اخبار داغ

یادداشت؛

مطالعات هواشناسی و اعجاز علمی قرآن/ بیان چگونگی ایجاد تگرگ در آیات قرآن کریم

مطالعات هواشناسی و اعجاز علمی قرآن/ بیان چگونگی ایجاد تگرگ در آیات قرآن کریم
چگونگی ایجاد تگرگ را که بشر بعد از چندین سال تحقیق و هزینه بدست آورد قرآن هزار و چهارصد سال پیش، در زمانی که انسان وسیله ای برای پرواز به دل آسمان‌ها نداشت بیان می‌کند و از کوه های یخ سوزنی شکل صحبت می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ هواشناسی شاخه‌ای از علوم جَوی است که یکی از اهداف مهم آن پیش‌بینی آب و هواست. تا قرن هجدهم میلادی مطالعه‌ی چندانی در این زمینه انجام نشده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اما در اواخر قرن نوزدهم مطالعات جَوشناسی به ویژه در مورد اندازه‌گیری باران توسعه پیدا کرد. به تدریج و متناسب با پیشرفت علوم دیگر، علم هوا‌شناسی نیز پیشرفت‌های زیادی داشت و این پیشرفت‌ها در فهم آیات قرآن کمک شایانی به ما نمود، تا از این طریق به قدرت بی نهایت الهی پی ببریم.

,

اما به راستی نگاه قرآن به پدیده‌های جوی چیست؟

, اما به راستی نگاه قرآن به پدیده‌های جوی چیست؟, اما به راستی نگاه قرآن به پدیده‌های جوی چیست؟,

باکمی تأمل در آیات الهی به راحتی می توان دریافت که نگاه به موضوعاتی ازجمله باد، ابر، باران و تگرگ از نگاه قرآن پنهان نمانده است و خداوند در آیات نورانی قرآن از این پدیده‌های جوی پرده برداشته است.

,

به عنوان مثال، قرآن وقتی به نقش باران در زنده کردن زمین اشاره می‌کند می‌فرماید: «فَیُحْییٖ بِه الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهٰا»

,

و در کلامی دیگر باران را روزی رسان انسان معرفی می‌کند و می‌فرماید: «فَاَخْرَجَ بِهٖ مِنَ ثَمَرٓاتِ رِزْقاً لَکُم»

,

و هم‌چنین در آیه‌ی دیگر پاکی و طهارت باران را به یاد انسان می‌آورد و می فرماید: «و انزلنا من السماء ماءً طَهُورٰا»

,

نقش بادها در تولید ابر و باران را نیز در سوره‌ی ح‍ِجر بیان می‌کند. همچنین خداوند از کیفیت پیدایش تگرگ در آیه‌ی ۴۳سوره نور، سخن می‌گوید؛ آنجا که می‌فرماید:

, بادها, ابر و باران,

«وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّمٰاءِ مِن جِّبٰال فٖیهٰا مِنْ بَرَدٍ»

,

خدا از کوه های یخی که در آسمان است، برف و تگرگ نازل می کند.(سوره نور/۴۳)

,

تگرگ، پدیده‌ی آسمانیِ پیچیده ایست که بعضا خطرناک است و خسارات فراوانی به‌بار می‌آورد اما در عین حال راز کیفیت پیدایش این پدیده برای بشر تا سال‌های زیادی ناشناخته بود.

, تگرگ,

مفسران در رابطه با واژه‌ی جبال که در این آیه آمده تحقیقات گسترده ای انجام داده‌ و هر کدام هماهنگ با پیشرفت علم به تفسیر و تحلیل آن پرداخته‌اند و هر یک جبال را به نوعی تفسیر نموده‌اند.

,

به عنوان مثال پیرامون واژه جبال در تفسیر طبری این‌طور آمده است: همانطور که خداوند در زمین کوه‌هایی از سنگ دارد در آسمان نیز کوه‌هایی از تگرگ دارد. (طبری/ج۱۳/ص۸۲۸)

,

و یا بعضی نیز جبال را همان تگرگ می‌دانند که کنایه از متراکم بودن ابرها است. (طوسی/ج۷/ص۴۴۷)

,

برخی هم معتقدند که از آسمان به اندازه چندین کوه تگرگ بر زمین فرو می‌ریزد. (طبرسی،ج۷/ص۲۳۲)

,

اما دانشمندان امروز به وسیله‌ی ماهواره و رادارهای دوپلر که قادر به ردیابی تگرگ است، به بررسی رازهای این پدیده پرداخته‌اند و مفسران هم دلالت آیه را با علوم روز مطابقت دادند. (مکارم شیرازی، نمونه، ج۱۴/ص۵۰۵)

,

دانشمندان معتقدند که از اتصال ابرهایی به نام کومولوس و متراکم شدن آن‌ها، ابر تندری ایجاد می‌شود و ابر تندری قادر است تگرگ تولید کند. در گذشته مشاهده‌ی ابر کوه‌مانند برای انسان مقدور نبود؛ تا زمانی که امکان پرواز بر فراز ابرتندری فراهم شد و انسان توانست سطوح ناهموار و درّه مانند آن را درون پیکرکوه مانند ابر، مشاهده و ثبت علمی کند و این کشف علمی به تجزیه و تحلیل مفسران کمک شایانی کرد.

,

آری این مطلب علمی را که بشر بعد از چندین سال تحقیق و هزینه بدست آورد قرآن هزار و چهارصد سال پیش، در زمانی که انسان وسیله ای برای پرواز به دل آسمان‌ها نداشت بیان می‌کند و از کوه های یخ سوزنی شکل صحبت می‌کند و چنین می‌فرماید:

,

خدا از کوه های یخی که در آسمان است، برف و تگرگ نازل می کند. (سوره نور/۴۳)

,

پس با نگاهی اجمالی به آیات زیبای قرآن می بینم که بسیاری از آیات مربوط به جوشناسی دلیلی بر اعجاز علمی قرآن است و عظمت و قدرت و علم بی‌نهایت الهی را به اثبات می رساند.

,

*سلیمه ‌براتی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه