اخبار داغ

در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس مطرح شد؛‌

دلار ۳۰ هزار تومانی جدیدترین دستاورد برجام است/ تیم اقتصادی دولت باید در دادگاه افکار عمومی پاسخگو باشد

دلار ۳۰ هزار تومانی جدیدترین دستاورد برجام است/ تیم اقتصادی دولت باید در دادگاه افکار عمومی پاسخگو باشد
نمایندگان مجلس از دلار ۳۰ هزار تومانی به عنوان جدیدترین دستاورد برجام یاد کردند و خواهان پاسخگویی تیم اقتصادی دولت به افکار عمومی در خصوص اوضاع آشفته‌ی فعلی شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، طی ماه‌ها و روزهای اخیر نرخ ارز با سیر صعودی و افزایش  بی‌رویه‌ای مواجه بوده چنانکه شاهد بودیم دلار از کانال ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

 سونامی افزایش نرخ  دلار و  تاخت و تاز عجیب آن که هر بار به دنبال تحریم و اعمال محدودیت‌های جدید تشدید می‌شود  بیش از هر چیزی به طور زنجیروار  اقتصاد کشور  را دچار  اختلالاتی عمیق و  پیچیده می‌کند که خروجی آن چیزی جز کاهش سطح رفاه مردم نیست و انتظار جامعه نیز  در چنین شرایطی مهار و کنترل نوسانات موجود و ساماندهی بازار است.    

,

 گفتگوی مرآت در خصوص اصلی‌ترین عامل افزایش نرخ دلار،  پیامدهای منفی ناشی از این گرانی، چگونگی مهار وضعیت نابسامان بازار دلار و ارز و ... را با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خوانیم.

,

«برخی از دیپلمات‌های کشور بهبود اوضاع را مشروط به توافق با آمریکا می‌پنداشتند»

, «برخی از دیپلمات‌های کشور بهبود اوضاع را مشروط به توافق با آمریکا می‌پنداشتند», «برخی از دیپلمات‌های کشور بهبود اوضاع را مشروط به توافق با آمریکا می‌پنداشتند»,

بابائی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مرآت،  لجام گسیختگی بازار نرخ دلارو ارز و تبعات منفی اقتصادی ناشی از این نوسانات را  نتیجه‌ی اعتماد نابجای برخی از مسئولان کشور به مذاکره با آمریکا در ماجرای برجام  دانست و اظهار کرد: برخی از دیپلمات‌های کشور بهبود اوضاع اقتصادی داخلی را مشروط به توافق برجام اعلام کردند اما دستاورد آن در وهله کنونی چیزی جز دلار ۳۰ هزار تومانی نبوده است.

,

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز تأسف برای افرادی که داعیه ‌دار اداره کشور بر پایه‌ی عقلانیت کامل بودند افزود: برای این افراد متأسفم که مدعی اداره کشور بر مبنای عقلانیت بودند و برای عملیاتی کردن خواسته خود رو ‌به شعارهایی آوردند که نتیجه‌ی آن چیزی جز معطلی چندساله کشور نبوده است.

,

«اقتصاد مقاومتی در کشور جدی گرفته نشد»

, «اقتصاد مقاومتی در کشور جدی گرفته نشد», «اقتصاد مقاومتی در کشور جدی گرفته نشد»,

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه سرانجامِ اتکا و ربط دادن بی‌حساب و کتاب ِ پشتوانه‌ی کاری و اداری کشور به عوامل خارجی  فرجامی خطرناک را در برداشت، ادامه داد:  اگر بحث اقتصاد مقاومتی و سایر پارامترهای توسعه‌ای در دستور کار قرار می‌گرفت شاهد گرانی، رکود و در نتیجه کاهش روزافزون سطح رفاه مردم نبودیم.

,

«بی‌تدبیری دولت در افزایش نرخ دلار کاملا مشهود است/ ضرورت مؤاخذه بانک مرکزی»

, «بی‌تدبیری دولت در افزایش نرخ دلار کاملا مشهود است/ ضرورت مؤاخذه بانک مرکزی», «بی‌تدبیری دولت در افزایش نرخ دلار کاملا مشهود است/ ضرورت مؤاخذه بانک مرکزی»,

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار نتیجه‌ی بی‌تدبیری دولت و بانک مرکزی است، ادامه داد: البته مؤلفه‌های بین‌المللی در گرانی دلار دخیل است اما بی‌تدبیری تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی کاملا در این قضیه مشهود است و موضوعی است که نمی‌توان از آن گذشت.

,

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: این کم‌کاری از منظر ما مجلس‌نشینان نابخشودنی است و تیم اقتصادی دولت باید در محکمه نمایندگان مردم در‌ مجلس شورای اسلامی و در محضر ملت پاسخگو باشند.

,

«برخورد قاطع با سوءاستفاده گران اقتصادی و سفته‌بازان»  

, «برخورد قاطع با سوءاستفاده گران اقتصادی و سفته‌بازان»  , «برخورد قاطع با سوءاستفاده گران اقتصادی و سفته‌بازان»  ,

وی با تأکید بر ضرورت  کنترل بازار ارز بیان کرد: اگرچه تحریم و سایر محدودیت‌هایی که در عرضه ارز وجود دارد کنترل بازار را دشوار می‌کند اما برخورد جدی با سفته بازان، دلالان و سوءاستفاده‌گران حوزه اقتصادی تا حدودی می‌تواند بازار را به ثبات برساند.

,

«دلارهایی که به خزانه بازنگشتند!»

, «دلارهایی که به خزانه بازنگشتند!», «دلارهایی که به خزانه بازنگشتند!»,

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از عدم بازگشت دلارهایی  که  با هدف حمایت اقشار ضعیف جامعه برای واردات  کالا در نظر گرفته شد اما به خزانه بازنگشت، انتقاد کرد و یادآور شد: باید با عاملان دولتی این ماجرا برخورد شود و همچنین بانک مرکزی باید به خاطر کاهش ارزش پول ملی مؤاخذه و محاکمه شود.

,

وی اتخاذ راهکارهای اساسی برای اعتماد افزایی  مردم به سیاست‌های پولی کشور را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد:  اگر مردم به سیاست‌های پولی کشور اعتماد نکنند شاهد ثبات و عقلانیت در اقتصاد کشور نخواهیم بود.

,

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید  با سیاست‌های جامعی این اعتماد حاصل و مردم را به دامنه‌ی اقتصاد معتمدانه سوق داد.

,

«ترکش‌های سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی»

, «ترکش‌های سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی», «ترکش‌های سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی»,

کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مرآت با اشاره به اثرات منفی و ترکش‌های سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط معاون اول رئیس جمهور و عدم توانایی وی برای کنترل این افزایش قیمت نه تنها منجر به تأمین منافع کشور نشد بلکه ضربه‌‌ای سهمگین به پیکره اقتصاد وارد کرد که جبران آن دشوار است.

,

«برجام از ابتدا توافقی محکم و اصولی نبود»

, «برجام از ابتدا توافقی محکم و اصولی نبود», «برجام از ابتدا توافقی محکم و اصولی نبود»,

وی یکی از دلایل آشفته‌بازار قیمت دلار و ارز را نتیجه اعتماد به آمریکا در ماجرای برجام و اصرار برخی از مسئولان کشور به توافق با امریکائیان دانست و یادآور شد: از آنجا که آمریکا به معاهدات بین‌المللی پایبند نبوده و نیست در برجام نیز نباید به آمریکا اعتماد می‌شد چنانکه مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند در انعقاد قرارداد تضمین لازم را فراهم کنید اما این توافق از ابتدا محکم نبود و طوری تنظیم شد که نتیجه‌ آن چیزی جز اوضاع اسفبار فعلی نیست.

,

«معطلی بیش از ۴ ساله  کشور و نتیجه‌ اعتماد دیروز به آمریکا»

, «معطلی بیش از ۴ ساله  کشور و نتیجه‌ اعتماد دیروز به آمریکا», «معطلی بیش از ۴ ساله  کشور و نتیجه‌ اعتماد دیروز به آمریکا»,

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه تنها چیزی که از این توافقات حاصل شد معطلی بیش از ۴ ساله‌ی کشور و بی‌توجهی دولتمردان به حل مشکلات کشور با تکیه بر ظرفیت و منابع  داخل کشور بود تصریح کرد: در جریان اعتماد به آمریکا در ماجرای برجام نه ‌تنها به وعده‌های  زیرساختی و حوزه هسته‌ای عمل نشد بلکه کشور با یک غفلت محرز از سوی دولتمردان مواجه شد که نتیجه‌ی اعتماد دیروز  را می‌توان در دلار ۳۰ هزار تومانی تجسس کرد .

,

«نوسانات گسترده نرخ ارز و  تاثیرات غیرقابل جبران بر پیکره اقتصاد»

, «نوسانات گسترده نرخ ارز و  تاثیرات غیرقابل جبران بر پیکره اقتصاد», «نوسانات گسترده نرخ ارز و  تاثیرات غیرقابل جبران بر پیکره اقتصاد»,

وی با اشاره به مشکلاتی که دلار ۳۰ هزار  تومانی برای تولیدکنندگان به وجود آورده، اظهار کرد: عرضه و تقاضا در بازار تبادلات به قیمت تمام شده دلار است از این رو این نوسانات گسترده و وسیع نرخ ارز  تاثیرات غیرقابل جبرانی بر پیکره اقتصاد می‌گذارد و منجر به رکود چرخه‌‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری و تغییر وضعیت بازارهای داخلی و خارجی(صادرات و واردات) شود. 

,

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه جهش نرخ دلار به طور مستقیم تمام بخش‌ها را تحت تأثیر قرار داده و بازار نیز به طور ناخواسته مجبور به هماهنگی خود با نوسان قیمت‌هایی است که از سوءمدیریت‌ها حاصل شده، خاطر نشان کرد: نتیجه‌ی این اقدامات بدون تأمل، بروز مشکلاتی است که جبران آن نیز دشوار است. 

,

«انتظار مردم از وکلای خود در خانه‌ ملت»

, «انتظار مردم از وکلای خود در خانه‌ ملت», «انتظار مردم از وکلای خود در خانه‌ ملت»,

به گزارش مرآت، اگر چه مسائل سیاسی و تحریم‌ها از عوامل  اصلی نوسانات قیمت دلار و بازار سکه و ارز محسوب می‌شود اما ایفای درست نقش سیاست‌گذاران تیم اقتصادی دولت و همچنین فعالان بانک مرکزی به منظور مدیریت بازار، تا حدودی می‌تواند مانع از بروز موج متلاطم قیمت‌ دلار و ارز شود.

,

مردم در این شرایط از وکلای خود در خانه‌‌ی ملت انتظار دارند با اتخاذ راهکارهایی اساسی و برنامه‌ریزی‌های مدون، ثبات نسبی  را تا حدودی به بازار بازگردانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه