اخبار داغ

قاتلی که در فصل سرما بیشتر عرض اندام می کند را بیشتر بشناسید

قاتلی که در فصل سرما بیشتر عرض اندام می کند را بیشتر بشناسید
قاتل خاموش در کمین است و فصل سرما در پیش و نفس‌هایی هستند که با اسنتشاق گاز مونوکسیدکربن به شماره خواهند افتاد و باید احتیاط را در دستور کار خود قرار دهیم و از باز بودن مسیر دودکش ها، شیلنگ و میزان اکسیژن در خانه اطمینان داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ هر ساله با آغاز فصل سرما و شروع به کار بخاری‌های گازسوز برای در امان ماندن از سوز سرما، شاهد بروز حوادث گاز گرفتگی  در نقاط مختلف کشور هستیم؛ استان اصفهان به دلیل شرایط اقلیمی از جمله منطقه هایی است که میزان مرگ و میرها در آن به نسبت زیاد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی،  سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌ با سوخت چوب، سوختن ناقص زغال،  بد کار کردن اجاق خوراک‌پزی،  سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن  ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته، از دلایل  عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.
,
 
,
پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری بوده که در این راستا استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.
,
 
,
سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و در نهایت اغما و مرگ از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است؛ طبق گفته کارشناسان اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به وی است.
,
 
,
گاز مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بو است
, گاز مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بو است, گاز مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بو است,
 
,
فرهاد کاوه آهنگران در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: گاز مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بو است که بدون کسی متوجه شود جان افراد را به راحتی می گیرد؛ با شروع فصل سرما برخی از شهروندان بدون اینکه مسیرهای دودکش ها را چک کنند و یا اینکه بخاری ها را سرویس کننده به نصب آن اقدام می کنند.
,
 
,
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار کرد: بخاری های گاز سوز تنها عامل مصدومیت و فوت افراد نیست، آبگرم کن ها به مراتع خطرناک تر از بخاری ها است و می تواند گاز مونوکسید کربن را منتشر کند و باعث مرگ افراد می شود.
,
 
,
باید از باز بودن مسیر دودکش ها اطمینان داشته باشیم
, باید از باز بودن مسیر دودکش ها اطمینان داشته باشیم, باید از باز بودن مسیر دودکش ها اطمینان داشته باشیم,
 
,
وی با اشاره به توصیه هایی خاطر نشان کرد: افراد باید از باز بودن مسیر دودکش ها اطمینان داشته باشیم، این کار به روش نور، دود و جسمی که داخل آن رها می کنیم، انجام می شود؛ یک جسم سنگین را به واسطه یک طناب از پشت بام داخل این دودکش رها می کنیم و باید این جسم به پایین برسد.
,
 
,
کاوه آهنگران با بیان اینکه خانه های تازه ساز و در مجاورت آن تعمیرات بوده است و خانه هایی که تازه خریداری شده باید حتما از باز بودن مسیر مطمین باشیم، تصریح کرد: نصب شیلنگ گاز مسئله مهم دیگر است که نباید بیشتر از یک 1.5 متر باشد و از شیلنگ استاندار و از مسیر طی شود که در و یا وسیله برنده سر راه آن نباید باشد، استفاده کرد.
,
 
,
نشتی های شیلنگ گاز را باید به وسیله کف بررسی کنیم
, نشتی های شیلنگ گاز را باید به وسیله کف بررسی کنیم, نشتی های شیلنگ گاز را باید به وسیله کف بررسی کنیم,
 
,
وی بیان کرد: نشتی های شیلنگ گاز را باید به وسیله کف بررسی کنیم و نباید از لوله های مسی، آهنی و آلومینیومی به هیچ عنوان استفاده کرد.
,
 
,
سخنگوی آتش نشانی شهرداری اصفهان با توضیح اینکه راه اکسیژن در خانه مسئله مهم دیگر است، ادامه داد: در خانه های زیر 100 متر یک بخاری استفاده می کنند و برای اینکه سرما نفوذ نکند تمام خروجی و ورودی های هوا را مسدود می کنند و هیچ نوع اکسیژنی وارد نمی شود که این کار خطر ناک است.
,
 
,
وی اظهار کرد: اگر در این خانه ها هم انتشار گاز مونوکسید کربن نداشته باشیم، کبود اکسیژن باعث خفگی می شود؛ این شعله اکسیژن را می سوزاند و باعث می شود که افراد داخل خانه دچار مشکل تنفسی شوند و به همین دلیل باید یک هوا رسان در زیر درها تهیه کرد و یا یکی از کانال های کولر را باز گذاشت.
,
 
,
بهترین روش برای جلوگیری از مسمومیت ها، استفاده از سنسورهای اکسیژن است
, بهترین روش برای جلوگیری از مسمومیت ها، استفاده از سنسورهای اکسیژن است, بهترین روش برای جلوگیری از مسمومیت ها، استفاده از سنسورهای اکسیژن است,
 
,
کاوه آهنگران با بیان اینکه بهترین روش برای جلوگیری از مسمومیت ها، استفاده از سنسورهای اکسیژن است، خاطر نشان کرد: این سنسورها زمانی که اکسیژن کم و گاز های دیگر بیشتر می شود، هشدار می دهد و البته مطمن ترین راه نیست.
,
 
,
وی اضافه کرد: لوله های بخاری مسئله دیگر انتشار گاز مونوکسید کربن است، این لوله ها نباید آکاردئونی باشد و باید از لوله های گالوانیزه مخصوص بخاری استفاده کرد؛ نباید بیشتر از دو زانو لوله بخاری در مسیر استفاده شود و لوله خروجی مونوکسید باید یک متر بالاتر از بخاری باشد و هر چقدر این لوله بالاتر باشد مکش بیشتری دارد.
,
 
,
لوله بخاری بر روی پشت بام باید یک متر بالاتر از سطح باشد
, لوله بخاری بر روی پشت بام باید یک متر بالاتر از سطح باشد, لوله بخاری بر روی پشت بام باید یک متر بالاتر از سطح باشد,
 
,
سخنگوی آتش نشانی شهرداری اصفهان افزود: لوله بخاری بر روی پشت بام باید یک متر بالاتر از سطح باشد و از کلاهک اچ باید استفاده کرد؛ گاهی اوقات برخی از شهروندان لوله بخاری را در سطل آب قرار می دهند که این کار هیچ توجهی ندارد و کار کاملا غلط و غیر استاندارد است.
,
 
,
وی تأکید کرد: گاز گرفتی مانند بی حالی، سوزش چشم و حالت های سرما خوردگی است؛  خطر گاز مونوکسید فقط برای خفگی نیست و ممکن است مسمومیت ها و عاملی برای بیماری ها دیگر مانند سردرد های میگرنی شود.
,
 
,
آمار حوادث گاز گرفتی در سطح استان بالا است
, آمار حوادث گاز گرفتی در سطح استان بالا است, آمار حوادث گاز گرفتی در سطح استان بالا است,
 
,
کاوه آهنگران در پایان گفت: آمار حوادث گاز گرفتی در سطح استان بالا است و این ها مواردی آسانی است که باید شهروندان بررسی کنند تا از انتشار گاز مونوکسید کربن در خانه و محل کار جلوگیری کنند.
,
 
,
غفور راستین هم در خصوص مسمومیت های با گاز مونوکسید کربن در سطح استان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: شهروندان با شروع فصل سرما به سمت وسایل گرم کننده می روند و متأسفانه در این ایام به دلیل بی احتیاطی ها شاهد حوادثی می شویم.
,
 
,
63 مسومیت با گاز مونوکسید کربن از ابتدای سال تاکنون
, 63 مسومیت با گاز مونوکسید کربن از ابتدای سال تاکنون, 63 مسومیت با گاز مونوکسید کربن از ابتدای سال تاکنون,
 
,
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌ های پزشکی استان اصفهان گفت: 63 مسومیت با گاز مونوکسید کربن از ابتدای سال تاکنون داشیم و خوشبختانه تا امروز فوتی نداشتیم اما نگرانی ما در این چند ماه پایانی سال است که شهروندان به نکات ایمنی در این زمینه توجه کنند می توانی از مرگ های ناگهانی جلوگیری کنیم.
,
 
,
وی افزود: اکثر مردم استان از بخاری گاز سوز استفاده می کنند که باید مسیر دودکش ها، شیلگ و میزان اکسیژن در خانه را بررسی کند.
,
 
,
مونوکسید میل ترکیبی 200 برابر بیشتر از اکسیژن را به هموگلوبین دارد
, مونوکسید میل ترکیبی 200 برابر بیشتر از اکسیژن را به هموگلوبین دارد, مونوکسید میل ترکیبی 200 برابر بیشتر از اکسیژن را به هموگلوبین دارد,
 
,
راستین با توضیح اینکه مونوکسید میل ترکیبی حدود 200 برابر بیشتر از اکسیژن را به هموگلوبین دارد، بیان کرد: این میل ترکیبی باعث می شود به جای اینکه اکسیژن به قسمت های مهم بدن مانند قلب، مغزو سایر قسمت ها برسد، مونوکسید کربن جایگزین شود و فرد آرام آرام علائم مسمومیت پیدا می کند و به خواب عمیق می رود و به دلیل اینکه اکسیژن نمی رسد علائم تشنج پیدا می کند و اگر بیدار نشود متأسفانه فوت می کند.
,
 
,
وی تأکید کرد: خانواده ها باید نصب بخاری را به دست افراد ماهر بسپارند تا از مسیردودکش ها و نشتی شیلنگ گاز اطمینان پیدا کنند و با توجه به اینکه سیستم های گاز سوز برای احتراق بهتر از اکسیژن استفاده می کنند یک منفذ مناسب برای ورود اکسیژن در حین گرم کردن، ایجاد کنند.
,
 
,
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌ های پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: روشن کردن ماشین در پارکینگ با در بسته از مواردی است که متأسفانه در سال های گذشته شاهد مسمومیت و مرگ افراد بودیم؛ برخی از رانندگان کامین در کابین راننده از پیک نیک استفاده می کنند و در و پنجره های ماشین را می بندند و هچنین شاهد مسمومیت و مرگ هستیم.
,
 
,
وی ادامه داد: برخی از مناطق استان این روزها از کرسی استفاده می کنند؛ زغال هم  برای سوختن نیاز به اکسیژن دارد که اکسیژن را مصرف می کند و مونوکسید کربن تولید می کند و استفاده از پیک نیک و پکیج گرمایشی در حمام هم متأسفانه باعث ایجاد مرگ ناشی از مونوکسید کربن می شود.
,
 
,
خواب آلودگی، کبودی لب و تشنج کردن و سرفه های مکرر شایع ترین علائم مسمومیت با گاز است
, خواب آلودگی، کبودی لب و تشنج کردن و سرفه های مکرر شایع ترین علائم مسمومیت با گاز است, خواب آلودگی، کبودی لب و تشنج کردن و سرفه های مکرر شایع ترین علائم مسمومیت با گاز است,
 
,
راستین بیان کرد: شایع ترین علائم مسمومیت با گاز، خواب آلودگی، کبودی لب و تشنج کردن و سرفه های مکرر است و اگر کسی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را پیدا کرد، بلافاصله پنجره و یقه فرد را باز کند تا اکسیژن بهتری به او برسید؛ عامل تولید مونوکسید کربن را خاموش کنند و اگر علائم حیاتی رو به وخامت است حتما  با 115 تماس بگیرند.
,
 
,
وی با بیان اینکه سال گذشته 484 نفر دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شدند و متأسفانه 5 نفر فوت کردند، گفت: هشداران لازم در این خصوص را عزیزان ما شرکت گاز، آتش نشانی و ما هم در اورژانس می دهند و درخواست می کنیم که این روز ها درگیر بیماری کرونا هستیم با بی احتیاطی مشکلی جدید را به این مشکلات اضافه نکنیم.
,
 
,
قاتل خاموش در کمین است و فصل سرما در پیش و نفس‌هایی هستند که با اسنتشاق گاز مونوکسیدکربن به شماره خواهند افتاد و باید احتیاط را در دستور کار خود قرار دهیم و از باز بودن مسیر دودکش ها، شیلنگ و میزان اکسیژن در خانه اطمینان داشته باشیم.
 
,
قاتل خاموش در کمین است و فصل سرما در پیش و نفس‌هایی هستند که با اسنتشاق گاز مونوکسیدکربن به شماره خواهند افتاد و باید احتیاط را در دستور کار خود قرار دهیم و از باز بودن مسیر دودکش ها، شیلنگ و میزان اکسیژن در خانه اطمینان داشته باشیم.
,
 
,
انتهای پیام /
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه