اخبار داغ

لباس فاخر بر تن اقتصادY

بازیافت لباس؛ هنر_صنعتی که در جامعه ایران رشد نکرده است

بازیافت لباس؛ هنر_صنعتی که در جامعه ایران رشد نکرده است
یک پژوهشگر دوخت‌های سنتی و تزیینی گفت: کشورهای دیگر با استفاده از لباس‌های کهنه شغل‌های جدیدی را برای مردم خود فراهم می‌کنند و ایران نیز باید به سوی مد پایدار حرکت کرده و اقتصاد مقاومتی را در زمینه پوشاک احیا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آفاق امیریان در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه جامعه باید به سوی مد پایدار حرکت کند، افزود: تمام دنیا برای حفظ محیط زیست و حمایت از تولیدکننده به سوی مد پایدار حرکت می‌کنند اما متاسفانه در ایران هنوز فرهنگسازی انجام نشده و حتی برخی افراد لباس‌های یکبار مصرف شده را دور می‌ریزند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی با بیان اینکه سال‌هاست در زمینه دوخت و دوزهای سنتی و تزیینی فعالیت می‌کنم که حدود 35 کتاب به صورت خصوصی و 44 کتاب از طریق فنی حرفه‌ای از من به چاپ رسیده و تنها دغدغه‌ام کمک به جامعه است، افزود: دوخت و دوز سنتی بر روی لباس‌های فاخر را همچنان دنبال می‌کنم اما در کنار آن لباس‌هایی که کنار گذاشته شده را دوباره به چرخه مصرف برمی‌گردانیم تا با مد پایدار از محیط زیست، فرهنگ ایرانی و زنان هنرمند حمایت کنیم گرچه برخی از برندهای داخلی نیز از الیاف طبیعی استفاده می‌کنند که به طبیعت آسیب نمی‌رساند.

,

پروژهشگر دوخت‌های سنتی و تزیینی با تاکید بر اینکه استفاده دوباره از لباس‌های قدیمی و برگشت آن به چرخه مصرف در برنامه کاری بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن است که به اقتصاد آنها نیز کمک می‌کند، اضافه کرد: کشورهای دیگر لباس‌ها را بازیافت کرده و به نوعی اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفته‌اند و زیرمجموعه ای از شغل‌ها را برای مردم کشور خود احیا کرده‌اند این در حالی است که در ایران هنوز فرهنگسازی صورت نگرفته و لباس‌های دست دوم را دور می‌ریزند که به طبیعت آسیب زیادی وارد می‌کند.

, ژاپن,

وی افزود: لباس‌های کهنه شسته شده و با استفاده از برش، مخلوط پارچه‌های مختلف و کارهای تزیینی لباس جدید جایگزین لباس کهنه می‌شود و به چرخه مصرف باز می‌گردد گرچه باور این موضوع برای مردم ایران سخت است اما مجموعه ما به بهانه فرهنگسازی دست از کار نکشیده و سال چهارم است که به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

,

امیریان با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی را در کنار فعالیت خود قرار داده ام و موضوع لباس‌های بازیافت شده را از طریق رسانه ملی صدا و سیما مطرح کرده‌ام، گفت: حدود 18 سال است که در شبکه‌های مختلف صدا و سیما در بخش هنری آموزش می‌دهم و تهیه کننده به من اجازه داد که فرهنگسازی خرید لباس‌های بازیافتی را برای حفظ محیط زیست، حمایت از زنان شاغل و فرهنگ ایرانی از صدا و سیما عنوان کنم.

,

وی افزود: برای فعال کردن زنان جامعه آماده هستیم و با آموزش رایگان به زنان زندان و امور خیریه آنها را تحت حمایت قرار می‌دهیم تا به کسب درآمد برسند اما متاسفانه هرگز مسئولان هیچگونه حمایت معنوی از مجموعه ما انجام نداده‌اند و در جریان فعالیت‌های ما نیستند.

,

پروژهشگر دوخت‌های سنتی و تزیینی گفت: سالانه بسیاری از پرچم‌هایی که در سطح شهر نصب شده و به نوعی قابل استفاده نیست را می‌توان با برش‌های سنتی و تزیینی به چرخه مصرف بازگرداند که این حمایت مجموعه شهری را می‌طلبد که متاسفانه آنها از مجموعه فعالیت‌های ما بی اطلاع هستند و حمایتی در این خصوص وجود ندارد.

,

وی با بیان اینکه حمایت از محیط زیست و کمک به اقتصاد مردم کشورم از جمله دغدغه‌های من است، افزود: جشنواره مد پایدار را به صورت آنلاین برگزار کردیم که تمام استان‌های کشور درگیر آن هستند که هر استان اساتید پنج آموزش آنلاین دارد که هنرمندان باید پوشاک دست دوم از جمله، کیف و کفش، کلاه حجاب و حتی ماسک را بازتولید کنند و در قسمت رقابتی شرکت کنند که داوران مختص یک شهر نیستند و یکی از داوران این جشنواره نیز آلمانی است.

,

امیریان ادامه داد: کارها از سطح ضعیف تا سطح بالا به دست ما رسیده که پس از اتمام جشنواره در معرض دید عموم قرار خواهیم داد.

,

وی تصریح کرد: باید برای خودکفایی در قسمت عروسک سازی از زنان روستایی حمایت کنیم زیرا در تمام روستاهای کشور عروسک‌های ویژه منطقه خود را دارند که با جمع آوری عروسک‌های روستایی با به روزرسانی، با نوآوری و خلاقیت نیز به صادرات و ایجاد شغل کمک کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه