اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان:

فرصتی که با نوآوری به دست می آید؛ رونق گردشگری در پساکرونا/ صنعت توریست بحران اقتصادی کشور را حل می کند

فرصتی که با نوآوری به دست می آید؛ رونق گردشگری در پساکرونا/ صنعت توریست بحران اقتصادی کشور را حل می کند
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: پس از دوران کرونا دنیا با تقاضای زیاد گردشگری مواجه خواهد شد و ایران باید در این فرصت به وجود آمده پتانسیل‌های خود را به جهان معرفی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه پتانسیل‌های بسیار بالایی در صنعت گردشگری بین المللی و داخلی در ایران وجود دارد که متاسفانه عواملی موجب کاهش سهم اقتصادی در این صنعت بوده است، گفت: مجموعه عواملی به صورت حلقه‌های زنجیره در هم تنیده شده که شامل فعالیت‌های بالا دستی و پایین دستی است که به بهبود صنعت گردشگری کمک خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در اقتصاد امروز جهان به عنوان مهمترین تجارت در خدمات شناخت می‌شود، افزود: کشورهایی که سهم بالایی از این صنعت به خود اختصاص داده‌اند هدف اولیه رونق تجارت در خدمات بوده و زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کلانی نیز انجام داده‌اند.

,

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان و مدیر قلب علمی اقتصاد بین الملل ادامه داد: خدمات از زیرمجموعه‌های گردشگری بوده و زمانیکه گردشگران را در زمینه‌های تفریحی، درمانی، طبیعت، فرهنگی، تاریخی، صلح و به ویژه علمی خدمات دریافت می‌کنند به منزله صادرات و واردات خدمات است که در هر دو صورت ارز آوری اتفاق می‌افتد و به نوعی جریان تجاری شکل گرفته و تجارت خدمات فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند.

,

وی اضافه کرد: ایران جز ده کشور اول دنیا است که از اماکن و مراکز تاریخی بسیار متنوعی برخوردار است که موجب جذب گردشگران خواهد شد اما متاسفانه مجموعه عواملی موجب شده که سهم ایران در این صنعت گردشگری کم رونق باشد زیرا عوامل مانند زنجیری در هم تنیده شده به عنوان مثال ضعف در زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی، هتل و رستوران‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند که مورد پذیرش گردشگران بین المللی باشد.

,

زیرساخت های فنی و تاثیرات سیاسی بر گردشگری

, زیرساخت های فنی و تاثیرات سیاسی بر گردشگری, زیرساخت های فنی و تاثیرات سیاسی بر گردشگری,

طیبی تصریح کرد: رسانه‌ها که تحت تاثیر نظام سیاسی بین الملل بوده علیرغم پتانسیل‌هایی که وجود دارد تصویر خوبی از ایران منعکس نمی‌کنند از طرفی بازاریابی لازم برای معرفی شهرهای ایران شکل نگرفته و اگر وجود داشته به صورت فعال عمل نکرده است.

,

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم که یک بحث بلندمدت بوده و در طول چند دهه اتفاق نیفتاده است، افزود: زیرساخت‌های مخصوص گردشگری، ایجاد امکانات و تجهیزات لازم که کمترین آنها نبود سرویس‌های بهداشتی است تا مسائل عمده‌تر خطوط پرواز، امکانات حمل و نقل و مکان‌های مناسب برای اقامت گردشگران که در یک شکل انسجام یافته برای توسعه گردشگری به وجود نیامده است. مهمترین عامل در گردشگری سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها است که به دلیل عدم عرضه، تقاضا نیز به وجود نیامده است.

,

طیبی بیان کرد: مهمترین مسئله به وجود آمده در دوران کرونا رشد چشمگیر ارتباطات جدید و دیجیتالی شدن فعالیت‌های اجتماعی است. انقلاب چهارم صنعتی با عنوان دیجیتال صنعت مطرح شده زیرا بسیاری از خطوط تولید، فعالیت‌های صنایع، بخش‌های اقتصادی و خدماتی در بر گرفته و به صورت دیجیتالی گسترش پیدا کرده است با وجود نرم افزارها، ورود ربات‌ها و ارتباطات در شبکه اجتماعی ایجاد شده نشان دهنده شکل نوین از شرایط کسب و کار است که در صنعت توریسم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

,

وی اضافه کرد: در دوران کرونا حدود 70 درصد فعالیت‌های مربوط به صنعت گردشگری متوقف شده است که این مشکلات تنها شامل ایران نمی‌شود اما در کشورهای دیگر فعالیت‌های این صنعت را با استفاده از فن آوری دیجیتالی انجام می‌دهند که به ایجاد زیرساخت‌های جدید در این حوزه کمک می‌کند زیرا صنعت گردشگری نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد.

,

مدیر قلب علمی اقتصاد بین الملل با تاکید بر اینکه در دوران کرونا با توجه به دیجیتالی شدن فعالیت‌ها و استفاده از فن آوری و شبکه مجازی باید اطلاعات در حوزه فعالیت گردشگری را بالا ببریم، ادامه داد: دیجیتالی شدن به آماده‌سازی زیرساخت‌های جدید جهت افزایش ظرفیت‌های گردشگری در سطح بین المللی کمک کننده است و با فعال شدن رسانه‌ها و شناسایی پتانسیل‌ها فرصت مناسبی در صنعت گردشگری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها خواهد بود.

,

وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها بر اساس فن آوری باعث توسعه در صنعت گردشگری خواهد شد و پس از کرونا شاهد افزایش موفقیت‌های چشمگیر در این صنعت خواهیم بود، اضافه کرد: زیرا در قالب دیجیتال می‌توان گردشگری طبیعت، بوم گردی، اماکن تاریخی، درمان یا علمی را در قالب برنامه‌های دیجیتالی را از راه دور پیگیری کرد که در واقع نمایشگاه‌های مجازی به صورت مستمر در معرض دید گردشگران و علاقمندان قرار بگیرد.

,

افزایش تقاضای گردشگری در پساکرونا

, افزایش تقاضای گردشگری در پساکرونا, افزایش تقاضای گردشگری در پساکرونا,

طیبی افزود: باید نوآوری در صنعت گردشگری را به وجود آوریم که در قالب آموزش‌های مجازی قابل تعریف است و ارایه امکانات گردشگری در اصفهان از جهت تاریخ، فرهنگ و ادبیات گردشگران خاص خود را دارد که با کمک فن آوری‌های نوین در معرض دید عموم به نمایش دربیاوریم و در این فرصت به وجود آمده هتلداران آموزش‌‌های لازم را به کارمندان ارایه دهند تا آمادگی لازم برای جذب گردشگر پس از کرونا ایجاد شود زیرا پس از دوران کرونا دنیا با تقاضای زیاد گردشگری مواجه خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه ترکیب جدید نشان می‌دهد در صنعت گردشگری فعالیت‌های دیجیتالی افزایش پیدا کرده و به آسانی مبادلات اطلاعات دانش، فرهنگ و غیره اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: فن آوری و تکنولوژی بالا می‌رود و هزینه‌ها پایین می آید و کارایی و بهره بری عوامل تولید و گردشگری افزایش پیدا می‌کند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: به دوران پس از کرونا امیدواریم تا فرصت‌های بسیار خوبی در صنعت گردشگری اصفهان به وجود آید و رونق صنعت گردشگری به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند زیرا یکی از عوامل نجات دهنده اقتصاد ایران صنعت گردشگری است تا با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی خیلی سریع تر اقتصاد ایران از بحران نجات پیدا کند زیرا رونق گردشگری شادی را در جامعه پمپاژ می‌کند و به سمت مسیر توسعه پایدار قرار می گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه