اخبار داغ

معاون مسکن وزارت راه و شهر سازی:

حدود ۳ میلیون خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند/۶۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است

حدود ۳ میلیون خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند/۶۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است
محمودزاده با اشاره به اطلاعاتی که پس از راه‌اندازی سامانه اسکان و املاک به دست آمده و گفت: بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی داشتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو در خصوص موضوع افزایش قیمت مسکن با دکتر محمود محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه و شهر سازی و دکتر مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
محمود محمودزاده با اشاره به افزایش قیمت مسکن، گفت: موضوع مسکن تک بعدی نیست که بخواهیم بگوییم با یک فعالیت قابل کنترل است. ذات مسکن چند بعدی است و ابعاد اجتماعی‌اش بعضا قوی‌تر از ابعاد اقتصادی است.
,
 
,
وی با اظهار به اینکه در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی، سیاست‌های متعددی در خصوص این موضوع طرحی شده است، عنوان کرد: یکی از موضوعات تدوین استراتژی جداسازی، سرمایه گذاری و سفته بازی با بازار مصرف است. در این رابطه اقداماتی را انجام دادیم که اولا روی میزان دارایی شفاف سازی شود و کسی که دارد در این بازار سرمایه گذاری می‌کند، شفاف و شناسنامه دار شود.
,
 
,
معاون مسکن وزارت راه و شهر سازی افزود: سامانه اسکان و املاک راه‌اندازی شد، با اعتمادی که مجلس به سامانه کرد، بعد از چند بار قانون جدید اصلاحیه ماده ۵۴ که الان دارد مراحل پایانی ابلاغش را می‌گذراند، تمام مردم را مکلف کردند تا اطلاعات سکونتی‌شان را در این سامانه ثبت کنند.
,
 
,
وی متذکر شد: تا امروز متاسفانه هیچ نوع اطلاعات دقیقی در کشور راجع به اسکان و محل سکونت تک تک خانوارها وجود ندارد تا بتوانیم ما به ازایش واحدهای مازاد یا مورد نیازمان را طراحی کنیم. این اتفاق در راستای ورود واحدهای بلااستفاده به بازار انجام شد. همچنین افزایش نرخ مالیات برای خانه‌های خالی یکی از این اهداف را دنبال می‌کرد تا این واحدها زودتر وارد بازار شود.
,
 
,
محمودزاده به اطلاعاتی که پس از راه اندازی سامانه اسکان و املاک به دست آمده، اشاره کرد و گفت: ما حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را در مرحله اول شناسایی کردیم. حدود ۵۰ درصد از واحدهای کل کشور شناسنامه دار و مالکینشان شناسایی شدند. بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی داشتند و بعضا تعداد بیشتر از این هم هست.
,
 
,
*کمتر از ۶۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است
, *کمتر از ۶۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است,
 
,
وی در رابطه با تکمیل واحدهای مسکن مهر از باقی ماندن کمتر از ۶۰ هزار واحد خبر داد و بیان کرد: در ابتدای دوره جدید مدیریتی ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده بود. از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد مشکلات حقوقی دارند و نمی‌توان کار کرد تا حکم صادر شود و بتوان ادامه داد. از واحدهایی که بلااشکال هستند تا الان اکثرا یا تحویل شدند یا آماده تحویلند و نزدیک ۶۰ هزار واحد مانده است.
,
 
,
معاون مسکن وزارت راه و شهر سازی با اظهار به اینکه به دلیل بازپرداخت طولانی مدت تسهیلات مسکن معمولا بانک‌ها رغبتی به پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن ندارند، در عین حال گفت: با توجه به جلسات مکرری که گذاشته شده و وضعیت مسکن برای مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها با محوریت بانک مرکزی توضیح داده شده، اکنون رغبت بیشتر شده است و در این زمینه مشکلی نداریم. ما به تمام استان‌ها ابلاغ کردیم هرکسی توانمندی ساخت دارد و به آن‌ها اطمینان دارند، می‌توان پروژه واگذار کنند.
,
 
,
وی یادآور شد: کل پروژه‌هایی که در دوران قبل از دولت نهم و دهم کل تعریف شده در کشور ۷۷ هزار واحد بود. در دوران مسکن مهر باید در نظر گرفت شرایط مالی دولت به گونه‌ای بود که ابتدای پروژه ۵۰ هزار میلیارد تومان با دلار حدود هزار تومان منابع مالی در اختیار پروژه بود. الان در شرایط ویژه اقتصادی هستیم.
,
 
,
محمودزاده با تاکید بر اینکه در گرانی مسکن نباید تنها دولت را محکوم کرد، اظهار کرد: در دو سال گذشته بیشترین افزایش نرخ فروش مسکن را داشتیم ولی کدام سازنده‌ای واحدی را ساخته بود با قیمت گذشته فروخت، نباید فقط دولت را محکوم کرد. دولت در حوزه ساخت و ساز زمین و تسهیلات را تامین می‌کند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در پروژه‌های مسکن ملی بر اساس فهرست بهای سازمان برنامه تعیین شده‌اند، گفت: ما یک نظام فنی در کشور داریم که ملاک عمل همه است و ما بر اساس فهرست بها با تعدیل‌های سه ماهه دوم، متری ۲ میلیون و ۷۰۰ با پنج درصد افزایش ماکسیمم یا ۱۰ درصد مینیمم به استان‌ها داده‌ایم تا محاسبه می‌کنند و این به عنوان تراز است. بر اساس فهرست بها که ملاک پروژه‌های عمرانی کشور است چگونه ۴ میلیون و ۶ میلیون و هفت میلیون در می‌آید.
,
 
,
*سخنان دولت تنها به درد تیترهای روزنامه‌ها می‌خورد
, *سخنان دولت تنها به درد تیترهای روزنامه‌ها می‌خورد,
 
,
در ادامه مجتبی بیگدلی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه مسکن بیان کرد: متاسفانه ما در این دولت مواجه هستیم با سخنانی که فقط تیترهای روزنامه‌ها را زیبا می‌کند. حرف‌های زیبا زدن مشکل مردم را حل نمی‌کند. نباید به خاطر تیتر و مقام ترسید و باید برای مردم کار انجام داد.
,
 
,
وی اظهار کرد: مگر می‌شود بانک توان پرداخت تسهیلات نداشته باشد در حالی که به راحتی به فولاد ساز و خودروساز هزاران میلیارد وام می‌دهد. مسئولین حوزه مسکن باید در هیئت دولت فریاد بزنند و از حق مردم دفاع کنند اگر قبول نکردند به خاطر مردم استعفا دهند.
,
 
,
رئیس انجمن انبوه‌سازان متذکر شد: به جای اینکه تولید را رقم بزنید صحبت از خانه‌های خالی می‌کنید. کدام خانه‌های خالی؟ چه کسانی خانه‌های خالی را درست کرده‌اند؟ مگر خانه خالی در حل مشکل مسکن چند درصد تاثیر دارد؟ ما محکوم به تولید هستیم. به جای اینکه تفاهم نامه با انبوه سازان انجام شود دولت رفته است مشکلات کارمندان دولت را حل می‌کند. ما تجربه مسکن مهر ۴ میلیون و اندی را داریم و قادر به ساخت انبوه مسکن هستیم.
,
 
,
وی به طرح اقدام ملی دولت اشاره کرد و گفت: رقم ساخت مسکن در اقدام ملی بین ۲ و نیم تا سه میلیون تومان تعیین شده است. حتی تکاپوی ساخت صفر سازه را نمی‌دهند. کارشناسان دادگستری رقم اتمام مسکن را نزدیک به هفت میلیون تومان تعیین کردند. بعد می‌گویند چرا انبوه‌سازان نمی‌سازند بعد رقمی را تعیین می‌کنید که هر کسی می‌آید به این رقم اعتراض دارد و از آن طرف سیستم بانکی فشل است.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه