اخبار داغ

قانون شکنانی که سلامت مردم را به مخاطره می اندازند؛

زباله گردی و خطر گسترش بیماری های عفونی

زباله گردی و خطر گسترش بیماری های عفونی
در این چند وقت اخیر به وفور و وضوح در ایلام شاهد پدیده زباله گردی هستیم که به یک پاشنه آشیل و معضل در حوزه سلامت جدید تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، تورم شدید و کمر شکن چند وقت اخیر در کشور باعث آشفتگی در بازار از جمله مسکن، خودرو، ارز، سکه و سایر موارد شده است، صحبت های متناقض رئیس جمهور را که می شنویم با آنچه که می بینیم کاملا متفاوت است و یک پارادوکس عجیب در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

در همین رابطه برخی از استان های کم برخوردار در ماجرای تورم افسار گسیخته و بی توجهی مسئولان آسیب پذیری بیشتری را متحمل می شوند و استان ایلام از جمله این استان های کم برخوردار است که قربانی این تناقض ها و پارادوکس ها و سیاست های به شدت غلط مسئولان ذیربط شده است.

,

در این چند وقت اخیر به وفور و وضوح در ایلام شاهد پدیده زباله گردی هستیم که به یک پاشنه آشیل و معضل جدید تبدیل شده است. این موضوع باعث گلایه و رنجش خاطر مردم و دلسوزان و همچنین اصحاب رسانه شده و خواهان رسیدگی به این موضوع هستند.

,

اگر چه این افراد به خاطر مسائل معیشتی و اقتصادی دست به این گونه اقدامات می زنند ولی از طرفی باید توجه کرد که همین موضوع باعث یکسری ناهنجاری ها می شود. از جمله این ناهنجاری ها می توان به خطرات ناشی از زباله گردی در حوزه بهداشت آن هم در این شرایط کرونایی اشاره کرد.

,

استان ایلام هم اکنون یکی از استان هایی است که در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برد، باتوجه به شمار فوتی های و اپیدمی میزان مبتلایان به کرونا در استان ایلام آیا زباله گردی حکایت این روزهای ایلام در تضاد با رعایت پروتکل های بهداشتی نیست؟ مسئله ای که باید مسئولین به آن ورود کنند این است که حداقل تا پایان ریشه کنی ویروس منحوس کرونا موضوع زباله گردی را در رآس محدودیت های کرونایی قرار دهند.

,

اگر از وجود دیگر ویروس های موجود در زباله ها بگذریم نهفته شدن ویروس کرونا در میان زباله ها و احتمال انتقال به دیگر شهروندان آیا این دلیل محکمی نیست که این چالش زباله گردی در رآس تصمیمات ستاد کرونا قرار گیرد؟

,

شناسایی این افراد از دیگر موضوعاتی است که باید مسئولان محترم به آن توجه داشته باشند که البته امری سخت و پلیسی هم نیست و نسبت به رفع مشکل معیشتی و اقتصادی آنها حداقل تا پایان ریشه کنی کرونا اقدام شود.

,

زباله گردی پدیده ای تاسف بار با چهره ای چندش آور

, زباله گردی پدیده ای تاسف بار با چهره ای چندش آور, زباله گردی پدیده ای تاسف بار با چهره ای چندش آور,

"محمد نعمتی راد"، از کارشناسان حوزه اجتماعی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: زباله گردی پدیده ای تاسف بار با چهره ای چندش آور است که هر کدام از ما در رفت و آمدهای داخل شهری خود قطعا به فرد یا افرادی برخورد کرده ایم که با ظاهری رقت بار و آلوده بدون رعایت کردن کوچکترین ضوابط بهداشتی در بین جوب ها و سطل های زباله به دنبال چیزی می گردند.

,

وی اظهار کرد: چیزی که برای ما زباله نام گرفته و برای آنها بوی نان می دهد. جدای از بحث تامل برانگیز حال و روز زباله گردان نکته کلیدی این ماجرا آنجایی است که هیچ برخورد و تصمیمی در خصوص این افراد از سوی نهادهای ذیربط صورت نمی گیرد و خبری هم از چاره اندیشی برای آنها نیست.

,

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: متاسفانه تکدی گری و زباله گردی در برخی موارد که به برانگیختن حس ترحم و دلسوزی همشهریان عزیز می شود، تبدیل به منبع درآمد قابل قبول و حتی هنگفت این افراد شده است. چه بسا در خبرها شنیده باشیم که فلان تکدی گر یا کارتون خواب با فلان مبلغ وجه نقد دستگیر شده است.

,

نعمتی ادامه داد: مسئله قابل تفکر در این خصوص این است که زباله گردان با رفتار نامناسب خود در سطح معابر و اجتماعات عمومی علاوه بر ضربه زدن به چهره ظاهری و زیبایی شهرها به گسترش و انتشار بیماری های مختلف دامن خواهند زد. به خصوص در شرایط کنونی که کل جامعه بشری با ویروس کرونا درگیر است.

,

وی بیان کرد: این معضل به طور حتم لطمات جبران ناپذیری را بر پیکر جامعه فرود خواهد آورد، پس در این شرایط بجاست اگر از مسئولین و نهادهای مربوطه همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد و شهرداری ها انتظار می رود که با شناسایی و جمع آوری این افراد علاوه بر ساماندهی و کمک به افراد نیازمند برخورد با سودجویان و منفعت طلبان را از یاد نبرند.

,

این کارشناس مسائل اجتماعی اضافه کرد: باید قانون گذار قانونی وضع کند تا قشر قانون شکن در این حیطه، راحت و آسوده به شغل کاذب زباله گردی روی نیاورد.

,

 

,

, ,

 

,

زباله گردی، منبع درآمدزایی و کرونا!

, زباله گردی، منبع درآمدزایی و کرونا!, زباله گردی، منبع درآمدزایی و کرونا!,

"محبوب رستم زاد"، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: زباله گردی منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های فقیر و تهیدست جامعه شده است، مقابله با این فعالیت‌ها که باعث انتقال انواع بیماری خصوصاً کرونا در این ایام می‌شود تقریباً غیرممکن و نیازمند توجه متولیان امر برای کم‌خطر کردن این شغل کاذب در جامعه است این فعالیت‌ها یکی از مشاغل پرخطر بوده که همیشه باعث انتقال انواع بیماری پوستی، عفونی، ویروسی و نظیر آن‌ می‌شود که در این ایام با وجود زباله‌های آلوده به ویروس کرونا زنگ خطری برای این افراد به صدا در آمده است.

,

وی اظهار کرد: زباله گردی علاوه بر شیوع انواع بیماری اثرات منفی دیگری از جمله رها شدن زباله‌ها روی زمین، ایجاد ترافیک و همچنین باعث دادن جلوه بدی به شهر می شود. زباله گردها به خاطر مواد بازیافتی، پلاستیک زباله را پاره یا سطل زباله را پخش کرده و مواد به‌صرفه را برداشته و مابقی را رها می‌کنند.

,

بیماری های منتقله از طریق زباله از طریق زباله ها سه دسته بیماری های باکتریایی،‌ ویروسی و قارچی به افراد منتقل می شود. اول اینکه بیماری های باکتریایی مانند زرد زخم و اکتیما (نوعی بیماری پوستی واگیر با زخم های زگیل مانند) مبتلا خواهند شد. دوم بیماری های قارچی به دو دسته تقسیم می شوند؛ شامل بیماری های قارچی سطحی و عمقی، که بیماری های قارچی سطحی به راحتی درمان می شوند اما در بیماری های قارچی عمقی، بیماری به بافت‌های عمیق پوستی نفوذ کرده و درمان آن طولانی خواهد شد.

,

خطر گسترشHIV ، آنفلوانزا، کرونا و آدنو در زباله گردی

, خطر گسترشHIV ، آنفلوانزا، کرونا و آدنو در زباله گردی, خطر گسترشHIV ، آنفلوانزا، کرونا و آدنو در زباله گردی,

رستم زاد ادامه داد: ماندگاری ویروس‌ها به ویژه بر روی سطوح سرد و صاف چند هفته تا چند ماه بوده و تمامی بیماری‌های ویروسی قابل انتقال به انسان مانند عفونت های دستگاه گوارش، هپاتیت و HIV ،آنفلوانزا، کرونا و آدنو ممکن است در زباله‌ها وجود داشته و از طریق زباله های آلوده قابل انتقال می باشد.

,

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری های ناشی از زباله گردی نیز گفت: فعال شدن بخش بازیافت زباله ها و سازمان مدیریت پسماند در همه شهرها و روستاها و ارایه شیوه‌های اصولی تفکیک زباله می تواند از شیوع بیماری ها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از زباله گردی پیشگیری کند.

,

رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تصریح کرد: ارتقاء شرایط اقتصادی و رفاهی دهک های پایین اجتماعی و مشارکت مردم در از بین بردن پدیده زباله گردی، نقش موثری دارد. به طور مثال تفکیک زباله ها از مبدأ توسط خانوار و همچنین گذاشتن به موقع زباله در خارج از منزل می تواند کمک موثری به بهداشت و محیط زیست جامعه کند.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه