اخبار داغ

«اربعین حسینی» تجلی وحدت و اخوت اسلامی؛

ولایتمداری؛ سرِّ قیام حسینی/ اربعین نمایش قدرت نرم شیعیان و مسلمانان جهان است

ولایتمداری؛ سرِّ قیام حسینی/ اربعین نمایش قدرت نرم شیعیان و مسلمانان جهان است
در این سال‌ها، با پایان دهه محرم تنها مُسکِّن دلتنگی آن، امید به آرامشِ زیارت در روز اربعین است. اما شیوع ویروس منحوس، مانع از رفع دلتنگی است. اما سرِّ قیام، فهم مقام امام است؛ چیزی که خون‌های پاک بی‌شماری تاکنون صرف ایجادش شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ،گردهمایی عظیم اربعین را حقیقتاً باید یکی از باشکوه‌ترین پدیده‌های عصر حاضر و تجلی‌بخش ارزش‌های معنوی برمدار جاذبه‌ی عشقِ متعالی‌ترین الگوی تجسم‌یافته اسلام راستین یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) دانست. ائمه معصومین علیهم‌السلام در مورد اربعین بسیار تأکید کرده‌اند و امام حسن عسکرى(ع)، زیارت اربعین را یکى از پنج نشانه مؤمن شمرده‌اند. ایمان و عشق به این حقیقت جاودانه، قلوب میلیون‌ها انسان آزاده را از تمامی جهان به‌گونه‌ای محیرالعقول گرد هم می‌آورد و حرکتی عظیم و وحدت‌بخش را به جریان می‌اندازد که جلوه‌ای از اجتماع امت واحده مستضعفین در مقابل مستکبرین عالم است و آنچه اربعین را اربعین کرده است در این حدیثِ نبویِ کوتاه خلاصه می‌شود که «إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَةً فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً، حرارتی که هیزم آن عشقی است لایزال که در قلب یکایک محبینش وجود دارد». رابطه‌ای که هیچ جای عالم جز میان امام و مأموم یافت نتوان کرد. در این سال‌ها، با پایان دهه محرم تنها مُسکِّن دلتنگی آن، امید به آرامشِ زیارت در روز اربعین است. اما شیوع ویروس منحوس، مانع از رفع دلتنگی است. اما سرِّ قیام، فهم مقام امام است؛ چیزی که خون‌های پاک بی‌شماری تاکنون صرف ایجادش شده است.

فلسفه قیام

یک جمله در زیارت اربعینِ امام حسین علیه السّلام ذکرشده است که مانند بسیاری از جملات این زیارت‌ها و دعاها، بسیار پُرمغز و درخور تأمّل و تدبّر است. آن جمله این است: «و بذل مهجته فیک». این زیارت اربعین است؛ منتها فقره‌های اوّل آن، دعاست که گوینده‌ی این جملات، خطاب به خداوند متعال عرض می‌کند: «و بذل مهجته فیک»؛ یعنی حسین‌بن‌علی، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ و آن‌ها را از سرگردانیِ ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند. این یک‌طرف قضیه، یعنی طرفِ قیام‌کننده؛ حسین‌بن‌علی علیه‌السلام است. طرف دیگر قضیه، در فقره‌ی بعدی معرفی می‌شود: «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنی» نقطه‌ی مقابل، کسانی بودند که فریب زندگی، آن‌ها را به خود مشغول و دنیای مادّی، زخارف دنیایی، شهوات و هواهای نفس، از خود بیخودشان کرده بود؛ «و باع حظّه بالارذل الأدنی»؛ سهمی را که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینش عظیم خود قرار داده است (سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت) به بهای پست و ناچیز و غیرقابل اعتنایی فروخته بودند. این، خلاصه‌ی نهضت حسینی است. (اربعین، امتداد عاشورا: بازخوانی بیانات آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای آذر و دی 1392 - شماره 172)

 
لزوم تقویت و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم اربعین

با توجه به غایات مراسم اربعین- ظرفیت شکل‌دهی به امت واحده اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی- باید به ظرفیت عبادى و سیاسى اربعین براى جامعه اسلامى و فرآورى ذخایر آن توجه خاص نمود. چنان‌که حضرت امام(ره) در رابطه با بهره‌‌مندى همه‌‌جانبه از سوگوارى براى حضرت اباعبدالله‌‌الحسین(ع) توصیه نموده و مى‌فرماید: «انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید فقط این است که ما گریه کنیم براى سیدالشهدا... جنبه سیاسى این مجالس بالاتر از همه‌ی‌ جنبه‌هاى دیگر است... مسئله، مسئله‌ی سیاسى است که ائمه ما باهمان دیدِ الهى که داشتند، مى‌خواستند که این ملت‌ها را از راه‌هاى مختلف باهم بسیج و یکپارچه کنند تا آسیب‌پذیر نباشند»(صحیفه‌امام/ ج۱۳/ ص۳۲۳).


آزمون ولایتمداری
 
در این سال‌ها، با پایان دهه محرم تنها مُسکِّن دلتنگی آن، امید به آرامشِ زیارت در روز اربعین است. اما شیوع ویروس منحوس، مانع از رفع دلتنگی است. اما اگر قدم نهادن در مسیر پیاده‌روی لبیک به ندای تاریخی امام است، باید پیام قیام را در ولایتمداری و تبعیت از اولی الامر خلاصه نمود تا نجات از حیرت ضلالت معنا پیدا کند. پس چگونه می‌توان تعارض مستقر بین تصریح ولی جامعه بر عدم حضور در پیاده‌روی، به دلیل عدم صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کرونا را با پیام ولایتمداری قیام حسینی توجیه کرد؟!! درحالی‌که ایشان به نحو امر ولایی و نه ارشادی فرموده‌اند: رفتن برای راه‌پیمایی اربعین، فقط متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملّی مربوط به کرونا است. اگر گفتند نه -که تا الان گفتند نه- باید همه تابع باشند، همه باید تسلیم باشند. اینکه مثلاً فرض کنید ما بلند شویم برویم لب مرز اظهار ارادت به حضرت بکنیم، نه [نمی‌شود]!! خداوند ما را آماده‌ی ولایتمداری در رکاب امام معصوممان گرداند.
 
سنگرمان تغییر کرد

محمود نامدار مسئول موکب علمداران حسینی شهرستان جویبار طی گفت وگویی با بیان اینکه امسال شرایط کرونایی اجازه برگزاری راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی را نداد اظهار کرد: هرچند دلمان برای یک ثانیه حضور در تربت پاک کربلا پر می کشد ولی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امسال از دور و از خانه به امام حسین (ع) سلام خواهیم داد.
 
وی تصریح کرد: ما خود را مکلف به انجام وظیفه می دانیم و همانطور که سال های قبل خدمتگزار زائران اباعبدالله الحسین(ع) در موکب علمداران حسینی در خاک عراق بودیم امسال خدمتگزاران عاشقان این امام در شهرستان جویبار هستیم و انجام وظیفه خواهیم کرد.
 
مسئول موکب علمداران حسینی با اشاره به برنامه های این موکب در روز اربعین عنوان کرد: اطعام دهی با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با نظارت مسئولین بهداشت و درمان، ویزیت رایگان عزاداران، توزیع رایگان ماسک و تجمع بزرگ عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را در شهرستان جویبار در روز اربعین خواهیم داشت.
نامدار خاطرنشان کرد: این موکب که پایگاه اجتماعی و مردمی دارد همه امور به همت مردم نیک اندیش و خیرخواه انجام می شود و امیداوریم امسال نیز بتوانیم در شهرستان جویبار همانند سال های گذشته در عراق میزبان خوبی برای عزاداران حسینی باشیم.
 
وی به اقدامات موکب علمداران حسینی در ایام محرم  و صفر امسال اشاره و تصریح کرد: نذر خون اعضای موکب علمداران، توزیع 600 بسته غذایی و توزیع 110 بسته معیشتی بین خانواده های نیازمند و توزیع رایگان ماسک ازجمله برنامه های موکب علمداران حسینی بود.
 
مسئول موکب علمداران حسینی جویبار در پایان از ویزیت و داروی صلواتی در دو نقطه بخش گیلخواران خبر داد و افزود:  به مناسبت شهادت امام رضا(ع) و رحلت رسول الله در دونقطه بخش گیلخواران شهرستان جویبار ویزیت رایگان و داروی صلواتی را برای بیماران خواهیم داشت.
 
گفتی است موکب علمداران حسینی شهرستان جویبار سال گذشته در کربلا میزبان 72 هزار زائر امام حسین(ع) در ایام اربعین بود.
 
اربعین امسال فرصت مناسب برای کسب معرفت نسبت به امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام محمد باغبانی جویباری کارشناس مذهبی طی گفت‌وگویی با اشاره به مسئله زیارت اربعین گفت: باید به این موضوع توجه کرد که عدول از اولین شرایط پذیرفته شدن زیارت اربعین است، عدول به این معنا که وقتی به زیارت اربعین امام حسین علیه‌السلام می‌رویم باید از همه‌چیز و همه‌کس غیر از خدا دل بکنیم و تمام هدف و معیار برای ما زیارت اربعین باشد.
 
وی تصریح کرد: مسئله زیارت هدف خاصی دارد ولی این روزها هدف درست خلاف جهتی است که در روایات مطرح‌شده است؛ شنیده می‌شود که افراد به زیارت می‌روند تا حاجت بگیرند و گشایش در مشکلاتشان به وجود آید، درصورتی‌که امام صادق(ع) فرموده‌اند هرکسی بعد از مرگ ما، ما را زیارت کند مثل این است که در هنگام حیات ما به دیدار ما آمده است و این یعنی همان هدفی که دیدار با پیشوایانمان دارد و آن آشنا شدن با سبک زندگی و الگو گرفتن از زندگی ائمه است در زیارت هم همین هدف وجود دارد.
 
 کارشناس مذهبی بابیان اینکه زائران باید باهدف زیارت آشنا شوند اظهار کرد: ما از مسئله آداب زیارت غفلت کرده‌ایم اولین آداب زیارت معرفت است و کسی که به زیارت امام حسین(ع) می‌رود باید از ایشان شناخت کامل داشته باشد. اما چند زائر نسبت به امام حسین(ع) این شناخت را دارند؟
 
باغبانی با اشاره به این شعر " بعد منزل بعد منزل نبود در سفر روحانی،...." عنوان کرد: امسال که به دلیل کرونا امکان زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) و اهل‌بیت ایشان وجود ندارد فرصت بسیار مناسبی است که به "معرفت نسبت به امام" دست پیدا کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب توصیه بسیار خوبی در مورد روز اربعین امسال داشتند که فرمودند« دو سه زیارت در روز اربعین وارد است که مردم در منزل باحال خوب بخوانند...» که می‌توانیم ضمن رسیدن به یک شناخت از امام حسین(ع) یکی از ویژگی‌های برجسته ایشان را که ولایت‌پذیری بود در خود تقویت کنیم.
 
این کارشناس مذهبی بیان کرد: امسال شاید حضور فیزیکی ما در راهپیمایی حماسی اربعین میسر نباشد ولی میلیون‌ها قلب عاشق و دلِ‌شکسته مشتاق این زیارت، روانه بین‌الحرمین خواهد شد و نزدیکی دل‌ها این دوری فاصله‌ها را کم کند.
 
به گزارش بلاغ، اربعین، نمایشى از قدرت نرم مسلمانان است و حال امسال که به دلیل این ویروس راهپیمایى اربعین برگزار نخواهد شد اما برگزاری برنامه‌های متعدد داخلی و عرض ارادت و سلام به امام حسین(ع) و یاران باوفایش در این روز ارکان قدرت‌هاى مستکبر و زورگو را که بر سلاح و تزویر استواراست با چالش اساسى روبه‌رو خواهد کرد. قدرت بسیج‌گرى فرهنگ عاشورا و اربعین با هیچ پدیده و عنصر دیگرى در جهان کنونى قابل‌مقایسه نیست و اربعین نمایش قدرت نرم شیعیان و مسلمانان جهان و مستضعفانى است که طالب حق، عدالت، عزت، آزادى و.. هستند و اینک که نمی‌توان حماسه‌ای عظیم را در مسیر بندگی رقم زد اما می‌توان در مراسم‌هایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف شهرها برگزار می‌شود درس ولایت مداری، ظلم‌ستیزى، آزادیخواهى، عزت‌طلبى و در کل بسترى براى عینیت یافتن فرهنگ عاشورایى (عزت، کرامت، ایثار، شهادت‌طلبى و... ) در مقابله با دشمنان اسلام و تفکرات تکفیرى به نمایش جهانیان گذاشت.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
, فلسفه قیام, فلسفه قیام,
,
,
,
,
, لزوم تقویت و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم اربعین, لزوم تقویت و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم اربعین,
,
,
,
,
, آزمون ولایتمداری, آزمون ولایتمداری,
,
,
,
, سنگرمان تغییر کرد , سنگرمان تغییر کرد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اربعین امسال فرصت مناسب برای کسب معرفت نسبت به امام حسین(ع), اربعین امسال فرصت مناسب برای کسب معرفت نسبت به امام حسین(ع),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه