اخبار داغ

گزارشی از رصد قیمت اقلام خوراکی در بازار بیرجند؛

افزایش قیمت سرسام‌آور حبوبات در بازار/ قیمت‌گذاری‌هایی که عادلانه نیست

افزایش قیمت سرسام‌آور حبوبات در بازار/ قیمت‌گذاری‌هایی که عادلانه نیست
طی حداقل یک‌سال گذشته روند افزایشی اقلام خوراکی در بازار شدت گرفته و در حال حاضر قیمت حبوبات در بازار بیرجند بسیار افزایش داشته به گونه‌ای که قیمت یک کیلوگرم لپه به 31 هزار تومان رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی، اقلام خوراکی، خودرو، طلا، تلفن همراه، مسکن، اجاره بها، لوازم خانگی و ... در کشور با سرعت بسیار زیاد در حال پیشرفت است و شرایط زندگی را برای مردم به ویژه اقشار ضعیف بسیار سخت کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

اقلام خوراکی و مواد غذایی مهمترین نیاز هر فرد برای ادامه حیات است و مردم نمی‌توانند به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی اقدام به خرید نکنند چراکه باید نیاز بدن به غذا تامین شود.

,

متاسفانه افزایش سرسام آور قیمت حبوبات که یک از ساده‌ترین مواد پروتئینی است نیز باعث شده اقشار ضعیف جامعه توانایی خرید حبوبات را نداشته باشند؛ برنج و گوشت قرمز و سفید که جای خود دارد.

,

افزایش قیمت قابل توجه انواع چای نیز یکی دیگر از نکاتی است که جای تامل دارد.

,

, ,

کاهش قدرت خرید

, کاهش قدرت خرید, کاهش قدرت خرید,

کریمی یکی از شهروندان بیرجندی که برای خرید مواد غذایی به یکی از مغازه‌های شهر آمده بود در گفت‌وگو با خاورستان، از افزایش بسیار زیاد قیمت اقلام خوراکی گلایه کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها توانایی خرید مردم کم شده است.

,

وی به افزایش چند برابری تورم و ثابت ماندن مبلغ یارانه ماهیانه اشاره کرد و گفت: با این وضعیت قیمت‌ها، اقشار ضعیف جامعه توانایی خرید حبوبات به عنوان ساده ترین مواد پروتئینی را ندارند.

,

این شهروند که لیست خرید را در دست داشت، بیان کرد: با توجه به مبلغ موجودی در کارتم، ناچارم از خرید برخی از اقلام خودداری کنم و سایر موارد را با حداقل وزن بخرم.

,

قیمت‌گذاری‌ها عادلانه باشد

, قیمت‌گذاری‌ها عادلانه باشد, قیمت‌گذاری‌ها عادلانه باشد,

کریمی، قیمت گذاری عادلانه اقلام خوراکی را خواستار شد و اظهار کرد: بحث افزایش قیمت اقلام خوراکی مسئله مهمی است که باید برای آن به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمام افراد با حداقل و حداکثر درآمد ماهیانه قدرت خرید داشته باشند.

,

وی تصریح کرد: اقشار ضعیف جامعه خود به خود خرید برخی از اقلام خوراکی را که در سبد غذایی خانوار است اما قدرت خریدی نیست، حذف کرده‌اند اما نمی‌توان در ماه یک کیلوگرم عدس یا لوبیا برای درست کردن ساده‌ترین غذاها را نخرید.

,

این شهروند خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری اقلام خوراکی به گونه‌ای است که یک کارگر با حداقل دستمزد روزانه باید همان اقلامی را با قیمت تعیین شده بخرد که یک کارمند با حداقل درآمد ماهیانه ثابت می‌خرد.

,

کریمی افزود: یک کارمند ساده با حداقل درآمد آخر ماه می‌داند که پولی برای خرید خواهد داشت اما منِ کارگر ساختمانی که در حال حاضر چند ماه است به دلیل کرونا، افزایش قیمت مصالح و کاهش کار ساخت و ساز درآمد ثابتی ندارم برای خرید ساده‌ترین اقلام خوراکی باید چه کنم؟

,

وی عنوان کرد: مسئولانی که در ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را مصوب و اعلام و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان که اقلام را قیمت‌گذاری و نظارت می‌کنند به ثابت بودن مبلغ یارانه ماهیانه، کمک معیشت و وجود افراد ضعیف جامعه که قدرت خرید ندارند نیز توجه داشته باشند.

,

, ,

برای بررسی وضعیت قیمت اقلام خوراکی به چند مغازه شهر رفتیم و جویای قیمت‌ها شدیم.

,

مردانی یکی از مغازه‌داران شهر بیرجند در خصوص قیمت مواد غذایی به خاورستان، گفت: روند افزایشی قیمت مواد غذایی از اوایل سال گذشته شدت گرفته و روزبه‌روز در حال افزایش است. 

,

وی افزود: دلیل اصلی افزایش قیمت انواع مواد غذایی بحث‌های واردات، ارز، تصمیمات ستاد تنظیم بازار، نبود مواد اولیه، افزایش قیمت نهاده‌هایی که در نتیجه باعث افزایش قیمت تخم مرغ و گوشت سفید و قرمز می‌شود و ...، است.

,

این مغازه‌دار عنوان کرد: افزایش قیمت‌ها فقط مربوط به خراسان‌جنوبی نیست بلکه در تمام کشور شرایط همین است و مغازه‌داران نیز با توجه به افزایش قیمت‌ها قدرت خرید زیادی ندارند.

,

مردانی با بیان این‌که قدرت خرید برخی از مردم با توجه به سطح درآمدی و افزایش قیمت مواد غذایی پایین آمده، تصریح کرد: متاسفانه برخی از اقشار کم درآمد توانایی خرید حتی یک کیلوگرم حبوبات را ندارند و به مقدار بسیار کم خرید می‌کنند.

,

قیمت اقلام خوراکی

, قیمت اقلام خوراکی, قیمت اقلام خوراکی,

مردانی قیمت هرگیلوگرم لوبیا قرمز را 26 هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم لوبیا رشتی 28 هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی 28 هزار تومان، عدس 21 هزار تومان، لپه 31 هزار تومان و نخود 19 هزار تومان است.

,

, ,

وی بیان کرد: قیمت یک بسته ماکارانی 700 گرمی 7500 تومان و قیمت یک کیسه 10 کیلوگرمی برنج ایرانی از 270 تا 300 هزار تومان است.

,

این مغازه‌دار افزود: قیمت هر کیسه 10 کیلوگرمی برنج پاکستانی 235 و برنج هندی 200 هزار تومان است.

,

مردانی قیمت بسته 5 کیلوگرمی قند را 50 هزار تومان عنوان کرد و گفت: قیمت چای بسته 500 گرمی گلین، احمد و گلستان که بیشتر مورد استفاده مردم است 92 هزار تومان است.

,

وی با بیان این‌که حدود دو ماه می‌شود روغن جامد در بازار موجود نیست، گفت: شنیده شده قرار است قیمت روغن جامد نیز افزایش داشته باشد.

,

, ,

قیمت گوشت

, قیمت گوشت, قیمت گوشت,

محمدی از مغازه‌داران اقلام پروتئینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد قیمت‌ها، بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم 21 هزار و 200 تومان و قیمت یک کیلوگرم تخم مرغ 16 هزار تومان اعلام شده است.

,

این مغازه‌دار در مورد قیمت گوشت قرمز، اظهار کرد: قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز از 90 تا 95 هزار تومان و گوشت گوساله 75 هزار تومان است.

,

بنابراین گزارش؛ به نظر می‌رسد روند افزایشی قیمت اقلام خوراکی ادامه داشته باشد چراکه تورم رو به روز در حال افزایش است و با توجه به نبود و کمبود هر از گاهی برخی از اقلام در بازار، به نظر می‌رسد شرط موجود شدن آن اقلام، افزایش قیمت است همان‌گونه که برای بحث موجود شدن روغن جامد خبر افزایش قیمت 9 درصدی مطرح شده است. در این شرایط سخت اقتصادی که همه چیز در حال افزایش قیمت است می‌طلبد مسئولان نسبت به قیمت اقلام خوراکی که تمام اقشار به آن نیاز دارند قیمت‌گذاری عادلانه‌ای داشته باشند چراکه اگر شاهد افزایش قیمت بی‌امان اقلام خوراکی در بازار باشیم در آینده نزدیک بخش قابل توجهی از افراد جامعه دچار سوءتغذیه و مشکلات ناشی از آن خواهند شد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه