکمیل چندین پروژه دیگر، گفت: متأسفانه برخی از ادارات همکاری خوبی ندارند و هنوز طرح‌های خود را ارائه نکرده‌اند.

,

حجت‌الاسلام خزائی بیان کرد: به‌طور مثال یکی از مشکلات مهم امروز، عدم‌دسترسی دانش‌آموزان به شبکه آموزشی شاد به دلیل عدم‌برخورداری از اینترنت است که بنیاد مستضعفان در خصوص رفع این مشکل اعلام آمادگی و تأمین اعتبار کرده است اما هنوز در این خصوص حتی یک تفاهم‌نامه امضا نشده، که این موضوع حاکی از کم‌کاری مسئولان شرکت ارتباطات و زیرساخت است.

,

وی ادامه داد: برخی از ادارت دیگر که برای مشارکت با بنیاد مستضعفان تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند، در حالی که بنیاد سهم مشارکت خود را واریز کرده اما هنوز خبری از سهم ادارات نیست.

,

جهش در توسعه درمیان به شرط همکاری مسئولان/ اعتبارات چند برابری بنیاد مستضعفان در مقابل بودجه‌های ناچیز دولتی

, جهش در توسعه درمیان به شرط همکاری مسئولان/ اعتبارات چند برابری بنیاد مستضعفان در مقابل بودجه‌های ناچیز دولتی, جهش در توسعه درمیان به شرط همکاری مسئولان/ اعتبارات چند برابری بنیاد مستضعفان در مقابل بودجه‌های ناچیز دولتی,

امام جمعه اسدیه با تأکید بر این‌که مسئولان شهرستان و استان باید خودشان را با مسئولان بنیاد مستضعفان هماهنگ کنند، تصریح کرد: بنیاد مستضعفان هم پول آماده‌ای دارد و هم آماده عقد قرارداد و اجرای طرح‌ها است و تاکنون در زمینه‌های متعدد به خوبی ورود و برنامه‌ریزی کرده است اما متأسفانه مسئولان ادارات در سطح شهرستان کم‌تر پیگیری و همکاری می‌کنند.

,

حجت‌الاسلام خزائی با اشاره به این‌که اگر ادارات و مسئولان با بنیاد مستضعفان همکاری و مشارکت داشته باشند، توسعه این شهرستان حداقل 10 تا 15 سال جلو می‌افتد، گفت:  بودجه دولتی شهرستان درمیان در سال‌جاری، حدود 8 میلیارد تومان است که البته معلوم نیست چقدر از این بودجه تخصیص یابد اما بنیاد مستضعفان تنها در مدت شش ماه حضور و همکاری در شهرستان، حدود 50 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های متعدد برنامه‌ریزی و تفاهم‌نامه امضا کرده است که در تخصیص آن هم هیچ مشکلی ندارد.

,

وی با اشاره به این‌که اگر مشارکت دستگاه‌ها و ادارات مناسب باشد، بنیاد مستضعفان محدودیتی در اعتبارات ندارد و تا 100 میلیارد تومان نیز آمادگی دارد، تأکید کرد: بر همین اساس ضروری است تا مسئولان دولتی در سطح شهرستان و استان مشکلات موجود را به بنیاد مستضعفان اعلام کنند تا زودتر تفاهم‌نامه آن بسته و مشکلات حل شود چراکه تاکنون هر طرح و مشکلی که مطرح شده، بنیاد مستضعفان برای اجرای آن پای کار بوده و در مشارکت و حمایت نیز هیچ محدودیتی ندارد.

,

وی تأکید کرد: البته باید مسئولان مشکلات و نیازمندی‌های شهرستان را بر اساس مطالعات و با آینده‌نگری مطرح کنند تا پس از خروج بنیاد از شهرستان، دچار مشکل نشویم.

,

بنیاد مستضعفان؛ فرشته نجات درمیان/ مسئولان پوتین آهنی بپوشند

, بنیاد مستضعفان؛ فرشته نجات درمیان/ مسئولان پوتین آهنی بپوشند, بنیاد مستضعفان؛ فرشته نجات درمیان/ مسئولان پوتین آهنی بپوشند,

امام جمعه اسدیه از جمله طرح‌های مهمی که بنیاد مستضعفان به آن ورود پیداکرده و در حال انجام است را، ساخت مدارس در مناطق پرتراکم، اجرای پروژه‌های ورزشی، لای‌روبی و احیای قنوات، افزایش تخت‌های بیمارستانی، خرید محصول زرشک، اجرای طرح فرآوری زرشک در قهستان و ... دانست.

,

حجت‌الاسلام خزائی تصریح کرد: حضور بنیاد مستضعفان در درمیان، فرشته نجاتی برای این شهرستان است که امیدواریم مسئولان با پوشیدن پوتین‌های آهنی، به همکاری با بنیاد مستضعفان بپردازند.

,

وی اظهار کرد: در حالی که اعتبارات دولتی برای امور مساجد در شهرستان درمیان، حدود 200 میلیون تومان در سال است، اما بنیاد مستضعفان امسال 3 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است که این اعتبار حدود 30 برابر اعتبارات دولتی و به اندازه اعتبار 30 ساله دولت برای کمک به این شهرستان است. همچنین این اعتبارات کلان در سایر حوزه‌ها هم وجود دارد.

,

امام جمعه اسدیه با اشاره به این‌که بنیاد مستضعفان برای شهرداری‌های شهرستان اعتبارات هنگفتی اختصاص داده است، افزود: به‌طور مثال برای احداث پارک شهدای گمنام اسدآباد 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بر اساس تفاهم انجام شده، بنیاد مستضعفان یک میلیارد و 200 میلیون تومان آن را تأمین می‌کند و 800 میلیون تومان دیگر برعهده شهرداری است. قطعا بنیاد مستضعفان در تخصیص این اعتبار مشکلی نخواهد داشت، اما معلوم نیست شهرداری که حقوق کارکنانش را هم ندارد، آورده‌ای برای این طرح خواهد داشت یا خیر؟

,

حجت‌الاسلام خزائی با بیان این‌که بازکردن پای بنیاد مستضعفان به شهرستان درمیان، اقدام  بسیار خوبی بود که شهرستان درمیان را در لیست 14 شهرستان معین و مورد حمایت بنیاد مستضعفان قرار داد، گفت: همکاری استاندار خوب است اما این‌که مدیران کل و مسئولان شهرستانی چگونه عمل کنند معلوم نیست.

,

فعالیت بنیاد مستضعفان و بی‌عملی دولت

, فعالیت بنیاد مستضعفان و بی‌عملی دولت, فعالیت بنیاد مستضعفان و بی‌عملی دولت,

رضایی عضو شورای اسلامی روستای درمیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان برای زمین ورزشی این روستا، چمن مصنوعی تهیه کرده است. کار تسطیح، زیرسازی و حصارکشی این زمین ورزشی توسط دهیاری و با هزینه‌کرد اعتبارات دهیاری انجام شد.

,

وی افزود: در حالی که بر اساس تفاهم‌نامه احداث این زمین باید با مشارکت بنیاد مستضعفان و اداره ورزش و جوانان انجام می‌شد اما متأسفانه اداره ورزش و جوانان حتی یک‌هزار تومان نیز در این خصوص کمک نکرد و مجبور شدیم تمام اعتبارات دهیاری به مبلغ 60 میلیون تومان را در این زمینه هزینه کنیم، در حالی که می‌توانستیم این اعتبارات را برای نیازهای مهم‌تر روستا هزینه کنیم.

,

عضو شورای اسلامی روستای درمیان با اظهار گلایه گفت: حتی اداره ورزش و جوانان شهرستان در خصوص درخواست ما برای تأمین دروازه و توپ نیز محدودیت در اعتبارات را بهانه کرده است.

,

رضایی بیان کرد: در کنار زمین چمن مصنوعی، زمین والیبال نیز پیش‌بینی شده که این زمین نیز قبلا توسط دهیاری تسطیح و زیرسازی شده است. رئیس اداره ورزش و جوانان درمیان برای بتن‌ریزی این زمین نیز قول داده اما اکنون با گذشت سه ماه، هنوز به وعده خود عمل نکرده است.

,

وی افزود: کمبود سطل‌های زباله، نیمه‌تمام ماندن طرح آبرسانی روستا، عدم‌برخورداری از شبکه اینترنتی 4G و ایجاد مشکل در روند آموزشی دانش‌آموزان، زیباسازی ورودی روستا، ترمیم چاله‌های ناشی از انشعابات آب و گاز و ... از جمله مشکلات این روستا است که نیازمند توجه مسئولان است.

,

برخورداری 103 خانوار روستای نوغاب از کمک‌های معیشتی بنیاد مستضعفان

, برخورداری 103 خانوار روستای نوغاب از کمک‌های معیشتی بنیاد مستضعفان, برخورداری 103 خانوار روستای نوغاب از کمک‌های معیشتی بنیاد مستضعفان,

یعقوبی دهیار روستای نوغاب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: قرار است بنیاد مستضعفان در این روستا، دو پروژه احداث کتابخانه و تکمیل سالن ورزشی را که بیش از 10 سال پیش کلنگ‌زنی شده و نیمه‌تمام مانده را انجام دهد.

,

وی افزود: با گذشت بیش از یک ماه از کلنگ‌زنی کتابخانه و تفاهم برای تکمیل سالن ورزشی، اما هنوز عملا کاری انجام نشده و اعلام شده که برای این پروژه‌ها پیکانکار مشخص شده است.

,

وی ادامه داد: همچنین 103 خانوار نیازمند این روستا، از کمک‌های معیشتی و دریافت کارت هدیه از بنیاد مستضعفان برخوردار شدند.

,

آمادگی بدون محدودیت بنیاد مستضعفان

, آمادگی بدون محدودیت بنیاد مستضعفان, آمادگی بدون محدودیت بنیاد مستضعفان,

جعفری یکی از شهروندان شهر اسدیه نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان حجم کاری بالایی را در شهرستان درمیان شروع کرده اما تاکنون این فعالیت‌ها به جز در حوزه ورزش، آن‌چنان نمود خاصی نداشته است که البته شروع و انجام هر کاری نیازمند طی مراحل و فرآیند اداری و سیستمی است.

,

وی با اشاره به این‌که بنیاد مستضعفان در بسیاری از حوزه‌ها به خصوص مشارکت در ساخت مدرسه و حوزه بهداشت و درمان، آمادگی بدون محدودیت خود را اعلام کرده اما از آن‌جایی که این دستگاه‌ها با محدودیت اعتبارات مواجه هستند، ممکن است شاهد اقدام درخوری نباشیم.

,

هدیه‌های رهبری برای مردم

, هدیه‌های رهبری برای مردم, هدیه‌های رهبری برای مردم,

بنابراین گزارش؛ بنیاد مستضعفان با حضور در شهرستان درمیان، برای آبادانی و پیشرفت این منطقه مرزی خیمه زده است و هیچ محدودیتی در ارائه کمک‌ها و حمایت‌ها قائل نیست. محسن منصوری مدیرعامل بنیاد علوی در 13 شهریورماه در جلسه شورای اداری درمیان، اقدامات انجام شده در این شهرستان توسط این بنیاد را، هدیه مقام معظم رهبری به مردم درمیان دانست و گفت: قرار بود ابتدا طبق تفاهم‌نامه منعقد شده ۱۷ میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی درمیان هزینه کنیم که اکنون به بیش از ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

,

اما آن‌چه که مورد توجه است این است که بنیاد مستضعفان نیامده تا جای برخی ادارات و دستگاه‌های دولتی را پر کند، بلکه آمده است تا با مشارکت آن‌ها به روند توسعه و پیشرفت شتاب دهد. در حالی که انتظار می‌رود برای رسیدن شاخص‌های برخورداری این شهرستان به طراز ملی، تلاش مدیران و مسئولان مضاعف شود، گویا برخی از آن‌ها نسبت به ظرفیت ایجاد شده و کمک‌های بنیاد مستضعفان بی‌توجه هستند که این موضوع قطعا در روند توسعه مدنظر تأثیر داشته و از شتاب آن می‌کاهد.

,

اما این بی‌توجهی‌ها یا ناشی از خمودگی در کار است یا نبود و کمبود اعتبارات، که اگر ناشی از خمودگی باشد، حذف مدیران نالایق ضروری است و به قولی، هر جا جلوی ضرر را گرفت، منفعت است. اگر هم دلیل آن کمبود اعتبارات است، این سوال پیش می‌آید که چگونه وقتی اعتباری در دست نیست، تفاهم‌نامه مشارکت امضا می‌شود؟ مگر مشارکت یک طرفه قابل اجراست؟ اکنون که بنیاد مستضعفان با دولت مشارکت کرده است، چگونه در میدان توسعه و اجرا تنها بماند؟ در حالی که آمده تا کمک حال و یاری‌گر دولت برای خدمت به مردم باشد. اکنون که ظرفیت توسعه برای این منطقه محروم ایجاد شده است، باید به هر روشی که شده از آن بهره‌مند شد و در مسیر آن تلاش کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه