اخبار داغ

بی تاب بازار از تب کرونا؛

مهمانی 230 روزه کرونا بازار را زمین‌گیر و اقتصاد را از نفس انداخت!

مهمانی 230 روزه کرونا بازار را زمین‌گیر و اقتصاد را از نفس انداخت!
در میانه ی این حال و اوضاع نه چندان خوب بازار شهر سنندج، مغازه داران از نبود مشتری می نالند و خریداران هم از قیمت بالای اجناس رضایت ندارند، گویا مسئولین و تصمیم گیران اقتصادی نیز راهکار مناسبی برای ساماندهی بازار اتخاذ نمی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، 256 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور و بالاخص در استان کردستان می گذرد، روزهایی که ابتدایش با استرس و نگرانی شروع شد در میانه ی ان مردم بی خیال کرونا شدند و حال که وضع نه چندان خوبی را در بیمارستان های استان کردستان شاهد هستیم اما همچنان مردم با ترس و دلهره به امور روزانه ی خود می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

, ,

در میانه ی این حال و اوضاع نه چندان خوب بازار شهر سنندج، مغازه داران از نبود مشتری می نالند و خریداران هم از قیمت بالای اجناس رضایت ندارند، گویا مسئولین و تصمیم گیران اقتصادی نیز راهکار مناسبی برای ساماندهی بازار اتخاذ نمی کنند.

,

, ,

به یاد ندارم اینچنین بازار از نفس افتاده باشد

, به یاد ندارم اینچنین بازار از نفس افتاده باشد, به یاد ندارم اینچنین بازار از نفس افتاده باشد,

وارد بازار آصف شهر سنندج که می شویم، با کسبه ای به نام کاک جعفر همصحبت می شوم، می گوید: به یاد ندارم اینچنین بازار از نفس افتاده باشد، حتی در آن سرمای سوزان سال ۸۶ که چندروز همه استان تعطیل و درگیر شده بود.

,

وی با بیان اینکه کردستان که تازه با مسافر و گردشگری گره خورده بود، ادامه می دهد: چرخه اقتصاد استان مانند زنجیر به هم پیوسته است و کاهش ورود مسافر به معنی ضرر اصناف و کسب است.

,

این بازاری کردستانی با بیان اینکه میزان فروش و درآمد روزانه از روزی چند صد هزار تومان به چندهزار تومان رسیده است، می گوید: برخی اصناف و کسبه به ناچار برای فروش محصولات و تامین مخارج به دستفروشی روی آورده اند.

,

, ,

تولید کننده و فروشنده همانند تسبیحی به هم متصل هستند

, تولید کننده و فروشنده همانند تسبیحی به هم متصل هستند, تولید کننده و فروشنده همانند تسبیحی به هم متصل هستند,

کاک شریف مولودی در وسط بازار آصف سنندج پارچه می فروشد، می گوید بیش از 30 سال است که در این حوزه مشغول به فعالیت هستم، افرادی که پارچه های مغازه من را قبلا خریده اند تماس می گیرند که به آنها فرصت دهم، من هم باید تولید کننده نخ به من فرصت دهد و او هم باید کس دیگری به وی فرصت دهد و همه و همه همانند تسبیح هایی به یک نخ وصل هستیم و با بیکاری یک قسمت همه این وسط بیکار می شوند از راننده تا چرخ کار، از کارگرهای تولیدی تا شاگردهای مغازه و چندین و چند نفر دیگر! 

,

وی گفت: متاسفانه اوضاع بازار اصلا خوب نیست چرا که وجود چک های برگشتی، بالابودن سود و ناچیز بودن رقم تسهیلات حمایتی هم از عوامی است که سبب استقبال کم اصناف و بازاریان برای ثبت نام دریافت تسهیلات کرونایی است.

,

مولودی با اظهار اینکه هیچ وقت پیش بینی نمی کردیم که کسب و کار ما به این حال و روز بیفتد، یادآور شد: برای جبران خسارت تسهیلات درنظر گرفته شده بسیار ناچیز است و نمی توان به این رقم های اندک، خسارت ها را جبران کرد.

,

, ,

مغازه‌اش ویترین قرمز، مشکی زیبایی دارد ولی بعضی از ویترین‌ها خالی و خاک خورده هستند. چقدر درد دارد نتوانی ربع درآمد ماه‌های قبل از کرونا را داشته باشی. «خیلی وقت است که از تهران و قشم جنس نیاورده ام چون خریداری نیست» این را محمد زندی می‌گوید و ادامه می‌دهد: نگاهمان فقط به جنس‌های خاک خورده، ضررها، قسط‌ها و چک‌های برگشتی است. تمام اصناف همه سال چشم امیدشان به همان یک ماه عید و بازگشایی مدارس بود که حتی ضررکرد یکسال را جبران کنند که متأسفانه با شیوع این بیماری ضررهای چندین و چند ساله را متحمل شدند.

,

, ,

50درصد واحدهای صنفی متضرر از کرونا تسهیلات دریافت کرده اند

, 50درصد واحدهای صنفی متضرر از کرونا تسهیلات دریافت کرده اند, 50درصد واحدهای صنفی متضرر از کرونا تسهیلات دریافت کرده اند,

 این در حالی است که رئیس سازمان صمت کردستان در 30 شهریور ماه امسال اعلام کرد؛ تنها بیش از 2 هزار نفر از بازاریان سنندج برای تسهیلات ثبت نام کرده اند!

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: حدود ۸۵ هزار واحد صنفی در استان داریم که از این تعداد ۳۰ هزار واحد در سنندج است.

,

محمد دره وزمی گفت: ۲ هزار و پانصد نفر از اصناف و بازاریان استان به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات بانکی ثبت نام کردند که تاکنون به ۵۰ درصد معرفی شدگان مبلغ ۱۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: ۱۵۱ واحدهای صنفی تولیدی در استان برای دریافت ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به بانک ها معرفی شدند که تاکنون ۱۴ واحد ۲ میلیارد تومان را دریافت کردند.

,

دره‌وزمی اذعان کرد: اصناف کردستان هم مثل بقیه اصناف کشور به دلیل کرونا دچار ضرر و زیان شدند و در بخش نظارت بر بازار و اصناف تمام تلاش خود را بر مبارزه با گرانفروشی و کم‌فروشی متمرکز کرده ایم.

,

, ,

تدوین بسته‌های تشویقی و حمایتی از اصناف و بازاریان کردستان و همچنین تلاش در راستای جبران بخشی از ضرر و زیان این قشر برای ادامه فعالیت آنها یکی از نیازهای لازم و ضروری به شمار می‌رود و به همین دلیل انتظار این است که مسئولان در این بخش با عمل به وعده‌های خود زمینه برای تحقق این خواسته و مطالبه به حق این قشر را عملیاتی و اجرایی کنند.

,

از طرفی مسئولان امور بهداشتی و درمانی کردستان اعلام کرده اند؛ از مردم عاجزانه می‌خواهیم که توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، این خواسته همه آنهایی است که این روزها جز رنج مریض‌داری و پرستاری، نگران بحرانی شدن کرونا در استان هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه