اخبار داغ

فعال فرهنگی:

حافظ، حافظه شعر فارسی است/ چرا شعر حافظ هیچگاه کهنه نمی شود؟

حافظ، حافظه شعر فارسی است/ چرا شعر حافظ هیچگاه کهنه نمی شود؟
فعال فرهنگی گفت: اگر بخواهیم حافظ را در یک جمله تعریف کنیم، می گوییم که حافظ، حافظه شعر فارسی است و نقشی که حافظه برای یک فرد ایفا می کند، شعر و شخصیت حافظ برای شعر فارسی ایفا کرد؛ معیار شعر فارسی در زبان سعدی و در بیان حافظ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدصادق میرصالحی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص روز بزرگداشت حافظ اظهار کرد: اگر بخواهیم حافظ را در یک جمله تعریف کنیم، می گوییم که حافظ، حافظه شعر فارسی است و نقشی که حافظه برای یک فرد ایفا می کند، شعر و شخصیت حافظ برای شعر فارسی ایفا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
فعال فرهنگی گفت: تمام تاریخ شعر و اندوخته هایی که ما در شعر فارسی داریم را می توان در شعرهای حافظ دید و اگر بخواهیم مهم ترین ویژگی های شعر حافظ را بگوییم می توان به رندانگی، حکمت آمیز بودن و پشتوانه فکری و عرفانی اشاره کرد.
,
 
,
وی افزود: شعر حافظ حکمت آمیز است و به همین دلیل قابل تفسیر برای هر نوع سلیقه ای و شخصی است و تفعل زدن به حافظ به دلیل این ویژگی انجام می شود.
,
 
,
میرصالحی با توضیح اینکه شعرهای حافظ به همین دلیل هیچ وقت قدیمی و کنهه نمی شود، بیان کرد: شعرهای حافظ از نظر کلام، زمان و موضوع حکمت آمیز است؛ شعرهای این شاعر هیچ وقت کنهه نمی شود و هر روز یک جلوه جدیدی از آن عرضه می شود.
,
 
,
وی تصریح کرد: ویژگی دیگر شعرهای حافظ رندانه بودن این شعرها است؛ رندانگی به معنای گفتن حرف تیز همراه با کنایه است؛ حافظ اکثرا شعرهای خود را همراه با اعتقاد و نظرهای خود  در لایه ای از کنایه و رندانگی مطرح می کند و برای همین دل نشین است و کسی را دلخور نمی کند.
,
 
,
فعال فرهنگی با بیان اینکه ویژگی سوم، پشتوانه اعتقادی حافظ است، اضافه کرد: به نقل از خود حافظ، وی در 14 قرائت قرآن را خوانده است و ارتباط قوی قرآن حافظ را یک شخصیت عارف کرده بود؛ حافظ مطالعه ای خوبی در زمینه آثار شعرای قبل و دوران معاصر خود را داشته است و می توان شعرهای فردوسی، نظامی، سعدی و خواجوی کرمانی را در شعر وی جست و جو کرد.
,
 
,
وی با توضیح اینکه این سه ویژگی حافظ را به حافظ تبدیل کرد، خاطر نشان کرد: معیار شعر فارسی در زبان سعدی و در بیان حافظ است؛ شعر حافظ جمع قبلی ها و سرچشمه بعدی ها بود؛ سبک عراقی و هندی و شعرای معاصر، وامدار سبک حافظ هستند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه