اخبار داغ

انعکاسی از واقعیت‌های عاشورا / روایت علی‌رضا روح‌الامینی از نمایشگاه "خلوت مسیح" در فرهنگسرای نیاوران

انعکاسی از واقعیت‌های عاشورا / روایت علی‌رضا روح‌الامینی از نمایشگاه "خلوت مسیح" در فرهنگسرای نیاوران
علیرضا روح‌الامینی گفت: بیشتر افرادی که کار نقاشی‌خط انجام می‌دهند الزاماً خوشنویس نیستند، بلکه برداشت‌هایی که از خط دارند را وارد آثارشان می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایشگاه نقاشی‌خط علی‌رضا روح‌الامینی با عنوان "خلوت مسیح" با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) در فرهنگسرای نیاوران برپاست. روح‌الامینی درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: من در نمایشگاه قبلی خود تجربیات شخصی در زمینه نقاشی‌خط را به نمایش گذاشتم و ایده گلیم‌گرافی به معنای ترکیبی از خط و گلیم را ارائه کردم. پس از آن روی مجموعه اسماء الحسنا همراه با طراحی چهره نوجوانی پیامبر اسلام (ص) کار کردم و در ادامه تصمیم گرفتم همین فضا را ادامه دهم و مجموعه جدیدی حول محور سیدالشهدا (ع) به وجود بیاورم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

او با اشاره به اینکه در این مجموعه آثاری در مدیوم‌ها و با متریال‌های مختلف وجود دارد گفت: ارادت قلبی من به سیدالشهدا باعث شد که بخواهم کاری در این زمینه انجام دهم. آنچه برایم اهمیت داشت آن بود که این آثار صرفاً به زیبایی‌شناسی و فرم‌گرایی توجه نکنند، زیرا معمولاً در نقاشی‌خط توجه اصلی به فرم‌گرایی است. برای من مهم بود که این تابلوها حرفی بزنند و مفهومی از آنها برداشت شود. من هم در کارهای قبلی خود معمولاً نگاه فرمالیستی داشتم اما این بار سعی کردم علاوه بر اینکه مفاهیم گرافیک و مبانی بصری را رعایت می‌کنم مفهومی را هم به مخاطب انتقال دهم.  پس از نمایش آثار بازخوردهایی از مخاطبان گرفتم که احساس کردم در این زمینه موفق بوده‌ام.

,

روح‌الامینی درباره استفاده از خوشنویسی در آثارش گفت: خودم را خوشنویس به معنای یک خوشنویس خط کلاسیک نمی‌دانم. اصولاً بیشتر افرادی که کار نقاشی‌خط انجام می‌دهند الزاماً خوشنویس نیستند، بلکه برداشت‌هایی که از خط دارند را وارد آثارشان می‌کنند. من در بسیاری از کارهایم از خط معمولی روزمره استفاده کرده و با کمک قلم و رنگ آن‌ها را روی بوم می‌آورم. درعین‌حال به دلیل علاقه‌ای که داشتم از خطوط نستعلیق، ثلث و کوفی هم در کارهایم استفاده کردم تا به هدفی که می‌خواهم برسم. به ویژه خط کوفی که با فضای محرم و هندسه اسلامی همخوانی بیشتری دارد در کارهایم به کرات دیده می‌شود. باید توجه داشت کسی که کار نقاشی‌خط انجام می‌دهد ادعایی در خوشنویسی ندارد و فقط با استفاده از فرم و زیبایی حروف، ترکیب‌بندی‌های خوبی را به وجود می‌آورد. من هم به صورت تجربی خطوطی را نوشته و در کارهایم استفاده کردم تا مفهوم مورد نظر خود را با فرم هنرمندانه انتقال دهم و در موارد معدودی مانند بافت‌های زمینه نیز از خط دیگران استفاده کردم.

,

او درباره آثار آینه‌کاری این مجموعه گفت: رشته اصلی من معماری است و سال‌هاست که در این زمینه کار می‌کنم. بسیاری از اتفاقاتی که الان در نقاشی‌خط‌هایم می‌افتد مرهون شناختی است که در فضای معماری از مبانی بصری به دست آوردم. در پروژه‌های طراحی داخلی از عنصر آینه زیاد استفاده می‌کنم زیرا آینه ابزاری برای نشان دادن حقایق درونی انسان‌هاست. آینه در معماری اماکن مقدس نیز استفاده می‌شود و با توجه به اینکه عاشورا و اتفاقات مهم عاشورا نیز انعکاسی از واقعیت‌ها هستند، من هم از آینه در کارهایم استفاده کردم و آن را به همان شکل سنتی و با شکست‌های زیاد به کار بردم، زیرا وقتی آینه شکسته می‌شود آدمی که خودش را در آن می‌بیند خرد شده و غرورش می‌شکند. در حرم‌های متبرک نیز آینه‌های شکسته شده باعث می‌شود که خود را در مقابل عظمت آن آستان مقدس کوچک ببینیم. درعین‌حال در بعضی از اشعار آیینی امام حسین (ع) با عنوان امام آینه‌ها معرفی شده است و به همین دلیل به نظرم آینه متریال خوبی بود و جا داشت که در این نمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

,

روح‌الامینی درباره نقاشی‌های خود و نمادهایی که در آنها استفاده شده است گفت: در کل این مجموعه سعی کردم با ابزارهای مختلف یک موضوع انتزاعی را به مخاطب انتقال دهم و آثارم حرفی برای گفتن داشته باشند. رساندن مفاهیم مورد نظرم با خط مقداری دشوار است مگر آنکه کسی که این کار را انجام می‌دهد به علم حروف آشنا باشد، زیرا هر کدام از حروف الفبا رازهای فراوانی دارند. اما من این توانایی را نداشتم بنابراین فکر کردم که از نقاشی و هر مدیومی که در اطرافم هست کمک بگیرم تا مفهوم موردنظر خود را انتقال دهم.

,

 او افزود: بعضی از ایده‌ها و مفاهیم به مرور زمان به ذهنم رسیده بود، به عنوان مثال سمبل ماهی در شعرهای حماسی یا آیینی وجود دارد و خواندن این شعرها مفاهیمی را به من انتقال می‌داد که سعی کردم آنها را تبدیل به تصویر کنم. برعکس این مسئله نیز وجود داشت و گاه مفاهیمی مدنظرم بود که برای نشان دادن آنها به دنبال یک شعر درخور می‌گشتم تا مایه شکل‌گیری تابلوها بشود.

,

روح‌الامینی ادامه داد: هر هنرمندی باید اجازه داشته باشد بدون اینکه قضاوت شود حرف خود را بزند و آنچه از درونش می‌جوشد را به تصویر بکشد. همه هنرمندان باید بتوانند در زمینه موضوعات عقیدتی، اجتماعی و... کار کنند و مورد حمایت دیگران قرار بگیرند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در پرتو حمایت همدیگر باشیم و اخلاق را سرلوحه کار و زندگی خود قرار دهیم. متولیان هنر نیز باید هنرمندان را مورد حمایت مادی و معنوی قرار دهند زیرا در شرایط اقتصادی فعلی بسیاری از هنرمندان امکان تولید اثر ندارند.

,

نمایشگاه نقاشی‌خط علی‌رضا روح‌الامینی تا 18 مهر در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برپاست.

,

 

,

انتهای پیام/

,

منبع:هنرآنلاین

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه