اخبار داغ

مدرس حوزه و استاد دانشگاه:

امسال با قرائت زیارت اربعین به روح بلند سیدالشهدا متصل می‌شویم

امسال با قرائت زیارت اربعین به روح بلند سیدالشهدا متصل می‌شویم
مدرس حوزه علمیه و استاد معارف دانشگاه‌های زنجان با بیان اینکه هدف از تجمع و برگزاری مراسم مذهبی، اتصال و گرویدن به روح بلند ابی عبداله(ع) و تاسی به اهل بیت(ع) است، گفت: در اربعین امسال با توجه به شرایط کرونایی، همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند با قرائت زیارت اربعین در منازل می‌توانیم به روح بلند سیدالشهدا(ع) متصل شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام کاظم سرابی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: زیارت اربعین را می‌توان در منازل و در کنار خانواده با تمام وجود و اخلاص و از ته دل قرائت کرده و این اتصال، تاسی و بهره‌برداری از وجود سیدالشهدا(ع) را داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه عنوان «زیارت اربعین» به زمان امام صادق(ع) بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: با وجود بیم و ترس از حکومت جائر، مردم از امام سؤال می‌کردند که با وجود ترس از خبرچینان و عوامل حکومت، آیا به زیارت حضرت سیدالشهدا برویم؟ و حضرت می‌فرمودند که بروید.

,

حجت‌الاسلام سرابی افزود: در جلد ۱۴ وسایل‌الشیعه در باب تاکید استحباب زیاره الامام الحسین یوم الاربعین علاوه بر روایت امام عسکری(ع) که ایشان زیارت اربعین را از علائم پنج‌گانه مومن ذکر می‌کنند، روایت صفوان جَمّال از امام صادق(ع) نیز نقل و کیفیت زیارت اربعین را بیان می‌کند.

,

وی تصریح کرد: همچنین مفاد زیارت جابر بن عبداله انصاری، بسیار والاست و معارف بسیار عالی و قابل استفاده دارد و مضمونی است که کاملاً با عمق عقاید شیعه، منطبق بوده و نشان از کمال معرفت جابر به عنوان زائرالحسین دارد و بعید نیست که جابر، هم اصل زیارت و هم توصیه به زیارت در روز اربعین را از ائمه گرفته باشد و از این ‌رو سعی کرد تا خود را در اربعین به کربلا برساند.

,

 ** زیارت، مهم است اما سلامتی جامعه اولویت دارد

, ** زیارت، مهم است اما سلامتی جامعه اولویت دارد, ** زیارت، مهم است اما سلامتی جامعه اولویت دارد,

مدرس حوزه علمیه و استاد معارف دانشگاه‌های زنجان با اشاره به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های به‌وجودآمده در جامعه از جمله تحت تاثیر قرار گرفتن مراسم مذهبی گفت: فهم این مطلب، خیلی ساده است که ما باید پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و فرمایش مقام معظم رهبری نیز دقیقاً در راستای اولویت‌بندی مسائل است.

,

وی اظهار داشت: تجمعات و زیارت اربعین، اولویت‌دار بوده و مهم هستند اما وقتی مساله مهمتری مانند بیماری کرونا به میان می‌آید باید اولویت‌بندی کرده و بر اساس آن عمل کنیم.

,

حجت‌الاسلام سرابی تاکید کرد: به قطع یقین، حفظ امنیت جانی انسان‌ها مساله‌ای بسیار مهمتر از هرگونه تجمع بوده و به همین دلیل باید دستورات ستاد ملی کرونا را رعایت کنیم.

,

 ** اربعین، جزئی از عاشورا بوده و به هیچ وجه کمرنگ نمی‌شود

, ** اربعین، جزئی از عاشورا بوده و به هیچ وجه کمرنگ نمی‌شود, ** اربعین، جزئی از عاشورا بوده و به هیچ وجه کمرنگ نمی‌شود,

مدرس حوزه علمیه و استاد معارف دانشگاه‌های زنجان در پاسخ به اینکه با وجود عدم برگزاری راهپیمایی اربعین چگونه می‌توان این روز را زنده نگه داشت، گفت: هم به صورت فیزیک و هم به صورت مجازی می‌توان این روز را زنده نگه داشت.

,

وی خاطرنشان کرد: عرصه مجازی که همان کانال‌ها، و صفحه‌ها، پویش‌ها و کمپین‌های موجود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که می‌توانند به بزرگداشت روز اربعین کمک کنند.

,

حجت‌الاسلام سرابی با بیان اینکه در عرصه فیزیکی هم می‌توان با نصب یک پرچم سیاه در درب منازل و برگزاری روضه‌های خانگی، حضور یافت، اظهار داشت: این نشان می‌دهد که اربعین هم جزئی از جریان عاشورا بوده و به هیچ وجه، کمرنگ نمی‌شود و به فراموشی سپرده نمی‌شود و تحت تاثیر مسائل دیگر نیز قرار نمی‌گیرد.

,

 ** دستورات ستاد ملی کرونا را باید به صورت دقیق اجرا کنیم

, ** دستورات ستاد ملی کرونا را باید به صورت دقیق اجرا کنیم, ** دستورات ستاد ملی کرونا را باید به صورت دقیق اجرا کنیم,

مدرس حوزه علمیه و استاد معارف دانشگاه‌های زنجان در پاسخ به اینکه آیا بهتر نبود مانند دهه اول محرم برای هیات‌ها مجوز عزاداری در اربعین نیز صادر می‌شد، گفت: خیر؛ اعتقاد بنده این است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، همه باید دستورات ستاد ملی کرونا را رعایت کنیم و نباید کاسه داغ‌تر از آش شویم.

,

وی اظهار داشت: در دهه اول محرم امسال بسیاری از هیات‌ها و به‌ویژه هیات‌های شاخص، پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کردند.

,

حجت‌الاسلام سرابی با تاکید بر اجرای دقیق دستورات ستاد ملی و استانی کرونا برای حفظ سلامتی خاطرنشان کرد: وقتی که رهبر انقلاب فرمودند، ما هم دقیقاً باید رعایت کنیم و مطمئن باشیم که ماجور هستیم و این شرایط، تمام می‌شود و روزی می‌آید که به شرایط قبل از کرونا برگشته و با همان حرارت، شوق ذوقی که داشتیم به عزاداری سیدالشهدا(ع) می‌پردازیم.

,

 ** نباید زمینه را برای اتهام‌زنی دشمن، فراهم کنیم

, ** نباید زمینه را برای اتهام‌زنی دشمن، فراهم کنیم, ** نباید زمینه را برای اتهام‌زنی دشمن، فراهم کنیم,

مدرس حوزه علمیه و استاد معارف دانشگاه‌های زنجان با بیان اینکه نباید گَزک به دست دشمن دهیم، گفت: ما هیاتی‌ها باید دستورات ستاد کرونا را رعابت کرده و اجازه ندهیم شمال رفته‌ها و افرادی که در پاساژها و بازارها و سایر اماکن در حال گشت هستند، آمار مربوط به افزایش کرونا را به گردن هیاتی‌ها بیندازند و نباید زمینه را برای چنین اتهامی فراهم کنیم.

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دیواری، کوتاه‌تر از دیوار مذهبیون نیست پس چرا باید زمینه این اتهام را آماده کنیم و به نظرم باید دستورات بهداشتی را رعایت کنیم تا مساله‌ای پیش نیاید.

,

حجت‌الاسلام سرابی با بیان اینکه نباید هیات‌های عزاداری را با تجمعاتی مانند پارک و رستوران‌ها مقایسه کنیم، اظهار داشت: برای تجمع در چنین اماکنی، فراخوان داده نمی‌شود و این خود مردم هستند که برای تامین مایحتاج به آنجا رفته و نمی‌توانند زندگی خود را تعطیل کنند اما در هیات‌ها متفاوت است زیرا فراخوان و اطلاعیه صادر شده و همه را در زیر یک پرچم جمع می‌کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: هرچند تجمع در پارک، رستوران و سایر اماکن مشابه نیز نباید صورت بگیرد اما باز هم نباید آن تجمع را با هیات‌ها مقایسه کرد.

,

 ** خیلی‌ها منتظر فرصت برای کوبیدن تجمعات مذهبی هستند

, ** خیلی‌ها منتظر فرصت برای کوبیدن تجمعات مذهبی هستند, ** خیلی‌ها منتظر فرصت برای کوبیدن تجمعات مذهبی هستند,

مدرس حوزه علمیه و استاد معارف دانشگاه‌های زنجان گفت: هیات‌ها همانطور که در عرصه مبارزه با کرونا در روزهای اول، پیشقدم بودند در راستای رعایت دستورات ستاد کرونا نیز باید پیشقدم باشند.

,

وی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها در درون و بیرون جامعه منتظرند تا تحت هر شرایطی و با کوچکترین بهانه‌ای تجمعات مذهبی را بکوبند چون اثربخشی این تجمعات را دیده‌اند.

,

حجت‌الاسلام سرابی با بیان اینکه این روزها به یقین می‌گذرد، تاکید کرد: ما باید صبور بوده و تحمل کنیم و دست در دست هم دهیم تا خدای نکرده، شان ابی عبداله(ع) و اهل بیت را با رفتارهای نسنجیده و تندروی‌های خودمان زیر سوال نبریم.

,

وی افزود: باید کاملاً سنجیده، شفاف و مطیع به دستور متخصصین بهداشتی، رفتار کرده و از خداوند متعال بخواهیم که به زودی زود این مساله را حل کند تا همه بشریت به روال عادی زندگی خود برگردند.

,

حجت‌الاسلام سرابی با بیان اینکه هدف از «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» اتصال و بهره‌گیری از روح بلند ابی عبداله(ع) است، اظهار داشت: لزومی ندارد این اتصال با تجمع صورت پذیرد بلکه می‌شود لیوان آبی خورد، سلامی داد و اشکی جاری شد و اتصال هم صورت گرفت و اما در مقابل می‌شود به بهترین مجلس هم رفت و اتصالی هم صورت نگرفت که باید این ها را در نظر بگیریم.

,

وی در خصوص تبدیل نذورات اربعین در شرایط کرونای خاطرنشان کرد: در مورد نذورات هم بر اساس مباحث فقهی باید رفتار کرد.

,

حجت‌الاسلام سرابی گفت: اگر واقعاً معذوریت و ممنوعیتی باشد، قابل تبدیل است که مردم در این زمینه می‌توانند به نظر فقها مراجعه کنند.

,

وی افزود: اولاً نذر باید شرعی بوده و ثانیاً باید امکان ادای آن وجود داشته باشد و در غیر این صورت قطعاً وجوبی ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه