اخبار داغ

مدیر مرکز بهداشت و درمان جویبار:

کلیدواژه انتقال ویروس کرونا مراکز پرازدحام است/اولویت واکسن آنفلوانزا با گروه‌های پرخطر

کلیدواژه انتقال ویروس کرونا مراکز پرازدحام است/اولویت واکسن آنفلوانزا با گروه‌های پرخطر
مهدی فکوری گفت: ازدحام در مراکز سربسته و با ارتفاع کم به‌مراتب احتمال انتقال را افزایش می‌دهد و اگر اجتماعی قرار است برگزار شود باید در فضای باز تشکیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی فکوری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه غالب مردم ایران به‌واسطه اطلاع‌رسانی‌های مکرر وزارت بهداشت و درمان در مورد ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری آن از صداوسیما و فضای مجازی مطلع هستند اظهار کرد: این پدیده یک بیماری ویروسی است که در حال حاضر نه درمانی برای آن مشخص‌شده و نه واکسنی دارد.
 
وی تصریح کرد: در مواجه با این بیماری که درمان مشخصی ندارد باید پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی را موردتوجه قرار دهیم تا درگیر این بیماری نشویم.
 
مدیر مرکز بهداشت و درمان جویبار شناخت راه‌های انتقال این ویروس را یکی از نکات مهم پیشگیری دانست و افزود: عمده راه انتقال این ویروس که ثابت و مشخص‌شده قطرات تنفسی است که با انتقال از طریق هوا متفاوت است.
 
فکوری مهم‌ترین راه جلوگیری از انتقال قطرات تنفسی را استفاده از ماسک عنوان و بیان کرد: حتی اگر ماسک غیراستاندارد هم باشد جلوی درصد زیادی از انتقال قطرات را می‌گیرد ولی بهترین حالت، استفاده از ماسک سه لایه‌ای است.
 
وی افزود: زمانی که ماسک‌ها مرطوب شده است و یا اینکه اگر در مکان‌های پرازدحام قرار داریم باید پس از دو ساعت ماسک‌ها تعویض شود و نکته دیگر اینکه ماسک‌های N95 صرفاً برای استفاده کادر درمانی و پزشکان است.
 
مدیر مرکز بهداشت و درمان جویبار بر شستشوی دست، صورت، حلق و بینی تأکید کرد و گفت: اگر درصد کمی از ویروس انتقال پیداکرده باشد چندساعتی فرصت داریم تا از تکثیر ویروس و بیماری‌زایی جلوگیری کنیم که می‌توانیم از طریق شستشوی دست، صورت، حلق و بینی از جایگزینی این ویروس در بدن جلوگیری کنیم.
 
فکوری خاطرنشان کرد: در صورت نداشتن مواد ضدعفونی‌کننده، آب و صابون بهترین راه برای پاک کردت دست‌ها و صورت است و از ماندگاری ویروس در بدن جلوگیری می‌کند.
 
وی رعایت نکات بهداشتی را از سوی افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند حائز اهمیت دانست و افزود: افراد سالمند و کسانی که بیماری‌های تنفسی دارند باید موارد بهداشتی و حفاظتی را بیشتر رعایت کنند و خانواده این افراد نیز باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را موردتوجه قرار دهند.
 
مدیر مرکز بهداشت و درمان جویبار بابیان اینکه کلیدواژه انتقال این بیماری در مراکز ازدحام است گفت: ازدحام در مراکز سربسته و با ارتفاع کم به‌مراتب احتمال انتقال را افزایش می‌دهد و اگر اجتماعی قرار است برگزار شود باید در فضای باز تشکیل گردد به طور مثال در ایام محرم هیئت‌های مذهبی با برگزاری مراسم در فضای باز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش مبتلایان نبودیم.
 
فکوری با تأکید بر اینکه 80 درصد افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند نیاز به مراجعه به پزشک را ندارند گفت: 80 درصد افرادی که به این ویروس آلوده می‌شود نیاز به پزشک ندارند و خودشان بهبود می‌یابند زیرا علائم آن‌ها بسیار خفیف است که خود افراد هم متوجه نمی‌شوند، 15 درصد افراد نیاز به مراجعه به پزشک دارند و به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند و فقط 5 درصد افراد به دلیل شدت علائم بستری می‌شوند.  
 
وی بیان کرد: 5 درصد افرادی که وضعیت بدحالی دارند و بستری می‌شوند غالباً به دلیل ضعف سیستم دفاعی بدن و یا به دلیل وجود بیمارهای زمینه‌ای است.
 
مدیر مرکز بهداشت و درمان جویبار با اشاره به اینکه تا 14 روز امکان انتقال بیماری از افراد ناقل وجود دارد عنوان کرد: افرادی که آزمایش کرونا آن‌ها مثبت بود بایستی با نظر پزشک اقدامات قرنطینه ای را پیگیری کنند و پس از بهبودی، باید دو هفته دیگر نیز در قرنطینه بمانند تا این ویروس به دیگران منتقل نشود.
 
فکوری اظهار کرد: در مدت قرنطینه فرد باید در اتاقی اختصاصی باشد و ظروف غذا آنان باید ضدعفونی و یا جوشانده شود و افرادی که با فرد آلوده نیز ارتباط داشتند باید این قرنطینه را رعایت کنند تا به دیگران منتقل نکنند.
 
وی بابیان اینکه ویروس کرونا به اشکال مختلف در افراد بروز پیدا می‌کند گفت: در موج اول، کرونا عمدتاً افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای را درگیر می‌کرد ولی در موج‌ها بعدی افراد جوان و در برخی از موارد محدود در کودکان نیز علائم این بیماری مشاهده‌شده است.
 
مدیر مرکز بهداشت و درمان جویبار یکی از نگرانی کادر بهداشتی و درمانی را هم‌زمانی ویروس آنفولانزا و کرونا عنوان و بیان کرد: به دلیل هم‌زمانی این دو ویروس ممکن است شدت بیماری بیشتر  شود و میزان تلفات نیز افزایش پیدا کند که ازاین‌رو توصیه‌های ایمنی در این فصل بیشتر شده است.
 
فکوری با اشاره به واکسن آنفولانزا اظهار کرد: این واکسن به دلیل پوشش دادن آنفولانزا نگرانی‌های ما را کاهش می‌دهد و به دلیل محدودیت‌هایی که در تزریق این واکسن وجود دارد اولویت اول ما گروه‌های پرخطر هستند که تاکنون دو مرحله واکسن در جویبار توزیع‌شده است و فردا نیز مرحله سوم واکسن وارد شهرستان می‌شود.
 
وی به مصرف خودسرانه برخی داروها و مواد نوشیدنی انتقاد کرد و گفت: برخی با تصورات اشتباه خود دست به مصرف مشروبات الکی برای مصون ماندن از این ویروس می‌زنند که متأسفانه جان بسیاری از هم‌وطنان ما را نیز گرفته است در حالی این ویروس از طریق دستگاه تنفس وارد خون انسان می‌شود ولی مشروبات وارد دستگاه گوارش می‌شود و تأثیری بر کنترل ویروس ندارد و فقط خسارت جانی را برای این افراد در پی دارد.
 
مدیر مرکز بهداشت و درمان جویبار به انجام فعالیت‌های ورزشی تأکید و اظهار کرد: انجام فعالیت‌های ورزشی کم برخورد در فضای باز و استاندارد باعث تقویت سیستم دفاعی بدن، تقویت دستگاه تنفسی و منجر به جلوگیری از چاقی می‌شود که در نهایت به کنترل بیماری کرونا کمک می کند.
 
 انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه