اخبار داغ

سیمینه رود به روز اول باز می گردد؟

مرمت پل تاریخی «تاتائو» آغاز شد

مرمت پل تاریخی «تاتائو» آغاز شد
در ادامه مرمت‌های انجام گرفته سال های گذشته بر روی پل تاریخی تاتائو، امسال نیز کار مرمت و بهسازی این پل تاریخی در دست انجام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر، صبحت از تاریخ؛ صحبت از یک مقطع و عنوان نیست، بلکه صحبت از هویت و فرهنگی منحصر به فردی برای هر منطقه است که شناسنامه و هویت آن منطقه به شمار می روند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

آثار تاریخی به جا مانده از دوران مختلف نیز نمود همین هویت و فرهنگ مناطق مختلف هستند که حفظ آنها، نقش مهمی در حفظ هویت فرهنگی آن منطقه داشته و می توان با استفاده از آنها فرهنگ را نسل به نسل انتقال داد و هویت فرهنگی را حفظ کرد.

,

دشت تاریخی میاندوآب نیز به عنوان چهارمین دشت حاصلخیز کشور، هزاران حرف نگفته در دل خود داشته و از پیشینه تاریخی وسیعی برخوردار بوده و تاریخی را در دل خود جای داده است که در سراسر این منطقه گسترده شده اند.

,

میاندوآب در گذر زمان بارها به عنوان پایتخت ملل و دول مختلف بوده است، از جمله پایتخت قوم بومی و ملل مانائیها به مدت ۵۰۰ سال، مرکز اقتصادی مادها و پایتخت آتروپادگان، پایتحت زمستانی پادشاهان ایلخانیان(هلاکوخان) و هم چنین مرکز شغلی و اقتصادی اعراب مسلمان نیز بوده است.

,

در طول این دوران نیز، آثار تاریخی زیادی در میاندوآب به جای مانده است که یکی از این آثار تاریخی،  پل میرزارسول یا در واقع پل تاتائو بر روی رودخانه سیمینه رود میاندوآب و در کنار جاده میاندوآب به ارومیه واقع شده، طول آن ۵۲ متر و تعداد دهانه های آن هفت دهانه است و  مصالح بکار رفته در این بنا در قسمت پایه ها و سیل شکن ها، سنگ و در بقیه قسمت ها آجر است.

,

این پل تاریخی که در مقابل رهگذران و مسافران بر روی روخانه تاتائو چشم نوازی می کند، در سال۱۳۷۷ به شماره ۲۰۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در دوران صفویه و قاجاریه به عنوان تنها پل ارتباطی میاندوآب با ارومیه محسوب می شد.

,

این پل تاریخی که اسناد بدست آمده نشان می دهد قدمت آن به دوران صفویه بر می گردد؛ توسط شخصی به نام “میرزارسول” در دوران قاجاریه مورد مرمت و بهسازی قرار گرفته و نوروز سال ۹۵ بود که به دنبال طغیان رودخانه سیمینه رود(تاتائو) میاندوآب، خبر تخریب این اثر تاریخی به تیتر یک اخبار در کشور تبدیل شد و چیزی نمانده بود که از صفحه تاریخ میاندوآب برای همیشه نابود شود.

,

همین موضوع و اخبار و گزارشات منتشر شده در زمینه وضعیت ناگوار این اثر تاریخی، سبب شد تا میراث فرهنگی استان، مرمت و بهسازی این اثر تاریخی را در دستور کار خود قرار دهد، موضوعی که در سال های گذشته در چند بخش انجام گرفته وامسال نیز ادامه دارد.

,

ادامه مرمت و بهسازی پل تاریخی تاتائو

, ادامه مرمت و بهسازی پل تاریخی تاتائو, ادامه مرمت و بهسازی پل تاریخی تاتائو,

در این زمینه رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میاندوآب در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به مرمت این پل تاریخی در سال های گذشته و ادامه آن؛ گفت: در ادامه مرمت‌های انجام گرفته سال های گذشته بر روی این پل، امسال نیز کار مرمت و بهسازی این پل تاریخی در دست انجام است.

,

فاطمه علیزاده اظهار کرد: امسال با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، عملیات مرمت طاق‌ها و نمای ضلع جنوبی انجام می گیرد.

,

وی افزود: در سال‌های گذشته اقداماتی از جمله رفع خطر تخریب احتمالی با استحکام‌بخشی بستر، پی بنا و اجرای پشت‌بند تخریب شده در ضلع شمالی انجام شده بود.

,

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میاندوآب تصریح کرد: اجرای سنگ‌فرش بستر در یک فصل، اجرای طاق پوشش در عرشه پل و کروم‌بندی برای ایجاد شیب و سبک‌سازی عرشه و مرمت نمای ضلع شمالی نیز در سال های گذشته انجام گرفته است.

,

پل تاتائو یکی از آثار مهم تاریخی در منطقه

, پل تاتائو یکی از آثار مهم تاریخی در منطقه, پل تاتائو یکی از آثار مهم تاریخی در منطقه,

کارشناس میراث فرهنگی و آثار باستانی نیز در این زمینه به خبرنگار زرین خبر گفت: پل تاتائو یکی از آثار مهم تاریخی در منطقه به شمار می رود.

,

مصطفی زاده افزود: این پل در زمینه ارتباطی و تاریخ معاصر کشور یکی از پل های استراتژیک به شمار می رفته است.

,

آثار تاریخی علاوه بر اینکه هویت و فرهنگ هر منطقه است به عنوان یک مکان گردشگری، در جذب گردشگر نقش مهمی داشته و به تبع آن می تواند با برنامه ریزی های لازم تاثیرات مهمی در اقتصاد آن منطقه داشته باشد.

,

از سوی دیگر طغیان رودخانه تاتائو میاندوآب در فصول مختلف سال می تواند این اثر تاریخی را در معرض خطر قرار دهد و بنابراین امیدواریم مسئولین استانی در تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل مرمت و بهسازی این اثر توجه ویژه ای داشته باشند تا با اقدامات لازم جلوی تخریب و نابودی آن را گرفته و در جهت مرمت و بهسازی آن اقدام کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه