اخبار داغ

عضو گروه ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:‏

تغییر سبک زندگی سبب شکست کرونا می‌شود/ استفاده از ماسک موثرترین سلاح برای مبارزه با کووید 19

تغییر سبک زندگی سبب شکست کرونا می‌شود/ استفاده از ماسک موثرترین سلاح برای مبارزه با کووید 19
عباسی گفت: ویروس کرونا زلزله ای در همه ارکان زندگی بشر ایجاد کرد و به تعبیری می توان گفت باعث شد تا انسان ها از زندگی بر روی کره زمین ‏قبل از کرونا به کره زمین بعد از کرونا مهاجرت کنند.‏
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمد هادی عباسی، عضو هیئت علمی گروه  آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با ‏خبرنگار عصرهامون بیان کرد: هشت ماه از شناسایی ویروس کرونا می گذرد و این ویروس یک زلزله تمام عیار در ‏تمام ابعاد زندگی بشر ایجاد کرده و باعث شده است تا جنبه های اجتماعی، فرهنگی، پزشکی، اقتصادی و حتی مناسبات سیاسی انسان ها تحت تاثیر قرار گیرد و در واقع می توان گفت نوع بشر از کره زمین ‏قبل از کرونا به کره زمین بعد از کرونا مهاجرت کرده است.

وی تصریح کرد: تقریبا به مرحله ای رسیده ایم که به جای شکست کرونا باید به تعامل با کرونا و مدیریت آسیب های ناشی از آن فکر کنیم و شاید بتوان گفت که دیگر قرار نیست به کره قبلی خودمان بر گردیم.

به گفته عباسی، شرایط زندگی در این کره جدید به گونه ای است که باید یکسری تغییرات را در ‏همه ابعاد سبک زندگی خود ایجاد کنیم و  این تغییرات تنها در حوزه بهداشت و درمان خلاصه نخواهد شد بلکه سایر جنبه های زندگی را نیز متاثر کرده و دامنه این تاثیرات و تغییرات از این پس نیز ادامه خواهد یافت.

این مدرس دانشگاه سبک زندگی اجتماعی، سیاست ها و رویکردهای حوزه های زیست پزشکی و حوزه فلسفه علم را 3 جنبه اصلی و از مهمترین جنبه های زندگی بشر برشمرد که در دوران کرونا دچار تحولات اساسی شده و دامنه این تغییرات همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود تا این تغییرات در دوره پسا کرونا نیز همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: در شرایط فعلی همه ما باید به این تغییرات اساسی فکر کنیم، آن را به رسمیت بشناسیم و از جایگاه اجتماعی خودمان، وظیفه و نقشی که بر عهده داریم را شناسائی کنیم و در این صورت  تقریبا نیمی از راه تعامل موفق با ویروس کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشته ایم.

به گفته عباسی هر کدام از ما در جامعه نقشی بر عهده داریم امّا با وجود همه تفاوت هائی که در این نقش های اجتماعی وجود دارد،  وجه مشترک همه این نقش ها موثر بودن یکایک آنها در ترسیم صحیح سبک زندگی پسا کروناست. وی افزود فرقی نمی کند معلم، پزشک، وکیل، کارگر، استاد، مدیر، ورزشکار، روحانی، روزنامه نگار، ‏کاسب، کارمند و یا خانه دار باشیم، مهم این است که نقش خود در دوران کرونا و پسا کرونا را بشناسیم و به خوبی به آن عمل کنیم.

استفاده از ماسک، رعایت فاصله ایمن با دیگران و شستن دست ها ضروری ترین تغییر در فرهنگ عامه

وی تغییر در  فرهنگ عمومی، به شکلی که اتخاذ رفتار بهداشتی از طرف همه افراد جامعه را تسهیل کند، عینی ترین و در عین حال مهمترین تاثیر کرونا بر مسائل اجتماعی برشمرد.

وی گفت: وقتی از فرهنگ سازی صحبت می کنیم منظورمان فقط ارائه توصیه های فردی نیست.

به گفته عباسی، اطلاع رسانی و آموزش میزان آمادگی و تمایل درونی افراد برای اتخاذ یک رفتار را افزایش می دهد امّا "به رغم اهمیت و ضرورتی که دارد" به تنهائی برای ترویج رفتارهای پیشگیرانه کافی نیست بلکه باید شرایط را به سمتی پیش ببریم که افراد تحت تاثیر انگیزش های درونی و حمایت های اجتماعی  خود را ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی  بدانند و در مرحله بعد اگر لازم شد از فشار اجتماعی هم برای الزام افرد به رعایت حقوق دیگران استفاده شود.

وی افزود: با این تعریف از مساله فرهنگ سازی، نقش افراد مرجع اجتماعی پررنگ می شود و اگر این افراد مرجع را متقاعد کنیم که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، انجام این رفتار از سوی سایر اعضاء جامعه هم بیشتر می شود.

به گفته این عضو هیئت علمی، با وجود اطلاع رسانی های گسترده این سوال وجود دارد که چرا هنوز هم تعدادی از افراد از رعایت دستورالعمل های بهداشتی سر باز می زنند. وی افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی از طرف بعضی از افراد دلائل متعددی می تواند داشته باشد که عدم آگاهی، عدم وجود انگیزه و عدم دسترسی به تجهیزات،  امکانات وشرایط پیشگیرانه از مهمترین این موانع است.

عباسی ادامه داد: در روزهای نخست همه گیری به دلیل بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، مشکلاتی در تامین اقلام حفاظتی وجود داشت و برخی از افراد هم از آگاهی کافی در زمینه راه های پیشگیری برخوردار نبودند ولی الان و بعد از گذشت 8 ماه از شروع همه گیری، هم شرایط تجهیزاتی و محیطی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی تا حدود زیادی فراهم شده است و آگاهی افراد هم به مرحله نسبتا قابل قبولی رسیده و مشکل اصلی ما در ترویج رفتارهای پیشگیرانه ناشی از ضعف انگیزش های درونی افراد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: منطقی است که در دوران پساکرونا و یا بهتر است بگوییم بعد از مهاجرت دسته جمعی مان به کره زمین پس از کرونا بتوانیم هم فعالیت های اجتماعی ‏خود را در بخش های مختلف ادامه دهیم و هم وظیفه اصلی خودمان که مدیریت همه گیری کروناست را در انجام هر فعالیت اجتماعی مدّ نظر داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه اقداماتی از قبیل برگزاری کنکور سراسری، از سر گیری فعالیت مدارس، انجام فعالیت های اقتصادی، برپایی نمازهای عید فطر و قربان و حتی ‏مراسم عزداری و عروسی را از جمله این قبیل فعالیت های اجتناب ناپذیر اجتماعی برشمرد و گفت: برگزاری یا عدم برگزاری و نحوه اجرای همه این فعالیت ها و فعالیت های مشابه دیگر باید بر اساس نظر کارشناسان بهداشتی باشد که جمع بندی کلّی و برآیند نهائی این تصمیمات هم در مصوبات ستاد ملّی و استانی مبارزه با کرونا تجلی پیدا می کند.

به گفته عباسی در شرایط فعلی اعتماد به تصمیمات کارشناسی که از طریق ستادهای ملّی، استانی و حتی شهرستانی کرونا اعلام می شود و تبعیت از این دستورالعمل ها مهمترین اقدامی است که می توانیم برای عبور از مرحله اوج همه گیری انجام دهیم.

وی با اشاره به  گفتار و عمل مقام معظم رهبری که از ابتدای همه گیری کرونا به همه افراد توصیه می کنند تا به دستورالعمل های ستاد کرونا احترام بگذارند، گفت: در شرایط فعلی ستاد کرونا نهاد علمی و قانونی تصمیم گیرنده در مورد شروع یا عدم شروع هر نوع فعالیت اجتماعی است و نحوه انجام این فعالیت ها و دستورالعمل های اجرائی هم بر اساس برآیند نظر کارشناسان بهداشتی از سوی این ستاد اعلام می شود.

وی افزود: در شرایط فعلی توصیه های کلیدی در زمینه مبارزه با کرونا شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله ایمن با دیگران  و شستن مرتب دست ها و در مرحله بعد رعایت سایر آداب تنفسی و بهداشت فردی است و همه ما در هر فعالیتی که  انجام می دهیم باید این 3 دستورالعمل کلیدی را مدّ نظر داشته باشیم.

عضو هیئت علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: علاوه بر رعایت 3 دستورالعمل قبلی هر فردی که نشانه ای از بیماری های تنفسی دارد باید ضمن محدود کردن ارتباط خود با دیگران در اولین فرصت ممکن به مراکز غربالگری حضوری کرونا مراجعه کند  و یا از طریق تلفن 4030 یا سامانه salamat.gov.ir نسبت به ثبت غیر حضوری اطلاعات خود اقدام کنند تا راهنمائی لازم در زمینه استراحت در منزل، مصرف دارو و یا بستری در بیمارستان به او ارائه شود.

این مقام مسئول ادامه داد: برای داشتن جامعه ای پویا و رو به پیشرفت که بتواند با وجود همه گیری کرونا به مسیر رشد و تعالی خود ادامه دهد، چاره ای به جز افزایش آگاهی های عمومی، تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی و  ارتقای سواد رسانه ای و سواد سلامت شهروندان نداریم و باید با افزایش و تقویت سرمایه های اجتماعی و اعتماد عمومی مقدمات اجرای دستورالعمل های ستاد کرونا را هم فراهم کنیم.

اولویت واکسن کرونا با گروه های پرخطر

عباسی گفت: دوران کرونا دوران مچ گیری و درگیری نیست و  با شروع فصل سرما و احتمال افزایش موارد ابتلاء در استان و کشور، باید همه ظرفیت های کشور در خدمت تامین سلامت مردم باشد.

این مدرس دانشگاه واگرائی، اختلاف و رقابت جناح های سیاسی و عقیدتی جامعه را یکی از آسیب های جدّی در مسیر زمینگیر کردن کرونا عنوان کرد و گفت: تجربه نشان داده است که با همدلی و همگرائی و با کمک یکدیگر توانسته ایم از تنگنها و مشکلات متعددی عبور کنیم و موضوع همه گیری کرونا هم از این موضوع مستثنی نیست.

وی به مضوع واکسیناسیون آنفلوآنزا هم در آستانه فصل پائیز اشاره کرد و گفت: همه ساله با شروع فصل سرما واکسن آنفلوآنزای فصلی به کشور وارد می شد و از طریق داروخانه ها عرضم می شد تا افراد در معرض خطر و حتی سایر افراد بتوانند نسبت به خرید و تزریق آن اقدام کنند.

به گفته عباسی واردات و توزیع این واکسن در سالجاری به دلیل همزمانی با همه گیری کرونا تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و با توجه به فرایند پیچیده نقل و انتقال مالی و واردات این واکسن، برای توزیع واکسن در داخل کشور اولویت بندی انجام شد.

وی افزود: کسانی که نیازمند استفاده از این واکسن هستد به 2 گروه اصلی تقسیم شده اند و گروه اول شامل مادران باردار پرخطر، بیماران تالاسمی، هموفیلی، سایکل سل و سایر بیماران خاص مانند بیماران پروانه ای، بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی، بیماران دیالیزی و پیوند، معلولین و سالمندان بستری در آسایشگاه های تحت نظارت سازمان بهزیستی، زندانیان و کارکنان بهداشت و درمان که مستقیما با بیماران در ارتباط هستند.

به گفته عباسی واکسن آنفلوآنزای مورد نیاز مادران باردار پرخطر پس از تماس تلفنی با این افراد و دعوت از آنان در مراکز جامع خدمات سلامت تزریق می شود و بیماران گروه اول نیز در بیمارستان ها واکسن خود را به طور رایگان دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: گروه دوم شامل سایر افراد مانند بیماران مبتلا به دیابت، پرفشاری خون، آسم، جراحی قلب باز و سایر افراد است که این افراد هم قرار است پس از دور جدید واردات واکسن با مراجعه به داروخانه ها و با پرداخت قیمت مصوب، واکسن مورد نیاز خود را دریافت کنند.

عباسی در عین حال رعایت بهداشت تنفسی را راهکار اصلی برای پیشگیری از 3 بیماری کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا برشمرد و گفت: همه ما به رعایت این دستورالعمل ها نیاز داریم و در فصول سرد سال افراد در معرض خطر باید بیش از سایرین به اجرای این دستورالعل ها پایبند باشند.

تحول در حوزه بهداشت و درمان هم در دوران پسا کرونا اجتناب ناپذیر است

این مقام مسئول در بخش دیگری از مصاحبه با خبرنگار ما گفت: بعد از همه گیری جهانی کرونا شاهد تحولاتی اساسی در کارکردها و جایگاه حوزه بهداشت و درمان هم بودیم و نه تنها پیش بینی می شود که این تحولات همچنان استمرار داشته باشد، بلکه لازم است تا ساختارهای این حوزه مهم خدماتی سازگاری خود با  شرایط فعلی و شرایط آینده را همچنان ادامه دهد.

وی در این خصوص گفت: به رغم رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی باز هم تعدادی از افراد گرفتار کرونا خواهند شد و به نظر نمی رسد که به این زودی بتوانیم بخش های بستری بیماران کرونا مثبت را در بیمارستان های دنیا تعطیل کنیم.

این مدرس دانشگاه گفت: سازمان های بین المللی هم حداقل در کوتاه مدت پیش بینی قطعی از افول فعالیت این ویروس نوپدید گزارش نمی کنند و به همین دلیل باید یک باز تعریف اساسی از نحوه ارائه خدمات بهداشت و درمان انجام دهیم و در کنار گسترش ارتباطمان با مردم و توسعه فرهنگ پیشگیری،  نیروی انسانی، زیرساخت های فیزیکی و تجهیزات فنی بخش بهداشت و درمان را توسعه دهیم.

افزایش سهم بهداشت و درمان از بودجه عمومی کشورها از ضروریات اجتناب ناپذیر در آینده

عباسی افزایش سهم بهداشت و درمان از بودجه عمومی کشورها را از ضروریات اجتناب ناپذیر در ماه ها و سال های آتی برشمرد و گفت: تامین اقلام گرانقیمت حفاظت فردی، تامین داروهای مورد نیاز، به روزرسانی و حفظ قابلیّت دستگاه هائی مانند اکسیژن ساز، سی تی اسکن، ونتیلاتور و از همه این ها مهمتر جذب و بکار گیری نیروی انسانی با انگیزه و توانمند در حوزه های مختلف پزشکی، پرستاری، بهداشت، امدادی و تشخیصی نیازمند بازنگری اساسی در اعتبارات و تامین پایدار منابع مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان از سوی همه دولت ها و نظامات سیاسی در دنیاست تا ‏این سیستم ها بتواند در بلند مدت هم پاسخگوی نیازهای درمانی مبتلایان به کرونا و سایر بیماران باشند.‏

عضو هیئت علمی گروه  آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  تصریح کرد: با تلاش شبانه روزی مدافعان سلامت در همه رده های خدمتی، کشور ما از آزمون درمان کرونا سربلند بیرون آمده است.

وی با اشاره به ‏اقداماتی که در این مدت کوتاه برای توسعه خدمت رسانی به مردم انجام شده است گفت: اینکه در استانی مانند سیستان ‏وبلوچستان که هنوز هم در مسیر تکمیل زیر ساخت های درمانی و تشخیصی حرکت می کند مشکلی در پاسخگوئی به نیاز بیماران کرونائی پیش نیامد نتیجه تلاش شبانه روزی و برنامه ریزی دقیق در حوزه درمان است و همکاران ما با مسئولیت پذیری و همت وافر این کمبودها را به نحوی پوشش دادند که هیچ بیماری منتظر اکسیژن، ونتیلاتور و یا سی تی اسکن نبود.

کرونا و وابستگی بشر به رحمت بی کران خداوند

عباسی یکی از مهمترین تاثیرت همه گیری کرونا در زندگی بشر را باز تعریف رابطه انسان با 2 مفهوم اساسی زندگی یعنی خداوند و علم عنوان کرد و گفت:  توسعه زندگی ماشینی رفاه و آسایشی برای نوع بشر به ارمغان آورد که به خودی خود و ذاتا مذموم و ناپسند نیست ولی وقتی فکر کنیم که تمام فلسفه هستی در همین زندگی مادی نهفته است و با سلاح دانش بشری می توانیم همه سوالات تجربی و معرفتی جهان هستی را پاسخ دهیم ابتداء انحراف و بروز مشکلات است.

وی افزود: با وجود توسعه زندگی ماشینی و رشد چشمگیر دانش بشری نگاه ماده گرایانه و ماتریالیستی به این دانش عملا نتوانست در پاسخگوئی به نیازهای معنوی بشر و ارضاء نیازهای عالیه او توفیق چندانی داشته باشد و به همین دلیل است که زمزمه بازگشت انسان ماتریالیست به سمت معنویت و الوهیت آغاز شده بود.

به گفته این مدرس دانشگاه همه گیری کرونا با اثبات عینی و عملی نقص دانش بشری، عنصر توکلّ بر خداوند را در زندگی عامّه انسان ها پررنگ تر از همیشه کرد و ضرورت اتکاء بشر بر مبداء و معاد هستی و در عین حال حرکت در جاده علم و دانش را به روشنی آشکار کرد.

وی افزود: اگرچه تا قبل از همه گیری کرونا هم می دانستیم که دانش دیروز ما از دانش امروز ما کمتر  و دانش امروز ما هم از دانش فردای ما کمتر است امّا همه گیری کرونا این واقعیت را به عریان ترین شکل ممکن در برابر دیدگان همه قرارداد و یک بار دیگر منطق ادیان الهی در ضرورت تمسک دائمی به خداوند برای شناخت کنه هستی و فهم فلسفه وجودی جهان آشکار کرد.

این مدرس دانشگاه حرکت بر لبه دانش بشری و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی را ضرورتی انکار ناپذیر برای غلبه بر مشکلات جامعه برشمرد و گفت: یکی از یادآوری های  ارزشمند همه گیری کرونا به بشر این است که با توکلّ برخداوند از آخرین یافته های دانش بشری برای تغییر زندگیمان کمک بگیریم و در جهت توسعه دانش بشری و افزایش دانسته های خود هم کوشا باشیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر آخرین دستاوردهای علم پزشکی به ما می گوید که استفاده از ماسک، رعایت فاصله ایمن با دیگران و شستن دست ها مهمترین راهبرد برای حفاظت از سلامت خودمان و صیانت از سلامت دیگران است و طبیعی است که هر انسان موحد، مسئولیت شناس و باورمندی که بر اساس آموزه های دینی خود را ملزم به رعایت حقوق دیگران می داند، ضمن توکلّ بر خداوند، با تمام وجود این دستورالعمل ها را نیز  رعایت می کند.

انتهای پیام/‏

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, استفاده از ماسک، رعایت فاصله ایمن با دیگران و شستن دست ها ضروری ترین تغییر در فرهنگ عامه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اولویت واکسن کرونا با گروه های پرخطر ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تحول در حوزه بهداشت و درمان هم در دوران پسا کرونا اجتناب ناپذیر است,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش سهم بهداشت و درمان از بودجه عمومی کشورها از ضروریات اجتناب ناپذیر در آینده,
,
,
,
,
,
,
,
, کرونا و وابستگی بشر به رحمت بی کران خداوند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه