اخبار داغ

گزارشی از دردسرهای یک طرح نیمه کاره برای مردم کردستان؛

7 سال گذشت؛ قول وزیر نیرو برای واگذاری سد "تالوار"‌به کردستان محقق نشد

7 سال گذشت؛ قول وزیر نیرو برای واگذاری سد "تالوار"‌به کردستان محقق نشد
سد تالوار در تیرماه سال 1392 افتتاح شد، این سد در ابتدا قرار بود برای احیای کشاورزی دیم منطقه بیجار کردستان باشد اما در حقیقت به کام استان های مجاور بود و این مسئله موجب بروز مشکلاتی برای تعداد زیادی از روستاهای اطراف این سد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، افتتاح ها پروژه های نیمه تمام و مشکل دار و فقط برای پر کردن رزومه کاری به مثنوی بلند بالا در دولت های ما تبدیل شده که شرح مفصل آن را هر کودک ایرانی هم لمس می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

سد تالوار یکی از پروژه های بی سرانجام که از دولت های قبلی برای بیجار به ارث مانده است و تنها مشکلات آن گریبان اهالی روستای بخش چنگ الماس بیجار را گرفته است.

,

سد تالوار در تیرماه سال 1392 با حضور احمدی نژاد افتتاح شد و این سد در ابتدا هم به نام بیجار و به کام استان های مجاور بود که موجب بروز مشکلاتی برای تعداد زیادی از روستاهای اطراف شد.

,

در گذشته نه چندان دور بخاطر بی توجهی مسئولین منابع آبی رودخانه تلوار شهرستان بیجار که می توانست مهم ترین و مطمئن ترین و در عین حال با کوتاه ترین فاصله،کم هزینه ترین منابع آبی برای تامین آب شرب و شبکه روستایی شهرستان باشد، متاسفانه در سایه غفلت مسئولین مربوطه از دست رفت و مانند گوشت قربانی بین شهر های همدان و زنجان تقسیم گردید که در جای خود غیر قابل گذشت و باعث تاسف است.

,

تاکنون چیزی حدود به 2 هزار نفر از کشاورزان این دیار شغل خود را به دلیل از بین رفتن زیرساخت های منطقه و کمبود آب شرب و از بین رفتن زمین هایشان از دست داده و مجبور به ترک سکونت گاه ها و مهاجرت از این منطقه شده اند.

,

این سد در 50 کیلومتری شهر بیجار گروس و در بخش چنگ الماس این شهرستان واقع شده است، این سد از نوع خاکی با هسته رسی، با طول تاج 529 متر، ارتفاع از پی 88 متر، ارتفاع از بستر 76 متر، حجم بدنه 4.04 میلیون مترمکعب، حجم مخزن 500 میلیون متر مکعب و حجم مفید 406.80 میلیون متر مکعب می باشد.

,

احداث این سد متاسفانه نه تنها دردی از ساکنان این منطقه دوا نکرده بلکه مشکلات آنها را چند برابر کرده است که ساکنان آن را به ستوه آورده و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان هستند.

,

در افتتاح سد تالوار عنوان شد که با استفاده از سد مذکور هشت هزار هکتار از اراضی بیجار و بیست و چهار هزار هکتار از اراضی خدابنده و سالیانه قرین به نود کیلومتر مکعب آب شرب همدان نیز تامین خواهد شد.بعدها با وجود اعتراض مردم و مسئولان این شهرستان، سهم بیجار گروس همان تأمین هشت هزار هکتار باقی ماند و سهم همدان نیز طبق گفته های مدیر پروژه خط انتقال آب سد تالوار به همدان، سالانه 63 میلیون مترمکعب اعلام شد که 56 میلیون مترمکعب برای آب شرب و هفت میلیون مترمکعب نیز برای بخش صنعت خواهد بود.

,

, ,

از بلاتکلیفی خسته شده ایم مسئولان به دادمان برسند

, از بلاتکلیفی خسته شده ایم مسئولان به دادمان برسند,

شفیع زاده یکی از اهالی روستاهای اطراف سد تالوار در گفتگو با خبرنگار کردتودی بیان داشت: می خواهیم از وزیر نیرو بپرسیم چرا در تابلو سد تالوار گنجایش 500 میلیون متر مکعب درج گردیده ولی شنیده ها حاکیست 140 میلیون متر مکعب بیشتر آبگیری نخواهد شد و ثانیا چرا اهالی و مالکان زمینهای کشاورزی روستاهای سلامت آباد، سیف آباد، کنامار و قرادربند ،چندین سال است که بلاتکلیف اند و این بلاتلکیفی تا کی ادامه دارد؟

,

وی ادامه داد: به بهانه ساخت سد تعداد زیادی از خانه های سند دار این منطقه تخریب شدند و در حال حاضر نه زمین خانه هایمان را خریداری میکنند نه اجازه ساخت و ساز به ما میدهند و از همه بدتر نمی توانیم برای زمینهایمان واقع در کاسه سد برنامه ریزی داشته باشیم.

,

 این شهروند اهل شهرستان بیجار با تاکید بر اینکه حضرت علی علیه‌السلام می فرمایند دنیا گذرگاه است نه قرارگاه! از وزیر نیرو، استاندار، فرماندار، بخشدار و نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی خواست در این گذرگاه همتی به خرج دهند و این مشکل بزرگ کشاورزان و روستاهای اطراف سد را هر چه زودتر و یک بار برای همیشه حل و فصل نمایند و دعای خیر کشاورزان بلاتکلیف و خانواده هایشان را  شامل حال خود و خانواده هایشان قرار دهند.

,

مسوولان فقط قول می دهند و هیچی وعده ای تا کنون عملی نشده است

, مسوولان فقط قول می دهند و هیچی وعده ای تا کنون عملی نشده است,

جبرئیلی یکی از اهالی بخش چنگ الماس در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: احداث سد تالوار به غیر از مشکلات عمده برای کشاورزان و ساکنان کنار سد هیچی ارمغانی نداشته و موجب بلاتکلیفی وضعیت کشاوزان شده است.

,

وی افزود: در طول زمستان تا حدودی خروجی آب سد را می بندند و مزارع گندم در روستاهای اطراف سد را زیر آب می برند و اواخر سال با باز کردن دریچه سد آب ذخیره شده خارج می شود که همین موضوع  برای مردم دردسر های زیادی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال قریب به ۲۰ هکتار مزرعه سویا در روستای کهریز که کاملا زیر آب رفت و مجددا  آزادسازی کردند که همین امر موجب بروز خسارت فراوانی برای اهالی این منطقه شد.

,

, ,

خسارت های جبران ناپذیر احداث سد تمامی ندارد

, خسارت های جبران ناپذیر احداث سد تمامی ندارد,

محمدزاده یکی دیگر از اهالی روستاهای اطراف سد تالوار گفت: با احداث این سد چندین هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه زیر آب رفت اما بعد از گذشت 7 سال تا کنون پول زمین های زیر آب رفته پرداخت نشده و مردم آواره و سرگردان هستند.

,

محمدزاده با تاکید بر اینکه این سد بغیر از مشکلاتش هیچ عایداتی برای این منطقه نداشت ، بیان داشت: در این منطقه روستاهای وجود دارد که 10 سال قبل برای احداث سد به آنها گفته اند باید محل سکونت خود را ترک کنید و روستای خالی شود، ناگهان یک سال پیش گفتند که نمی خواهد و بروید وهمین جا سکونت کنید.

,

وی گفت در حال حاضر اهالی روستای کنامار بلاتکلیف هستند و از ابتدا به این روستاییان مجوز ساخت نمیدادند و همین امر موجب مهاجرت تعداد زیادی از جوانان این منطقه شد ، اما در حال حاضر به مردم می گویند لازم به مهاجرت نیست زیرا این روستا زیر آب نمی رود!

,

سدی که راه اصلی مردم را بست!

, سدی که راه اصلی مردم را بست!,

محمدزاده عنوان کرد: با احداث این سد راه ارتباطی مزارع روستاهای رضا آباد ، چهل امیران،چلانه،قاضی آباد، علی آباد چشمه سفید و تعداد زیادی از روستاها قطع شده و آبگیری کامل  دشواریهای بسیاری برای کشاورزان بوجود می آورد ، قرار بود راه دسترسی به مزارع  ایجاد کنندکه تا کنون هیچ راهی را احداث نکردند و مردم را به دردسر انداخته اند.

,

وی اضافه کرد: برای احداث این سد قرار بود 4 روستا کاملا تخلیه شود که در حال حاضر دو روستا تخلیه شده و مابقی در بلاتکلیفی به سر می برند.

,

محمدزاده گفت: دو سال قبل برای جابه جایی گورستان چهل امیران که قرار بود زیر آب برود پیمانکار معرفی کردند اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

,

, ,

تبدیل هزار هکتار از اراضی دیم پایاب سد تالوار به آبی

, تبدیل هزار هکتار از اراضی دیم پایاب سد تالوار به آبی,

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در 12 تیرماه امسال در جمع خبرنگاران شهرستان بیجار افزود: هزار هکتار از اراضی دشت خورخوره در پایاب سد تلوار نیز از دیم به آبی تبدیل خواهد شد و این پروژه نیز از پروژه های مهم و زیرساختی در شهرستان بیجار است که اعتبار برای آن پیش بینی شده و در دست اقدام است.

,

, ,

سد تالوار به استان کردستان واگذار می‌شود

, سد تالوار به استان کردستان واگذار می‌شود,

رضا اردکانیان وزیر نیرو در تاریخ 16 شهریور امسال در سفر به کردستان در نشست با استاندار، نمایندگان و شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق کردستان ضمن تاکید بر ضرورت افزایش سطح زیر کشت آبی در استان، اظهار داشت: برخی عقب‌ماندگی‌ها در کردستان قدمت ۴۰ ساله دارد و تردیدی نیست که باید به سمت رفع آن رفت، اما نمی‌توان یکباره با یک تصمیم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد و اگر چنین تصمیمی هم گرفته شود قطعاً عملیاتی نخواهد بود.

,

وی از واگذاری مدیریت سد تالوار به کردستان در صورت بهره‌برداری خبر داد و بیان داشت: گزارش تفصیلی بحث تخصیص با مدیران حوزه آب استان آماده کردیم که چکیده آن در اختیار استاندار قرار خواهد گرفت.

,

با پیگیرهای خبرنگار کردتودی متاسفانه تا کنون هیچکدام از وعده مسوولان در راستای واگذاری مدیریت سد تالوار و اقدامات بعدی انجام نشده و مردم هم در بلاتکلیفی قرار گرفته اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه