اخبار داغ

دست مردم در پوستِ گردوی سهامی با نام عدالت؛

سهام عدالت؛ معبر سرگردانی مردم شده است/ بوق اِشغال خط پشتیبانی سهام عدالت

سهام عدالت؛ معبر سرگردانی مردم شده است/ بوق اِشغال خط پشتیبانی سهام عدالت
این روزها عده‌ای از سهامداران سهام عدالت به‌طور خواسته یا ناخواسته پا به بازار بورس گذاشته، بعضی نیز برای فروش و برخی هم برای دریافت تسهیلات بانکی آن اقدام کرده‌اند؛ در این میان تعدادی نیز همچنان بر سر این سه‌راهی هاج و واج مانده که کدام روش را ادامه دهند، چرا که در قدم گذاشتن در هر یک از این مسیرها آن‌ها را دست خالی می‌گذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "شیرازه"،حدود یک ماه پیش بود که طرح جدید وزارت اقتصاد به تصویب شورای پول و اعتبار رسید تا سهامدارانی که روش مدیریت غیرمستقیم را برگزیده اند،50 درصد ارزش سهام خود را به صورت تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت سه ساله دریافت کنند. به نظر می رسد این طرح از بانک ملی آغاز شده و آنطور که این بانک اعلام کرده ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت به افراد تسهیلات ارائه می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,

, ,

عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، طی بخشنامه ای، تمامی بانک ها را موظف کرده تا اطلاع رسانی لازم را در مورد پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری انجام دهند.

,

به گفته وی بانک‌های تجاری کشور از جمله ملی، سپه، صادرات، تجارت و ملت آمادگی این را دارند، در صورتی که افراد نیاز مالی کوتاه مدت داشته از طریق وثیقه گیری سهام عدالت، نیاز مالی کوتاه مدت مالی مردم را تأمین کنند تا مردم مجبور نشوند سهام عدالت شان را بفروشند.

,
, ,
 
,
محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی نیز با اشاره فلسفه کارت اعتباری سهام عدالت گفت: متقاضیان از اولین تراکنش بانکی،به مدت یک ماه فرصت دارند که آن را تسویه کنند و یک ریال هم به بانک به عنوان بهره نپردازند، در غیر اینصورت می بایست سود 18 درصدی آن را بپردازند.
,

با این همه هنوز طرح ارائه تسهیلات یا فروش سهام به مرحله اجرا نرسیده است.این در حالیست که تکلیف افرادی که مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم انتخاب کرده و در واقع فعالیتی در بازار بورس ندارند، بلاتکلیف می مانند.رئیس یکی از شعبه های بانک صادرات گفت:فروش سهام عدالت به صورت مرحله ای می باشد و هر بار مقداری از پول سهام به سهامدارن واریز می شود و آنطور که گفته می شود بیشتر 30 درصد نیست.

,
, ,

وی افزود: متاسفانه هنوز ابلاغیه ای برای ارائه تسهیلات بانکی یا فروش سهام عدالت و واریز وجه به حساب سهامداران بابت فروش سهام عدالت به ما داده نشده است.

,

سری به مردم می زنیم.

,
یک خانم سالمند که در گوشه بانک ایستاده نیز با بیان این که طرح های فروش و تسهیلات وام سهام عدالت به درد نمی خورد، گفت: مبلغ سهام من یک میلیون تومان با ارزش 30 میلیون تومان می شود،زمانی که برای تسهیلات به بانک های ملی و ملت مراجعه کردم گفتند که ارزش سهام به جای ضامن مسدود می شود و فقط مبلغ 5 میلیون تومان آن هم با سود 18 درصدی می دهند.
,
 
,
وی افزود: فرزندان من از خیلی وقت پیش برای فروش سهام عدالت نیز اقدام کرده اند اما متاسفانه هنوز هیچ پولی به آن ها پرداخت نشده است.
,

زهرا قاسمی یکی از شهروندان با بیان این که  پنج فرزند دارد و هر یک از آن ها سهام به مبلغ یک میلیون تومان دارند، گفت: حدود یک ماهی می شود که برای فروش سهام عدالت در بانک ثبت نام کرده ایم.

,

وی افزود: اینطور که گفته می شود ارزش سهام یک میلیونی 40 میلیون تومان است که برای 5 نفر 200 میلیون تومان و 50 درصد تسهیلات بانکی آن به مبلغ 100 میلیون تومان می شود اما هنوز هیچ پولی به ما واریز نشده است.

,
ناهید صادقی یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان این که فروش سهام را نه در بانک ها و نه در کافی نت ها انجام می دهند، گفت: با وجود این که برای فروش سهام عدالتم به چندین بانک مراجعه کرده ام اما کارمندان و مسئولین بانک یا می گویند اطلاعی ندارند یا این که هنوز به آن ها ابلاغ نشده است.
,

وی افزود: بنده از بازار بورس چیزی سر در نمی آورم و به این مبلغ هر چند که کم و ناچیز است نیاز دارم اما با این وجود هنوز تکلیف مشخص نیست.

,
, ,

آنطور که یکی از کارمندان در بانک توسعه تعاون می گوید، برخی بانک ها در یکی از بندهای قراردادهایشان این مطلب را قید کرده اند که مبلغ فروش سهام را هر چقدر که مقدور بود، واریز می نمایند.مثلا ممکن است ارزش سهام یک نفر 10 میلیون تومان باشد اما از 30 درصد یعنی 3 میلیون تومان، حدود 2 میلیون تومان آن واریز شود.

,
سرگردانی هایی که بر سر سه راهی سهام به بار آمده است!
 
, سرگردانی هایی که بر سر سه راهی سهام به بار آمده است!,
,
لزوم نگاه بلندمدت سهامداران به بازار بورس
, لزوم نگاه بلندمدت سهامداران به بازار بورس,

«محمد کیامهر»، مدیر بورس منطقه‌ای فارس نیز در گفتگو با خبرنگار "شیرازه"، با اشاره به کاهش سهام معاملات بازار بورس در دو ماه اخیر گفت: به خاطر کاهش قیمت‌ سهام شرکت ها، حجم معاملات نسبت به دو ماه اخیر کمتر شده و از فعالیت‌های بازاربورس کاسته شده  است.

, شیرازه,
وی افزود: از ابتدای سال تا اواخر تیرماه شاخص بورس حدود ۳۰۰واحد رشد کرد که نیاز به اصلاح و ایجاد تعادل در بازار دارد چرا که این خود در کاهش قیمت‌ها نمود می‌یابد.
,

کیامهر با بیان این که نمی توان آمار دقیقی و مشخصی را از ورود فعالان به بازار بورس اعلام کرد، گفت: آمار و ارقام کدهای صادر شده در استان را در اختیار نداریم و سیستم نیز این خروجی را به ما نمی دهد که چه تعداد از افراد وارد بازار بورس شده اند اما می‌توان متوجه شد که این آمار با کاهش همراه شده است.

,
, ,

مدیر بورس منطقه‌ای فارس به سهامداران توصیه کرد: بهتر است که سهامداران به هر شیوه مستقیم یا غیر مستقیمی که برگزیده اند، نگاه بلندمدتی به بازار بورس داشته باشند چرا که افزایش و کاهش قیمت‌ها و نوسانات بازار در همه جای دنیا اتفاق می افتد و امری کاملا طبیعی است.

,

وی با اشاره به نحوه فروش سهام عدالت گفت: سهامداران می توانند در ابتدا به سامانه «سجام »مراجعه و احراز هویت شوند و در مرحله بعد با ارائه مدارک به کارگزاری‌ها برای فروش سهام خود اقدام کنند.

,
کیامهر افزود: سهامداران می توانند حدود ۶۰ درصد از سهام خود را از طریق این کارگزاری ها بفروشند  اما این که چه زمانی پول به حساب آن ها واریز شود بستگی به این دارد که نماد شرکت ها باز باشد،در غیر اینصورت قابل معامله نیست.
,
وی ادامه داد: فروش سهام بستگی به شرایط خاصی  دارد اما نمی‌توان زمان مشخصی را برای این پروسه تعیین کرد ممکن است، کمتر از یک ماه و شاید بیشتر از این مدت به طول انجامد.
,

منافع اقتصادی جمعی با فعالیت در بازار بورس

, منافع اقتصادی جمعی با فعالیت در بازار بورس,

دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت های سهام عدالت در ورود به بازار بورس گفت: سرمایه داران یا سهامداران می بایست که با نگاه میان مدت و بلند مدت وارد این بازار شوند چرا که بازار بورس نیز همانند بازار ارز، طلا و سکه بر اساس تورم در حال افزایش می باشد و گاهی نیز با فراز و فرود و نوسان همراست.

,
بر این اساس ممکن است زمانی به دلیل افزایش تقاضا قیمت ها در بازار بورس کاهش یابد یا این که به خاطر نبود تقاضا فعالیت ها از بازار خارج شود اما این مسائل دلیل نمی شود که سرمایه گذاران از این بازار فاصله بگیرند چرا که این مسائل مقطعی و گذرا خواهد بود.
,

وی با تاکید بر در نظر داشتن منافع ملی افزود: سرمایه‌داران و فعالان بازار بدانند که فعالیت در بازار بورس نه تنها به نفع خودشان بلکه به نفع جامعه نیز خواهد بود اما فعالیت و مشارکت در بازار طلا،سکه و ارز منفعت چندانی برای اقتصاد جامعه نخواهد داشت.

,
, ,
لزوم خرید سبد سهام 
, لزوم خرید سبد سهام ,
دکتر قادری به سهامداران توصیه کرد:چه کالاها در بازار بورس با افزایش یا کاهش قیمت همراه باشد و چه نباشد، در مجموع فعالیت های بورسی به یکدیگر نزدیک می‌شود.بنابر این ضروریست که به جای خرید یکی دو واحد سهام،یک سبد را خریداری کنند و در کنار آن حتما نظر متخصصین امر را جویا شوند.
,
 
,
وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران می بایست که به سمت بازار بورس حرکت کنند چراکه از منظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نکات مثبت و خوبی در بر دارد.
,

این نماینده مجلس درخصوص جامانده های سهام عدالت نیز گفت: در حال حاضر کمیسیون اقتصادی طرحی را به مجلس ارائه داده و نگاه مجلس به این است که به جامانده های سهام عدالت نیز کمک شود.

,
وی به لزوم همکاری بانک ها تاکید کرد و گفت: سهام عدالت نیز به مانند هر وسیله دیگری می‌تواند به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات ارائه شود. البته در این خصوص که آیا بانک ها، سهام سهامداران را خریداری کرده اند، اطلاع دقیقی ندارم اما طرح آن ارائه شده و مشکل و منعی در این خصوص وجود ندارد.
,

 سلیقه های شخصی در خرید و فروش سهام؛ نمی توان برای همه یک نسخه پیچید

,  سلیقه های شخصی در خرید و فروش سهام؛ نمی توان برای همه یک نسخه پیچید,
دکتر مرزبان، استاد دانشگاه شیراز و کارشناس اقتصادی در حوزه پولی و مالی نیز با اشاره به وضعیت بازار بورس در ایران گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی در ایران یک مسئله پیچیده است و به طور کلی نمی توان پیش بینی کرد که چه آینده‌ای در انتظار سهام بورس یا نرخ طلا، سکه و دلار خواهد بود. معلوم نیست که دولت در ماه ها و سال های آینده چه اقداماتی انجام دهد چرا که در اینجا قاعده و قانون عمل نمی‌کند و نرخ بازار مشخص و معینی در دست نبوده و بیشتر سیاست های پولی و مالی به صورت سلیقه‌ای است.
,

وی با اشاره به بازار بورس افزود: این بازار همچنان در حال افزایش است و دارندگان سهام می‌توانند با توجه به نیاز خود برای خرید و فروش، دریافت تسهیلات سهام  یا وارد شدن به بازار بورس اقدام کنند. در این میان عده ای هستند که پول و سرمایه خود را در برخی بانک ها باسود ۱۵ تا ۲۰ درصدی می گذارند و خوشحال هم هستند، بنابراین انتخاب ها بستگی دارد که کدام یک از این روش‌ها می‌تواند سرمایه داران یا دارندگان سهام را راضی نگه دارد، بر این اساس نمی توان برای آن ها یک قانون کلی نوشت. چرا که ممکن است آن ها سرمایه مالی خود را در راه خرید سکه، دلار یا بورس هزینه کنند یا نه. لذا این روش ها به صورت سلیقه ای بوده به طور طبیعی هر یک از سهامداران و سرمایه داران این که چه منافعی شامل حالشان می شود را در نظر دارند.

,

, ,

نیاز به دانش کافی در بازار بورس

, نیاز به دانش کافی در بازار بورس,

دکتر مرزبان اظهار داشت:هر چند در بازار دلار احتمال نوسان وجود دارد ولی به اندازه سکه یا بورس نخواهد بود از طرفی بازار بورس به دانش تخصصی خود نیاز دارد چراکه فعالان آن باید متوجه باشند که چه زمانی وارد بورس شوند و به خرید و فروش بپردازند و چه مواقعی از خرید و فروش دست بکشند و از بازار بورس خارج شوند، بر این اساس ضروریست قبل از سقوط بازار بورس از آن خارج شوند. زیرا این امکان وجود دارد که حتی در این مسیر سرمایه و زندگی خود را از دست بدهند.

,
وی با اشاره به نحوه ارائه تسهیلات بانکی سهام عدالت گفت: کسانی که تمایل به دریافت تسهیلات دارند، سهام خود را در گرو مبلغ دریافتی در بانک می گذارند که به احتمال زیاد سود های ارزان قیمتی هم دارد.
,

هر سهم یک میلیونی با ارزش 40 میلیون تومان!

, هر سهم یک میلیونی با ارزش 40 میلیون تومان!,
دکتر مرزبان ادامه داد: در حال حاضر مبلغ یک میلیون تومان سهام عدالت  به ارزش ۴۰ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان به ارزش حدود ۲۰ میلیون تومان می باشد که البته این ارزش ها با توجه به تورم‌های کنونی در حال بالا رفتن است.وی توضیح داد:سبد سهام عدالت هر یک از افراد حقیقی و حقوقی از مجموعه سهام بانک ها و شرکت ها پر شده که در مجموع گاهی در حال نوسان و به طور معمول به سمت بالا رفتن است.
,
 
,
این استاد دانشگاه با بیان این که در سایت برخی بانک‌ها گزینه فروش سهام عدالت فعال است یا بر روی درب بعضی از آن ها خرید سهام عدالت نصب شده است، گفت: در خصوص این که سهامداران، سهام عدالت خود را در این بانک ها فروخته باشند یا اقدام عملی از سوی بانک ها برای پرداخت آن انجام شده یا نه اطلاع چندانی ندارم.
,

وی در بخشی از سخنان خود به حذف ۴ صفر پول ملی اشاره کرد و گفت: حذف این صفرها در افزایش یا کاهش قیمت ها و میزان تورم تاثیری ندارد و مبادلات تنها از نظر ظاهری با هزینه‌های پایین تر و رقم های کمتری انجام می‌شود.

,

افزایش قیمت دلار از 4 هزار تومان به 17هزار تومان

, افزایش قیمت دلار از 4 هزار تومان به 17هزار تومان,

مرزبان با اشاره به سیر صعودی قیمت دلار و سودی که ممکن است نصیب برخی افراد شود ،توضیح داد:همانطور که می دانیم قیمت دلار در یک بازه زمانی کوتاه مدت از ۴ هزار تومان به بالای ۲۴ هزارتومان رسیده و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد. لذا خرید و فروش دلار و سکه در بعضی مواقع مقرون به صرفه است چراکه وقتی که یک ارز خارجی خریداری شود مثل این است که طلا خریداری شده و این با کاهش قیمت مواجه نخواهد شد.

,
, ,

برپایه این گزارش، با بلاتکلیفی مردم بر سر سه راهی سهام عدالت و دست خالی‌ماندن از هر یک مسیرها دستشان در پوست گردو مانده چرا که نه می توانند سهام خود را بفروشند و نه می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و تنها راه  باقی مانده ورود به بازار بورس است که آن هم به دانش و تخصص کافی نیاز دارد. اینطور که پیداست تنها راه باقی مانده  توقف در بازار بورس حال چه به روش مستقیم یا غیر مستقیم می باشد. هر چند که سهامداران می توانند با توجه به نیاز های خود در امر فروش یا دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند و با صبر و تحمل و طی کردن هفت خان رستم تاحدودی به ارزش سهام خود دست یابند.

,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
انتهای پیام/
,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه