اخبار داغ

رنجی که جزیره‌نشینان خارک می‌کشند؛

مدیریتی دیگر از ژنرال نفتی ایران/ واریز یک درصدی حق آلایندگی به مردم جزیره خارک

مدیریتی دیگر از ژنرال نفتی ایران/ واریز یک درصدی حق آلایندگی به مردم جزیره خارک
با وجود اینکه مردم جزیره استراتیژی خارک مستقیم تاثیر آلایندگی در زندگی خود لمس می‌کنند، اما عوارض آلایندگی که توسط شرکت های نفتی به حساب استانداری واریز می شود و باید در حوزه عمران شهری خارگ دیده شود، متفاوت‌تر از شاخص جمعیتی قطره چکان به حساب شهرداری واریز می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ جزیره خارک با تکیه بر ظرفیت‌های فراوان و استقرار شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌ها بعنوان قلب تپنده اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس به تعداد روزهای جنگ توسط صدام بمباران شد، مردمان این دیار از منابع زیر زمین حراست و دفاع کردند. اما متاسفانه در پی غفلت دولت طی سال‌های گذشته سفره مردم رفته رفته کوچک و ریه، قلب و خون آنها در سایه بی توجهی دچار آسیب جدی شد.

,

امروز در کنار همه مشکلات معیشتی و اقتصادی که در کشور حاکم است، مردم جزیره استراتیژی خارک در معرض دود‌های ناشی از سوختن موادنفتی و پتروشیمی‌ها قرار دارند که براساس تحقیقات رسمی و بین المللی، با ورود این نوع سم به بدن انسان، در مدت زمان بالا باعث بیماری‌های صعب العلاج  خواهد شد.

,

با وجود اینکه مردم جزیره استراتیژی خارک مستقیم تاثیر آلایندگی در زندگی خود لمس می‌کنند، اما عوارض آلایندگی که توسط شرکت های نفتی به حساب استانداری واریز می شود و باید در حوزه عمران شهری خارگ دیده شود، متفاوت‌تر از شاخص جمعیتی قطره چکان به حساب شهرداری واریز می‌شود.

,

براسا ماده قانونی که صراحتا در تبصره یک ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده است، می‌بایست عوارض موضوع این تبصره در داخل حریم شهرها به حساب شهرداری محل استقرار واحد تولیدی پرداخت شود. اما در عمل تصمیمات سلیقه ای لمس می‌شود و خارک کمترین سهم در دریافت حق آلایندگی دارد.

,

, ,

واریز یک درصد حق آلایندگی به جزیره خارک

, واریز یک درصد حق آلایندگی به جزیره خارک,

بهروز خواجه رییس کمیسیون عمران شورای شهر خارگ در گفت و گو با خبرنگار سپاس، گفت: هر مبلغی که بواسطه شرکت های تولید آلاینده مستقر در جزیره خارک به حساب استان واریز می شود، فکر می‌کنم نهایتاً شاید ۱درصد آن به خارک می رسد.

,

خواجه افزود: در ماده ۳۸ و ۳۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده به صراحت قید شده است که، شهرداری‌هایی که واحد استقرار آلاینده هستند باید متولی دریافت حق آلایندگی باشند.

,

عضو شورای شهر جزیره خارک بیان کرد: متأسفانه مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در دوره های قبل گذراند که دیدگاهشان کسب رأی بود و واقعیت‌ها را نادیده گرفتند. نمایندگان مردم بر مبنای جمعیت حق آلایندگی را لحاظ کردند.

,

رییس کمیسیون عمران شورای شهر خارک خاطرنشان کرد: خارک جزیره ای است که نزدیک ترین نقطه به آن شهرستان گناوه و بندر ریگ است که تقریباً ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و به مرکز استان بوشهر ۵۰ کیلومتر فاصله دارد؛ اماحق آلایندگی حاصل از جزیره خارک به هیچ کدام از این شهرستان‌ها نمی رسد.

,

, ,

وی اذعان کرد: بفرض مثال برخی از شهرها تقریباً ۲ برابر از حق آلایندگی جزیره خارک استفاده می کنند که این موضوع خلأ قانونی است که وجود دارد.

,

خواجه تصریح کرد: استاندار بوشهر به‌عنوان رئیس کمیته برنامه ریزی استان اگر اشاره‌ای هم به رئیس امور مالیاتی کند قطعاً می توانند سهم آلایندگی خارک را افزایش دهند.

,

وی عنوان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت خارگ حدود ۹۰۰۰ نفر است ولی حدود ۱۰۰۰۰ نفر در خارگ داریم که در حال زندگی هستند با این حال می بینیم که حدود ۲۰۰۰۰ کارت تردد به خارک داریم در حالی‌که خارک فقط ۹۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

,

رییس کمیسیون عمران شورای شهر خارک بیان کرد: آمار جدیدی را با کمک بخشداری جمع‌آوری کردیم که حدود ۱۵۰۰۰ نفر رسید و این مهم مکتوب نیز شده و از طریق معاونت عمرانی استانداری به امور مالیاتی ابلاغ شده است ولی امور مالیاتی مبنای خود را بر اساس سرشماری سال ۹۵ قرار داده است.

,

وی افزود: محیط زیست عمدتاً بر اثر آلایندگی ‌هایی که ناشی از نشت نفت، توربین ها و کارکرد دیگر دستگاه‌ها در خطر است و بنوعی رو به نابودی کشیده شده است.

,

, ,

بازنگری حق آلایندگی و ارزش افزوده جزیره خارک خواسته جدی شهرداری

, بازنگری حق آلایندگی و ارزش افزوده جزیره خارک خواسته جدی شهرداری ,

عبدالحمید صفایی شهردار جزیره خارک سال گذشته در نشست با مدیرکل و معاون امور مالیاتی استان بوشهر عنوان کرده بود: در عین حال شهروندان جزیره خارک در معرض مستقیم آلایندگی‌های زیست محیطی به خصوص دود ناشی از سوختن مواد نفتی قرار دارند که در طول زمان باعث بروز و شیوع بیماری های متعدد صعب العلاج می شود.

,

, ,

شهردار خارک افزوده بود: بازنگری حق آلایندگی و ارزش افزوده جزیره خارک خواسته جدی شهرداری و شورای شهر است.

,

با شرکت های مستقر آلاینده در خارک مکاتبه و مذاکره داشته ایم و با همکاری نماینده شهرستان بوشهر در مجلس حضور پیدا کردیم و به سازمان امور مالیاتی رفتیم و با استاندار بوشهر چندین بار جلسه داشتیم ولی متأسفانه بیشتر در حد قول و وعده بوده است.

,

, ,

آلودگی هوا توسط دو شرکت بزرگ نفتی در جزیره خارک

, آلودگی هوا توسط دو شرکت بزرگ نفتی در جزیره خارک,

حسین باغبان، فعال محیط زیست بخش خارک در گفت و گو اختصای با سپاس، گفت: بخش عمده آلایندگی های صنعتی مربوط به دو شرکت پتروشیمی و فلات قاره ( نفت و گاز) است.

,

باغبان اظهار کرد: سهم حق آلایندگی مستقیماً به حساب استانداری واریز می شود در صورتی که قانوناً این حق آلایندگی مربوط به همان منطقه است. منکر تولید و صادرات نیستیم، اما اینکه حق سهم آلایندگی مردم جزیره خارگ از آن مبلغی که در سال تعیین می‌شود، بسیار ناچیز و در این خصوص گلایه‌مند هستیم.

,

فعال محیط زیست در جزیره خارگ افزود: نامه‌ای در خصوص حق آلایندگی جزیره خارگ توسط مردم نوشته و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، اما ههچنان منتظر هستیم که مجلس شورای اسلامی پاسخ دهد.

,

وی خاطرنشان کرد: خط لوله های فرسوده از دیگر آلایندگی ها هستند که تأثیر سوء بر زیست بوم جزیره خارک دارد. مثل خط لوله فروزان و ابوذر که باعث نشتی و سوراخ شدگی لوله های نفت می شود و حاصل این نشتی ایجاد لکه های نفتی بر روی ساحل جزیره شده است.

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه