اخبار داغ

امکاناتی که باید فراهم کنیم؛

واقعیتی به نام افزایش جمعیت سالمندان در کشور/ مهم ترین دغدغه سالمندان چیست؟

واقعیتی به نام افزایش جمعیت سالمندان در کشور/ مهم ترین دغدغه سالمندان چیست؟
معیشت و توجه عاطفی مهمترین مسأله نیاز سالمندان است که با توجه به درصد رو به رشد جمعیت این گروه، لازم است هر چه سریعتر زیرساخت‌ها و شرایط برطرف کردن این نیازها در جامعه و خانواده‌ها فراهم شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ سالمندی دورانی است که اکثر ما به آن دوره خواهیم رسید و در آن قرار خواهیم گرفت. دورانی که نیازمند مراقبت خواهیم بود، توانایی کار کردن به اندازه دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی را نخواهیم داشت، توانایی فعالیت اجتماعی به اندازه قبل را نداریم و از لحاظ عاطفی نیازمند توجه بیشتر خواهیم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در حال حاضر 9.28 درصد از جمعیت کشور سالمند هستند که عددی حدود 7.5 میلیون نفر را شامل می‌شود و این رقم با شیب تندی در حال افزایش است تا جایی که پیش بینی می‌شود 21 سال بعد درصد جمعیت سالمندان در کشور دو برابر میزان کنونی بشود.

,

 

,

*افزایش زاد و ولد و فراهم کردن زیرساخت‌ها، راه حل پیشگیری از بحران سالمندی

, *افزایش زاد و ولد و فراهم کردن زیرساخت‌ها، راه حل پیشگیری از بحران سالمندی, *افزایش زاد و ولد و فراهم کردن زیرساخت‌ها، راه حل پیشگیری از بحران سالمندی,

این یعنی دو برابر شدن درصد افرادی که نیازمند نگهداری و مراقبت، خدمات رفاهی، توجه عاطفی و غیره هستند و بسیاری از ما هم 21 سال دیگر در بین این گروه خواهیم بود.

,

با پیش بینی افزایش جمعیت سالمندان نسبت به جمعیت جوان در کشور، اکنون اگر نتوانیم زیرساخت‌ها و شرایط کشور را برای آن تعداد از جمعیت سالمند فراهم کنیم، زندگی جمعیتی 17 میلیونی از سالمندان کشور در آن زمان را دچار چالش کرده‌ایم.

,

فراهم کردن زیرساخت‌ها و خدمات مختلف معیشتی، بیمه‌ای، رفاهی، مناسب سازی فضاهای عمومی و غیره از طرفی و فرزندآوری و تولید نسلی که بتوانند 21 سال بعد از سالمندان مراقبت و نگهداری کننند از طرف دیگر دو محوری است که می‌تواند از به چالش افتادن زندگی این قشر جلوگیری کنند.

,

این مسأله موضوعی است که هم باید به صورت فردی و توسط خانواده‌ها و هم به صورت عمومی و توسط دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری بدان پرداخته شود.

,

امروزه یکی از اقدامات دولت برای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان تشکیل شورای هماهنگی سالمندان و مناسب‌سازی فضای زندگی معلولان و سالمندان در مراکز استان‌ها به ریاست استاندار و دبیری سازمان بهزیستی استان اصفهان و متناظر آن در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران و دبیری ادارات بهزیستی شهرستان‌ها است.

,

, , ,

*معیشت، مهمترین دغدغه سالمندان

, *معیشت، مهمترین دغدغه سالمندان, *معیشت، مهمترین دغدغه سالمندان,

این شورا وظیفه هماهنگی دستگاه‌هایی را برعهده دارد که با سالمندان مرتبط هستند و سیاستگذاری برای سالمندان را در سطح استان و شهرستان‌ها دنبال می‌کند.

,

مسئول دبیرخانه شورای سالمندان استان اصفهان در سازمان بهزیستی، در گفتگو با صاحب نیوز، مهمترین نیاز امروز سالمندان را رفع شکل معیشت می‌داند و بیان می‌کند زمانی که با  سالمندان در رابطه با مهمترین اولویت رسیدگی به این قشر صحبت به میان می‌آید به لحاظ درآمد و حقوق نسبتاً کمی که اکثر آن‌ها دریافت می‌کنند، اولین اولویت خود را حل مشکل معیشت بیان می‌کنند.

,

زهره ملّایی اظهار کرد: مسئولان استان و شهرستان‌ها تلاش دارند در قالب شورای هماهنگی سالمندان و کمیته مناسب سازی میزان مشارکت اجتماعی سالمندان در جامعه را افزایش داده و شرایط زندگی ایشان در جامعه را بهبود ببخشند.

,

وی توجه عاطفی، خدمات سلامت، مناسب سازی فضاهای شهری، مناسب سازی مسکن و بیمه را از دیگر نیازهای اساسی سالمندان برشمرد که در اولیت‌های بعد از رسیدگی به معیشت این قشر قرار دارد و عنوان کرد: «سند ملی راهبردی سالمندان» امسال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و درصورت تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن می‌توان شاهد ارائه خدمات خوبی به سالمندان بود.

,

 

,

*اصفهان، پایلوت شهرهای دوستدار سالمند

, *اصفهان، پایلوت شهرهای دوستدار سالمند, *اصفهان، پایلوت شهرهای دوستدار سالمند,

کارشناس امور سالمندان سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: شهر اصفهان از سال 97 به صورت آزمایشی به عنوان شهر دوستدار سلامت معرفی شده است و تلاش شده در این مدت در پنج محله این شهر اقداماتی در جهت فرهنگ سازی برای زندگی سالمندان انجام شود.

,

ملّایی عنوان کرد: شهر دوستدار سلامت هشت پارامتر اصلی دارد که مهمترین آن مناسب سازی فضا و امکان دسترسی سالمندان به خدمات است و تاکنون در شهر اصفهان این مسأله پیشرفت حدود 50 درصدی داشته است.

,

وی افزود: اصفهان پایلوت شهرهای دوستدار سالمند است و از دو ماه دیگر رسماً به شبکه شهرهای دوستدار سالمند در جهان ملحق می‌شود و قرار است این طرح به همه شهرهای کشور و جهان تسری پیدا کند.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه