اخبار داغ

فرمان گرانی خودرو در دست کیست؟

بازار خودرو روی دنده گرانی/فروشنده و خریدار هر دو در انتظار!

بازار خودرو روی دنده گرانی/فروشنده و خریدار هر دو در انتظار!
بازار افسارگسیخته خودرو در حالی هر روز به فتحی تازه از قیمت‌های نجومی می‌رسد که از یک‌سو، مردم در بلاتکلیفی برای فروش و خرید هستند و از سویی دیگر، اهرم‌های بازدارنده و نظارتی دولت همچون سایر بخش‌ها در این مقوله هم کارساز نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بررسی قیمت فروش انواع خودروهای پرتیراژ داخلی در حاشیه بازار حاکی از افزایش عجیب و غریب نرخ خودروهایی است که به گفته فعالان صنفی موجب رکود معاملات در بازار خودرو شده است.

از عبور قیمت پراید 111 از مرز 135 میلیون تومان گرفته تا نرخ بیش از 220 میلیون تومانی پژو 206 تیپ دو‌ و نرخ حدود 460 میلیون تومانی پژو 207 اتوماتیک، واقعیت تلخی است که این روزها در حاشیه بازار خودرو رقم خورده و قیمت این خودروها روزانه و حتی در برخی موارد هر چند ساعت افزایش می‌یابد.

نزدیک‌شدن نرخ دلار به مرز 30 هزارتومان و مشکلات خودروسازان برای رشد تولید و عرضه خودرو و از سوی دیگر نزدیک‌شدن به موعد ارائه درخواست افزایش قیمت هر 3 ‌ماه یک‌بار (فصلی) خودروهای داخلی توسط شورای رقابت، طی هفته‌های گذشته، زمینه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و درج قیمت‌هایی در فضای مجازی و حاشیه بازار برای این خودروها فراهم کرده که تا چندماه پیش و با اقدامات دولت برای ساماندهی ثبت‌نام و فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی، کمتر کسی حتی تصور شنیدن خبر آن را داشت.

بازار خودرو در طول سال‌های گذشته، دوره‌های مختلفی از آرامش و طوفان را تجربه کرده است. در دوره‌هایی که آرامش برقرار شده، بلندپروازهایی ناشیانه مسئولان این صنعت مانع از دوام شرایط با ثبات شده و در دوره‌های طوفانی نیز خبری از طرح‌های گره‌گشا و راهبردی نبوده است.



افزایش لحظه‌ای قیمت در بازار خودرو

موسی فلاح رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت بازار معاملات خودرو در استان، اظهار کرد: ندسانات پای ثابت بازار خودرو شده و قیمت‌ها هر روز، تغییر می‌کند.

وی در خصوص میزان افزایش قیمت انواع خودورها به نسبت مدت مشابه سال قبل، افزود: برای دانستن میزان افزایش قیمت، نیازی به مقایسه با سال قبل نیست، دو ماه قبل قیمت پژو صفر TU5 حدود 160 میلیون تومان بود و حالا همین ماشین قیمتی 320 میلیون تومانی در بازار دارد.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: روند افزایش قیمت خودروی داخلی به نسبت ابتدای امسال چیزی بیش از  150 درصد است.

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو در پاسخ به دلیل اختلاف فاحش قیمت بازار آزاد با قیمت خودروهای صفر تولید شرکت‌های داخلی گفت: این سوال را باید از شرکت‌های تولیدی خودورهای ایرانی بپرسید، چطور می‌شود که ایران خودرو، پژو پارس ثبت نامی را 104 میلیون تومان تعیین ارزش می‌کند اما همان ماشین در بازار آزاد، 320 میلیون قیمت گذاری می‌شود؟!

کاهش عرضه، جای پای دلالان در بازار را محکم کرد

فلاح ادامه داد: دلیل اصلی این تفاوت قیمت خود این شرکت‌های تولیدی هستند، چرا که وقتی ماشین به بازار عرضه نمی‌شود و تقاضا بیشتر از عرضه است، این تفاوت قیمت، پیش می‌آید.

وی بیان کرد: وقتی زمینه خودور صفر در بازار کم می‌شود و خودرو به بازار تزریق نمی‌شود، آن افرادی که سودجو هستند و در محصولات این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری هنگفتی می‌کنند، بازار را در دست می‌گیرند و دلالان در این بازار قدرت نمایی می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، متذکر شد: در حال حاضر، تمام بازار خودرو در دست دلالان است، وقتی ایران خودرو، هر سه ماه یکبار به صورت ثبت نامی خودرو پژو پارس را 104 میلیون تومان تحویل می‌دهد، چرا در سایر ماه‌های سال با همین نرخ و با تعداد بیشتر به بازار عرضه نمی‌کند؟



قیمت انواع خودورهای ایرانی و خارجی در بازار آزاد

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، در خصوص قیمت حال حاضر خودروهای داخلی پرطرفدار بازار می‌گوید: قیمت حال حاضر پژو پارس در بازار آزاد 320 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار 300 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 230 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 حدود 300 میلیون تومان، پژو 405 نزدیک 160 میلیون، دوگانه نزدیک به 200 میلیون تومان، پراید 111 حدود 132 میلیون، پراید صندوقدار 115 میلیون تومان، سمند تک گانه 245 میلیون تومان، ال 90 در بازار آزاد 360 میلیون تومان و دنا پلاس حدود 500 میلیون تومان است.

فلاح رشد قیمت ماشین‌های خارجی را سرسام آور عنوان کرد و افزود: مزدا 3 در سال قبل قیمتی حدود 230 میلیون تومان داشت و حالا بیش از یک میلیارد تومان یعنی چیزی نزدیک به 5 برابر قیمت دارد، سانتافه نیو مدل 2016 در سال قبل 190 میلیون قیمت داشت و حالا بیش از دو میلیارد تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات دلار اثر مستقیمی روی قیمت‌ها داشته است یا خیر، گفت: بله کاملا نرخ دلار بر قیمت‌ها اثر گذاشته و همین امروز که دلار مقداری کاهش داشته است، قیمت‌ها نیز به همین نسبت، ریزش داشته است.

مردم خودرو را به عنوان یک سرمایه می‌بینند

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، در خصوص نقش خریداران در نزدیک شدن قیمت‌ها به حد متعادل بازار، اعلام کرد: اگر مردم استقبال نکنند، طبعا قیمت‌ها روند کاهشی خواهد یافت، اما در حال حاضر، عموم مردم خودرو را یک سرمایه قلمداد می‌کنند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، افزود: فردی که سال گذشته خودروی ثبت نامی را 75 میلیون تومان خریداری کرده، امسال حدود سه ماه قبل آن را 150 میلیون تومان فروخته و حالا خریدار همین خودرو، این خودرو را 300 میلیون می‌فروشد و این یعنی سرمایه‌گذاری در بازار خودرو در حال شکل گرفتن است و بخشی از سرمایه به این سمت هدایت می‌شود.

فلاح یادآور شد: من نمایشگاه داری که یک دستگاه ماشین داشتم که آن را دو ماه قبل 150 میلیون فروختم، حالا نمی‌توانم جایش را پر کنم و این یعنی زیان و رکود در معاملات و درآمد بنگاه‌ها، از سویی دیگر در این بازار پر نوسان هم خریدار و هم فروشنده، سردرگم است و تمایلی به خرید یا فروش ندارد.



قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای دست دوم در بازار

وی در خصوص چرایی قیمت‌های نامتعارف و بسیار بالای خودروهای مدل پایین در بازار آزاد می‌گوید: قیمت پیشنهادی مالک یک خودروی 206 مدل 84 به ما حدود 95 میلیون تومان است و یا دارنده یک پیکان وانت تک سوز مدل 93 خودروی خود را 100 میلیون قیمت گذاشته است و در واقع فروشندگان هر قیمتی که دلشان بخواهد عنوان می‌کنند و دستورالعمل و نظارتی هم بر بازار خودرو وجود ندارد.


رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، افزود: متاسفانه مکانیزمی برای ساماندهی و نظارت بر خودروهای دست دوم در بازار وجود ندارد، از سویی دیگر وقتی قیمت خودورهای صفر، بالا می‌رود، تکلیف خودروهای دست دوم هم مشخص است و مالک این خودروها، قیمت را بر اساس خودورهای صفر نه کارخانه بلکه بازار آزاد، ارزش‌گذاری می‌کنند.

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، مطرح کرد: در حال حاضر قیمت پراید مدل 88 در بازار آزاد بیش از 50 میلیون تومان است، در صورتی که قیمت پراید صفر در سال گذشته حدود 23 میلیون تومان بود.

سایت‌های مجازی فروش خودرو عامل محرک روانی گرانی در بازار

فلاح در پاسخ به این سوال که اسب سرکش و لجام گسیخته بازار خودرو چگونه مهار می‌شود، گفت: یکی از دلایل اصلی قیمت‌های نامتعارف و بی حساب‌وکتاب در بازار، فعالیت اپلیکیشن‌ها و سایت‌های فضای مجازی، به ویژه برخی از سایت‌های مشهور خودرو هستند که بسیار به بازار لطمه زده است.

وی افزود: واقعا ما و سایر فعالان صنفی بازار در اینکه چه عاملی توانایی مهار بازار خودرو را دارد، مانده‌ایم.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، در خصوص بازار خودورهای خارجی می‌گوید: در حالیکه یک خریدار طی دو سال گذشته می‌توانست با 100 میلیون تومان یک خودروی خوب خارجی خرید کند اکنون با یک میلیارد هم این امکان برایش فراهم نیست و همه انواع ماشین‌های خارجی، افزایشی 4 تا 5 برابری و بیش از 200 درصدی داشته است.



این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، وضعیت معاملات در بنگاه‌های خودرو را راکد عنوان کرد و افزود: شایعات گسترده در بازار خودرو، خریداران و فروشندگان را دست به عصا کرده است و عملا کسی راغب به خرید و یا فروش نیست و در مراجعه کننده در دفاتر فروش به حداقل رسیده است.

نارضایتی مردم از حق‌الزحمه بنگاه‌های خودرو تا اعلام نرخ واقعی

فلاح در پاسخ به گلایه و نارضایتی مردمی در خصوص اخذ کمیسیون‌های بنگاه‌ها در سطح شهرهای استان گفت: ما متاسفانه این موضوع را رد نمی‌کنیم و برخی از بنگاه داران با توجیه گرانی کالاها، هزینه‌های اجاره، شاگرد، آب، برق و غیره، کمیسیونی بیش از نرخ مصوب دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: آخرین نرخ کمیسیون ما مربوط به سال 1382 است که بر این اساس، معاملات زیر 20 میلیون تومان 75 صدم درصد، بالای 20 میلیون 65 صدم درصد و معاملات بالای 100 میلیون نیم درصد است که متاسفانه برخی از همکاران رعایت نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، با ابراز گلایه از وضعیت موجود، تصریح کرد: وقتی خودرو ظرف دو ماه، 150 میلیون تا 170 میلیون گران می‌شود، این به طور مستقیم به ضعف نظارت دولت بر بازار نه تنها خودرو بلکه سایر اقلام بازار بر می‌گردد.


این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، اذعان کرد: در شرایط فعلی، هیچ پیش‌بینی نمی‌توان از وضعیت بازار داشت و تمامی تحلیل‌ها از بازار نتیجه معکوسی می‌دهد.

فتح قیمت‌های نجومی در بازار خودرو تا انتظار خریداران برای کاهش قیمت

روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی، پی در پی فتح می‌شوند، تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد.

  از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند؛ برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

بازار خرید و فروش خودرو طی هفته‌های اخیر نه تنها روی آرامش به خود ندیده است بلکه با رقم‌های نجومی حتی با رکود معاملات هم روبه رو شده است، به نوعی همه به دنبال فروش خودرو آن هم با قیمت‌های بالا هستند؛ از طرف دیگر مصرف کننده هم بلاتکلیف‌تر از همیشه در انتظار کاهش قیمت‌ها برای خرید خودرو است.

این روزها بازار خرید و فروش خودرو در حالی با روند افزایشی قیمت‌ها روبه رو است که هنوز وزارت صنعت تدبیر جدی برای مدیریت بازار به کار نگرفته و مدام از افزایش عرضه محصول به بازار صحبت می‌کند، اما در عمل خبری از افزایش روند عرضه خودرو به بازار نیست و شکاف قیمت‌ها از کارخانه تا بازار هر روز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, افزایش لحظه‌ای قیمت در بازار خودرو, افزایش لحظه‌ای قیمت در بازار خودرو,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کاهش عرضه، جای پای دلالان در بازار را محکم کرد, کاهش عرضه، جای پای دلالان در بازار را محکم کرد,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, قیمت انواع خودورهای ایرانی و خارجی در بازار آزاد, قیمت انواع خودورهای ایرانی و خارجی در بازار آزاد,
,
,
,
,
,
,
,
, مردم خودرو را به عنوان یک سرمایه می‌بینند, مردم خودرو را به عنوان یک سرمایه می‌بینند,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای دست دوم در بازار, قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای دست دوم در بازار,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سایت‌های مجازی فروش خودرو عامل محرک روانی گرانی در بازار, سایت‌های مجازی فروش خودرو عامل محرک روانی گرانی در بازار,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, نارضایتی مردم از حق‌الزحمه بنگاه‌های خودرو تا اعلام نرخ واقعی, نارضایتی مردم از حق‌الزحمه بنگاه‌های خودرو تا اعلام نرخ واقعی,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
, فتح قیمت‌های نجومی در بازار خودرو تا انتظار خریداران برای کاهش قیمت, فتح قیمت‌های نجومی در بازار خودرو تا انتظار خریداران برای کاهش قیمت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه