اخبار داغ

حسینی در گفت‌وگو با دانا:

معضل مسکن حل نشود مناسبات اجتماعی بهم خواهد ریخت/ ساخت و ساز مسکن مشکل اشتغال را هم حل می‌کند

معضل مسکن حل نشود مناسبات اجتماعی بهم خواهد ریخت/ ساخت و ساز مسکن مشکل اشتغال را هم حل می‌کند
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته بالغ بر 970 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی، صنعت و بازرگانی تسهیلات داده شده است که تنها 7 درصد از بازپرداخت آن به بخش مسکن وارد شده است.
[

«سید البرز حسینی» در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از تصویب دوفوریت طرح ملی مسکن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، ابهاماتی در زمینه تامین منابع مالی  و تامین زمین داشت که برای بررسی مجدد به کمیسیون عمران برگشت گفت: چهار جلسه کارشناسی با حضور تمام کارشناسان بخش خصوصی و عوامل دولت و نهادهای فعال در عرصه مسکن تشکیل داده و بند به بند این طرح را مجددا بررسی کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به اینکه جمع بندی نهایی این طرح به پایان رسیده افزود: بعد از پایان تعطیلات مجلس و بازگشت نمایندگان از سرکشی به حوزه های انتخابیه این طرح در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت تا بعد از تصویب نهایی توسط نمایندگان به قانون تبدیل شود.

,

نماینده مردم خدابنده در مجلس درباره ادعای موظف کردن دولت به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی گفت: عدد یک میلیون حاصل طرح جامع است که وزارت مسکن و شهرسازی بعد از مطالعات گسترده ارائه کرده است.

,

حسینی با بیان اینکه برای رسیدن به تعادل و توازن در عرضه و تقاضا مسکن باید حداقل سالانه بین 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکن برای 5 دهک پایین جامعه تولید و عرضه کنیم عنوان کرد: این عدد با ده درصد خطا با واقعیت جامعه هماهنگ است.

,

وی با اشاره به اینکه بر این باوریم که از این میزان نیاز حداقل 500 هزار واحد مسکونی باید توسط بخش خصوصی ساخته و تامین شود تصریح کرد: بخش خصوصی در حال حاضر مشغول به ساخت است و مابقی آن را با در نظر  گرفتن شرایط فعلی از جمله تامین زمین و تامین منابع مالی و کنترل قیمت مصالح دولت مکلف خواهد شد که این میزان نیاز کشور را تامین کند.

,

مهمترین مشکل مسکن تامین زمین است

, مهمترین مشکل مسکن تامین زمین است, مهمترین مشکل مسکن تامین زمین است,

حسینی با اشاره به ضرورت نظارت بر اجرای این میزان ساخت و ساز گفت: شهرداریها و سازمان نظام مهندسی از حیث درآمدی و زمان مورد نیاز برای اجرا قابل هماهنگی برای اجرا این طرح هستند و با یک سیستم مدیریتی قابل اجرا و نظارت هستند.

,

وی با بیان اشاره به مهمترین راهکار برون رفت از معضل بخش مسکن گفت: مهمترین مشکل تامین زمین است که بیش از 70 درصد قیمت تمام شده مسکن را شامل می شود، مصالح باید با قیمت کنترل شده به دست مصرف کننده برسد و منابع مالی مورد نیاز که در طرح فعلی این منابع دیده شده است.

,

سخنگوی کمیسیون عمران با بیان اینکه برای هر کار بزرگ عزم و اراده جدی نیاز است ادامه داد: اگر برای حل مشکلات بخش مسکن عزم و اراده جدی را به کار نگیریم با توجه به اینکه طی 6 تا 7 سال گذشته در حوزه مسکن هیچ تحرک قابل توجهی صورت نگرفته است درگیر یک معضل جدی در این زمینه هستیم.

,

حسینی گفت: در حال حاضر با 13 میلیون جوان در شرف ازدواج، 6 میلیون خانوار مستاجر ، 20 میلیون حاشیه نشین در شهرها، 2 و نیم میلیون جمعیت که سن ازدواج آنها از 32 سال گذشته مواجهیم که این اعداد و ارقام هر کدام به تنهایی می تواند مناسبات اجتماعی را به هم زده و مشکلاتی به وجود آورد.

,

وی با اشاره به اینکه متولیان امر اعم ازدولت و مجلس اگر فکری نکنند به این معضل به مثابه سیلی بخشی از مناسبات اجتماعی را به هم خواهد ریخت تاکید کرد: اگر در 7 سال گذشته حتی 20 هزار واحد مسکونی هم ساخته می شد، بخشی از مشکلات امروز کشور در این حوزه وجود نداشت اما این اقدام صورت نگرفت.

,

تامین سرپناه براساس قانون وظیفه دولت است

, تامین سرپناه براساس قانون وظیفه دولت است, تامین سرپناه براساس قانون وظیفه دولت است,

نماینده مردم خدابنده در مجلس با بیان اینکه طبق اصول 3 و 31 و 41 قانون اساسی تامین مسکن به عنوان یک سرپناه وظیفه دولت است گفت: اگر مشکلات حوزه مسکن حل شود در پی آن اشتغال زایی کرده و تولید رونق خواهد گرفت.

,

حسینی با اشاره به اینکه یکی از راه های برون رفت از مشکلات تحریمی در داخل کشور متمرکز شدن بر حوزه مسکن است عنوان کرد: با رونق گرفت بخش مسکن می توانیم به توان داخلی برای رونق زندگی مردم اتکا کرده و بر فشار تحریم ها فائق آییم.

,

وی با بیان اینکه تامین مسکن سیاسی نیست گفت: امیدواریم در یک ماه آینده این طرح به قانون تبدیل شود.

,

حسینی افزود: مجلس بر اجرای طرح مسکن نظارت خواهد داشت و با دولت نهایت همکاری را خواهد داشت.

,

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای تامین زمین مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی با تعامل با سایر بخش های دولتی تمام اراضی مستعد ساخت مسکن را احصا کند.

,

نماینده مردم خدابنده در مجلس با اشاره به اینکه نظامات مالی کشور اعم از بانک ها باید مشارکت داشته باشند گفت: بانک ها باید خلق پول پرقدرت نکرده، پایه پولی را تغییر نداده و در جامعه ایجاد نقدینگی نکند.

,

حسینی با اشاره به اینکه تمهیدات اندیشیده شده در این طرح برای نظامات مالی گفت: براساس این طرح منابعی که در صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شده، خلق پول جدید نخواهند کرد و از این رو  جامعه درگیر افزایش نقدینگی نخواهد شد.

,

وی ادامه داد: بانک ها موظف شدند اقساط برگشتی مسکن مهر، مسکن اولی ها و پایه های تامین مالی جدید اعم از مالیات هایی که دیده شده مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی و لوکس که خود پایه پولی جدیدی را ایجاد می کند که رقم قابل توجهی را شامل می شود را به سمت بنگاه داری سوق ندهند.

,

سخنگوی کمیسیون عمران با اشاره به اینکه در حال حاضر از محل این درآمدها بالغ بر 34 هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مسکن و بنیاد مسکن قرار دارد تاکید کرد: این ارقام باید به سمت ساخت و ساز حرکت کرده و مانع از بنگاه داری بانک ها شود.

,

حسینی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته بالغ بر 970 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی، صنعت و بازرگانی تسهیلات داده شده است که تنها 7 درصد از بازپرداخت آن به بخش مسکن وارد شده است عنوان کرد: اگر این تسهیلات با نرخ 18 درصد به بخش مسکن وارد شود تلفیق آن با اعتبارات صندوق  ملی مسکن تسهیلات قابل توجهی با نرخ 10 تا 12 درصد در اختیار انبوه سازان قرار خواهد داد تا بخش مسکن رونق پیدا کند.

,

وی با اشاره به اینکه وزارت صمت نیز باید در زمینه تامین مصالح ساختمانی عزم و اراده جدی به کار گیرد تصریح کرد: باید مازاد تولیدات فولاد و سیمان صادر شود تا نیاز بازار داخل تامین شود.

,

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: لازمه اجرای این طرح اراده و نظارت بر حسن اجراست چرا که منابع مالی مورد نیاز در طرح فعلی دیده شده است.

,

 

,

انتهای پیام/ک   

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه